Vraag & Antwoord

Aanleg, installatie, instellingen

Client-PC met een vreemd -onoplosbaar??- probleem...

Anoniem
None
35 antwoorden
  • Hallo allemaal,

    Ik heb een nogal vreemd probleem met m'n Client-PC in m'n thuisnetwerk. Omdat het probleem tamelijk uitgebreid is en niet zomaar in een forumbericht valt te persen, heb ik m'n probleem op een Internet-pagina gezet. Als iemand geinteresseerd is, de URL is:

    [b:0deaab22cd]http://www.geocities.com/makandra/index.html[/b:0deaab22cd]

    Ik hoop echt dat er een kenner onder jullie zit, die weet wat er hier aan de hand is, want ik kom er zelf niet meer uit.

    Alvast bedankt voor je tijd en moeite.

    Mvgroet, Bert Pol
    Hoofddorp
  • Client PC moet je het IP adres "hard" op 192.168.0.4 zetten.

    Router : waarom gebruik je de DHCP server niet, dan hoeven de pc's aan de router geen ip adres te hebben, ze worden door de router uitgereikt.

    Laat weten wat er nu gebeurt ?
  • Volgens mij is het zo, dat als he een ip-range in 169.254.*.* hebt, dat er iets niet helemaal goed is met de NIC (software-matig bedoel ik dan). Wat ik zou doen is de drivers verwijderen (vanuit je systeemlijst), en de pc rebooten. XP installeert zelf de NIC weer en je kunt je ip-adres statisch invoeren op 192.168.0.4. Misschien heeft dat het gewenste resultaat…..
  • Het 169.254.*.* komt door het feit dat de PC de DHCP server niet kan vinden. Dan geeft hij de PC na een timeout zelf een ip adres.

    Probeer eens zoals hierboven al is aangegeven om het ipadres handmatig in te stellen en dan te kijken of je de andere werkstations wel kan pingen.

    255.255.255.0 en 255.255.0.0 zijn subnet masks. Deze kun je niet pingen. Dit zijn simpel gezegd de groeps adressen van de ip adressen.
  • Als antwoord op al het bovenstaande:

    Allereerst bedankt voor jullie snelle reacties. Vwb het hard instellen van 192.168.0.4: zoals ik al heb gezegd op die webpage, dat heb ik al geprobeerd, maar als ik daarna een IPCONFIG geef staat al het oude spul er domweg in, dat blijft erin staan, dus heeft een reboot geen zin, lijkt me.

    Hoe ik dat IP-adres er ook in zet, de oude waardes blijven erin staan, dat is het probleem. Vwb het verwijderen van alle drivers: ik heb geen idee welke drivers dat zouden moeten zijn, dus voordat ik teveel of te weinig verwijder, zou ik moeten weten welke en hoe ik daar achter moet komen, weet ik niet zo gauw.

    Voor de goede orde: in de Client-PC zit overigens [b:2c8a17f75c]geen[/b:2c8a17f75c] modem, dus met alles wat ik doe, ben ik geen netwerkzaken van het modem aan het wijzigen ipv op de netwerkkaart die naar de router gaat.

    Ten slotte: hoe weet ik of ik de DHCP server wel of niet gebruik, de naam zegt me al niets, dus dat wordt al lastig… :-?

    Groetjes, Bert
  • [quote:3221ede0f5="makandra"]Ten slotte: hoe weet ik of ik de DHCP server wel of niet gebruik, de naam zegt me al niets, dus dat wordt al lastig… :-? [/quote:3221ede0f5]Dan lijkt het me zeer verstandig dat je dat eens gaat uitzoeken. ZIt er geen handleiding bij de router, de term komt er ongetwijfeld in voor. Een DHCP server zorgt ervoor dat het IP adres automatisch wordt toegekend aan de netwerkkaart. Dat is best wel een handig feature.
  • Overigens, soms is een netwerkkaart foutief geïnstalleerd of gewoon defect. DUs bij problemen, alles controleren (op een andere computer)!
  • Hans,

    Als ik IPCONFIG /ALL geef staat er bij "DHCP ingeschakeld:" JA, dus mag ik gevoegelijk aannemen dat deze als zodanig werkt. Ik zou niet weten hoe ik dit op een andere manier zou moeten controleren.

    Vwb de netwerkkaart: dat zou misschien een mogelijkheid zijn. Als ik bij de resultaten van IPCONFIG /ALL kijk, zie ik bijvoorbeeld bij mijn Host-PC een description staan, maar bij de Client-PC (waar dus de problemen op zijn), staat niets. Er staat dus geen naam bij de beschrijving/description oftwel de PC weet niet WELKE netwerkkaart geinstalleerd is, klopt deze veronderstelling?

    Voordat je te snel "ja" zegt: bij m'n laptop, waar dus GEEN problemen mee zijn, staat er ook niets bij de beschrijving/description, dus hoe is dat dan te verklaren?

    Hoe dan ook: is de netwerkkaart deinstalleren en opnieuw installeren wellicht een optie?

    Groet, Bert
  • [b:87ed8798be]HERSTEL:[/b:87ed8798be]

    Geen naam bij de beschrijving/description is ONJUIST :oops: , ik zit net te kijken, maar er staat [b:87ed8798be]MAC-brugminipoort[/b:87ed8798be]. Dit op zowel de laptop als de Client-PC. Op de Host-PC staat [b:87ed8798be]Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC[/b:87ed8798be].

    Ook heb ik voor de netwerkkaart onder Apparaatbeheer gekeken op de Client-PC: "Apparaat werkt goed"; over 'n gotspe gesproken… :evil:
  • [b:14d583f407]Aanvulling:[/b:14d583f407]

    Er viel me iets anders op en volgens mij is dit de kern van het hele probleem.

    Wat ik zoveel mogelijk doe, is het vergelijken van de laptop-gegevens met de gegevens van de Client-PC, want die twee hebben dezelfde "waarde" binnen mijn netwerk, of beter: zouden dat moeten hebben, want er is een belangrijk verschil:

    Als ik op de Laptop onder "Netwerkverbindingen" kijk, zie ik het volgende:


    [b:14d583f407]Internet-gateway[/b:14d583f407]
    ————————————-
    Internet-verbinding, type: Internet-gateway, status: ingeschakeld

    [b:14d583f407]Netwerkbrug[/b:14d583f407]
    ————————————-
    LAN-verbinding, type: Netwerkbrug, status: ingeschakeld met brug
    Netwerkbrug, type: Netwerkbrug, status: ingeschakeld
    1394-verbinding, type: Netwerkbrug, status: ingeschakeld met brug

    MAAR:

    Op de Client-PC staat GEEN kopje "Internet-gateway", dus alleen:

    [b:14d583f407]Netwerkbrug[/b:14d583f407]
    ————————————-
    LAN-verbinding, type: Netwerkbrug, status: ingeschakeld met brug
    Netwerkbrug, type: Netwerkbrug, status: ingeschakeld
    1394-verbinding, type: Netwerkbrug, status: ingeschakeld met brug

    Op de een of andere manier heb ik dus geen Internet-gateway op de pc met de problemen, of zie ik die niet. Ligt hier niet de oorzaak van het probleem? Als dat zo is, dan moet ik die Internet-gateway erbij zien te krijgen, de vraag is alleen: hoe?
  • [quote:410157fb9a="makandra"]Als ik IPCONFIG /ALL geef staat er bij "DHCP ingeschakeld:" JA, dus mag ik gevoegelijk aannemen dat deze als zodanig werkt. Ik zou niet weten hoe ik dit op een andere manier zou moeten controleren.[/quote:410157fb9a]Ik dacht dat het voor die ene kaart juist niet werkt vanwege dat rare IP adres. Verder dacht ik dat je niet wist wat DHCP betekende. Dat het aan of uit staat zegt mij niet zoveel. Dat zegt mijn computer ook alleen doet die geen DHCP. Dat laat ik over aan de router.
    [quote:410157fb9a="makandra"]Vwb de netwerkkaart: dat zou misschien een mogelijkheid zijn. Als ik bij de resultaten van IPCONFIG /ALL kijk, zie ik bijvoorbeeld bij mijn Host-PC een description staan, maar bij de Client-PC (waar dus de problemen op zijn), staat niets. Er staat dus geen naam bij de beschrijving/description oftwel de PC weet niet WELKE netwerkkaart geinstalleerd is, klopt deze veronderstelling?[/quote:410157fb9a]Misschien. Wat je eerst moet doen is uitzoeken wat de DHCP instellingen zijn. Het kan zijn dat de router dit voor zijn rekening neemt, maar dat het ip-bereik te krap gekozen is.
    [quote:410157fb9a="makandra"]Voordat je te snel "ja" zegt: bij m'n laptop, waar dus GEEN problemen mee zijn, staat er ook niets bij de beschrijving/description, dus hoe is dat dan te verklaren?[/quote:410157fb9a]Dat weet ik niet. Meestal heeft een netwerkkaart een naam. Wat telt is het MAC adres (=Fysiek adres) van de netwerkkaart.
    [quote:410157fb9a="makandra"]Hoe dan ook: is de netwerkkaart deinstalleren en opnieuw installeren wellicht een optie?[/quote:410157fb9a]Ja.

    Die term netwerkbrug vind ik wat verwarrend. Op zich is een brug een verbinding tussen het ene netwerk en de andere. Dat is dus iets wat ik niet zomaar in een thuisnetwerk verwacht. Dat is namelijk gewoon 1 netwerk. Het internet is het 2e netwerk. De router zorgt voor de koppeling. Het enige wat de computers op het thuisnetwerk moeten weten is het gateway adres van die router en eventuele DNS instellingen. Dat laatste is niet echt een moeten, het is of 1-maal invullen op de router (DHCP router aan) of altijd invullen op elke computer.
    De term ingeschakeld met brug (bij netwerkverbindingen) lijkt me dus ook niet correct. Dat moet zijn ingeschakeld want het betreft alleen de netwerkkaart. Verder is alleen de LAN-verbinding van toepassing. De andere keuzes zijn in dit geval of niet van toepassing (zoals 1394) of horen er niet te staan (denk ik zo).

    Dus dat brug nummertje 14 daar zet ik dus zelf een heel groot vraagteken achter: Makandra's probleem. Dat klikt wat makkelijker …

    Nog even een korte reactie op je web vragen:
    Die 1394 kan je gewoon later staan, dat is de firewire poort. Die poort laat je gewoon heel erg links liggen. Je moet de router instellingen controleren, omdat internet via de router werkt, moet je waarschijnlijk alleen de DHCP instellingen nalopen. Of je iets verkeerd doet, dat kan ik zo niet zeggen. Ik denk dat je zelf over een aantal onderwerpen zelf wat informatie had kunnen vergaren. De achtergrondkennis is nog onvoldoende. Dit forum is geschikt om je verder te helpen en enig eigen zoekwerk maakt die hulp nog effectiever.

    Dat van die lampjes, als een computer (en netwerkkaart) echt uit staan (=stroomloos), dan zal het router lampje niet branden. Als het lampje LNK/Act brandt, betekent dat er de router de netwerkkaart ziet. Het 100 lampje geeft aan dat het een 100MBit verbinding betreft. Hoewel het geen echte garantie is, zou de netwerkkabel in order moeten zijn.
    Wat wel zin heeft is om je client PC op dezelfde kabel te zetten als de laptop. Dat is namelijk een werkende verbinding. Als de client PC daar ook niet werkt, dan weet je dat je het de client PC betreft. Evenzo trouwens, de laptop aansluiten op de client-PC aansluiting levert dus het bewijs dat de netwerk kabel okay is. Blijft over eventuele aarding van de client en host-PC. Afwezigheid daarvan kan problemen geven. De kaart zou dan op bijvoorbeeld 10Mbit wel werken.
    Dat inbelprobleem betreft een internet instelling. Als de modem niet gebruikt mag worden kan je onder Verbindingen van Internet-Opties (Internet Explorer!) kiezen voor de optie "Nooit een verbinding kiezen". Ga er maar vanuit dat soms een verbinding wat traag reageert, dan gaat Windows zelf een alternatief zoeken, tja, dat is bijvoorbeeld die modem. Ik heb dat anders ingesteld. In zo'n geval kan bij mij de pagina niet gevonden worden. Even opnieuw proberen en het gaat lukken.
    Op zich is als de brug software correct werkt, zou of de ene of de andere verbinding gewoon gebruikt moeten worden (in dit geval kabel en de telefoon modem). Wat vermoedelijk misgaat is de gateway (en misschien ook de DNS) instelling. Die is voor de internet verbinding via de telefoonlijn anders. Maak het je niet te moeilijk, dus schakel dat modem eerst maar eens uit, en concentreer je op het gewone thuisnetwerk.

    Als ik de modem echt wil gebruiken, dan stel ik Verbindingen van Internet-Opties (Internet Explorer!) in op "Altijd mijn standaardverbinding kiezen". Wil je dan nog internetten op alle computers, dan moet je zelf nog router software functionaliteit (internet delen) toevoegen. Maarre, nogmaals, maak het je gelijk niet zo moeilijk.
  • [quote:8d0265afa2]Verder dacht ik dat je niet wist wat DHCP betekende.[/quote:8d0265afa2]
    Dat wist ik ook niet, maar dat is me op dit forum uitgelegd…

    [quote:8d0265afa2]Dat het aan of uit staat zegt mij niet zoveel. Dat zegt mijn computer ook alleen doet die geen DHCP. Dat laat ik over aan de router. [/quote:8d0265afa2]
    Dan staat-ie bij jou wel ingesteld; ik meen te begrijpen dat DCHP UITgeschakeld staat als je de IP-adressen er zelf keihard in hebt gezet?

    [quote:8d0265afa2]Wat je eerst moet doen is uitzoeken wat de DHCP instellingen zijn. Het kan zijn dat de router dit voor zijn rekening neemt, maar dat het ip-bereik te krap gekozen is.[/quote:8d0265afa2]
    Hoe kom ik daar achter? En wat voor instellingen? De DCHP-server heeft volgens mij maar 1 instelling en dat is het IP-adres van de router, in mijn geval 192.168.0.1 en die instelling staat ook precies bij de twee WERKENDE pc's in het netwerk (de Host-PC en de Laptop), maar NIET op de Client-PC, ongeacht of ik nu alle IP-adressen keihard, handmatig instel of automatisch laat doen. Het probleem is volgens mij "gewoon", dat de Client-PC de router niet ziet, of ik dit nu hard instel of automatisch laat doen. En volgens mij komt dat weer, doordat op de Client-PC bij "Netwerkverbindingen" de rubriek "Internet-gateway" ontbreekt; als ik die er bij zou kunnen krijgen, is het probleem opgelost.

    [quote:8d0265afa2]De term ingeschakeld met brug (bij netwerkverbindingen) lijkt me dus ook niet correct.[/quote:8d0265afa2]
    Waarom niet? Op de Laptop staat het precies zo en die werkt perfect.

    [quote:8d0265afa2]Dus dat brug nummertje 14 daar zet ik dus zelf een heel groot vraagteken achter: Makandra's probleem. Dat klikt wat makkelijker … [/quote:8d0265afa2]
    Dat nummer wil niets anders zeggen dat het al de 14e keer is dat ik via de wizard een netwerkverbinding voor de netwerkbrug heb gemaakt, dat telt-ie gewoon op…

    [quote:8d0265afa2]Ik denk dat je zelf over een aantal onderwerpen zelf wat informatie had kunnen vergaren. De achtergrondkennis is nog onvoldoende. Dit forum is geschikt om je verder te helpen en enig eigen zoekwerk maakt die hulp nog effectiever. [/quote:8d0265afa2]
    Dit is een op z'n zachtst gezegd merkwaardig verwijt; ten eerste was ik al twee weken [b:8d0265afa2]zelf[/b:8d0265afa2] aan het zoeken, voordat ik m'n probleem op dit forum aanmeldde en de webpage waar ik naar verwijs, is het bewijs en het resultaat daarvan. Ten tweede: dat m'n achtergrondkennis onvoldoende zou zijn, onderschrijf ik, maar dat is voor mij geen reden om mijn probleem niet op dit forum neer te zetten. Ik kan me niet voorstellen dat dit forum slechts bedoeld is voor mensen met voldoende achtergrondkennis…

    [quote:8d0265afa2]Dat van die lampjes, als een computer (en netwerkkaart) echt uit staan (=stroomloos), dan zal het router lampje niet branden.[/quote:8d0265afa2]
    Ze staan beide [b:8d0265afa2]echt[/b:8d0265afa2] uit (stroomloos!) en de lampjes branden gewoon; dat ze niet aan zouden [b:8d0265afa2]mogen[/b:8d0265afa2] staan, prima, maar dat doen ze wel… Ik heb iets gehoord over "Wake-upon LAN" en iets over een netwerkkaart en BIOS die Wake-upon LAN aan hebben staan (oftewel de PC kan opgestart worden zodra er een signaal komt via het LAN). Dat is de reden waarom de verbinding dus UP blijft als de PC uitstaat. Verder vind ik dit niet zo belangrijk, hoor, ik dacht, ik meld het maar even voor de zekerheid :wink:

    [quote:8d0265afa2]Dat inbelprobleem betreft een internet instelling. Als de modem niet gebruikt mag worden kan je onder Verbindingen van Internet-Opties (Internet Explorer!) kiezen voor de optie "Nooit een verbinding kiezen".Ga er maar vanuit dat soms een verbinding wat traag reageert, dan gaat Windows zelf een alternatief zoeken[/quote:8d0265afa2]
    Dat klinkt erg aannemelijk; ik zal dit op de Host-PC eens uitproberen, maar je verklaring klinkt logisch. Bedankt voor de tip.

    Waar ik echter zo benieuwd naar ben is of iemand hier mijn veronderstelling onderschrijft dat het probleem ligt aan het feit

    a) dat de Client-PC kennelijk de router niet ziet, of ik deze nu handmatig van alle IP-adressen voorzie of dit automatisch laat doen

    b) dat dit ligt aan het ontbreken van de rubriek "Internet-gateway" onder "Netwerkverbindingen" en dat als ik deze er bij kan krijgen, het probleem weleens opgelost zou kunnen zijn??
  • Hoi,

    Wat mij opvalt is dat je een netwerkbrug actief hebt. Nu ken ik XP NL niet zo goed maar ik begrijp hieruit dat je een "bridge" gemaakt hebt tussen je firewire en je ethernet kaart. Je maakt van deze twee netwerkkaarten een logische nieuwe kaart. HIermee is het van belang wie de master en wie de slave is? Op je PC is de firewire de master, op je laptop de ethernet kaart. Dit verklaart ook waarom de ene het wel en de ander het niet doet.

    Oplossing lijkt me in deze verwijder de netwerkbrug. Je ethernet kaart zal dan bij een juiste bekabeling gewoon van je router een DHCP krijgen en werken.

    Gr. The Eck.
  • [quote:43b7b78372="makandra"]Dan staat-ie bij jou wel ingesteld; ik meen te begrijpen dat DCHP UITgeschakeld staat als je de IP-adressen er zelf keihard in hebt gezet?[/quote:43b7b78372] Nee, dat is niet hetzelfde. ALs de instellingen handmatig worden ingevuld, dan is er geen DHCP nodig. DHCP is functionaliteit ergens in het netwerk dat ervoor zorgt dat de netwerkkaarten een IP adres krijgen. Het is misschien wel te gebruiken dat er maar een zo'n functie actief mag zijn. Ik zelf heb mijn router die functie gegeven.
    [quote:43b7b78372="makandra"]Hoe kom ik daar achter? En wat voor instellingen? De DCHP-server heeft volgens mij maar 1 instelling en dat is het IP-adres van de router, in mijn geval 192.168.0.1 en die instelling staat ook precies bij de twee WERKENDE pc's in het netwerk (de Host-PC en de Laptop), maar NIET op de Client-PC, ongeacht of ik nu alle IP-adressen keihard, handmatig instel of automatisch laat doen.[/quote:43b7b78372]Hmm, je gebruikt toch een router/switch? Ik zou de handleiding er eens bijpakken en gaan graven hoe dat apparaat staat ingesteld. Dat je computers correct staan ingesteld, dat geloof ik wel. Blijft over een niet goed werkende netwerkkaart of netwerkverbinding. Ik heb nog nergens gelezen dat je hebt aangetoond dat alle verbindingen goed werken. Met die laptop moet het toch vrij makkelijk zijn die even op een andere kabel aan te sluiten. Heel soms is er gewoon iets heel vreemds aan de hand. Dan is de recht toe recht aan test het beste. En dat heeft heel veel zin als je zeker weet dat de computer goed staat ingesteld. Dus zet bij twijfel de computer naast die router/switch en sluit die aan met een netwerkabel waarvan je zeker weet dat die werkt. Ik heb al veel meegemaakt. En het principe 'stop de stekker erin' kom ik vaak tegen. En ja 'aan de kabel mankeert niks', blijkt ook vaak in probleem situaties niet te kloppen.
    [quote:43b7b78372="makandra"] Het probleem is volgens mij "gewoon", dat de Client-PC de router niet ziet, of ik dit nu hard instel of automatisch laat doen. En volgens mij komt dat weer, doordat op de Client-PC bij "Netwerkverbindingen" de rubriek "Internet-gateway" ontbreekt; als ik die er bij zou kunnen krijgen, is het probleem opgelost.[/quote:43b7b78372] Zoals net gezegd was, die bruggen verwijderen kan een oplossing zijn. Voor een gewoon thuisnetwerk heb je dat niet nodig en kan de computer ook in verwarring brengen. Tja, zelf heb ik geen rubriek 'internet gateway' dus volgens mij heb je die niet nodig. Misschien heb je die alleen nodig omdat je die brug gebruikt.
    [quote:43b7b78372="makandra"]Waarom niet? Op de Laptop staat het precies zo en die werkt perfect.[/quote:43b7b78372] Ik zal deze aan mijn lijstje 'goede redenen' toevoegen. Dit zegt mij helemaal niks. Maar misschien iemand anders op het forum wel. Ik weet niet alles en ik wil ook niet alles weten.
    [quote:43b7b78372="makandra"] Dit is een op z'n zachtst gezegd merkwaardig verwijt; ten eerste was ik al twee weken [b:43b7b78372]zelf[/b:43b7b78372] aan het zoeken, voordat ik m'n probleem op dit forum aanmeldde en de webpage waar ik naar verwijs, is het bewijs en het resultaat daarvan.[/quote:43b7b78372] Ik wil je helpen omdat je inderdaad aannemelijk had gemaakt dat je een en ander hebt uitgezocht en op een rijtje had gezet. Als je echt te weinig had gedaan, dan had ik je laten zwemmen. Dat van die DHCP had je met Google en de router handleiding gewoon kunnen vinden. Dat met die brug, en de betekenis van 1394, tja dat ligt wat anders.
    Zelf had ik niet de indruk dat er 2 weken intensief gezocht was, maarre ik kan me dus ook vergissen. Daarvoor mijn excuses.
    [quote:43b7b78372="makandra"]
    a) dat de Client-PC kennelijk de router niet ziet, of ik deze nu handmatig van alle IP-adressen voorzie of dit automatisch laat doen

    b) dat dit ligt aan het ontbreken van de rubriek "Internet-gateway" onder "Netwerkverbindingen" en dat als ik deze er bij kan krijgen, het probleem weleens opgelost zou kunnen zijn??[/quote:43b7b78372] Mijn advies is om de router zo in te stellen dat die de DHCP functie heeft. Vervolgens de netwerkkaarten op automatisch te zetten, de DHCP zorgt dan voor de juiste instellingen. De handmatige instelling mag ook, en overruled overigens de router (DHCP) instelling. Daar is dus op zich niks mis mee. Omdat die netwerkkaart (of verbinding) niet okay lijkt te zijn, wil ik je geen valse hoop geven dat een andere oplossing wel werkt. Als de handmatige instellingen niet werken, dan moet je vervolgens heel erg zeker zijn van wat wel en wat niet werkt. Zoals die netwerkkabel, verbinding, kaart, instellingen … Op dat punt heb ik zelf dus onvoldoende informatie.
  • Oh ja, ook nog gewoon in de WIndows help naar internet-gateway zitten zoeken. Kijk als het een Windows onderdeel is, dan moet dat schermpje ook voorkomen in de help. Het volgende stukje tekst vond ik. Met een aparte router heb je de Windows internet deel functie niet nodig. Voor een gewoon modem kan die functionaliteit wel nodig zijn. Misschien dat dit je weer een stapje wijzer maakt (en mij ook).

    [i:a7c0aae18d]Als het selectievakje Andere netwerkgebruikers mogen de gedeelde Internet-verbinding beheren of uitschakelen is ingeschakeld op de ICS-hostcomputer (Internet Connection Sharing), kunt u de gedeelde Internet-verbinding activeren vanaf een clientcomputer door te dubbelklikken op het pictogram van de gedeelde Internet-verbinding. Dit pictogram bevindt zich in de map Netwerkverbindingen onder Internet-gateway.[/i:a7c0aae18d]
  • [quote:a76c652105]… Met een aparte router heb je de Windows internet deel functie niet nodig …[/quote:a76c652105]
    Ik had zelf ook al gesnuffeld aan ICS, maar nergens is te vinden, hoe en waar dit te controleren en eventueel uit te zetten valt; ik kan me zo voorstellen, dat als ICS aanstaat op de probleem-pc, er dan met 2 DHCP-servers wordt gewerkt en dat-ie daar niet erg goed tegen kan… Maar zoals gezegd: ik kan nergens vinden om dit te controleren, laat staan uit te zetten…

    [quote:a76c652105]… [i:a76c652105]Dit pictogram bevindt zich in de map Netwerkverbindingen onder Internet-gateway[/i:a76c652105] … [/quote:a76c652105]
    [b:a76c652105]PRECIES:[/b:a76c652105] "… [i:a76c652105]onder Internet-gateway[/i:a76c652105]"! Dat is dus dat extra kopje waar ik het over had eerder; die staat dus [b:a76c652105]wel[/b:a76c652105] op de laptop vermeldt, maar dus [b:a76c652105]niet[/b:a76c652105] op de probleem-pc!

    Ik heb [b:a76c652105]de web-pagina met het probleem[/b:a76c652105] aangevuld met diverse screen-prints ter verduidelijking; misschien dat dat jou of iemand anders helpt. Daarin staat ook dat het verwijderen van de netwerkbrug totaal geen zin heeft; als ik dat op de Laptop bijvoorbeeld doe, heb ik precies hetzelfde probleem als op de Client-PC!

    Verder heb ik nog iets merkwaardigs opgemerkt, maar dat kan voor iemand anders heel goed te verklaren zijn:

    Als ik alle IP-adressen op de Client-PC HANDMATIG instel:

    - zijn ALLE adressen (muv het IP-adres van de PC) indentiek aan de laptop en de Host-PC
    - staat er bij IPCONFIG /ALL echter GEEN DHCP-server rubriek en dus staat DHCP UITgeschakeld (lijkt mij persoonlijk logisch, want alles is handmatig gezet en dus heb je DHCP niet nodig)
    [b:a76c652105]- is de pc WEL in het netwerk te zien![/b:a76c652105]

    Als ik alle IP-adressen op de Client-PC AUTOMATISCH laat zetten:

    - staan er bij IPCONFIG slechts TWEE rubrieken: "Autoconfiguratie IP-adres: 169.254.177.27" en "Subnetmasker: 255.255.0.0"; verder niets, geen IP-adres en VOORAL: geen Standaardgateway, de router…
    - staat DHCP INgeschakeld (logisch, want ik laat de router dat doen)
    [b:a76c652105]- is de pc NIET in het netwerk te zien![/b:a76c652105]

    Dit is iets wat ik net "ontdekte": als ik alles dus automatisch laat doen, dan is de pc [b:a76c652105]NIET[/b:a76c652105] in mijn netwerk te zien, als ik keihard alle IP-adressen erin zet, [b:a76c652105]WEL[/b:a76c652105]. Wat zegt jou of iemand anders dat? Mij zegt het, dat als de router verantwoordelijk is voor wat er wel en niet in het netwerk te zien/te benaderen is, daar het probleem zou kunnen liggen. Klopt dit? Ik ben benieuwd…
  • [quote:dfc8f43cbd]… Met die laptop moet het toch vrij makkelijk zijn die even op een andere kabel aan te sluiten …[/quote:dfc8f43cbd]
    Zoals op mijn probleem-webpage te lezen is, heb ik dit al gedaan: aan de kabel van de Client-PC kan het niet liggen; ik heb m'n laptop hierop aangesloten en ik kon probleemloos via die kabel het Internet op…

    [quote:dfc8f43cbd]Dus zet bij twijfel de computer naast die router/switch en sluit die aan met een netwerkabel waarvan je zeker weet dat die werkt.[/quote:dfc8f43cbd]
    Als de laptop werkt op de kabel van de probleem-pc, is dan niet afdoende bewezen, dat de kabel ok is? Ik wil best die probleem-pc naar boven slepen en op de kabel van bijvoorbeeld de laptop proberen, maar ik kan je verzekeren dat-ie daar ook niet op werkt; het is m.i. een lokaal probleem, dus op de pc zelf…
  • [quote:d3dc6c3d55]… Oplossing lijkt me in deze verwijder de netwerkbrug. Je ethernet kaart zal dan bij een juiste bekabeling gewoon van je router een DHCP krijgen en werken.[/quote:d3dc6c3d55]
    Nee, met die laatste zin heb je volkomen gelijk, zo zou het moeten gaan, maar als ik de netwerkbrug verwijder van bijvoorbeeld de Laptop, heb ik daar precies hetzelfde probleem als op de Client-PC en dus valt dan ook geen enkele webpage meer te benaderen. Als ik de netwerkbrug van de probleem-pc verwijder, heb ik ook geen internet, maar dat had-ie toch al niet… Ik heb net enkele schermprints op [b:d3dc6c3d55]de web-page met m'n probleem[/b:d3dc6c3d55] gezet, misschien dat deze het nog wat duidelijker maken.
  • Blijft vreemd,

    tenzij je een speciale reden hebt voor de netwerkbrug wil ik je toch vragen het volgende te doen op de client PC:

    Verwijder de netwerk brug
    zet je firewire op /automatisch DHCP en je LAN ook.
    reboot
    Laat de config nog eens zien, op je web site of hierro, een IPCONFIG /ALL is voldoende.

    Gr. The Eck.
  • Ik heb hier ff met bridge getest, maar heb hier hetzelfde resultaat als op je laptop, werkt gewoon. Ik ga daarom nu kijken naar je sitecom.

    Een vriend van mij heeft er een gehad maar die wilde maar 2 PC's connecten. Hij heeft toen een vigor gekocht. Misschien moet je eens een firmware update proberen of van vrienden een andere router lenen/proberen. Als je dit wilt kan je dit misschiewn testen door je je laptop uit te zetten, de sitecom rebooten en daarna je client PC aanzetten. ALs ie dan wel een adres krijgt dan kan weet je bijna zeker dan je laptop er daarna geen krijgt.

    Optie is ook nog eens naar de DHCP server instellingen kijken op je sitecom. Kleine kans maar misschien deelt ie maar 2 adressen uit en moet je de scope groter zetten.

    Een 169.254.*.* adres op je ethernet interface betekend in ieder geval dat je geen ip adres krijgt van je DHCP server en windows er eentje voor je verzint.

    T.

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.