Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Trashcan

[oktober 2003] Redactioneel: De muziekindustrie

None
29 antwoorden
  • De NVPI, de brancheorganisatie voor de entertainmentindustrie, kwam onlangs met de melding dat in de eerste helft van dit jaar de totale omzet van muziekdragers is gedaald met 7,6%. De verkoop van cd's daalde met 16%, de verkoop van muziek dvd's steeg met maar liefst 83%. Eerder legde de NVPI al de schuld voor de omzetdaling direct bij de downloaders en branders van muziek. Lekker makkelijk, leg de schuld van je mindere presteren bij een ander, dan hoef je zelf niets te doen. Dat is net even te kort door de bocht.

    Misschien is het de muziekindustrie ontgaan dat we vanaf het begin van het jaar in een economische recessie zitten. Er vallen ontslagen en salarissen worden bevroren. Gevolg? De consument bespaart op luxegoederen zoals uitgaan, restaurants, vakantie en grote uitgaven als auto's en wasmachines. Zijn cd's en dvd's eerste levensbehoeften? Nee, en dus bezuinigt de consument daar ook op. Aanbieders van bruin- en witgoed en autoverkopers proberen klanten te lokken met verleidelijke kortingen en gratis navigatiesystemen. Zien we de muziekindustrie iets dergelijks doen? Zelden.

    De muziekindustrie beschermt de torenhoge prijs van cd's en dvd's met hand en tand. Prijsvechters als Kruidvat proberen cd's voor een lagere prijs aan te bieden maar moeten aan schimmige schaduwimport doen omdat de reguliere importeurs weigeren te leveren. Sinds de komst van de cd zijn veel lp's opnieuw uitgebracht: tweemaal verdienen voor hetzelfde materiaal. Jongeren kopen tegenwoordig minder cd-singles omdat ze hun geld anders uitgeven, bellen en sms-en is nu populairder.

    Kortom, het is te makkelijk om de schuld meteen en alleen bij de downloader en thuisbrander te leggen. Daar komt bij dat de muziekindustrie een vergoeding krijgt voor iedere verkochte lege cd en dvd. Dat maakt het illegaal uitwisselen van muziek niet minder strafbaar, maar de muziekindustrie krijgt zo miljoenen aan extra inkomsten. De muziekindustrie moet eens ophouden met zeuren en die energie steken in innoverende producten.

    Jeroen de Jager, Hardware-redacteur Computer!Totaal
  • Ik ben het helemaal eens met dit standpunt. Hou op met dat zeuren over de schade die zogenaamd wordt geleden door filesharing.

    Is filesharing wel zo'n probleem voor de muziekindustrie? Ik denk persoonlijk van niet. De grootste fout die men maakt is dat elke download wordt geteld als gemiste inkomsten. Onzin natuurlijk. Ik download heel wat muziek die ik nooit op CD zou kopen. Dat is nu juist de charme van filesharing. Je kunt van alles en nog wat beluisteren zonder direct te hoeven kopen. Dat is toch een fantastische ontwikkeling?

    Leer leven met het gegeven dat je muziek voortaan ook gratis kunt krijgen. Laat de droom dat je filesharing kunt uitbannen direct varen. Dat zal je nooit gaan lukken.

    De consument heeft duidelijk behoefte aan dowloaden van muziek. Daar moet de muziekindustrie op inspelen. Niet zoals ze nu in de VS doen met dure legale diensten die de gebruiker allerlei beperkingen op leggen.

    Als je gratis in een Mercedes kunt rijden ga je toch ook niet betalen om een klein Japannertje te mogen besturen dat alleen linksaf kan? Maar als je voor een kleine vergoeding zo af en toe in een Ferrari kunt rijden….

    Daar ligt volgens mij de sleutel tot een succesvolle legale dienst.

    Mijn website www.museekster.com is het levende bewijs van het feit dat filesharing en legale muziekdiensten naast elkaar kunnen bestaan.

    Er ligt een hele markt open als je maar het juiste product biedt. Hoe moet dit product er uit zien?

    Neem een voorbeeld aan Weblisten of Allofmp3.com. Bouw dit concept uit en hou vooral de prijs laag. Een dienst die prijzen rekent als een Euro per song is tot mislukken gedoemd. Filesharers zijn voornamelijk scholieren en studenten, die hebben een chronisch geldgebrek. Zo'n groep haal je echt niet over tot betalen van een Euro per song, die kiezen dan voor gratis.

    Het kan allemaal best. Het vereist brein maar vooral ballen. Filesharing is niet uit te roeien, de uitdaging ligt in het aanbieden van een beter alternatief.

    Mocht iemand van de muziekindustrie dit lezen. Ik heb kennis van en ervaring met filesharing en legale diensten. Beschouw dit maar als een open sollicitatie.
  • Ben het totaal eens met Jeroen en Museekster.
    Daar komt dan nog bovenop dat het grootste deel van de CD inkomsten in de zakken terecht komt van de clubs zoal BUMA/STEMRA en andere zakkenvullers die niet eens de moeite hoeven te nemen om het product- de muziek- te produceren.
    Dan ook nog dat de fabrikanten die in eerste instantie (begin van de CD productie) veel moesten weggooien omdat er te veel fouten in de geproduceerde CD's zaten nu ongeveer 100% kunnen verkopen óók nooit hun prijzen verlaagd hebben!
    Het is altijd simpeler de schuld bij andere te leggen dan eens even je eigen (goed geld opleverende) praktijken krieties te bekijken.
    Dat zal helaas wel zo blijven ben ik bang voor.
  • Ik ben het helemaal eens met de vorige schrijvers. De muziekindustrie (als gemakzuchtige verzamelnaam) bestaat uit een stelletje schijnheilige $#%@^!! die krokodilletranen huilen om hun eigen wanbeleid (of gebrek aan beleid?). Toen rond 1980 de CD geïntroduceerd werd, blies de industrie hoog van de toren omdat de productie van een CD veel goedkoper was dan die van een LP. Dat lijkt me ook alleszins geloofwaardig. De consument heeft daar echter niets van gemerkt: wat ik in 1980 kwijt was voor een import jazz-LP uit Japan (in guldens) ben ik nu (in euro's) kwijt aan een beetje speciale CD. Intussen blijkt ook de oneindige houdbaarheid van CD's op foute informatie te berusten en eerlijk gezegd ban ik blij dat ik mijn grammofoonplaten nog bewaard heb (en die waar nodig koop van kennissen die wél met hun tijd meegaan). Ik heb nog 78- (en 80-)toeren platen van rond 1920 die ik nog steeds kan afspelen, en ik ben er bijna van overtuigd dat CD's véél eerder onbruikbaar zullen zijn.
    Om bij het onderwerp te blijven: mensen kopen kennelijk minder CD's en dat wordt geweten aan het illegaal downloaden. Zouden de slimbo's van de platenindustrie het zich misschien kunnen voorstellen dat de klant minder geïnteresseerd is in het aanbod? Of dat de klant liever muziek-DVD's koopt dan CD's? (Als ik een film wil zien, koop ik hem ook op DVD en niet op video; betekent een verlaging van de video-verkoop dan automatisch een toename van de illegale kopieën?). Van de andere kant komt het ook wel eens voor dat iemand mij een MP3 toestuurt, en als ik die goed vind koop ik de CD. Ik kan me voorstellen dat ook mensen die MP3s downloaden toch uiteindelijk de CD kopen als ze de muziek goed vinden. Downloaden van muziek KAN lijken op een verliespost voor de muziekindustrie, maar die mensen zijn duidelijk kortzichtig: ze gaan ervan uit dat als iemand 1000 MP3's downloadt, dat hij/zij dan ook pak-weg 60 CD's zou kopen als hij niets zou kunnen downloaden. Dat is natuurlijk naïef. Tegen de huidige CD-prijzen kan alleen Moberg (Ahold) zich dat permitteren (en misschien na vandaag ook niet eens meer).
    De muziekindustrie houdt het simpel (net als Micro$oft met de BSA ten opzichte van illegaal gekopieerde software; en net als Michael Jackson die zich niet afvraagt of zijn CD misschien minder goed is, maar meteen Sony de schuld geeft van onverwacht lage verkoopcijfers).
    De enige reële oplossing zijn diensten als Weblisten e.d.: Belangstellenden kunnen voor een interessante prijs muziek downloaden in een redelijke kwaliteit (128 kb/s, dus minder goed dan CD-kwaliteit). Ze kunnen die muziek afluisteren waar, wanneer en zo vaak als ze willen en als ze die muziek in écht goede CD-kwaliteit willen, kunnen ze hem bij Weblisten kopen. Op die manier wordt optimaal gebruik gemaakt van de technische mogelijkheden. De consument profiteert hiervan, maar ook de muziek-industrie. Een andere belangrijke stap (ik zal het zelf maar zeggen, want de muziekbonzen zijn kennelijk te bijziend om een beetje fantasie te gebruiken - het lijken wel politici!) zou zijn het verlagen van de prijs van CD's naar een meer reële prijs (€ 7,50?). In de USA is dit besef tenminste wél doorgedrongen.
  • Helemaal eens met de vorige schrijvers.

    Weblisten is inderdaad een prima dienst. Ze bieden trouwens sinds enige tijd ook 192 kbps mp3. Dat klinkt prima.

    De allerbeste dienst is Allofmp3. Die gebruik ik zelf al enige tijd met veel plezier. Hier kun je muziek krijgen in een formaat en bitrate naar keuze.
    Geweldig! Terecht in de laatste ComputerTotaal als beste getest.

    Enige nadeel is dat recente albums niet of erg laat op de site worden gezet. Een enkele uitzondering daargelaten. Op dat gebied scoort Weblisten weer beter.

    Ik gebruik zowel Weblisten als Allofmp3, gewoon door elkaar. Dat kan met die kortlopende abonnementen. En het is nogeens hartstikke goedkoop ook.

    Wat mij betreft hoeft de muziekindustrie niet met een eigen dienst te komen. :wink: Die zullen ongetwijfeld weer beginnen met allerlei beperkingen.

    Op de site van Museekster vind je allerlei handige tips en een vergelijking van legale diensten. Prima werk!
  • Van John Lennon komt de uitspraak 'Music is everybody's possession. It's only publishers who think that people own it'. De 'labels' hebben door jarenlange onderlinge strijd tenslotte als moderne roofridders de buit verdeeld en hebben zowel de artiesten als de luisteraars effectief in hun greep gekregen. Toen de digitale tapekopie het makkelijke leventje dreigde te verstoren werd dank zij fors lobbywerk en met medewerking van bevriende politici de DAT-recorder om zeep geholpen en werden de CD-prijzen nog een beetje opgeschroefd.

    Met de komst van mp3 en het internet werd opnieuw de rust ruw verstoord en met grof geschut werd de ene na de andere rechtszaak aangepannen. Tegen een eerlijk en innoverend bedrijf als mp3.com, tegen mp3-afspelers - niets was te gek. En nu tegen mensen die onderling wat muziek uitwisselen. Wat veel schreeuwlelijkers uit de industrie daarbij vergeten is dat een kopie de 'bezitter' geen cent armer maakt en dat dit is dus heel wat anders is dan bij AH zonder betalen de winkel uitlopen.

    Dat er met de opkomst van mp3 een probleem zou ontstaan was iedereen wel duidelijk. Zo'n probleem ontstond ook toen de houten zeilschepen werden vervangen door stalen stoomschepen en toen indertijd goedkope kleding uit de gemechaniseerde weverijen in Twente over de hele wereld gingen. De platenbonzen dachten een onvermijdelijke ontwikkeling te kunnen bezweren met advocaten en rechtszaken, het omkopen van domme politici en bar en boos slechte wetgeving, in plaats van een rondje creatief brainstormen.

    Natuurlijk gunnen we goede muzikanten hun zuurverdiende geld, maar of de 'muziekindustrie' per se hun verdediger moet zijn waag ik sterk te betwijfelen. Wie de geschiedenis van de muziek bestudeert stuit op teveel kwalijke staaltjes van bedrog en cynisme. Liefde voor muziek blijkt in die kringen zelden een drijfveer te zijn geweest. Wat betreft de prijzen van cd's is het intussen volstrekt duidelijk dat er een kortzichtig en dom spelletje met ons wordt gespeeld.

    Er is maar één advies aan de 'muziekindustrie' mogelijk: ga ook in vrij concurrentie betaalde muziekdistributie via het net aanbieden. Het vormt in feite een goede propaganda voor goed uitgevoerde cd's die beter kunnen klinken en die zeker bestendiger zijn. En dan alsjeblieft met gedegen linernotes en ook voor de rest met een beetje liefde uitgegeven. In elk geval zeker zonder belachelijke beveiligingen. De gevestigde maatschappijen hebben dan altijd nog een norme voorsprong doordat ze nog legio opnamen op de plank hebben liggen…
  • Ja ik ben het volmondig eens met de stelling zeker omdat de muziekindustrie allang heeft bewezen dat het ook gewoon goedkoper kan.

    De CD prijzen in de States, Canada en Australie zijn gewoon zoveel lager dan hier in Europa dat het kopen van cd's daar gewoon goed te doen is. Ik heb in Canada de nieuwste CD's in doodnormale winkels voor $13,50 (let op canadese dollars) gekocht. Dit komt neer op nog geen 9 Euro. En dan heb ik niet eens hoeven zoeken waar het dan goedkoper zou zijn. Dit was gewoon de eerste winkel die ik tegenkwam. Het is zelfs zo erg dat ze ID&T CD's hadden geimporteerd en die goedkoper verkochten daar dan dat je ze hier kan kopen in Nederland. En de hoeveelheden Trance/House wat ze importeren is te verwaarlozen want de afzetmarkt is daar veel kleiner dan hier in Nederland.

    En de NVPI loopt maar te klagen dat we massaal zelf importeren zoals bij DVD's ook het geval is, maar als het gemiddelde verschil 200% in prijs is vind ik het niet vreemd dat iedereen maar gaat importeren en via filesharing gaat lopen downloaden. Ik wil wel eens weten waar de 14 Euro minimale pure winst op een CD naartoe gaat.

    Tot de tijd dat cd's daadwerkelijk goedkoper worden blijf ik gewoon downloaden.

    Het laatste leuke nieuwte is dat Atari ondertussen via Kazaa een spel gaat sharen op een legale manier. Je download het gehele spel maar na 6 uur moet je een activatiecode invoeren. Dit kost daarentegen gewoon $50. Voor de $50 moet ik het spel dus nog zelf downloaden ook. Terwijl Atari A: downloadkosten bespaart als wat Valve met Steam nu aan het doen is. B je geen CD heb en je 843 MB ook moeilijk op CD kan zetten
    C waar is de doos?
    D waar is de handleiding?
    E Distributiekosten? die hebben ze niet. of het moet 80 GB zijn om het te verspreiden. Alsof ze niet ff kunnen vragen ana medewerkers om het spel eens een week te sharen via Kazaa

    Bedrijven denken echt dat de consument makkelijk geld van zich laat aftroggelen, maar sinds de tijd van internet moeten de bedrijven maar eens anders gaan denken en juist meer gaan denken aan de consument dan hun eigen te gaan lopen spekken, want dat proberen zulke bedrijven gewoon te doen en voor de muziekindustrie/filmindustrie heeft daar een handje van.
  • [quote:d235bace7e="Redactie Computer!Totaal"]De NVPI, de brancheorganisatie voor de entertainmentindustrie, kwam onlangs met de melding dat in de eerste helft van dit jaar de totale omzet van muziekdragers is gedaald met 7,6%. De verkoop van cd?s daalde met 16%, de verkoop van muziek dvd?s steeg met maar liefst 83%. Eerder legde de NVPI al de schuld voor de omzetdaling direct bij de downloaders en branders van muziek. Lekker makkelijk, leg de schuld van je mindere presteren bij een ander, dan hoef je zelf niets te doen. Dat is net even te kort door de bocht.

    Misschien is het de muziekindustrie ontgaan dat we vanaf het begin van het jaar in een economische recessie zitten. Er vallen ontslagen en salarissen worden bevroren. Gevolg? De consument bespaart op luxegoederen zoals uitgaan, restaurants, vakantie en grote uitgaven als auto?s en wasmachines. Zijn cd?s en dvd?s eerste levensbehoeften? Nee, en dus bezuinigt de consument daar ook op. Aanbieders van bruin- en witgoed en autoverkopers proberen klanten te lokken met verleidelijke kortingen en gratis navigatiesystemen. Zien we de muziekindustrie iets dergelijks doen? Zelden.

    De muziekindustrie beschermt de torenhoge prijs van cd?s en dvd?s met hand en tand. Prijsvechters als Kruidvat proberen cd?s voor een lagere prijs aan te bieden maar moeten aan schimmige schaduwimport doen omdat de reguliere importeurs weigeren te leveren. Sinds de komst van de cd zijn veel lp?s opnieuw uitgebracht: tweemaal verdienen voor hetzelfde materiaal. Jongeren kopen tegenwoordig minder cd-singles omdat ze hun geld anders uitgeven, bellen en sms-en is nu populairder.

    Kortom, het is te makkelijk om de schuld meteen en alleen bij de downloader en thuisbrander te leggen. Daar komt bij dat de muziekindustrie een vergoeding krijgt voor iedere verkochte lege cd en dvd. Dat maakt het illegaal uitwisselen van muziek niet minder strafbaar, maar de muziekindustrie krijgt zo miljoenen aan extra inkomsten. De muziekindustrie moet eens ophouden met zeuren en die energie steken in innoverende producten.

    Jeroen de Jager, Hardware-redacteur Computer!Totaal[/quote:d235bace7e]

    Amen [img:d235bace7e]http://www.bimmerforums.com/forum/images/smilies/buttrock.gif[/img:d235bace7e]
  • [quote:75105b9b78="Jeroen de Jager"]Kortom, het is te makkelijk om de schuld meteen en alleen bij de downloader en thuisbrander te leggen. Daar komt bij dat de muziekindustrie een vergoeding krijgt voor iedere verkochte lege cd en dvd. Dat maakt het illegaal uitwisselen van muziek niet minder strafbaar, maar de muziekindustrie krijgt zo miljoenen aan extra inkomsten. De muziekindustrie moet eens ophouden met zeuren en die energie steken in innoverende producten.[/quote:75105b9b78]

    Dat is toch vaag eigenlijk, je betaalt een vergoeding aan de muziekindustrie voor de muziek die je illegaal zou downloaden, maar tegelijkertijd blijft het illegaal!?
  • [quote:2d8c45c79a="Hu'uruun"][quote:2d8c45c79a="Jeroen de Jager"]Kortom, het is te makkelijk om de schuld meteen en alleen bij de downloader en thuisbrander te leggen. [b:2d8c45c79a]Daar komt bij dat de muziekindustrie een vergoeding krijgt voor iedere verkochte lege cd en dvd[/b:2d8c45c79a]. Dat maakt het illegaal uitwisselen van muziek niet minder strafbaar, maar de muziekindustrie krijgt zo miljoenen aan extra inkomsten. [b:2d8c45c79a]De muziekindustrie moet eens ophouden met zeuren en die energie steken in innoverende producten.[/b:2d8c45c79a][/quote:2d8c45c79a]

    Dat is toch vaag eigenlijk, [b:2d8c45c79a]je betaalt een vergoeding aan de muziekindustrie voor de muziek die je illegaal zou downloaden, maar tegelijkertijd blijft het illegaal!?[/b:2d8c45c79a][/quote:2d8c45c79a]

    Vandaar dat die cd's steeds duurder worden :D

    Alle producten die de muziekindustrie ontwerpen, zijn digitaal. Digitale producten zijn vrij gemakkelijk te kraken (denk maar aan de DVD-beveiliging). De analoge opnamegevallen werden vrij weinig gekopieerd, simpelweg omdat er zulke copiers vrij duur (platen copiers)waren of omdat de de kwaliteit schrikbarend hard achteruit ging (cassettebandjes).

    Ooit van marktprincipe gehoord? De muziekindustrie dacht dat als ze de prijs omhoog zouden gooien, d'r minder cd's verkocht worden. Helaas voor ze, was dat vrijwel niet het geval. cd-verkoop stijgt eerder dan dat het daalt.

    ps. Valt me op dat er zoveel junioren hier posten, vaag,
  • [quote:e3ce3a0eae="Hu'uruun"]
    Dat is toch vaag eigenlijk, je betaalt een vergoeding aan de muziekindustrie voor de muziek die je illegaal zou downloaden, maar tegelijkertijd blijft het illegaal!?[/quote:e3ce3a0eae]
    Downloaden, op cd branden, beluisteren is NIET illegaal en mag wettelijk gewoon. Beschikbaar stellen aan derden (waaronder filesharing) mag niet.
    Het is zelfs zo dat als jij een originele cd hebt of ik huur er 1 van de bieb, dan mag ik die kopieren. In de wet staat dat ik een kopie vvoor eigen gebruik mag maken, ik hoef daarvoor niet de rechtmatige eigenaar van het origineel voor te zijn. Ik mag echter niet aan jou vragen om een kopietje te maken voor mij, ik zal dan de cd moete lenen en zelf moeten kopieren.
    Zie onderstaand stuk:

    Door rechtmatige verkrijger of niet?
    De wet zegt niet dat een thuiskopie alleen mag worden gemaakt door de rechtmatige verkrijger van het origineel. Dit lijkt ook nooit de bedoeling te zijn geweest van dit artikel. Het stamt uit de tijd waarin men met carbonpapier een artikel kon overtikken. De kwaliteit van mechanische reproducties in die tijd (stencilmachines, audio cassetterecorders) was dusdanig laag dat een kopie thuis geen probleem kon vormen. Die kopie kon immers nooit de markt voor het (hoge kwaliteit) origineel aantasten. Bovendien is het vrijwel onmogelijk om na te gaan wie er een kopie thuis maakt en of deze wel in het bezit was van het origineel toen de kopie werd gemaakt.

    Artikel 45k, dat handelt over de reservekopie voor computerprogramma's, stelt wel expliciet dat alleen de rechtmatige verkrijger van een programma er een reservekopie van kan maken. Kennelijk wilde de wetgever hier dus restrictiever zijn dan bij de thuiskopie (die overigens niet is toegestaan voor computerprogramma's).

    Het is dus toegestaan om een kopie voor eigen oefening, studie of gebruik te maken van een werk waarvoor niet is betaald door de kopieerder. Je mag dus voor jezelf een gehuurde of geleende CD kopiëren, of voor jezelf muziek in MP3-formaat van Internet downloaden. Deze kopie mag echter niet aan derden ter beschikking worden gesteld.



    Het gehele artikel is te lezen op:
    http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/thuiskopie/
  • Jullie vroegen om meningen ? Wel hier is de mijne :

    Als eerste, ja ik download.
    En iedereen met een dsl/kabel verbinding met mij, dus de daders zijn snel gepakt.

    Een particulier die geen muziek/films download heeft geen snelle verbinding nodig, en die verbinding is veel te duur om alleen maar een beetje te surfen.

    Ik download weinig muziek, wat ik wil hebben heb ik, en er komt verder maar weinig bij. dit zijn hooguit 300 nummers, waarvan ik de meeste eigelijk zelden luister.

    Het punt is wel dat dit vrij verschillende muziekstijlen zijn, waarvan ik zeker weet dat er geen 2 nummers van op 1 verzamelalbum staan. Dus om die nummers los te moeten kopen, zou je een aardig vermogen kwijt zijn. Dat doet dus niemand.

    En waarom ook? De zangers en zangeressen klagen maar over het illegaal downloaden. Ze lopen inkomsten mis. Dat ze van narigheid niet weten wat ze met d’r geld moeten doen, en dus maar zo extravagant en uitbundig mogelijk leven is niet belangrijk.
    Ze verdienen met 1 cd meer als ik in een jaar hard werken, en ik weet wel zeker dat ik (en bijna iedereen) harder werkt dan hun. Dat de meeste mensen net aan rond komen in de maand, en misschien nog wel eens een paar tienen overhoud, word niet gedacht. Die paar tienen die je overhoud kun je dan goed besteden om die arme zangers en zangeressen door deze moeilijke tijd heen te helpen.

    Het is dus hun eigen schuld dat mensen gaan downloaden, ze verdienen te veel, en vragen te veel voor een cd, waar meestal maar een paar (vaak 1) goed nummer op staat.

    Nu weet ik dat het niet helemaal de schuld van de zangers en zangeressen is, maar dat de uitgevers er ook mee te maken hebben. Maar voor hun geld precies hetzelfde.

    Laat ze maar rond komen met een normaal maandloon, niemand in deze wereld is miljoenen waard, zeker niet voor een cd’tje van 60 minuten in te zingen, of uit te geven.

    En er dan nog vanuit gaan dat ze ook geld vangen voor een leeg cd/dvd’tje. welke je misschien wel gebruikt voor eigen dataopslag, of legale backups. Feitelijk is dat ook diestal.


    Dan de films. Ik download een hoop films. Om de simpele reden dat ik een groot filmfan ben, en ze graag allemaal wil zien.
    Maar allemaal kopen, dat laat een normale arbeider zijn budget niet toe.
    Ik koop zo veel mogelijk dvd’s als ik me kan veroorloven, en ik heb een aardige verzameling. Toch koop je nooit alle films die je wel download. waarom niet ? Omdat je die films niet leuk vindt, of alleen aardig om 1 keer te zien. Dan maakt het downloaden ook niets uit. als ik van een film denk dat ie slecht is, download ik hem niet eens. Indien ik het niet zeker weet download ik hem, en kijk of het de moeite waard is. Misschien ben je prettig veraast, en komt deze alsnog op de kooplijst (wanneer die in de aanbiedingbak terecht komt). Had je de film nooit gedownload, en gekeken, dan had je de film ook nooit gekocht. want wie koopt er nu voor veel geld een dvd, waarvan hij bang is dat hij het een slechte film vindt ?

    Ditzelfde geld voor de screeners en cams. Mensen willen een nieuwe film zo snel mogelijk zien. De screeners en cams komen al eerste uit, en zijn vaak in lage kwaliteit. Het beeld is slecht, en het geluid vaak nog slechter. Maar heb je deze gezien, en je vindt het een geweldige film, ga je er toch voor naar de bioscoop. Na een paar weken komen de eerste dvd rips uit, snel downloaden, want je wilt de film nog wel een keer zien. Een paar maanden later komt de dvd uit, boordevol extra’s, gedelete scenes, mooi hoesje, vaak 2 disc versies van de meest populaire films etc. En uiteindelijk kopen veel mensen toch ook de dvd.

    Dit gaat niet voor iedereen op, er zijn altijd mensen die alleen maar downloaden en nooit iets kopen. maar de meeste mensen kopen toch af en toe een dvd’tje of pakken een bioscoopje. hierdoor zal er altijd wel genoeg geld binnen blijven stromen.
    Zeker als je er van uit gaat dat ze met vele (oudere) films, wel driedubbel verdienen.
    Voorbeeld ?
    Ik heb lange geleden de Alien VHS boxset gekocht. alle films, met een extra band vol extra’s.
    Later kwamen ze allemaal uit op dvd, en ook in een mooie box.
    de meeste fans hebben die box gekocht (ik gelukkig niet), want eind van het jaar komen ze opnieuw uit als een 9 disc collectors edition.
    Ze zijn dus al 3 keer uitgebracht, plus wat ze in de bioscoop opgeleverd hebben.
    Net zo als er van veel oudere films (Disney is hier ook erg goed in) naast de simpele standaard versie (die alle fans al hebben gekocht) ineens een special edition uitkomt met 2 dvd’s. allemaal dubbele opbrengsten voor 1 film.
    Om die reden heb ik al meerdere films dubbel staan.
    En uiteindelijk is en blijft de prijs van dvd’s te duur. zeker de meest nieuwe topfilms zijn schofterig duur. Een half jaar later liggen ze al veel goedkoper. dus wederom is het niet raar dat mensen gaan downloaden, of collectief 1 dvd kopen (of huren) en de dvdwriter even overuren laten maken.

    Als laatste de software.

    De meeste mensen draaien wel onder een legale windows versie, omdat ze deze erbij gekocht hebben bij aanschaf van de pc. Maar wanneer er weer een nieuwe versie uitkomt, en mensen willen upgraden, wordt het lastiger. de normale update pakketten gaan vaak nog, maar de betere pc gebruiker die het Professional pakket wil, moet hier erg veel geld voor neerleggen. vaak wordt er dan gedownload.

    Voor de kleinere software ligt het meestal anders, want wie heeft er nu een legale, zelf betaalde versie van Winzip, of Winrar op zijn pc staan ?
    Zo is er vele software die misschien niemand origineel heeft. Nero, Zonealarm, Norton Antivirus, Powerdvd etc etc. Nu is deze software nog gerechtvaardigd om te kopen, want ze worden altijd intensief gebruikt. echter hoeveel van die shareware programmaatjes zijn er niet, welke wel handig zijn, maar zeker geen $ 20 tot $ 50 waar zijn?
    programma’s die je af en toe eens gebruikt, of eenmalig eens nodig hebt? De meeste mensen betalen hier niet voor, om verschillende redenen. Het is te duur, en een patch/crack/serie code is vaak snel gevonden. Er kan alleen met een creditcard betaald worden, op een vaak louche site, zonder goede beveiliging.
    En je kan er trouwens altijd van uitgaan dat er ook een freeware programma is, die precies hetzelfde doet, en vaak nog beter presteert. (leve Virtualdub)

    Dan de spellenwereld.
    Ik speel eigelijk geen spellen, en download ze ook niet. maar dit is misschien nog wel het grootste probleem in de download wereld. Want de spellenwereld heeft maar 1 afzet kanaal, en niet als voor film ook de bioscoop, en voor muziek de optredens en tours.

    Dus alle kosten voor een spel, zullen in de pc/game/speelgoedwinkel terugverdiend moeten worden.
    en zeker als het gaat om impopulaire spellen, zal dat wel eens moeilijk worden.
    een gekocht spel biedt ook weinig extra’s ten opzichte van een gedownload spel. de gebruiksaanwijzing wordt vaak toch niet gelezen.
    Maar laatst heb ik toch gehoord dat de games markt de grootste markt is, en zelfs groter is geworden dan de filmbranche. dus ergens zullen ze toch genoeg geld binnenhalen, want ik hoor ook zelden commentaar uit deze hoek over het illegaal downloaden.


    Uiteindelijk zou het illegaal downloaden nooit verdwijnen. Wordt het echt onmogelijk gemaakt, zeggen mensen massaal hun internetverbinding op, en stort de hele telecommarkt in elkaar. dan ben je nog veel verder weg dan die paar miljoentjes illegaal muziek.

    En mensen kopen er ook echt niet meer cd’s/dvd’s voor, want dat geld IS er gewoon niet. Zoals het al geschreven stond in de Computertotaal, het land, en de wereld zit in een economische dip, iedereen (hee, zelfs de zangers en zangeressen :D) gaan er op achteruit.
    Alleen de een moet bezuinigen op een nieuw huis, Ferrari en zwembad, waar de andere moet bezuinigen op cd’s en dvd’s, en waar nog een groep zelfs al moet bezuinigen op eten.

    De verkopen zullen dus blijven dalen, of er nu meer of minder wordt gedownload.
    en ook al wordt je aangeklaagd voor illegaal muziek downloaden, hoe willen ze dan dat die mensen de boetes gaan betalen ? De cellen zitten toch al vol, en daar kunnen ze beter de echte dieven houden. die mensen overvallen en huizen leegplunderen. want die doen veel meer schade dan die paar downloaders, aan de zangers en zangeressen.
  • en wat,als ik nou eens ceedeetjes bak van me eigen kreatieve spinsels,gewoon lekker zelf muziek maken,en op cd opslaan,net als vroeger met cassetebandjes,waar je ook al voor moest betalen aan stichting popbelangen e.d…

    wordt papier eigenlijk ook belast met een vergoeding aan schrijvers,waar je wel eens iets van zou kunnen overschrijven????..
    ik kan het nog steeds niet geloven,dat ze dat er juridisch doorkrijgen….
    als ik een stukje zang van mezelf opneem,moet ik dan ook voor de lucht betalen,die ik inadem,want met die lucht zou ik wel eens iets kunnen zingen wat ''gestolen'' is van de muziekmiljonairs????
    Moeten we aan de autoindustrie een bijdrage betalen,die dan naar de politie gaat,want we zouden wel eens met die auto een inbraak kunnen plegen???
    natuurlijk kan zo'n redenatie alleen bij de muziekindustrie…
    Mensen hebben het waarschijnlijk niet eens in de gaten,hoe we genaaid worden door die ''muziek-rechten–belangen-organisaties''.

    alle kreativiteit wordt al jaren doodgeknuffeld door die zelfverrijkers….

    even samenvatten…veronderstel ik schrijf zelf een paar nummers,op een yamaha-keyboard(waar al voor de samples is betaald)neem ik de begeleiding op….,met me eigen stem zing ik alles in….lekker kreatief…en vervolgens wil ik het graag op een cd zetten,en zelf uitdelen aan kennissen…
    en nu komt het,vervolgens moet ik een bijdrage betalen aan de muziekindustrie…dat is toch niet uit te leggen???

    het wordt tijd voor een proefproces,of zoiets…ik doe niets illegaals,en toch moet ik van me eigen kreativiteit geld afdragen aan artiesten,die me heus niks terug betalen…
    Raar,Raar en nog eens raar….

    uche..mischien leest dit een advocaat,die wel eens zin in een robbertje gerechtelijk knokken heb….
  • [quote:9e2a2c93c4="Quercus"]Jullie vroegen om meningen ? Wel hier is de mijne :

    Als eerste, ja ik download.
    En iedereen met een dsl/kabel verbinding met mij, dus de daders zijn snel gepakt.
    [/quote:9e2a2c93c4]
    Daders?????
    Waarvan???????Het is gewoon legaal om te downloaden en te branden voor eigen gebruik. Lees anders de link maar eens door op bovenstaande postin van mij.
  • Leuke quote gevonden op Inet:

    het auteursrecht is er voor de auteurs, niet voor platenbonzen, softwareboeren en filmbobo's.' Het is te hopen dat de techniek de mogelijkheid zal bieden tot rechtstreekse onderhandeling en betaling tussen de échte auteurs en de échte consumenten om de hierboven vermelde tussenpersonen uit de economische produktieketen en daarmee meteen uit de culturele levenscyclus te elimineren.

    Dit is denk ik wel waar het in het kort op neer komt, toch?
  • [quote:c0bfff9110="Quercus"]Een particulier die geen muziek/films download heeft geen snelle verbinding nodig, en die verbinding is veel te duur om alleen maar een beetje te surfen.[/quote:c0bfff9110]
    Grootste onzin die er bestaat. Ik gebruik mijn internetverbinding helemaal niet om te downloaden, slechts een enkele keer download ik iets. Ik gebruik mijn internetverbinding vooral om te chatten (logisch), mensen te helpen (hier hé?) en ook heel veel demosoftware uit te proberen (en het wordt weer eens tijd voor een herinstall)…

    [quote:c0bfff9110]
    De NVPI, de brancheorganisatie voor de entertainmentindustrie, kwam onlangs met de melding dat in de eerste helft van dit jaar de totale omzet van muziekdragers is gedaald met 7,6%. De verkoop van cd's daalde met 16%, de verkoop van muziek dvd's steeg met maar liefst 83%.
    [/quote:c0bfff9110]
    oooh, wat veel, 7,6%!
    en dat komt uiteraard doordat er gedownload wordt.
    Uhuh.
    *hintje - [i:c0bfff9110]het maakt voor de muziekindustrie geen bal uit of je de muziek [b:c0bfff9110]niet koopt[/b:c0bfff9110] of [b:c0bfff9110]downloadt[/b:c0bfff9110][/i:c0bfff9110]
    Maargoed, dat besef is daar jamemrgenoeg nog niet doorgedrongen :-)
  • [quote:ed82eeaebe]Daders?????
    Waarvan???????Het is gewoon legaal om te downloaden en te branden voor eigen gebruik. Lees anders de link maar eens door op bovenstaande postin van mij.[/quote:ed82eeaebe]

    klopt, downloaden voor eigen gebruik is legaal.
    echter uploaden niet. Maar als je mp3's/films download moet je ook uploaden. Op sommige p2p proggies is het verplicht, en elders is het alleen maar normaal. p2p is een file sharing programma. Als je alleen maar download zonder ook te sharen en uploaden, ben je een leecher.
    en het zijn juist de leechers die het filesharing om zeep helpen, en niet de overige instanties.




    [quote:ed82eeaebe]Grootste onzin die er bestaat. Ik gebruik mijn internetverbinding helemaal niet om te downloaden, slechts een enkele keer download ik iets. Ik gebruik mijn internetverbinding vooral om te chatten (logisch), mensen te helpen (hier hé?) en ook heel veel demosoftware uit te proberen (en het wordt weer eens tijd voor een herinstall)… [/quote:ed82eeaebe]

    Tuurlijk, er zijn alijd die uitzonderingen die de regel bevestigen. Maar je zecht zelf al, "slechts enkele keren" dat is dus al genoeg, en wil de muziekindustrie ook al tegengaan.

    en het uitproberen van veel demosoftware/spellen etc is een mooie hobby, maar je bent zeker nog nooit een echt goed programma tegengekomen dat je nu al vaker gebruikt, en waar je niet voor betaald hebt ?

    Er zijn zat eerlijke mensen, ik ben er zelf (op dit gebied) niet een van.
    ik zoek ook snel voor een crack voor een programma, en ik denk toch wel de meeste met my.
  • Sinds jaren had ik een taalcursus op Tripod.de. Op 3 sept. werd die ineens geblokkeerd en op mijn emailtje hoorde ik niets meer. In arren moede heb ik toen maar van hetzelfde bedrijf de Nederlandse poot opgezocht en daar de site members.lycos.nl/seelter geopend, die echter tot mijn stomme verbazing op 27 sept. alweer was afgesloten. Een tipje van de sluier werd echter opgelicht doordat de dag daarvoor de downgeloade MP3-bestanden al niet meer werden afgespeeld.

    Ik moet daarom concluderen dat mijn site werd afgesloten wegens de vele MP3-bestanden die zich daarop bevonden, alhoewel volgens de aankondiging van Lycos wel MP3-bestanden zijn toegestaan. Het mag duidelijk zijn dat het in mijn geval ging om door mij zelf ontworpen en uitgesproken teksten.

    Het ligt voor de hand aan te nemen dat het hier gaat om een onderdeeel van de jacht op illegale muziek-bestanden. Het is echter een kwalijke zaak dat andersoortige toepassingen van geluid op internet hierdoor ook worden getroffen. Nu ging het hier om een gratis provider, maar het valt te verwachten dat hetzelfde straks ook gaat gelden voor betaalde providers, of het moet zijn dat die straks worden gedwongen gelden af te dragen aan de muziekindustrie.

    Er is misschien nog een mogelijkheid om hieraan te ontkomen. De geluidsbestanden voor onderwijsdoeleinden zijn meestal veel kleiner dan een muziekstuk, in mijn geval hoogstens 350 kB. Dat zou een mogelijkheid tot automatische selectie kunne opleveren.

    P. Kramer.
  • De muziekindustrie gedraagt zich als het koekjesmonster uit Sesamstraat. Nu het economische tij gekeerd is en het minder kan schransen jeremerieert ze van jewelste. Maar, ze heeft het over zichzelf afgeroepen in mijn ogen.
    Hoewel ik zelf nooit gebruik gemaakt heb van muziekuitwisselsoftware - ik gebruik mijn pc voor andere activiteiten en bovendien heb ik maar een dun telefoonlijntje naar internet - kan ik geen medelijden opbrengen met de muziekindustrie. Ze heeft ons jarenlang geld uit de zak geklopt. Al in het LP-tijdperk rekende ze teveel. Dat is met de komst van de CD niet bijgesteld.
    Van eendagsvliegen werd op grond van 1 hit een hele LP/CD uit de grond gestampt en leverde voor het volle pond een product met hooguit 2 goede nummers, de rest was bagger.
    Gewiekste producers hebben veel geld binnen geslurpt met snel en slordig gemonteerde muziekwerkjes die terecht het label "muzak" hebben gekregen. Inderdaad, deze kunstklusjes verkopen snel en flink, maar ze zijn even snel aan vervanging toe, want de halfwaardetijd is erg kort.
    Echte muziek verkoopt wel of het nu pop of klassiek of wat voor genre dan ook is. Echte muziek heeft geen gigantisch budget aan studio-apparatuur nodig om tot goede muziek te komen. Dat kan je ook zien aan de oude LP's die nu als CD opnieuw verkopen. Zelf heb ik ook een aantal LP's "vervangen" door de CD-uitvoering, zonder overigens de LP's weg te gooien.

    Neen, laat de muziekindustrie maar gillen en kreperen. Het koekjesmonster moet tot normale proporties terug keren. Laat de muzikanten en componisten, dwz. zij die het creatieve zweet en eelt op hun handen hebben de baas worden over de muziek in de wereld en niet de producers of studiomachthebbers. Als de muziekindustrie een industrie wil zijn, en geen creatief platform, moeten ze er maar aan gaan wennen dat ze net als de andere branches goede en slechte tijden hebben. Dat is het lot van een bedrijfsleven.
  • Zelfs de muzikanten zijn er nog niet over uit: http://www.webwereld.nl/nieuws/16418.phtml

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.