Vraag & Antwoord

Offtopic Forum

Elektrische Step die toegestaan is voor de openbare weg.

Anoniem
None
28 antwoorden
  • Hallo !

    Ik weet niet of iemand hier verstand heeft omtrend "De wet" en "Het rijbewijs", maar ik waag maar eens een gokje:

    Ik ben dus nu 16 en wil me nu zo'n electronische scooter/step LEGAAL aanschaffen/kopen (Nee ik wil geen brommer of scooter, niets met benzine, dat gaat alleen maar fout bij mij , onderhoud is ook niet mn sterkste kan )

    Je kunt deze scooters/steps al voor een leuk bedrag ( 150euro ) kopen.

    Echter, zijn mij nog altijd niet een aantal dingen duidelijk:

    1. Als ik bij een verzekeringssite niet "Elektronische Step/Scooter" of iets in die trant kan selecteren om te verzekeren, kan ik dan gewoon Snorfiets pakken ?

    2. Als ik een ECC Goedgekeurde (Dus voor gebruik op de europese en dus nederlandse weg toegestaande ) Electronische Step/Scooter in Duitsland koop, moet ik hem dan ook invoeren ? Ook als het model hier in nederland ook (moeilijk) te koop is ?

    3. Is een verzekering voor zo'n ding uberhaubt verplicht ? Ik hoorde iets dat electronische fietsen dat niet meer hoeven…

    Thanks.
  • Ik heb geen verstand van de wet maar onlangs is dat geinige twee-wielige karretje (ben ff naam kwijt) als illegaal voertuig bestempeld. Dus zelfs al zou je het willen mag je daar niet meer de weg mee op.

    Ik verwacht dat het met een eventuele electrische step eenzelfde kant op zal gaan.

    Electrisch aangedreven fietsen (of beter : fietsen met een electrische hulpmotor) zullen waarschijnlijk alleen in het geval van een handicap of voor 65+ enige uitzonderingen kennen. Reken daar als jeugdige gebruiker niet op.

    Als je veel geld hebt dan zou je eens kunnen kijken naar dit ding :
    http://www.aerorider.com/nl/aerorider.html

    Alleen schijnt dit een bromfiets-verzekering te moeten hebben volgens de leveranciers. Bovendien is de maximale 'hulp' die door zo'n hulpmotor geleverd mag worden binnen Nederland beperkt.

    Waarom neem je niet een ligfiets ?
    Die dingen zijn sneller en efficienter dan een normale fiets.
    Voor +/- 1000 Euro heb je al een hele nette ligfiets ( Fuenda ).

    Als je op ziet tegen onderhoud dan zul je iets meer geld moeten uitgeven en kun je zoiets als de Greenmachine van Flevobike.

    Overigens is er best wat tweedehands te koop op dit gebied ( zie http://www.ligfiets.net/markt/ ), dus als een nieuwe te duur is …

    //—
    In Italie schijnen ze zelfs 'normal' electrische scooters te maken, maar hoe dat wettelijk in Nederland zit ?
    bron : http://www.greenspeed.us/lepton_oxygen_electric_scooter.htm
  • Beste Jafo,

    Dat dacht ik eerst ook, maar deze links vertellen iets heel anders:

    http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onderwerpen/vervoermiddelen/bijzondere/de_verschillende_voertuigen/motorstep/

    http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/brommer/invoeren/Toelaten_van_elektrische_steps.htm

    http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/het_rijbewijs/voor_welke_voertuigen/steprijbewijs.htm


    En een ligfiets, hier in het heuvelland !??! Je trapt je te pletter en ik schijt mn broek vol zo kort bij de weg, niets voor mij

    Gr, Freek

    PS: Het ding waar jij het over hebt is een Segway, die is idd verboden.
  • [quote:189e6fcf85="JaFO"]Ik heb geen verstand van de wet maar onlangs is dat geinige twee-wielige karretje (ben ff naam kwijt) als illegaal voertuig bestempeld. Dus zelfs al zou je het willen mag je daar niet meer de weg mee op.[/quote:189e6fcf85]Segway

    [quote:189e6fcf85="JaFO"]Ik verwacht dat het met een eventuele electrische step eenzelfde kant op zal gaan.[/quote:189e6fcf85]Die Segway was ook min of meer een electrische step. Maarja, het ligt eraan hoe hard die stepjes gaan lijkt me, maar als ze te zacht gaan gaan mensen toch weer fietsen e.d..

    [quote:189e6fcf85="JaFO"]Electrisch aangedreven fietsen (of beter : fietsen met een electrische hulpmotor) zullen waarschijnlijk alleen in het geval van een handicap of voor 65+ enige uitzonderingen kennen. Reken daar als jeugdige gebruiker niet op.[/quote:189e6fcf85]Een Sparta MET is er voor iedereen lijkt me.. :P

    [quote:189e6fcf85="JaFO"]//—
    In Italie schijnen ze zelfs 'normal' electrische scooters te maken, maar hoe dat wettelijk in Nederland zit ?
    bron : http://www.greenspeed.us/lepton_oxygen_electric_scooter.htm[/quote:189e6fcf85]zal wel niet mogen. Hoewel.. Als in Nederland iets niet mag, maken ze het legaal.. dus..
  • [quote:731a923097="THE_GAME_MEN!"]…

    En een ligfiets, hier in het heuvelland !??! Je trapt je te pletter en ik schijt mn broek vol zo kort bij de weg, niets voor mij
    [/quote:731a923097]
    Valt best mee hoor. Ik heb vorig jaar nog de Cauberg opgefietst.
    Met 27 versnellingen is dat best te doen en helemaal niet zo vermoeiend.

    En je moet maar zo denken : je moet ooit omlaag … en dat is echt genieten kan ik je zeggen.

    Vooral omdat je in tegenstelling tot een 'normale' fiets je niet over de kop gaat als je alleen met je voorste rem remt. Als je dan van die snelheid gebruik maakt dan is het volgend heuveltje geen ramp meer.

    En nee .. je zit echt niet laag bij de weg. Je moet gewoon wat meer afstand houden dan bij een 'gewone' fiets omdat automobilisten je gewoon niet willen zien.

    [quote:731a923097]
    PS: Het ding waar jij het over hebt is een Segway, die is idd verboden.[/quote:731a923097]
    Idd die was het.
  • Nederland is op dit gebied zo'n pis-land man :P ;)

    Betreft ligfiets: Nog steeds, ik houd er niet van om met 25 km/u 10 cm van de grond te liggen, en dan keihard op mn snufferd te gaan, thanks but no thanks.
  • Als er een typegoedkeuring (en eventueel kenteken bewijs) bij zit dan mag je ermee de weg op. Anders niet.

    In de heuvels kan je imo beter een leuke 4-takt schakelbrommer halen. Honda ss50 oid. :wink:
  • FF Ter informatie, het gaat hier om deze step:

    [img:2db57f4d52]http://www9.yatego.com/images/403c63154b9d25.9/streetdevil1.jpg[/img:2db57f4d52]

    Ook heeft een verkoper in Duitsland mij dit document door gestuurd:
    img407.imageshack.us/img407/9082/c5f43124st7.png

    Daar staat dit certificaat nummer op /typekeurings nummer op:
    el3*92/61*2000/7*0055*00

    PS: Iets met benzine, mij niet gezien ;)
  • [quote:5e30457433="THE_GAME_MEN!"]Nederland is op dit gebied zo'n pis-land man :P ;)

    Betreft ligfiets: Nog steeds, ik houd er niet van om met 25 km/u 10 cm van de grond te liggen, en dan keihard op mn snufferd te gaan, thanks but no thanks.[/quote:5e30457433]
    Ten eerste is de zithoogte van een ligfiets alleen voor de ultra-lage modellen iets van 20 cm.
    Het model van mij is naar ik schat ergens tussen de 40-50 cm.
    Nog altijd een stuk lager dan de 60-70cm van een (brom)fiets …

    En een (snor)fiets/step die 25 Km/h gaat is dan niet eng ?
    Je zit hoger en zoals iedere natuurkunde leraar je kan vertellen is dat meer potentieele energie en dus een hardere valpartij.

    Klinkt alsof je zelfs bang bent om met een normale (brom)fiets te vallen …
    Bovendien hebben ze niet voor niets fietshelmen uitgevonden ;)

    Het is zowiezo aan te raden om bescherming te dragen als je fietst (ondanks dat het niet wettelijk verplicht is), maar de meesten vinden dat helaas niet 'stoer' staan en laten het daarom maar.

    En als je echt niet vallen … wat dacht je van een Trike (zoals deze) ?
    Wel een stuk lager dan een standaard ligfiets …
  • Hoe hoger je zit, hoe harder je valt ;) wat dat betreft kan je beter op een ligfiets zitten, ga je met je benen vooruit. (misschien wel goed voor me, ben ooit es voorover gelanceerd op een fiets, fijn zo'n gebroken arm…)
  • Nog altijd, mij niet gezien ;)
    Dat lijkt mij zó eng liggend over de weg heen "sjeesen" 40 cm boven de grond dan…

    En de trike is wel leuk, maar de garage is al vol, past alleen nog een "normale" fiets ding in ;)
  • [quote:01e8d26638="THE_GAME_MEN!"]Nog altijd, mij niet gezien ;)
    Dat lijkt mij zó eng liggend over de weg heen "sjeesen" 40 cm boven de grond dan…
    [/quote:01e8d26638]

    Lijkt mij juist zeer leuk! 8)
  • Is ook leuk. Vooral omdat je het al gauw lijkt alsof je erg hard gaat en je in bochten lekker schuin kan hangen.
  • Een step waarmee je de weg op mag moet aan dezelfde eisen voldoen als een brommer (verlichting/reflectie/remmen/zitplaats).

    Je hebt er dus een bromfietscertificaat voor nodig, en JA, je moet hem verzekeren.

    Maar:
    Als je een voertuig uit Duitsland haalt moet je ermee langs de RDW voor een keuring en die kijken als eerste naar een typegoedkeuring en een conformiteitsverklaring (CVO); Als dat in orde is en de step voldoet aan alle eisen dan kan je een kenteken aanvragen.
  • Oki thanks voor de replies.

    Weet iemand ongeveer wat de kosten voor een keuring bij de RDW zijn?

    Thanks
  • Liever lui dan moe? ;)
    http://www.rdw.nl/nl/overrdw/informatie_over_de_rdw/persberichten/persbericht_061010.htm

    "meer dan 100 euro" ?
  • Nöööö ik ben niet lui, maar iedereen zei "Dat staat niet op de site, je moet ze mailen", dat neem ik dan ook maar aan (Bron forum.infopolitie.nl , forum.scooter-freaks.nl , forum.brommerforum.nl etc )

    Maar God Friet van Bouljon !!! 100 Euro.. 100 Euro !!? Alsof het niets is..

    TzJezus, dat is ff een dure grap, ff snel rekenen, grapje kost 450 Euro.
    Meeh…
  • dan is een ligfiets toch een stuk goedkoper zo zonder keuring en maandelijkse lasten ;)
  • JaFO, je bent net een verkoper :P

    Krijg ik dan een ligfiets die:

    - Onder de 450 euro is ?
    - Ingeklapt kan worden zodat ie in onze propvolle garage past ?

    Zo ja, dan overweeg ik het
  • ik neem aan dat de kosten voor een bromfiets net zoiets zullen zijn als die van een motor. Dat kost je net geen 90 euro. Dan nog een tientje voor je papieren en je kosten voor een nummerplaat.

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.