Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Offtopic Forum

Winterbanden

None
18 antwoorden
  • Yippiekajee.

    Duitsland, mijn huidige woonland, heeft er een nieuwe wet bij:
    Vanaf maandag 29 november 2010 zijn winterbanden verplicht.

    Dit nieuws kwam vrijdagavond laat naar buiten, juist op het moment dat alle winterbanden op zijn en de eerstvolgende levertijd over 4 weken is.

    Aangezien het in Nederland niet veel anders is, en ik bij elke garage/webwinkel hetzelfde antwoord krijg, probeer ik het maar hier.

    Weet iemand hier waar ze nog (liefst in de buurt van Enschede) winterbanden hebben voor een schappelijke prijs ? Want no way dat ik 100 euro ga neertellen per band waar dan montage nog bij komt.

    De goedkoopste die ik op dit moment kan vinden (met een heuse levertijd van 3 weken) is een garage in Losser.

    Alvast hartelijk dank voor jullie moeite :)

    Groet Jax
  • Ik heb mijn winterbanden al weer ruim een maand geleden besteld via www.autobandenmarkt.nl Weet niet hoe het met hun voorraden gesteld is maar de prijzen waren behoorlijk goed en de keus is ook erg goed. Ik heb banden van het merk Falken besteld. Er staan ook gebruikerervaringen op de site. Je kan ze bovendien laten afleveren bij een bedrijf waarvan je informatie kan vinden op hun site en ook de kosten van het monteren. Ik heb goede ervaring met dit bedrijf, heb er regelmatig banden gekocht, ook gewone banden en ook de winterbanden van mijn vorige auto.
  • Het is idd erg lastig om nu nog banden te vinden. Ik merk ook dat de prijs per dag omhoog gaat. bijvoorbeeld een setje Conti's waren eerder 80 euro per stuk en die zitten nu op 110 euro per stuk.

    [i:b811363240][b:b811363240]Kleine tip van mij:[/i:b811363240][/b:b811363240]
    Als monteur word ik minder blij van mensen die elk jaar met 4 losse winter- of zomerbanden komen aanzetten.
    Als je van plan bent om langer met je huidige auto te blijven rijden, neem een setje stalen velgen erbij.
    Bij de aanschaf is het iets duurder maar na 2x monteren heb je je geld al terug verdient.
    Complete wielen wisselen kost je een half uur arbeid en 4 losse banden monteren en balanceren al gauw 3 kwartier tot een uur. (afhankelijk van de band)

    Greetz,
  • Ok, waarschijnlijk een ontzettend autoN00b vraag van deze auto leek. Maar aangezien winterbanden waarschijnlijk verplicht gaan worden, wat is het nadeel van het hele jaar op winterbanden rijden? Als die niet al te groot zijn dan rijdt ik voortaan toch gewoon altijd op winterbanden?
    (Maar iets in me zegt dat dat vast een heel slecht idee is ;-))
  • Het is inderdaad een slecht idee. Winterbanden hebben de eigenschap dat het rubber zachter is. Als je er buiten de winterr mee rijdt zijn ze na een paar maanden glad. Ze slijten als idioten dan. :)
  • Plus dat je verbruik hoger ligt. Meer wrijving, dus meer weerstand te overwinnen, dus meer brandstof te verbranden voor dezelfde snelheid.

    Prima als het anders niet zo veilig is, maar zonde als je het niet nodig hebt.
  • Kortom een zeer dure oplossing :-)
    Trouwens, als je er inderdaad velgen bij neemt, dan kun je ze zelf wel verwisselen lijkt me. Geen garage nodig toch? Elk jaar even met de hele set naar de benzinepomp om de druk te checken, weer naar huis, krik er onder en aan de gang. Ik verwissel een wiel binnen vijf minuten. Dus met een half uurtje werk is alles verwisseld en weer opgeruimd.
  • het kan idd makkelijk thuis.
    Enige nadeel daarvan is dat je niet precies weet hoe vast je de wielbouten/moeren draait. als je ze echt te strak aandraait kunnen ze afknappen.
    Dan moet je ze wel behoorlijk vast draaien maar toch.
    Als je ze zelf al monteerd zou je evt naar een garage kunnen gaan om te kijken of ze ze daar op 'moment' na willen trekken.

    Greetz,
  • Zit je dan ook niet te kijken me uitlijnen e.d.? Hoewel ik prima een wiel kan verwisselen, ga ik voor zoiets toch graag naar de lokale bandenboer.
  • uitlijnen is niet van toepassing, tenzij je aan je banden ziet dat 1 helft helemaal glad is en de andere kant niet.
    Als ik op mijn werk een wielen wissel moet doen controleer ik de winterbanden op profiel diepte en of er misschien een spijkertje in de band zit die eerder onopgemerkt is gebleven.
    Wielen monteren en op spanning zetten.
    That's all, kind kan de was doen.

    Voordeel van naar de garage brengen is dat je er van uit mag gaan dat je wielen juist gemonteerd zijn dat ze niet loslopen of de bouten afbreken en dat er met 'deskundig' oog naar de banden is gekeken.

    Greetz,
  • Ik betaal nu 9 Euro voor het vervangen van een band 205/55/16 (omzetten op de velg). Ik betaal dus 36 Euro per banden wissel dat is 72 Euro per jaar. Is het alleen meer werk om een band om te zetten op de velg of is het ook slechter voor de band? Wat kosten ongeveer velgen dan (rond de 60 Euro?)? Wat is het prijsverschil dan als ik kant en klare velgen laat omzetten? 5 Euro per band? Volgens mij maakt het dan wat kosten betreft niet zo heel veel uit.
  • het kost gewoon meer tijd dus meer arbeids uren.
    velgen kosten idd rond de 60 euro.
    Het scheelt een poos wachten als je kant en klare wielen hebt. daarbij is het makkelijker voor de chefwerkplaats om je even tussendoor te helpen.
    Velgen omzetten ben je een 20 tot 25 minuten mee bezig en met banden al gauw 3 kwartier tot een uur.
    Laat ik uitgaan van het uurtarief op mijn werk: 49,95 ex btw per uur.
    losse banden monteren kost dan 59 euro
    complete wielen 29,50 euro.
    Per wissel de helft minder kosten en minder lang wachten.
  • [quote:5a63cc0b44="Menneke"]het kost gewoon meer tijd dus meer arbeids uren.
    velgen kosten idd rond de 60 euro.
    Het scheelt een poos wachten als je kant en klare wielen hebt. daarbij is het makkelijker voor de chefwerkplaats om je even tussendoor te helpen.
    Velgen omzetten ben je een 20 tot 25 minuten mee bezig en met banden al gauw 3 kwartier tot een uur.
    Laat ik uitgaan van het uurtarief op mijn werk: 49,95 ex btw per uur.
    losse banden monteren kost dan 59 euro
    complete wielen 29,50 euro.
    Per wissel de helft minder kosten en minder lang wachten.[/quote:5a63cc0b44]


    Volgens mij is een band omzetten toch slecht, de band rekt dan steeds meer uit, toch? Zoiets heb ik tenminste opgevangen…
  • *Klopt het stof van dit topic*

    Nou dat niet perse.
    banden zijn van rubber en een van de eigenschappen van rubber is dat het uitrekbaar is.

    Dus van de- en monteren zelf hebben ze niet veel te lijden.
    Behalve als er een beunhaas mee bezig is die niet weet wat hij doet.

    Greetz,
  • Ow, aha. Ik wist dat rubber uitrekbaar was, maar dacht altijd dat het dan alsnog zeg maar uitgerekt zou zijn/worden. Nee, beunhaas is geen goed idee inderdaad, haha.
  • Ik zag het begrip uitlijnen voorbijkomen en dat dit niet nodig zou zijn.
    Ik veronderstel dat hier uitbalanceren wordt bedoeld, want uitlijnen is heel wat anders. Enkel door verwisselen van wielen verandert daar inderdaad niets aan.

    Maar hoe goed banden tegenwoordig ook zijn, uitbalanceren behoort absoluut niet tot het verleden, vandaar dat veel mensen kiezen voor compleet met velgen. En dan kunnen de meesten het zelf doen. Er is maar één maar bij, het is beter om voor zo'n klus een momentsleutel te gebruiken En daar beschikken doorgaans alleen garages over.
    Daarom is het inderdaad niet onverstandig om daarna even langs de garage te gaan, het is daar dan een klusje van enkele minuten.
  • Denk er om, als je zelf wisselt, de wielen te markeren zodat je weet wat de positie van het wiel (met band) op de auto was.
    Als je linksvoor en linksachter met elkaar verwisselt dan is dat niet erg. Maar zou je de banden die deze winter links hebben gezeten de volgende winter aan de rechter kant monteren (en andersom) dan is dat niet zo goed voor de levensduur van de banden.
    Monteer dus bij voorkeur het wiel (met band) dat linksvoor zat ook weer linksvoor. Linksachter weer linksachter, rechtsvoor weer rechtsvoor en rechtsachter weer rechtsachter.
  • Inderdaad, die tip was ik vergeten te vermelden.

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.