Vraag & Antwoord

Anders (netwerken)

Advies over budget voor bedrijfsnetwerk.

Anoniem
Venzent
12 antwoorden
  • Voor een bedrijf met 16 pc's allemaal op internet, een server, die dagelijks backups maakt, moet ik een jaarbegroting opstellen voor de onderhoudskosten. Dus niet de hard en softwarekosten maar de kosten voor de volgende onderdelen: Onderhoudskosten, installeren nieuwe soft- en hardware, storingen oplossen, printers bijhouden. Heeft iemand een indicatie hiervoor?
  • dat ligt eraan of alles kapot gaat. vind ik
  • Nou met zo'n antwoord schiet ik niet veel op…
  • Waarom geen aandacht voor de hardwarekosten? Hoewel sommige hardware lang meegaat, zou ik toch de afschrijving in de gaten houden. Mijn ervaring is dat er zo nu en dan toch wel wat kapot gaat, en vaak is vervanging na 1, 2 of 3 jaar toch wel nodig. Stel dat de apparatuur zo'n 20000 euro kostte, dan zal je toch wel rekening moeten houden met een bedrag van 5000 euro. Besparen op de hardware (vervanging) betekent volgens mij al gauw een verhoging van het aantal onderhoudsuren.
    Onderhoudskosten op zich is makkelijker te schatten wanneer je een idee hebt van het aantal onderhoudsuren, bv 5, 10 of 20 uur per week. In zo'n geval het uurloon toevoegen en je hebt een indicatie.
  • Merkpc's of cloonpc's, garantie? Onsite? Werken ze met office? hoe is het update beleid? Hoe vaak zijn er updates op overig software? Hoe is de kennis van de gebruikers? Hoe vaak is er support nodig voor de gebruikers? Zijn er goede virusscanners? Updaten die centraal? Worden de Windowsupdates bijgehouden? Is er constant een systeembeheerder aanwezig? Hoe groot is het verloop van gebruikers? Hoeveel tijd zit er in het installeren van een nieuwe gebruikers etc etc etc, allemaal punten die van belang zijn op de TCO.
  • Budget is nu € 7000,– Waarvan € 3600 voor onderhoud e.d.
  • Stel aan pc's inclusief server € 20.000, Software € 2000 en andere hardware, switches, tapestremer, router, etc € 2000 kom je op € 24000,–
    Afschrijven kun je meen ik tegenwoordig in drie jaar, dus heb je alleen al voor de hardware € 8000,–. Onderhoud en ondersteuning lessen e.d. € 4000 per jaar. Zit ik op een totaal van € 12000 budget per jaar. Is dit redelijk?
  • [quote:91ae7437a6="Henk Bakker"]Afschrijven kun je meen ik tegenwoordig in drie jaar, … [/quote:91ae7437a6]Voor bedrijven gelden iets andere regels, voor continu gebruik kan 2 jaar al veel zijn. Sommige apparatuur is gewoon binnen 1 of 2 jaar al kapot. Voor de rest lijkt me een redelijk schatting, hoewel 200 uur onderhoud/lessen (een exact getal wordt niet door je genoemd). Ik neem even voor het gemak 4000euro/20euro-per uur=200 uur. Overigens kan die 20 euro ook een wat laag bedrag zijn.
  • Afschrijving heeft niks te maken met verbruik, economische afschrijving is gewoon 3 jaar, deze termijn is bepaald door de belastingdienst en is bepaald voor de afschrijving van de belasting
  • [quote:a77dd0f4eb="Venzent"]Afschrijving heeft niks te maken met verbruik, economische afschrijving is gewoon 3 jaar, deze termijn is bepaald door de belastingdienst en is bepaald voor de afschrijving van de belasting[/quote:a77dd0f4eb]Bij defecte apparatuur dan de rest in een keer afschrijven? Mijn ervaring is dat apparatuur soms gewoon niet 3 jaar meegaat.
  • Hans, de afschrijving die de fiscus toestaat heeft in principe niks met de levensduur te maken.
  • [quote:63bb2bd065="Henk Bakker"]Hans, de afschrijving die de fiscus toestaat heeft in principe niks met de levensduur te maken.[/quote:63bb2bd065]Dat klopt. Echter de afschrijving is niet een afspiegeling van de werkelijke hardware kosten.

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.