Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Offtopic Forum

Autorijden

None
20 antwoorden
  • Ik moet vanmiddag weer autorijden (les 15) elke les een uur.

    Hoevaak reden jullie in de week, wat zijn je ervaringen, en hoe verliep je rijexamen?

    Hoe gaat dat in ze werking:P
  • Voor mij is het al weer (25?) jaren geleden. Ik reed meestal een keer per week, en vlak voor het examen wat vaker. Bij het afrijden is het belangrijkste dat je je zenuwen in bedwang houdt, en dat je goed luistert naar de examinator. In tegenstelling tot je instructeur, geeft de examinator alleen aanwijzingen. Hij zegt niet als je iets fout doet, daar moet je zelf op letten. Rij niet te hard of te langzaam, rustig blijven, goed om je heenkijken. Mag je zelfs wel wat overdrijven, hij moet goed zien, dat jij op de juiste momenten in de spiegels, naast je, en over je schouders kijkt. Niet onnodig inhalen, niet te kort op je voorgangers rijden, etc.
  • Redelijk veel les gehad, woon gewoon te ver van boeiende situaties.
    Mijn instructeur verwachte dat ik het in 1 keer zou halen, maar ik kreeg met de 1e keer afrijden de rotste van allemaal (en ik moest om 8 uur 's ochtends afrijden en ik ben geen ochtendmens…)
    Ik heb iemand nog nooit zo vaak achter elkaar "jammer" horen zeggen op de terugweg (mijn instructeur dus)
    Dus op naar de 2e keer, iritante vrouw, draaamaaa, die zat zo met haar plannetje in de kop dat je gewoon niet normaal kon rijden (als je zelf rijd vertel je jezelf toch ook niet op het laatste moment waar je heen gaat :P) en de 3e keer was prima, no worries, aangename man met anekdotes die niet in een stramien zat.

    Guttogut wat is daar een geld in verbrand… maar gelukkig daarna met een bijbaantje waar me voornaamste taak was, auto's van A naar B te verplaatsen :) En ik ben een absolute autofanaat… dus "onwillendheid" met autorijles was het ook niet.

    Maar idd, spiegelen, op tijd remmen (vooral sochtends/bij vochtig/nat weer) en tja, voor de rest leren ze je het belangrijkste wel mag ik hopen ;)
  • 1x per week een uur gelest. Heb 32 lessen gehad en 1x op geweest met een positief resultaat als gevolg 8) Het kon achteraf denk ik wel sneller want ik had een tussentijdse toets gedaan waaruit naar voren kwam dat ik steeds te laat keek. Hierdoor nam ik bochten wat te ruim etc. Vanaf toen echt goed gewerkt aan het vooruit kijken en eerder kijken met afslaan en sindsdien ging het stukken beter :)

    Mijn rijexamen was wel relaxed, schappelijke kerel met wat praatjes, paar grappen enzo. Ik heb gewoon een beetje meegeluld en was niet echt gestressed. Dat moet je ook niet zijn want door gestress maak je juist fouten met rijden. Kwam nog wel ineens een vuilniswagen van links de weg op stuiven voor mij, maar zag het en zelf geremd ;) dus alles was ok 8)
  • het is inmiddels alweer 10 jaar geleden, (moet voor eind volgende maand mijn rijbewijs verlengen):

    Ik heb ook zo'n dertig lessen gehad. (1 tot 1,5 uur per les effectief rijden/oefenen)
    1 keer gezakt, vanwege een klere examinator (mijn leeraar zat achterin, en hij vond het niet kloppen wat de examinator als oordeel had over een bepaalde manouvre, waarop ik gezakt ben)
    2e keer examen, 2 week later en 1 les verder, ging perfect. binnen tien minuten mocht ik terug naar startplaats. Eenmaal uitgestapt, zei ze direkt: gefeliciteerd, u heeft heel netjes en veilig gereden. U ben geslaagd.
  • IN 2002 zo'n 30 uur les gehad; in één keer op en ik was zo handig om tijdens het examen een afrit naar wat lastige verkeerspunten te 'vergeten', zodat we zo'n 15 km extra op de snelweg moesten blijven. De tijd ging maar door en langs die lastige verkeerspunten ging niet meer. :D
    Aangezien een navigatiefout geen verkeerstechnische fout is; heb ik het gewoon gehaald natuurlijk.

    Nu rijd ik overigens alleen nog met plezier in het buitenland; in Nederland is het veel te druk en te saai; geen lol aan.
  • Te saai…. :o Hou je van wat spanning onderweg dan? Moet je flink links blijven rijden met 90kmu op de snelweg. Zag onderweg laatst 2 mensen die rechts werden ingehaald en ff flink gesneden werden daarna :-?
  • [quote:e93aa1deb6="Vandread"]Te saai…. :o Hou je van wat spanning onderweg dan? Moet je flink links blijven rijden met 90kmu op de snelweg. Zag onderweg laatst 2 mensen die rechts werden ingehaald en ff flink gesneden werden daarna :-?[/quote:e93aa1deb6]

    Lekker links blijven rijden?…..het zegt mij in ieder geval genoeg van je karakter…de weg is immers niet voor jou alleen bedoeld!
  • met saai bedoel ik lekker in de grote caravaan, achter elkaar, tussen de bedrijventerreinen door, van rotonde tot rotonde, afslag naar afslag. hobbelen.

    In Nederland moet ieder gehucht zijn eigen oprit/afslag hebben aan de snelweg. Dan doen ze dat in landen als Frankrijk en Duitsland een stuk beter. daar kun je nog fatsoenlijk verplaatsen

    Iemand die links 90 rijdt haal ik zeker rechts in, maar snijden is wat mij betreft een misdrijf aangezien het 'opzettelijk in gevaar brengen is met mogelijk zeer ernstige gevolgen'

    Dit geld ook voor bumperkleven : wat mij betreft ook een misdrijf. Ik stop
    em dan ook meteen als er iemand zit te kleven. Met een lage snelheid is zo'n klever op mijn achterbumper een stuk minder gevaarlijk.

    Kompod houdt van lege wegen; mooie bochten; bergen, uitzichten en [b:37a64505d6] Niet van tuffen tussen de bedrijventerreinen door[/b:37a64505d6]
  • mijn rijbewijs is 54 jaar oud. Het lestarief was net verhoogd van fl 6.– naar fl.7.– en dat vonden mijn ouders niet zo leuk.Tja, hoeveel lessen ik had weet ik niet meer, misschien 20?
  • 6-7 gulden. Tjee dat is echt niks meer vergeleken met nu. Daar kun je nu nogeneens de brandstof die je verbruikt tijdens het rijden meer van betalen. :cry:
  • Moet je wel in verhouding zien natuurlijk. Hoe hoog was indertijd een normaal loon? Met 54 jaar inflatie kom je een heel eind.
  • [quote:023314a254="kompod"]Iemand die links 90 rijdt haal ik zeker rechts in[/quote:023314a254]
    En dat is ook een misdrijf :roll:
    Je weet wat NL in het Duits betekent? …….


    Nur Links.. :lol:
  • Het is voor mij ook alweer tigjaar geleden dat ik examen heb gedaan en ik leste 1x p.w..
    De eerste examinator was een eikel, ging al fout bij het kenteken lezen en daarna ging het nog meer downhill.

    Bij het 2e examen was ik vreselijk zenuwachtig. De examinator deed nog z'n best een praatje aan te knopen om me over de zenuwen heen te helpen, dat lukte niet en ik ben gezakt.

    Ik heb voor m'n 3e examen 4 weken geen lessen genomen, mijn instructeur vond dat ik te geroutineerd reed, uit ooghoeken in spiegels kijken, Dat moest veranderd worden, ik moest echt duidelijk zichtbaar in m'n spiegels kijken. De les voor het examen was een ramp. Ik heb examen gedaan en alles verliep soepel, geen stress of wat ook, heb met de examinator zitten kletsen. Ik was 5 min eerder terug, dus gaf mijn instructeur me geen kans op slagen… ikzelf ook niet eik. :lol: maar ik was het wel.

    Het enige wat ik je mee kan geven is, goed en duidelijk in je spiegels kijken en zo dat het de examinator opvalt dat je kijkt.

    Succes met lessen. :)
  • [quote:575e6db36c="Prin0096"][quote:575e6db36c="kompod"]Iemand die links 90 rijdt haal ik zeker rechts in[/quote:575e6db36c]
    En dat is ook een misdrijf :roll:
    Je weet wat NL in het Duits betekent? …….


    Nur Links.. :lol:[/quote:575e6db36c]

    Zo ken ik nog wel een flauwe grap ;)

    Als je in Duitsland 3x zakt voor je rijbewijs krijg je een gele nummerplaat…
  • Hij is leuk. Ik zal hem op mijn werk vertellen :lol: :lol:
  • mm, heb em nu 3 jaar, 30 lessen over gedaan ofzo, kostte mij veel te veel van mijn zuur verdiende centjes, maar het is het wel waard.
    Met elke dag ruim 200km rijden is zo'n auto toch wel handig.
    btw natuurlijk wel in een keer geslaagd.
    schade: in de file naar links, zat er een motorrijder in mn dooie hoek, dus klein deukje en voor de rest niks
  • [quote:bc51bcea16="rsweres"]Lekker links blijven rijden?…..het zegt mij in ieder geval genoeg van je karakter…de weg is immers niet voor jou alleen bedoeld![/quote:bc51bcea16]
    Ik denk dat veel van dergelijke mensen niet egoistisch zijn maar gewoon dom bezig zijn, niet nadenken, bang zijn om van baan te wisselen, niet assertief zijn.
    Maar mensen die gewoon ego zijnherken je meestal wel.

    [quote:bc51bcea16="kompod"]Kompod houdt van lege wegen; mooie bochten; bergen, uitzichten en [b:bc51bcea16] Niet van tuffen tussen de bedrijventerreinen door[/b:bc51bcea16][/quote:bc51bcea16]
    Als beginnend chauffeur heb je toch geen tijd om om je heen te kijken ;)
    Maar ik deel je visie niet helemaal, zat mooie bochten in NL.
    Dat in nederland bedrijven terreinen aan de snelwegen liggen vind ik niet zo vreemd, anders heb je nog meer asfalt nodig in dit kleine dichtbevolkte landje. In het buitenland rij je ook zelden in de niet-genietbare spits (die in belgie naar eigen ervaring echt gruwelijk is, Belgen kunnen echt niet rijden :p harmonikacoureurs )
  • [quote:8f276e29e5="Vandread"][quote:8f276e29e5="rsweres"]Lekker links blijven rijden?…..het zegt mij in ieder geval genoeg van je karakter…de weg is immers niet voor jou alleen bedoeld![/quote:8f276e29e5]
    Ik denk dat veel van dergelijke mensen niet egoistisch zijn maar gewoon dom bezig zijn, niet nadenken, bang zijn om van baan te wisselen, niet assertief zijn.
    Maar mensen die gewoon ego zijnherken je meestal wel.
    [/quote:8f276e29e5]Laten we het niet over de bejaardjes hebben….
  • Stond laatst voor een stoplicht op een viaduct bij de A-27; zie ik opeens een invalide-autootje de afslag van de snelweg oprijden……..

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.