Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Aanleg, installatie, instellingen

netwerk probleem op het werk

Anoniem
ac
13 antwoorden
  • Beste mensen,
    Op het werk heb ik 12 computers via een switch aan elkaar gekoppeld. Het zijn win 98 en win 95 machines.
    Dit is het probleem: als ik de computers opstart, krijg ik een foutmelding (netwerk niet beschikbaar). Als ik in de map "netwerk instelling" een paar tellen de toets F5 ingedrukt houd, dan kom ik wel het netwerk op, maar dan zie ik, binnen de werkgroep, slechts de computer waar ik op dat moment achter zit, de anderen niet. Dit geldt voor alle computers. Ik heb eerst geprobeerd met netbui en daarna met het tcp protocol, dus zonder netbui. Ik heb daarbij het ip reeks 192.168.0.x gebruikt met subnetmask 255.255.255.0. Op alle computers heb ik een "deel map" gemaakt met volledige toegang. Als je windows opstart en de inlog scherm verschijnt, hoeft men alleen zijn naam in te typen en op enter te drukken. Men hoeft geen wachtwoord. De werkgroep is natuurlijk voor iedereen het zelfde.

    Kan iemand mij helpen, want ik weet het echt niet meer

    b.v.d.
    ac
  • Kun je wel andere ip-adressen pingen of ook niet?
  • [quote:1b55219cac="ac"]Dit is het probleem: als ik de computers opstart, krijg ik een foutmelding (netwerk niet beschikbaar).[/quote:1b55219cac]Ik denk dat dit al op het probleem duidt. Alleen begrijp ik het niet. De rest van je bericht is een logisch gevolg van dit dus ik zou niet teveel gaan experimenteren.
    Wat zijn de IP instellingen? Draait er een DHCP server? Is er een Host systeem?
  • [quote:3ccc690846="Henk Bakker"]Kun je wel andere ip-adressen pingen of ook niet?[/quote:3ccc690846]
    als jen iet kunt pingen probeer dan ook eens een andere switch (ook vanwege foutmelding bij het opstarten. Had ik namelijk ook met een kapotte switch).
  • Ten eerst: bedankt voor de reakties.

    Voor de heer Henk Bakker: nee, ik kan niet pingen. Ik krijg dan een timeout melding

    Voor de heer Hans.Vosman: Ik krijg de foutmelding (netwerk niet beschikbaar) pas als ik in de map "netwerk verbinding" op het pictogram van de netwerk. Bij het opstarten en inlog scherm gaat prima. En nee, ik gebruik geen DHCP en ook geen host. Alle computers zijn gelijkwaardig.

    Over de switch dan voor de heer jan_dakpan en anderen natuurlijk ook: is het normaal dat alle lampjes van het apparaat in eens uitgaan en zeer snel weer aangaan? En voor de duidelijkheid, ik bedoel niet knipperen maar echt in minder dan een seconde uit en weer aan gaan, allemaal.

    Ik heb trouwens ergens gelezen dat in win 95/98/me familie een probleem zit mb.t. de master browser: alle computers eisen dat zij de master zijn waardoor een conflict ontstaat. Kan dit en hoe zou ik event. handmatig kunnen instellen? Kan het ook met het WINS protocol te maken hebben?

    Weer een lang verhaal.

    bvd
    ac
  • Misschien helpt dit:

    Ik had ooit een zelfde probleem. Ik heb toen bij alle computers een andere werkgroepnaam opgegeven en toen werkte het wel.
  • [quote:872676acef="ac"]Voor de heer Hans.Vosman: Ik krijg de foutmelding (netwerk niet beschikbaar) pas als ik in de map "netwerk verbinding" op het pictogram van de netwerk. Bij het opstarten en inlog scherm gaat prima. En nee, ik gebruik geen DHCP en ook geen host. Alle computers zijn gelijkwaardig.[/quote:872676acef] Okay, dus een eenvoudig "thuisnetwerk'. Voor Win95 kan het een aanmeldprobleem betekenen. Eventueel voor Win95 een 2e maal aanmelden.
    [quote:872676acef="ac"]Over de switch dan voor de heer jan_dakpan en anderen natuurlijk ook: is het normaal dat alle lampjes van het apparaat in eens uitgaan en zeer snel weer aangaan? En voor de duidelijkheid, ik bedoel niet knipperen maar echt in minder dan een seconde uit en weer aan gaan, allemaal.[/quote:872676acef]Normaal is anders. Maar is misschien wel okay. Dit gebeurt slechts eenmaal?
    [quote:872676acef="ac"]
    Ik heb trouwens ergens gelezen dat in win 95/98/me familie een probleem zit mb.t. de master browser: alle computers eisen dat zij de master zijn waardoor een conflict ontstaat. Kan dit en hoe zou ik event. handmatig kunnen instellen? Kan het ook met het WINS protocol te maken hebben?[/quote:872676acef]Misschien. Op zich zou ik dan verwachten dat het netwerk een korte tijd wel goed werkt.
  • De oorzaak ligt hier dieper dan een browseprobleem.
    Het pingen lukt al niet eens.
    Wellicht is de switch aan vervanging toe ? :wink:
  • Fixeer de snelheid van de NIc op 10mbit of 100 mbit.
    Wat geberut er dan ?

    Heb je client voor MS netwerken geinstalleerd ?

    Soms moet je alles wat met netwerk te maken heeft verwijderen, booten en dan nogmaals toevoegen. Dat is soms ook een remedie.

    Ga ervan uit dat je geen cross kabels gebruikt en dat alles goed is aangedrukt en de juiste drivers zijn geladen.
  • Ik heb hier eens eenzelfde probleempje gehad. De LED-jes branden allemaal prima, maar geen netwerk-verkeer mogelijk. Toen heb ik de adapter van de switch vervangen en het werkte weer.

    Misschien staat er een FAQ op de website van de fabrikant??

    Greetz!!
  • Dank voor de reakties.

    Vreemd vreemd: vanmorgen zet ik de computers aan en wat blijkt? Alles werkt in eerste instantie wel. Ik kon andere computers zien en benaderen. Ik kon bestanden uitwisselen enz. Na nog geen uur, ligt de boel weer plat met de beruchte mededeling "netwerk niet beschikbaar". In de tussentijd heb ik niets veranderd of zo. Hij gaat spontaan plat. Nu vraag ik weer: is dit geen master browser probleem? Af en toe denk ik zelf dat lijkt alsof de switch in een soort slaapstand gaat, om vervolgens niet meer te ontwaken, maar volgens mij kan dit niet, toch?

    Om wat vragen te beantwoorden:
    de switch is nieuw.
    Het fixeren van de snelheid van de NIc op 10mbit of 100 mbit moet ik maandag uitproberen
    client voor MS netwerken is geinstalleerd
    Er zijn geen cross kabels gebruikt
    FAQ op de website van de fabrikant raadplegen, lijkt me een goed idee. Dit doe ik meteen

    Ik snap er niets van. Volgens mij heb ik bijna alles uitgeprobeerd. Zij er nog ideeen/tips?

    bvd
    ac
  • Sorry hoor, maar ik blijf bij de switch.
    Als 1 pc het na een tijdje niet meer doet a-la.
    Maar alle 12 in 1 keer ?
    Dan zoek ik de (ver)oorzaak(er) op een centraal punt.
    De switch dus.
    Zet er eens een andere tussen.

    Heb wel eens meegemaakt dat 1 pc op een gegeven moment
    geen netwerkverbinding meer had:
    De instelling stond aangevinkt dat de pc de netwerkkaart
    mocht uitschakelen om stroom te besparen.
    Dus na een tijdje in-actief, schakelde ie de netwerkkaart uit.
    Maar aanzetten hoomaar…dus rebooten.
    Maar nogmaals, wanneer alle 12 dat gewoon tijdens
    netwerkverkeer hebben, moet je het volgens mij toch
    bij de switch zoeken :)
  • Waar en hoe ver staan de pc's uit elkaar.

    Staan ze in een vuile omgeving wat elektrische storingen betreft ?
    Staan ze ook nog verder uit elkaar.

    Bij mij op het werk is er 3 maand naar gezocht waarom het netwerk soms niet meer wilde werken en een uurtje later niets aan de hand.
    het in eenmaal uitgaan van alle TX/RX leds komt bekend voor en wordt veroorzaakt dat de switch de draad kwijt is en een reset doet en alles opnieuw adresseerd. Gevolg is dat alle verbindingen plat liggen.

    Het fixeren van alle netwerkkaarten op 10 mbit was wel een verbetering
    maar nog steeds packetlos.

    Oorzaak van dit alles was na veel zoeken en meten en testen een spannings verschil tussen de pc's en de switch, hoewel alle pc's geaard waren. Inmiddels was er door deze ellende al een kaart 3com overleden.
    De oplossing is gemaakt met nulspanningvereffening tussen de pc's en de switch. De pc's in de "vuile" ruimte's zijn met een extra 6mm2 aarddraad meegelegd naar de switch.

    wat je kunt proberen om dit uit te testen is alle pc's samen bij de switch te zetten en dan alles te testen. Dit heb ik destijds ook gedaan en hieruit bleek dat het alles werkte en het sleutelen aan software geen zin had.


    Peter

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.