Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Anders (netwerken)

Printerserver installatieprobleem

helicop
12 antwoorden
  • Naar aanleiding van het recente artikel in CT een printerserver aangeschaft, de Edimax.
    Ik heb weliswaar een draadloze router, maar omdat deze server kennelijk zowel bedraad als draadloos kan worden gebruikt, voor deze gekozen.
    Met de handleiding in de hand geinstalleerd (netwerkkabel aangesloten, printeraangesloten, voedingsspanning aangesloten)
    Configuratie via webinterface verliep gladjes, manueel IP opgegeven (198.162.1.102) en nog wat settings.
    Lokale printer geinstalleerd. Leek ook zonder problemen te verlopen.
    Echter, printen lukt niet. krijg telkens de mededeling dat bidirectioneel verkeer geactiveerd moet worden.
    Vreemd is dat ik de webinterface met de server gewoon kan gebruiken.
    Als ik de status bekijk dan zie ik de verschillende instellingen van de server en dat de printer gemeld wordt (fabrikaat, type). Verder valt me niets vreemds op.
    Als ik de server probeer te pingen, dan lukt dat niet. ook tracert geeft foutmelding.
    In de windows firewall staat de verbinding als toegestaan gemarkeerd.
    Uitschakelen van de firewall verandert niets aan de situatie.
    Overigens heb ik die windows firewall maar op één van de twee computers die op het netwerkje draaien, nl mijn laptop die onder Vista Home Premium draait.
    De andere, een PC, draait onder XP en heeft een andere firewall, maar het resultaat is het zelfde.
    Ten overvloede, het OS van beide systemen is legaal en bijgewerkt tot op dit moment.
    De drivers/firmware van de server zijn recenter dan die welke op de site van Edimax worden aangeboden.
    Wat zie ik over het hoofd?
  • Kijk even onder eigenschappen van de printer en dan poort instellingen, of die wel het vinkje heeft staat voor tcp/ip en niet nog bij je (lokale) usb virtuele printer poort.
  • Dank voor de tip….helaas helpt het niet. Stond al goed.
    Voor alle zekerheid alle printerdefinities gewist en volledig opnieuw geinstalleerd. Werkt niet… :(

    De installatie lijkt normaal te verlopen, maar als ik dan op het einde van de procedure opdracht geef tot het printen van een testpagina dan volgt een foutmelding. Die geeft dus aan dat bidirectionele communicatie niet mogelijk is.
    Nog even in het kort de stappen die ik gedaan heb:
    Server ingesteld via web interface:
    Server meldt de printergegevens (merk, type) en heeft dus verbinding.
    Server is manueel ingesteld op het adres 192.168.1.102 en ik kan via browserinterface cummuniceren met de server.
    De printer als LOKALE printer (cf handleiding en opmerking in het artikel hierover in CT) geinstalleerd met als TCP poort het adres 192.168.1.102.
    Deze poort wordt in de windows firewall (ik beperk me nu even tot alleen mijn laptop) herkend en is open gezet.

    Maarr…het werkt niet.

    Edit: Printer wilt nu wel printen (vraag me niet wat ik gewijzigd heb bij tig-ste keer installeren), maar er blijft een foutmelding komen dat bidirectionele communicatie moet worden ingeschakeld. Die lijkt ook niet te werken want bijv het opvragen van de inktlevels lukt niet.
    Als ik probeer bij de printereigenschappen bidirectionele communicatie in te schakelen lukt dat niet omdat die keuze niet beschikbaar is. Het betreffende keuzevakje is grijs en reageert niet.
  • Bij mijn weten gaat dat deel ook niet werken als de printer aan een printserver hangt. Je moet de printerdriver zo kaal mogelijk op de PC('s) installeren en de monitor tools vergeten.
  • als ik in de handleiding van…. Edimax op paragraaf: 1.2 Product Models kijk
    Modellen PS-901 PS-1001 PS-1101 PS-1201 PS-3101PS-3101P
    dan zie ik dat ze NIET allemaal (2 vd 6) bi-directioneel ondersteunen…..

    Maw je kunt wel volgens de handleiding geïnstalleerd hebben maar als het niet ondersteund wordt…..
    En bij jou…….??? Welk model (C!T niet bij de hand nu) Effe checken dus…..
  • De printerserver is de Edimax PS 1206MFG.
    Volgens mij moet die tweerichtingverkeer ondersteunen.
    Is bijv ook geschikt voor scanfuncties en cardreaders.
    Ook in de lijst van compatible printers, waar ook 'mijn'printer wordt genoemd, de Canon Pixma iP4500 wordt geen voorbehoud of uitzondering vermeld.
  • op p139 vd handleiding:
    http://www.edimax.nl/nl/produce_detail.php?pd_id=24&pl1_id=1&pl2_id=6
    [quote:01d18f7b77]
    When I use LPR, IPP or RAW printing, the printing jobs are not able to
    print to the MFP or printer…….
    Check if the MFP is “Idle” but not being connected. Printing from all PC
    connected to MFP server will be performed when the MFP Server is not
    being connected. The printing jobs are been queuing in the Windows
    spooler when there is a PC which is under connected with MFP Server.
    􀂄 Disable “Bi-Directional Support”. Please follow the steps below.
    1. Right click the printer from “Printer and Faxes” in the Windows.
    2. Select “Properties” and select “Ports”.
    3. Uncheck the “Enable bidirectional support[/quote:01d18f7b77]

    Dus omgekeerd geredeneerd… staat LPR, IPP or RAW soms aan dan werkt bidirectional support mogelijk niet…..???
    Wellicht kun je daarna het vinkje wel weer plaatsen….

    PS ik zie de 4500 in de handleiding niet staan….alleen:
    [quote:01d18f7b77]51. CANON MPC 190
    52. CANON PIXMA MP110
    53. CANON PIXMA MP130
    54. CANON PIXMA MP150
    55. CANON PIXMA MP170
    56. CANON PIXMA MP450
    57. CANON PIXMA MP700
    58. CANON PIXMA MP730
    59. CANON PIXMA MP780
    [/quote:01d18f7b77]

    http://www.edimax.nl/images/Image/CompatibleList/PS-1206MFg-PrinterCompatibilityList_Mar_08-r.pdf
    daar staat ie wel maar daar lees ik dat scan etc niet ondersteund wordt nl N/A…..

    [quote:01d18f7b77]Nr model Print Scan Fax CardReader

    139 CANON iP4500 OK N/A N/A N/A

    [/quote:01d18f7b77]
    dus ik vrees…….
  • [quote:2014c06562="andre@home"]op p139 vd handleiding:
    http://www.edimax.nl/nl/produce_detail.php?pd_id=24&pl1_id=1&pl2_id=6
    [quote:2014c06562]
    When I use LPR, IPP or RAW printing, the printing jobs are not able to
    print to the MFP or printer…….
    Check if the MFP is “Idle” but not being connected. Printing from all PC
    connected to MFP server will be performed when the MFP Server is not
    being connected. The printing jobs are been queuing in the Windows
    spooler when there is a PC which is under connected with MFP Server.
    �� Disable “Bi-Directional Support”. Please follow the steps below.
    1. Right click the printer from “Printer and Faxes” in the Windows.
    2. Select “Properties” and select “Ports”.
    3. Uncheck the “Enable bidirectional support[/quote:2014c06562]

    Dus omgekeerd geredeneerd… staat LPR, IPP or RAW soms aan dan werkt bidirectional support mogelijk niet…..???
    Wellicht kun je daarna het vinkje wel weer plaatsen….[/quote:2014c06562]

    Hier heb je een punt. Volgens mij staat RAW geselecteerd. Ik zal daar nog eens in duiken.

    [quote:2014c06562]PS ik zie de 4500 in de handleiding niet staan….alleen:
    51. CANON MPC 190
    52. CANON PIXMA MP110
    53. CANON PIXMA MP130
    54. CANON PIXMA MP150
    55. CANON PIXMA MP170
    56. CANON PIXMA MP450
    57. CANON PIXMA MP700
    58. CANON PIXMA MP730
    59. CANON PIXMA MP780


    http://www.edimax.nl/images/Image/CompatibleList/PS-1206MFg-PrinterCompatibilityList_Mar_08-r.pdf
    daar staat ie wel maar daar lees ik dat scan etc niet ondersteund wordt nl N/A…..

    [quote:2014c06562]Nr model Print Scan Fax CardReader

    139 CANON iP4500 OK N/A N/A N/A

    [/quote:2014c06562]
    dus ik vrees…….[/quote:2014c06562]

    Ja het gaat inderdaad om de iP4500…..Maar dat cardreader, Scan en fax niet ondersteund wordt is omdat de iP4500 die functies niet heeft. Het is gewoon een straight forward printer. De server zelf ondersteunt dat wel:
    quote:"unlike many printservers, it can communicate with MFP as if it is connected directly to your computer…..furthermore the MFP server supports bi-directional communication so important information such as inklevels and paperlevels can be monitored on client machines" endquote.

    Overigens heb ik wel ontdekt dat je op moet passen als het over software en handleidingen gaat.
    De handleiding op CD (DVD?) die bij het product is gevoegd, beschrijft weer andere functies en hulpprogramma's dan ik heb kunnen ontdekken.
    Verder is de software-versie in de server recenter dan de softwareversie (firmware en drivers) die op de site van Edimax staan. En de QIG kent ook weer kleine verschillen.

    Bedankt in elk geval voor het meedenken en ik ga nog eens naar het format (RAW) en de er mee gepaarde settings kijken.
  • en… ?
  • Gisteren nog aan het rommelen geweest. Lukt niet. Ook weinig tijd, net als vandaag. Hoop er vanavond nog naar te kijken.
    Gelukkig kan ik wel printen, zij dat dat dan telkens gepaard gaat met een foutmelding.
    Overigens, als ik in mijn netwerk kijk (via Vista Netwerkcentrum, dan zie ik wel de router en de andere computer, maar niet de printerserver.
    Misschien moet ik het in de router gaan zoeken.
  • Nou geloof je nog in sprookjes?
    Zou wel handig zijn want mijn verhaal lijkt op een (slecht!!!) sprookje.
    En ik snap er nog steeds niks van maar het spulletjes draait (op dit moment)
    Vandaag de hele dag bezig geweest.
    Er voor gekozen om met een schone (printer en printerserver) installatie te beginnen. Dus zowel de laptop als de PC helemaal geschoond -software de-installatie, manueel restanten van directories verwijderd, registers opgeschoond - en diverse keren gereboot.

    Als eerste op de laptop installatie gedaan.
    Met de uitgebreide handleiding er bij stap voor stap alles doorgelopen (zo had ik het overigens al een keer of twee-drie gedaan, maar je moet wat).
    Volgorde:
    Eerst de printerserver installeren.
    In dat proces wordt ook een zogenaamde MFP-manager geinstalleerd.
    Dat is vrij rechttoe-rechtaan.
    Als dat gebeurd is, dan kun je via de manager de printer installeren.
    Dat was het moment waarop ik de software voor de printer installeerde (printer niet aangesloten cf handleiding printer) Toen dat gebeurd was de printer aangesloten op de server en de MFP manager naar de printer laten scannen. Windows meldt dan een nieuw apparaat en installeert dan een tweede printer, in mijn geval genaamd "Canon 4500 [b:52d3ac2110](kopie1)[/b:52d3ac2110]".
    In de MFPmanager vervolgens de printer opgezocht (eerste tabblad op plusje voor de server klikken) en inderdaad was aanwezig.
    Vervolgens toegevoegd aan de 'Autoconnect list' met als printer queue "Canon 4500 [b:52d3ac2110](kopie1)[/b:52d3ac2110]"

    Printopdracht werd in eerste instantie niet uitgevoerd, er verscheen een melding dat de printer niet online was. Na een seconde of 10 verdween die en de printer begon zowaar te printen. Geen foutmeldingen meer en ook de printerstatus en inktlevels kunnen worden opgevraagd.

    Toen op de PC aan de slag. Exact dezelfe procedure doorlopen. Diverse keren opnieuw begonnen omdat er iets mis liep (Spybot ging dwarsliggen, vervolgens diverse keren ruzie met de firewall) Uiteindelijk Spybot gede-installeerd en via 'rules' de firewall (is geen windowsfirewall) open gezet.

    NB.: De serverhandleiding zegt dat het de Windosfirewall opent….. en dat zal mogelijk wel kloppen maar een andere firewall dus mogelijk niet!!

    Uiteindelijk leek de installatie gelukt. Maar nog steeds geen print.
    Van alles geprobeerd en ineens kwam er een print te voorschijn. Waarom? Wist ik niet. Een volgende poging liep op niets uit.
    Weer diverse dingen gewijzigd. Uiteindelijk lukt het nu om te printen…..hoe?
    Door in de MFPmanager in de printqueue te kiezen voor 'Canon 4500' en niet voor Canon 4500[b:52d3ac2110](kopie1)[/b:52d3ac2110]

    Waarom dit verschil? Ik heb er geen verklaring voor. Alle handelingen heb ik op precies dezelfde manier doorlopen.
    Het grote verschil tussen de twee systemen (laptop en PC) is dat de laptop onder Vista Home-edition Premium draait met Windows Firewall.
    De PC draait op XP (professional) met een freeware firewall.
    M.i. kan dit niet de problemen verklaren.
  • welke stond als default printer….

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.