Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Servers

server exchange niet beschikbaar

hny
12 antwoorden
  • Onderstaande betreft 'n nieuw netwerk, server w2000sbs en w2000prof werkstations. De werkstations hebben voorheen op 'n NT netwerk gedraait.

    Nu geeft Outlook op een werkstation de melding:

    "De server van Microsoft Exchange is niet beschikbaar"

    Dit probleem bevindt zich slechts op een werkstation,
    bij elke aangemelde gebruiker.
    Diezelfde gebruiker heeft daar op 'n ander station geen last van.

    Er is wel normaal kontakt met de w2000sbs server zelf.
    Iemand 'n idee waar ik dit zoeken moet of hoe dit op te lossen?
  • en de verwijzingen naar de exchange server staan allemaal goed?
  • De verwijzing naar de exchange server bedoel je, ja dus.
    Maar de naam wordt niet geresolved omdat de exchange server niet beschikbaar is (zegt ie).
  • [quote:f071b75803="hny"]Maar de naam wordt niet geresolved omdat de exchange server niet beschikbaar is (zegt ie).[/quote:f071b75803]
    Ik denk dat het eerder andersom is, hij kan de exchangeserver niet vinden omdat hij de naam niet kan resolven, controleer eens je DNS settings….Voer als controle eens het ip-adres ipv de naam in…
  • Kijk ook eens of er niet toevallig nog een hosts-file op die pc staat, eventueel controleren met een ping op hostnaam.
  • indeed, zoek naar hosts*.* of lmhost*.* :-)
  • hosts-file staat in C:\WINDOWS\system32\drivers\etc

    Je hoeft dus niet te zoeken…
  • enige inhoud van genoemde files: 127.0.0.1 localhost
    hebben we niets aan dus

    heb inmiddels ook het probleem op een ander werkstation.
    voorzichtige conclusie:
    niet gebruikerafhankelijk (hebben op andere WS geen probleem)
    wel werkstation afhankelijk
    ik snap er niets van
    maar ga nog wat meer onderzoek doen
  • Wat gebeurt er als je op deze werkstation de mailserver pingt op naam??? Indien hij dan ook niet de naam kan omzetten is het dus echt een DNS of desnoods een WINS probleem.
  • Active directory en Exchange draaien beide op 1 server.
    Hierop melden dus ook de gebruikers zich aan,
    dat gaat allemaal goed.
    'n Ping naar de server geeft ook 4x antwoord.
  • De W2000sbs draait nu met 5 gelicentieerde clients.
    De extra 10 clients die zijn aangeschaft laten zich niet installeren.
    Dat is 'n ander probleem.
    Maar het zal toch niet zo zijn dat er nu maar 5 werkstations met de exchange server verbinding hebben.
    Zou betekenen dat er nog meer werkstations dit probleem hebben.
    Maar goed, daar ben ik snel genoeg achter.
  • Outlook zal ALTIJD via DNS de exchange server opzoeken.
    Je hebt waarschijnlijk op het werkende station de DNS geativeerd en als domein je eigen domein hebben opgegeven. Via 'broadcasting' zal dit station de exchange server uiteindelijk wel vinden, maar fraai is het niet.
    Bij de call naar een exchange server zal dit gebeuren op basis van '<servernaam>.mijndomain.nl'
    Installeer op je server dus DNS en definieer een primary zone met je DNS provider adressen als 'forwarders'.
    Zorg dat alle stations DNS geactiveerd hebben en als domein je eigen DNS domein hebben. Dit kun je via DHCP als parameter zetten. Activeer (in ieder geval op je server(s)) DDNS (dynamic DNS) zodat ze opgenomen worden in je DNS, of installeer WINS en geef op alle machines je server als WINS op en zet in DNS de WINS resolving aan.

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.