Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Anders (netwerken)

Adsl modem Alcatel speed touch home defect?

None
16 antwoorden
  • Sinds het weekend problemen met mijn ADSL modem, power ledje is vrijwel altijd oranje, soms zijn alle ledjes eventjes groen (zoeken naar een verbinding vermoed ik). Daarna een rood power ledje en vervolgens weer oranje. Volgens KPN zou mijn modem kapot zijn? DIt vind ik wel heel erg toevallig omdat ik net mijn ADSL abonnement had opgezegd. De handleiding van het modem vertelt, op het eerste gezicht, niks zinnigs over het power ledje. Nu kan ik in theorie nog een andere modem kopen/bemachtigen. De vraag is alleen hoe zinvol dat is. Verder vind ik het wel heel erg toevallig dat het juist nu gebeurd. Heeft iemand soortgelijke ervaringen gehad?
  • Heb je het ding al eens van de spanning gehaald? Dus even tien minuten uit of zo.
  • Meerdere keren, en 2x maal 1 nacht. Meestal heeft het kastje in 30 seconden weer een verbinding. Wat ik dus niet weet is wat het kastje doet wanneer er totaal geen verbinding is. Staat ook niet in de centimeter dikke handleiding. Volgens KPN is het kastje defect omdat de power led niet groen is. Dat is eigenlijk het enige waar ik aan twijfel. Mijn vermoeden is dat er gewoon geen ADSL signaal is.
  • Als de power LED niet groen wordt, kun je er inderdaad van uit gaan dat je modem defect is. Ik denk inderdaad dat het puur toeval is dat dit net nu moet gebeuren. Als er namelijk geen signaal is, wordt je power-LED wel groen, maar gaat de LED 'sync' niet branden (hij blijft knipperen of is uit). Om het zeker te weten, zou je natuurlijk een modem van iemand anders kunnen proberen.

    Ik weet niet of het de moeite is om nog een nieuw modem aan te schaffen. Meestal heb je een opzegtermijn van een maand, dus ik weet niet tot wanneer dit nog gaat duren.
  • Adsl einde van de maand, maar mijn nummer wordt morgen al overgezet. Dus vermoedelijk al vanaf morgen. Ik kan wel in het modem komen, ik zal kijken of ik opnieuw kan initialiseren. Van de KPN moest ik het modem resetten …
  • Initialisatie zojuist uitgevoerd. Gebruikersnaam en wachtwoord worden herkend … op dit moment begrijp ik er dus even niks meer van. Nu maar even afwachten of dit na een uur nog werkt.
  • Net gekeken hoe de modem het doet: power led weer oranje. Dit wijst dan toch op een defect modem door bv warmte(?). Modem heeft overigens vannacht niet aan gestaan.
  • Als je jezelf bij het modem kan aanmelden, dan kun je een diagnostische test doen. Uit andere schermen kun je de status van het modem afleiden.

    Met een ST510 heb ik soortgelijke problemen gehad. Dat modem was niet kapot, werkte normaal op andere lokaties en een ander modem werkte gewoon op de lokatie waar ik de problemen had.

    Misschien aanpassingen in een bedraad netwerk gemaakt ? Telefoon toestel(len) anders aangesloten, splitter enz. Ik zou de hele handel nalopen. Een voeding werkt of is stuk. Zou in theorie kunnen dat achter de voeding een schakeling wegvalt. Dat komt er met diagnostische test dan vaak uit. Ik zou niet uitsluitend op de signalering afgaan. De funktie van die led-jes is soms iets anders als in de handleiding staat. :) ADSL storingen in bepaalde gebieden gecontroleerd? Dan lost het probleem zich vanzelf misschien op.

    Mijn oplossing van het probleem was een andere ST510 installeren. (E100). Er was een verschil in bios versie naar 4.27. Er is een update naar deze versie, die is te downloaden en te installeren op de ST510.
  • De xs4all helpdesk zei dat het misschien aan de splitter ligt. Op zich is er niks aan het netwerk veranderd, tenminste niet voor de problemen. En er gaat wel wat veranderen. Een verschil is dat er nu een UPC kastje in de buurt van het ADSL modem hangt. Alleen die hing er al een week voordat ik deze problemen voor het eerst kreeg.
  • Je zou een splitter kunnen aanschaffen onder voorwaarde, dat je deze terug kan brengen als blijkt dat het probleem niet wordt opgelost. Of even lenen van iemand anders….

    RFI - Radio Frequence Interference is iets wat veel optreedt. Of het de werking van apparatuur verstoord of onmogelijk maakt, is afhankelijk van tal van factoren. Als je weet dat de UPC box uitstaat (spanning eraf), en het probleem bestaat nog, dan zal het probleem niet door de box veroorzaakt worden. Instraling met al die plastic kastjes is heel normaal, de miniaturisering van de onderdelen, maakt de kans op problemen kleiner. Er zijn boxen en modems die op een bepaald TV kanaal het beeld volledig wegdrukken. Een verkeerde aarding of aardlus kan dat ook veroorzaken. Het eenvoudigst is om de UPC box van spanning te halen en te kijken of het probleem over is, met een andere splitter.
  • Ik heb de ADSL splitter en modem losgeschroefd en op de vloer gezet, teminste 1 meter lager. Ik heb op dit moment al 4 uur achter elkaar verbinding. Ligt dus wel aan het chello telefoon modem. Of die de splitter en de ADSL modem of 1 van beide beinvloed, dat weet ik niet. In ieder geval is dat wel de oorzaak van de problemen. Toch geen defect modem … Ik bedacht me ook dat ik het chello modem vrijdag heb aangezet omdat ik 's avonds even wilde bellen. En vanaf toen had ik dus ook problemen alleen merkte ik dat pas zaterdag middag.
  • Zonet weer even problemen. Kan wel weer internetten, tenminste, daar lijkt het op. Adsl modem nog een paar meter verder gezet. Lijkt toch wel op een interactie.
  • Dit lijkt op een voorbeeld van RFI, dus instraling van hoog frekwent. Je zou metaal folie kunnen nemen, en dat even om de UPC of de UPC en het ADSL modem kunnen doen. Pas wel op de koeling van de UPC box en het ADSL modem.

    Als dat niet helpt, kun je om de voedingslijn vlak voor de UPC box en het ADSL modem mogelijk een ferriet kerntje aanbrengen, daarmee sper je dan het hoog-frekwent als het via de voeding binnenkomt. Het kan ook via de telefoonlijn aansluiting binnenkomen vlak voor het ADSL modem, remedie is dan hetzelfde. De UTP kabels aanpakken is onverstandig, dan blokkeer je waarschijnlijk ook de 10/100/1000 Mbps connecties. Die moet je dan vrijlaten van chookes, of ferriet-kralen. Je kan hiervoor ook ferriet antenne staafjes gebruiken uit oude transistor radio's. Als het via de voeding binnenkomt, kan je misschien beter ontstoorde voeding gebruiken. Het hoogfrekwente signaal wordt dan geblokkeerd en komt niet in het ADSL modem.

    De methode is dus proberen en kijken of het helpt. Soms is het een enkel probleem, het kan ook gecombineerd optreden. Het komt erop neer dat je een zender in huis hebt, die storing veroorzaakt op je ADSL modem.
    De SpeedTouch zelf is ook niet helemaal schoon en gaat naar andere apparatuur ook niet helemaal vrijuit.

    Het probleem met zenders is exact hetzelfde op geluidsinstallaties, het wordt dan LFD - Laag Frekwent Detectie genoemd.

    Zijn er kringen of aardlussen of leidingen die dit met elkaar vormen? Die kringen of lussen moeten verbroken worden.
  • In theorie werkt de ADSL nog maximaal 2 weken, dus veel energie ga ik er niet insteken. Ik vermoed dat het UPC kastje nogal veel straling geeft. Dat is vrij gebruikerlijk voor dit soort kastjes. Kan ook nog komen door de schakelende voeding in dat kastje. Ik zal tzt nagaan in hoeverre die teveel straalt. Ik zou overigens verwachten dat dit soort dingen al lang zijn onderzocht.
    De bekabeling loopt op dit moment wel door elkaar, alleen is dat denk ik niet het probleem. De afstand vergroten tussen het UPC kastje en de ADSL modem lijkt het meest effectief. Daarbij moest ik dus wel de netvoeding van de ADSL modem verplaatsen. De hele nacht is de verbinding goed gebleven.
  • [quote:ee9759ce5c="Hans.Vosman"] Ik vermoed dat het UPC kastje nogal veel straling geeft. Dat is vrij gebruikerlijk voor dit soort kastjes. Ik zal tzt nagaan in hoeverre die teveel straalt. Ik zou overigens verwachten dat dit soort dingen al lang zijn onderzocht.
    [/quote:ee9759ce5c]

    Omdat ik dit probleem al eerder heb gehoord van een kennis,zou ik toch terug gaan met het UPC modem en hem omruilen, heeft die kennis ook gedaan en toen was het probleem opgelost.

    Hoe meer straling deste gevaarlijker het word.
  • [quote:3a9a2da72a="stroke33"]Omdat ik dit probleem al eerder heb gehoord van een kennis,zou ik toch terug gaan met het UPC modem en hem omruilen, heeft die kennis ook gedaan en toen was het probleem opgelost.
    [/quote:3a9a2da72a]Tja, eigenlijk kan ik dat alleen makkelijk testen zolang ik een werkende ADSL verbinding heb. Dit soort zaken moet de leverancier eigenlijk vooraf testen. Anderzijds, de reikwijdte van de straling is meer dan 1 meter dus de straling kan ook de ADSL internet van mijn buren verstoren. Ik heb geen idee of het om een exemplarisch probleem gaat of een algemeen voorkomend iets. Dat zou eigenlijk bekend moeten zijn. Zelf wil ik wel graag weten om welke straling (frequentie en sterkte) het gaat. Dan weet ik zeker of ik mij zorgen moeten maken.

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.