Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Anders (netwerken)

redundant internetverbinding?

Anoniem
dev29
6 antwoorden
  • Een bedrijf heeft een 2MB internetverbinding, waarover gesurft en gemailt wordt, maar ook wat bedrijfskritische (VPN) verbindingen naar elders lopen.
    Nu wil men om downtime te voorkomen die verbinding dubbel uitvoeren.

    Heeft iemand ervaring hoe dat te doen?

    SImpelweg een tweede lijn bij een andere provider regelen is niet helemaal genoeg; dat levert in ieder geval een ander ip op, er is nog een truuk nodig om te loadbalancen en als de lijn waar een verbinding over loopt wegvalt, vallen er nog steeds verbindingen weg, al kunnen die dan natuurlijk direct weer opgebouwd worden over de andere lijn…

    Bestaan er leveranciers die iets dergelijks bieden?
  • Er zijn load balancers te koop die met twee adsl-lijnen, bijv: http://www.adslguide.org.uk/hardware
    eviews/2003/q2/neteyes_cyclone200.asp
    en
    http://www.hardware-one.com
    eviews.asp?aid=248&page=1

    Ik heb hier echter verder geen ervaring mee en hoe het zit met redundancy weet ik dus ook niet.

  • Ik denk dat als een lijn uitvalt, je altijd te maken krijgt met downtime. Daar zul je niet aan ontkomen denk ik.

    Wat voor verbinding is het? Is het gewoon ADSL voor thuis, of is het een zakelijke DSL-dienst? Op zakelijke DSL-diensten zit namelijk een hogere uptime-garantie dan op ADSL voor thuis. KPN bijvoorbeeld biedt een uptime-garantie van 99,9% op een Internet DSL Advanced lijntje.
  • Ons ADSL (van Hccnet) is volgensmij nog maar één keer uitgevallen voor een paar minuten. Dus je moet je over de downtime denk ik geen zorgen maken.
  • Garanties zijn mooi, maar het kan toch mis gaan. De afgelopen week is het al zeker 2x voor een periode van 10 minuten misgegaan, en 1x voor een periode van enige uren erg traag geweest. Ondanks dat het een zakelijke dure verbinding is.
    Het hoeft trouwens ook niet aan de internetprovider te liggen, ook firewalls, routers en switches aan onze kant kunnen gewoon stuk….
    Maar het gaat me ook om de techniche (on)mogelijkheden. Het hele idee van internet was dacht ik juist zo betrouwbaar omdat pakketjes ook andere routes kunnen nemen, maar die betrouwbaarheid krijg ik volgens mij niet zomaar op onze locatie, of wel?
  • hmm verkeerd geklikt

    delete knop is niet te bekennen hier :cry:

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.