Vraag & Antwoord

Servers

èxchange server vervangen door backup DC

Anoniem
None
20 antwoorden
  • alo,

    mijn backup domain controller (p4 1,8ghz) gaat binnenkort de rollen overnemen van mijn primaire DC (pII 450mhz). nu heb ik daar deze thread voor gevonden, dus dat moet geen probleem zijn:
    http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=131383&highlight=domain+controller+overnemen

    mijn probleem echter is dit:
    de primaire DC heeft een 6gb harde schijf en die is aan het volraken. er is op dit moment nog maar 10mb over en heb problemen om te connecten met de exchange server die erop draait. als ik in de logs kijk komt er enorm veel melding van fout 9175 (The MAPI call 'OpenMsgStore' failed with the following error:
    The attempt to log on to the Microsoft Exchange Server computer has failed.) en ook de nieuwe DC kan niet connecten met de oude exchange server. ik kan dus niet de mailboxes transferren naar de nieuwe exchange server.

    hoe krijg ik nu de exchange mailboxen getransferred naar de nieuwe DC? daarna kan ik denk ik makkelijk de nieuwe DC de rollen over laten nemen van de oude.

    webmail werkt trouwens ook niet meer op de oude, op de nieuwe wel. nieuwe users aangemaakt op de nieuwe server met een mailbox op de nieuwe exchange server worden netjes gesynced maar kunnen daarna niet meer verplaatst worden naar de oude (is ook neit de bedoeling, maar voor testen)

    iemand een idee?
  • Heb je geen externe harde schijf of iets dergelijks waar je tijdelijk de exchange data op kan zetten, want waarschijnlijk draait exchange niet omdat de schijfruimte tekort schiet. Een andere mogelijkheid is circular logging aanzetten, hierdoor worden er geen log-files gegenereerd en dit scheelt dus weer schijfruimte. Circular logging zet je aan in de properties van je storage group (als ik het even uit mijn hoofd goed zeg…).

    Is je nieuwe server domain controller in hetzelfde domein als de oude server? Dan moet je namelijk geen nieuwe accounts aanmaken, maar kun je gewoon de mailboxes verplaatsen vanuit active directory users and computers…
  • de server staat inderdaad in hetzelfde domein. ik heb gisteren toch alle emailboxen over kunnen zetten van de ene server naar de nieuwe. ik had op de oude nog even MSN messenger verwijderd (scheelt toch weer iets van 35mb) en heb toen als de wiede weerga alle boxen verplaatst inclusief de mijne van ruim een gig.

    op dit moment kunnen met de geteste gebruikers wel een connectie worden gemaakt met de nieuwe exchange server. op deze computers is ook netjes aangegeven door de servers dat outlook opnieuw opgestart moet worden om de nieuwe instellingen van kracht te laten zijn.
    op mijn pc echter - welke voor de verplaatsing ook continue "disconnected" aangaf - kan ik echter géén verbinding maken met de nieuwe server. de nieuwe instellingen zijn dan ook niet van kracht en ik kan geen mail versturen c.q. ontvangen. webmail werkt in alle gevallen wél. ik wordt netjes doorgeleid naar de nieuwe server, zelfs als ik inlog op de oude…nieuwe mail ontvangen staat ook netjes in webmail.

    mail verstuurd naar mijn adres komt wel aan, mits zonder bijlage(n) verstuurd. ik vermoed dus dat de oude server (die nog niet gedeinstalleerd is) nog de mails behandeld alvorens ze naar de nieuwe exchange server te sturen. (is die aanname juist?) logisch dat dan de mails met bijlage niet aankomen, want de schijf is nu compleet volgelopen => aantal KB's nog maar over.

    wat nu te doen?
  • Heb je op de oude server circular logging al aangezet? Dit scheelt wellicht wat schijfruimte. Wat ook geen kwaad kan, zeker na het verplaatsen van een aantal mailboxes, is het defragmenteren van je database. Zorg er dan wel voor dat je de tijdelijke bestanden op je andere server laat zetten, middels een netwerkmapping. Deze twee acties maken zeker wat schijfruimte vrij…
  • zo, het probleem is redelijk opgelost.
    de mailboxes zijn overgezet op de nieuwe server, er is weer een beetje schijfruimte, de clients connecten beter en sneller (ook via VPN) naar de nieuwe exchange server
  • Wat heeft circular logging met de programma lijst te maken? Ik neem aan dat je wel gewoon je Exchange System Manager op een van de servers kan starten? Zo niet, dan heb je een probleem, want dat heb je wel nodig als je de oude server wil deinstalleren… Je moet namelijk een aantal public folders repliceren naar je nieuwe server en zaken als de recipient update service en de global address list overzetten naar de nieuwe server. Als je in de knowledge base van Microsoft zoekt naar 'remove first exchange server' kom je vast wel een artikel tegen die je vertelt hoe dit moet…
  • ik kon niet in de system mananger komen op de first server. nu heb ik via de system manager op de nieuwe wel circular logging aan kunnen zetten op de oude. maar deinstalleren moet volgens mij echt via de oude server zelf (of kan dit ook via de nieuwe?)

    ik maak overigens geen gebruik van public folders dus ik zou alleen de global adress list moeten overzetten.

    als dat allemaal geregeld is kan het echte werk beginnen…n.l. het overzetten van de profielen en homefolders…
  • Ook als je geen public folders gebruikt, moet je een aantal folders repliceren… Lees eerst het knowledge base artikel maar eens door… Alle handelingen kunnen ook op de nieuwe server uitgevoerd worden.
  • ok, perfect. ga ik me daar maar eens inlezen.
    pff, het is dat het tussendoor allemaal wel lekker loopt, maar na een crash vorige jaar van de toenmalige main server is deze vervanging al de 3e of 4e :(

    en de servers zijn niet allemaal even netjes verwijderd uit de AD. is niet helemaal lekker geweest voor het hele domein denk ik…

    nou ja, het gaat tot nu toe iig goed, en ik zal me ff lekker inlezen.
  • Had je dan niet beter een nieuw domein kunnen bouwen en door middel van een trust het een en ander overzetten? Dan heb je in ieder geval een mooi schoon domein…
  • mjah…toendertijd niet echt aan gedacht. ik kan me herinneren dat de server toen alleen de gebruikers overgezet had (draaide toen nog geen exchange) maar ik de GPO middels een uitdraai handmatig weer erin heb geknald. ja, wat een gedoe toen.

    er staat ook nog een derde server offline die nog wel in het domein overal vermeld staat maar niet meer goed connect met de andere 2 wel goedlopende servers. die moet ik dus ook op eoa nette manier zien te verwijderen uit het domein. op deze server draait nl ook exchange.
  • hmm….
    beide servers zijn door een stroomuitval uitgevallen. nu is de originele server opgestart dirrecht daarna, maar de nieuwe back up server pas een dag later.

    volgend probleem doet zich voor wanneer van externe adressen (dus intern mailen gaat wel goed) naar mijn domein emailadressen (username@myhood.fabstar81.com) wordt gestuurd. ik krijg volgende code terug van de mailservers (getest met versatel, gmail, en mijn eigen website fabstar81.com)

    [code:1:07b15b33f7]194.126.173.30 does not like recipient.
    Remote host said: 550-smtp1.versatel.nl [62.58.50.88] is currently not permitted to relay through 550-this server. Perhaps you have not logged into the pop/imap server in the 550-last 30 minutes or do not have SMTP Authentication turned on in your email 550 client.
    Giving up on 194.126.173.30.
    [/code:1:07b15b33f7]

    iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn cq dit kan oplossen??

    nb: mailen van ###@myhood.fabstar81.com naar ###@myhood.fabstar81.com gaat dus wel goed
    nb2: naar buiten mailen gaat ook goed. alleen van buiten naar domein toe gaat dus fout
  • Als ik de MX-records voor jouw domeinnaam bekijk zie ik een preference 0 naar fabstar81.com (194.126.173.30). Bij dit IP-adres hoort de hostnaam 'hosted-by.e-dentify.net'. Dit zou dus betekenen dat je mail gerelayed wordt via een mailserver van je hostingprovider? De relay denied melding komt ook van deze server, dus waarschijnlijk staat er iets niet goed ingesteld bij je hostingprovider.

    Waarom laat je de mail niet direct bij je zelf binnen komen? Dit kun je doen door het MX-record met de laagste preference waarde naar je eigen server te laten wijzen en een MX-record met een hogere preference waarde naar de mailserver van je hostingpartij. Voorwaarde is dan wel dat je provider poort 25 voor inkomend verkeer toestaat.
  • ik had mijn websiteprovider (e-dentify.nl) dus al een tijd geleden de mx records aan laten passen. blijkbaar is er nu iets fout gegaan ineens bij hun. ik ga direct weer een mailtje sturen naar ze, kijken of ze het weer aan kunnen passen.

    hopelijk lukt het daarna wel.
  • is het misschien bij iemand bekend dat tele2 poort 25 heeft dichtgezet? e-dentify.nl (mijn sitehost) zegt n.l. dat het líjkt alsof dit het geval is. hmm…ik hoop het niet :s :(
  • Het zou natuurlijk best kunnen, maar er is maar een manier om dat te testen: vanaf het Internet telnetten op poort 25 naar jouw server. Start een command-prompt en tik in 'telnet <jouw IP-adres> 25'. Je maakt dan een connectie met jouw mailserver op poort 25.
  • hm…geen connectie ineens. grr…heel vervelend dit. maar wel heel toevallig dat dit net samenvalt met dat de 2 servers zijn uitgevallen door een stroomstoring. ik vraag me dus af of er niet iets anders aan de hand is…de website doet het nl ook niet op de oude server.

    inbellen middels VPN lukt echter wel. ik bel in op de oude server altijd.

    ik probeer trouwens ook lokaal te telnetten naar de oude server, maar dat lukt niet. doe ik dit lokaal op de nieuwe server pakt ie hem wel. lijkt dus alsof de server zelf poort 25 blokt oid.?! enig idee nu met deze verdere info?
  • Naar welke server heb je poort 25 geforward, de oude of de nieuwe? Het kan natuurlijk zijn dat door de stroomuitval er iets op je oude server gebeurd is, waardoor de SMTP-service niet meer draait. Dit zou natuurlijk verklaren dat je niet meer naar de oude server kan telnetten…
  • de router forward de poort naar de oude server nog steeds. in de router is na het plaatsen van de back up server niets veranderd. misschien een idee om die dus te forwarden naar de nieuwe? zo hoeft de oude helemaal geen requests meer te accepteren en kan ik langzaamaan de website en webmail ook over laten nemen door de nieuwe.

    ik ga het gelijk uitproberen.
  • hm..het lijkt te werken. ik heb 1 testmailtje gestuurd en het komt nog aan ook. maar goed…blijft raar dat die oude ineens niet meer reageert.

    nu maar weer ff erin duiken hoe ik die oude exchange server kan de-installeren. want die taak is nu volledig overgenomen door de nieuwe.

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord