Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Trashcan

[juni 2004] Redactioneel: Hoezo, niet af?

Hoezo, niet af? Het is moederdag, u wilt een taart bakken, en onervaren keukenprins als u bent, hebt u een kant en klaar pakket gekocht. De doos klinkt bemoedigend: “Alle ingrediënten voor de beste cake ooit. Kan niet mislukken. Zelfs uw man kan dit. Bewezen succes.” Thuisgekomen volgt u de instructies, en zie: uit uw oven komt een zielig hoopje natte derrie. Hoe kan dat? U leest de verpakking, en dan blijkt het uitermate belangrijk dat u exact de juiste ingrediënten gebruikt: niet zomaar melk, maar gepasteuriseerde, niet zomaar eieren, maar van een exacte maat, niet zomaar suiker, maar een speciale maling. Niet getreurd, eigen schuld, u koopt een nieuw pak, en de exacte, juiste ingrediënten. U stopt alles in de oven, en voila: een zielig brokje donkerbruine ellende. U bezoekt de website van de fabrikant, en dan blijkt dat bij uw soort oven een andere bereidingstijd geldt – komt weinig voor, en tja, met zoveel soorten ovens was dat moeilijk te voorzien. Dus u koopt een nieuw pak, de juiste ingrediënten en gebruikt een aangepaste bereidingstijd – en weer gaat het mis. Nu pakt u de telefoon, en een klein uur wachten op een kort helpdeskgesprek en enkele euro’s telefoontikken verder blijkt dat ook anderen bij uw specifieke combinatie van bakvorm, oven en mixer problemen hadden met de bereiding – maar de problemen worden opgelost in de nieuwe taartmix die binnenkort in de winkel verschijnt. Dit klinkt, neem ik aan, als een absurd Kafkaesk verhaal. Toch is een vergelijkbaar scenario in computerland eerder regel dan uitzondering. Neem Pinnacle Studio. Onze redactie krijgt de ene na de andere reactie van lezers die na onze review van Studio 9 vertellen dat dit pakket, dat wordt aangeprezen als “De makkelijkste manier om uw video-opnamen op uw computer op te nemen, te bewerken en aan anderen te tonen”, op hun systeem niet aan de praat is te krijgen, ondanks hulp van de fabrikant en andere gebruikers. Het product is in de winkel verschenen voor het af is! Games zijn er ook sterk in: binnen een maand na de release volgen de eerste patches, soms van meer dan 100MB groot. Zelfs het meest gebruikte softwarepakket ter wereld, Windows, wordt geleverd als een bouwpakket waarvoor in de loop der maanden voortdurend nieuwe stenen worden vrijgegeven. Tot op zekere hoogte is hier en daar misschien wat begrip op te brengen: zolang er mensen zijn die er een serieuze sport van maken software te misbruiken, blijven ontwikkelaars gedwongen hun software aan te passen. Anti-virusfabrikanten hoeven bijvoorbeeld nooit te vrezen voor hun baan. Maar software uitbrengen zonder het fatsoenlijk te testen, en het dan verkopen alsof het voor iedere beginneling een fluitje van een cent is, zou verboden moeten worden. De bal terugkaatsen naar de gebruikers (‘uw systeem is er gewoon niet geschikt voor’) is veel te makkelijk. Een fabrikant moet duidelijk aangeven wat de eisen zijn, en vervolgens moet een gebruiker ervan op aan kunnen dat een product doet wat het belooft te doen. Als toonaangevend computerblad zullen we de industrie daar de komende tijd keihard op afrekenen. Volkert Deen, eindredactie Computer!Totaal

Anoniem
Redactie Computer!Totaal