Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Trashcan

[december 2003] Redactioneel: Computertherapie

None
16 antwoorden
  • [b:23b1132ab5]Computertherapie[/b:23b1132ab5]

    Grote kans dat ook u iemand kent die maar niet kan leren omgaan met de pc. U hebt de hele computer zo ingericht dat volgens u zelfs een kleuter in staat zou moeten zijn een mailtje te versturen, maar uw protégé blijft u bellen met de meest onwaarschijnlijke vragen. Het lijkt een blinde vlek voor computerlogica, maar in werkelijkheid is het veel erger: het is blinde angst. John Beckers beschrijft het in zijn proefschrift ?Computerangst, oorzaken en gevolgen? voor de Erasmus Universiteit in Rotterdam.

    Beckers weet hoe dergelijke gebruikers bij hun eerste kennismaking met de pc een aantal vervelende ervaringen opdoen die hen traumatiseren voor het leven. De oorzaak én het gevolg is volgens Beckers gebrek aan zelfvertrouwen. Meestal verdwijnt de angst als na verloop van tijd de ervaring toeneemt. In sommige gevallen kan computerangst leiden tot een stoornis die alleen met professionele hulp is op te lossen. Is dat dan het einde van het verhaal? Ligt dit probleem helemaal bij deze gebruikers? Natuurlijk niet.

    De hele ontwikkeling van de pc staat al jaren in het teken van snelheid. Met meer snelheid kunt u meer doen, is het idee. Dat producenten van hard- en software u meer willen laten doen is logisch: u moet wel blijven kopen natuurlijk. Maar had u zelf, als u eerlijk bent, ook niet veel liever een systeem gehad dat de taken die u écht nodig hebt simpel en eenvoudig, zonder toeters en bellen en rolmenu?s en keuzeschermen vol onbegrijpelijke termen en foutmeldingen en vastlopers voor u uitvoert? Een pc die het meteen doet, nooit klaagt over drivers en al helemaal nooit zomaar spontaan stopt te functioneren?

    Er is geen apparaat in de wereld waarvan u zou accepteren dat het onmiddellijk na aankoop niet goed werkt. Waarom is dat dan voor een pc heel gewoon? En als u niet begrijpt waaróm uw pc niet werkt, waarom is dat dan uw fout? Dat er zelfs mensen zijn die in therapie moeten als ze ooit nog een kans willen maken met een pc te werken, maakt pijnlijk duidelijk dat het apparaat domweg niet goed op de mens is toegesneden.
    In plaats van te investeren in groter, sneller en méér, wordt het tijd dat de computerindustrie eerst eens serieus investeert in stabiel, begrijpelijk en gebruiksvriendelijk. Zolang dat niet zo is, lijkt het mij niet meer dan redelijk dat de industrie dan in ieder geval de therapiekosten betaalt.

    Volkert Deen, eindredacteur Computer!Totaal
  • In de jaren tachtig werd al gezegd dat de toenemende rekenkracht van de pc zou resulteren in grotere gebruiksvriendelijkheid. Helaas heeft de computerindustrie van gebruiksvriendelijkheid een heel vreemde definitie in huis… Hóe onvriendelijk werken met de pc is, kun je het beste zien in de boekwinkel: meters en meters boeken over de meest stompzinnige onderwerpen in de automatisering. Programmeren, een netwerk thuis aanleggen, werken met Office; het is allemaal zo ingewikkeld gelaten dat je er lange tijd op moet studeren voordat je er mee kunt werken. En dat, terwijl het voor de computerindustrie een fluitje van een cent moet zijn om al die kennis in die boeken onder te brengen in kennissystemen waarmee een gebruiker zèlf op eenvoudige wijze alles kan realiseren wat hij, met die pc, wil bereiken. Misschien ben ik wat pessimistisch gestemd: maar ik heb in twintig jaar geen verbetering op dit punt gezien - en denk ook niet dat die nog zal komen. Inmiddels wordt er grof verdiend aan onze onwetendheid: boeken, cursussen, software die de gebreken van het besturingssysteem moet goedmaken - er worden miljoenen mee verdiend; en aan die hele handel doet een firma als Microsoft ook mee. Weinig kans, dat een zo grote bron van inkomsten wordt afgedankt…
  • Het is voor mij en vermoedelijk ook voor andere oudere lezers heel moeilijk om kleine witte leters op een blauwe ondergrond te lezen. Kunt U daar wat aan doen?

    mvg, Victor Roos
  • waar werk je dan mee?

    de laatste textverwerker waarvan ik weet die dat standaard had, was word perfect 5.5 onder dos …

    geen id meer hoe je dat bijvoorbeeld andersom krijgt … kon d8 ik wel

    andere textverwerker nemen … bv word heeft dat niet …
  • Vroeger dacht men dat door de steds sneller pc's de pc's ook gebruiksvriendlelijker zouden worden. Maarja, hoe sneller de pc is geworden, hoe meer dingen op de pc kunnen gedaan worden (??). Dus steeds meer programma's. Wat resulteert in een steeds ingewikkelder OS (die moet immers veel van deze dingen aankunnen). Hoe groter en complexer een OS, hoe eerder er een fout ontstaat, wat dus afschrikkend is voor beginnende gebruikers.
    trouwens,
    sommige mensen zijn gewoon te dom om iets te snappen van een pc.
  • [quote:19f183e77c="Johnny321"]sommige mensen zijn gewoon te dom om iets te snappen van een pc.[/quote:19f183e77c]Je zult bedoelen: pc's zijn nog steeds te dom om iets van mensen te snappen…
  • [quote:cb03f4a9cc="Victor Roos"]Het is voor mij en vermoedelijk ook voor andere oudere lezers heel moeilijk om kleine witte leters op een blauwe ondergrond te lezen.[/quote:cb03f4a9cc]
    [quote:cb03f4a9cc="FoXiERotjEknoR"]waar werk je dan mee?[/quote:cb03f4a9cc]
    Zo staat het redactioneel in de Computer!Totaal.
  • [quote:33d5b77c30="Redactie Computer!Totaal"]
    In plaats van te investeren in groter, sneller en méér, wordt het tijd dat de computerindustrie eerst eens serieus investeert in stabiel, [b:33d5b77c30]begrijpelijk en gebruiksvriendelijk[/b:33d5b77c30]. Zolang dat niet zo is, lijkt het mij niet meer dan redelijk dat de industrie dan in ieder geval de therapiekosten betaalt.
    [/quote:33d5b77c30]
    Waarom?
    Veel mensen die een PC kopen denken dat het een toverdoos is (heb ik al eens gezegd), en te lui zijn om een boekje of handleiding te lezen.
    Als je een nieuwe TV koop moet je ook een handleiding lezen om alle functies te kunnen benutten.
    En PC is complexer dan een TV, maar hier verwachten die mensen dat het aanzetten is en gaan.
    Als ik een PC verkoop, dan bied ik een mini curcus aan, zodat ze iig op weg kunnen.
    Doe ik dat niet of wijzen ze het af, dan hang ik de hele avond aan de telefoon (hmm, misschien een idee om een 0800 nummer te nemen :lol: ).
    MAW; die mensen willen niks lezen/leren en denken dat het allemaal vanzelf gaat of dat de fabrikant moet zorgen dat het allemaal vanzelfsprekend is.
    Als je een auto koop gaat de verkoper er toch ook vanuit dat je kan autorijden en is dan toch ook niet aansprakelijk als je hem aan het eind van de straat in de prak rij?
  • Lui heit, ontwetend heit en geen interesse in de pc zie ik vaak in de nabije omgeving.
    Ik moet keer op keer vertellen; hoe het werkt, wat het is waar het zit en waar het ook al weer voor diende.
    “Virusscanner updaten? Waarvoor ik zit nooit op internet.” (wekelijks op internet!!)
    “Windows Update’s? Ik heb geen windows dus ik heb geen update’s nodig” ( win98 )

    Dit is een kleine greep uit de mond van een leek die dus alle tijd neemt om de pc beter te kennen en dus in totaal eigenlijk maar misschien 10 hele minuten in een week achter de pc zit.

    Over die betalingen van ziekte kosten voor het her - leren met het gebruiken van de pc:
    Het is een (nieuwe) fobie en daar bij zal het heel lastig worden om dokters over te halen om je naar een goede instelling te sturen om van je fobie af te komen.

    Het begint een beetje van de zotte te worden dat iedereen maar iedereen gaat aan klagen om maar aan zo veel mogelijk geld te komen en net als of een voorbeeld wil stellen en onder tussen wel van je (fobie) afkomen en met 90 miljoen onder je arm de deur uit lopen.
    En dit alleen omdat al die bedrijven het na laten om een super goed programma te schrijven zodat mensen niet getraumatiseerd worden?
    Nee het zal toch niet de bedoeling zijn dat het de kant op gaat zoals dat al het geval is in Amerika?

    Wij kunnen nog zonder computers en mensen die een fobie hebben voor pc's kunnen gewoon ander werk zoeken, dat kan allemaal nog, maar onze nieuwe generatie zeker niet meer, die moeten dagelijks achter zo'n pc zitten om maar de kleinste opdracht op school op internet gezocht moet worden.
    En dus krijgen ze zat ervaring om geen pc-fobie meer te krijgen.

    Mensen met Vliegangst zouden die dan het geld van de vliegtuig maatschappijen kunnen krijgen?
    Mensen met Snelwegangst zouden die dan het geld van de Staat kunnen krijgen (dus ons portemonnee) om daar van af te komen?

    Gr, NoNoAD
    (spel en schrijf fouten zullen er wel zijn want het is een beetje laat ;-) )
  • Dat computers een traumatiserende werking kunnen hebben vanwege hun "ongebruiksvriendelijkheid" lijkt me, op een aantal zeer uitzonderlijke gevallen na, sterk. Ja, ik ken mensen die het letterlijk eng vinden om met het apparaat te werken, maar die ervaring is slechts dan actief, wanneer die persoon gebruik van maakt van de pc. Met andere woorden: hun 'onaangename' ervaring heeft totaal geen invloed op hun overige leven. Ik denk dat de mensen, die er een trauma aan overhouden eerder een diepgeworteld mentale instabiliteit bezitten, die slechts door het gebruik van de computer wordt geactiveerd.

    Daarnaast vind ik het wat kort door de bocht om enkel de vinger te wijzen richting de computer. Het zijn namelijk dezelfde mensen, die problemen met werkelijk elk 'programmeerbaar' electronisch apparaat. Een opsomming: televisie, videorecorder, magnetron, wasmachine, afstandbediening, stereo-installatie, enzovoort. De computer heeft natuurlijk wel de overhand, vanwege de ontelbare mogelijkheden, maar is daardoor zeker niet de hoofdschuldige.

    Niemand accepteert gebreken in aangekochte producten. Dat geldt zeker ook voor de pc. U koopt een computer en het toetsenbord werkt niet. U zult hier ongetwijfeld werk van maken en dat is uw, als consument zijnde, goed recht. Dergelijke gebreken vallen naar mijn mening in een andere categorie, dan de gebreken, waarnaar het artikel refereert. We kunnen dan namelijk beter spreken van tekortkomingen, in plaats van gebreken. Er is dan geen sprake van een incidentele situatie, maar een structurele, waarvan iedereen op de hoogte is en die iedereen ook accepteert als zodanig. Iedereen weet wel dat Microsoft Windows vroeg of laat een onverklaarbare foutmelding genereert.

    Dat computers zich niet altijd naar wens en behoren gedragen (en dat is zeker zo in het geval van leken) is algemeen bekend en niemand maakt daar een geheim van. De consument koopt een computer, waarbij hij de potentiele structurele tekortkomingen automatisch accepteert. De wens van de computergebruiker is overigens ontzettend divers. Ik zou persoonlijk helemaal niet blij zijn met een systeem, dat alles voor mij doet. Ik wil zelf de controle zoveel mogelijk in de hand houden. Het is een keuze van de consument zelf, niemand verplicht de consument tot aankoop en ik vind het te ver gaan om de computerindustrie voor therapiekosten op te laten draaien. Als we dan zo nodig op die manier bezig willen gaan, dan vind ik dat men dergelijke onkosten ook wel mag doorberekenen in de sector van de mobiele telefonie, waarbij we in een vrij groot aantal gevallen mogen spreken van heuse verslavingen. Het is niet de schuld van de markt, zij beantwoord slechts aan de vraag van haar consumenten.
  • Ik ben het eens met Spiderned. Ik werkte bij een computer winkel en daar raad ik mensen altijd een boek aan voor beginnende computeraars. We hadden altijd een aantal computerboeken voor beginners op voorraad. Dan zie ik vaak mensen die dan voor het eerst een computer kopen, maar nemen dan geen boek erbij. Zelfs als ik nadrukkelijk aan raad om zon boek te nemen, dan weigeren ze dat. Zo duur zijn die boeken nou ook al weer niet.

    Ze denken dan dat ze zon boek niet nodig hebben. Wat krijg je dan na een dag. Ze bellen ons op met van die hele simpele vragen. Dan zit je een uur aan de lijn om alles uit te leggen. Dat hadden ze kunnen voorkomen door zon boek te nemen.
  • Waar het in het redactioneel stukkie over gaat is volgens mij of nou wel terecht is dat we maar blijven accepteren dat er een heleboel dingen aan je pc niet zomaar werken.

    Het voorbeeld van de TV vond ik goed, graag wil ik het de andere kant op gebruiken:

  • [quote:d9ed4cefb2="Brbnts rkl"][quote:d9ed4cefb2="Johnny321"]sommige mensen zijn gewoon te dom om iets te snappen van een pc.[/quote:d9ed4cefb2]Je zult bedoelen: pc's zijn nog steeds te dom om iets van mensen te snappen…[/quote:d9ed4cefb2]
    Dat klopt! Maar een computer is nogsteeds een machine en van je fiets vraag je ook niet dat ie de soms onlogische wensen zijn van de gebruiker. Mensen onderling hebben al vaak moeite met elkaar te begrijpen. Je kent het spreek woord misschien wel "Je moet niet luisteren naar wat ik zeg, maar je moet luisteren naar wat ik bedoel!" :o Laat staan dat machines zonder de computingpower van het menselijk brein die zelfde mens zal begrijpen. :wink:
  • [quote:a753a88adf="Redactie Computer!Totaal"][b:a753a88adf]Computertherapie[/b:a753a88adf]
    In plaats van te investeren in groter, sneller en méér, wordt het tijd dat de computerindustrie eerst eens serieus investeert in stabiel, begrijpelijk en gebruiksvriendelijk.
    Volkert Deen, eindredacteur Computer!Totaal[/quote:a753a88adf]
    Als je terug gaat naar de eerste computers was door gebrek aan snelheid en geheugen niet mogelijk om een computer(programma) te maken dat gebruikersvriendelijk was. Dus eerst was het nodig dat er wat snelhied in kwam!

    Toen ging men spelletjes doen! En vooral bij de consument was er een grote vraag naar snellere computers om mooiere spellen te kunnen spelen. Bij de meeste bedrijven worden voor de dagelijkse werkzaamheden computers gebruikt die trager zijn dan veel mensen thuis hebben staan. Dus het is de schuld van de consument dat er zoveel nadruk op snelhied is gekomen niet van de industrie die ze maakt!

    Ook is het zo dat het OS steeds uitgbreider wordt om aan de uitgebreide wensen te kunnen voldoen. Hierdoor wordt de computer steeds trager. Probeer windows XP maar eens op een computer van 5 of 10 jaar terug. Een deel van de uitbreidingen zijn voor rekening van het er gelikt uit te laten zien! Dit met achtergrondjes, thema's, animaties en nog meer van dat soort overbodige ballast. Ook weer een wens van de consument.

    Een bijkomend probleem is ook dat de programmeur niet de gebruiker is en vaak op een andere manier denkt. Ook legt de prioriteit verschillend. De eerste is vaak al blij dat het werkt en de bediening is meestal 2de plan, dat poetsen we later nog wel op. Dan staat de consument al weer met smart te wachten op een nieuwe versie en door tijdsdruk (en kosten) wordt er niet gepoetst, anders gaat de consument naar de concurent. Dus weer de schuld van de consument! (en de $ tekens voor de fabrikant).

    Tevens is er al jaren een ontwikkeling geweest dat men alles van MS wilde hebben. Sommige concurenten die feitelijk betere en/of gebruikers vriendelijke software maakte zijn daardoor ophouden te bestaan. De consument koopt niet wat het beste is maar om andere voor mij soms duistere redenen. Dus weer de schuld van de consument.

    En met consument bedoel ik niet u en ik (want wij weten wel beter), maar die miljoenen andere! :roll:
  • [quote:2a0e0640df="Redactie Computer!Totaal"][b:2a0e0640df]Computertherapie[/b:2a0e0640df]
    In plaats van te investeren in groter, sneller en méér, wordt het tijd dat de computerindustrie eerst eens serieus investeert in stabiel, begrijpelijk en gebruiksvriendelijk.
    Volkert Deen, eindredacteur Computer!Totaal[/quote:2a0e0640df]

    -Stabiel verbeteren?
    Ik draai zelf XP en win98, allebei zeer stabiel.
    Het gaat erom wat voor troep je allemaal installeer.
    Ik denk 95% van die software komt niet ten goede aan de stabiliteit.
    Dus opzich is het besturingssysteem wel stabiel.

    -Begrijpelijk?
    Voor de meeste Nederlanders is een Nederlandse versie van het OS toch wel begrijpelijk.
    Wat moet een normale consument dan begrijpen van het OS?
    Helemaal niks toch; ze draaien en programma wat ze willen en als ze dat programma niet kunnen begrijpen ligt het toch aan de schrijver van het programma en niet aan het OS.

    -Gebruiksvriendelijk?
    Dat hangt samen met de begrijpelijkheid van een OS en alles wat nieuw is moet een mens toch leren.
    En dat is het probleem, want mensen willen dat niet en verwachten om het meteen te kunnen en daar zit dan meteen de fout.
  • Buiten het feit, dat het computer-onderwijs natuurlijk allerbelabberst is wil ik nog wel het volgende aan de reeds eerder geventileerde meningen toevoegen.
    Het domweg stellen dat mensen te dom zijn of te lui zijn om een gebruiksaanwijzing of een boek te lezen is niet correct.
    Laten we nu voor de grap eens aannemen dat het meest gebruikt besturingssysteem logisch in elkaar zit; hetgeen natuurlijk een absurde aanname is.
    Evenzo is knap naïef om te veronderstellen dat meer dan 1% van de gebruiksaanwijzingen en instructieboeken logisch en helder zijn geschreven.
    Ik kan me nog de tijd herinneren dat ik een cursus W.P. 4.2 kreeg. Een oeverloos ge-o.h., van 50 blz. dat in een achternamiddag herschapen kon worden in 2 A-4'tjes “wil je dit: doe dat tekst”
    Ander voorbeeld betreffende moderne apparaten:
    Er woon bij mij in de buurt een dame van 60 met een i.q. van bijna 100 meer; spreekt en schrijft 6 talen en is staat de koolborstel van haar stofzuiger te vervangen.
    Deze vrouw had problemen met de gebruiksaanwijzing van haar mobiele telefoon!
    Is zij en zijn vele van dit soort mensen dom?
    Natuurlijk niet!
    Dom zijn zij die die dingen zo spastisch opschrijven dat nieuwe gebruikers de logica (voor zover aanwezig) niet zien.
    Dom zijn zij die computers zo stom in elkaar zetten dat je er nauwelijks iets in of uithalen ( zijn dat zelfde soort mensen die een auto zo in elkaar zetten dat je voor het verwisselen van een lampje een halfuur kunt uittrekken)
    Dom zijn zij die programma's voor computers zo in elkaar flansen dat ze niet doorzichtelijk zijn, zonder er eerst een “bijbel” voor te moeten lezen of ervaring te hebben.

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.