Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Trashcan

[juli/aug 2004] 9 online afdrukcentrales getest

None
33 antwoorden
  • Uw digitale foto's kunt u tegenwoordig vanuit uw luie stoel laten afdrukken. En u hebt er geen fotoprinter voor nodig, u stuurt uw foto's gewoon naar een online afdrukdienst. Hoe goed zijn deze diensten? Wij gingen op onderzoek uit.

    Bijbehorende links:

    Hema
    Albert Hein
    Kruidvat
    Kodak
    Pixum
    Trekpleister
    FotoQuelle
    Schlecker
    Afdrukservice.nl
  • Ook foto's die via Kruidvat afgedrukt worden van een rolletje moet je zelf uit een bak plukken. 'Risico' was er dus al. Bij een rolletje dien je het strookje van de envelop te overleggen; vandaag vroeg een medewerkster van de Kruidvat-vestiging mij om een afdrukje van het bericht dat men mij ge-mailed had m.b.t. mijn digitaal bestelde foto's. Net zo safe denk ik dan ?
  • Lezend in de tekst wordt de kwaliteit van de foto's bij de Hema beoordeeld als "ze lijken een tikje donker, maar zien er verder goed uit" en "prima afdrukken".

    Bij Trekpleister is de beoordeling "de foto's zien er voortreffelijk uit. De kleuren en contrasten zijn behouden, evenals de originele afmetingen."
    Bij praktisch gelijke prijzen en mogelijkheden.

    In mijn ogen is de beoordeling van Trekpleister dus hoger als van de Hema. Groot is dan mijn verbazing bij de beoordeling in de tabel: de Hema krijgt de maximale 5 balletjes, terwijl Trekpleister het moet doen met slechts 3 balletjes.

    Ra Ra, hoe kan dit?
  • [quote:adf401bc49="Jan Wakker"]In mijn ogen is de beoordeling van Trekpleister dus hoger als van de Hema. Groot is dan mijn verbazing bij de beoordeling in de tabel: de Hema krijgt de maximale 5 balletjes, terwijl Trekpleister het moet doen met slechts 3 balletjes.[/quote:adf401bc49]

    Viel mij ook op. Typisch een geval van beinvloeding van de inhoud door een bedrijf/zakenrelatie. Zeer slechte beurt voor C!T, klopt niks van.

    (Zo ging het vroeger in veel bladen met diskette tests, degene die de coverdisk leverde, won de test.)

    Maar goed, misschien is een /goede/ verklaring van een redacteur op z'n plaats.

    -Roeland
  • Leuke aanvullende ervaring:
    Kruidvat:
    - Maken er netjes 10x13 van, maar als je bredere foto inlvert, wordt de print ook breder!! Zelfs 10x17 ontvangen terwijl je een vaste 10x15-prijs blijft betalen.
    - Ook hier is inleveren op CD-r(w) mogelijk (voor de 56k modemers).

    Maar minder is deze:
    Hoe zit het met het "corrigeren" van de kleurbalans. Gaat iedere centrale daar wat aan prutsen? Dat moet toch eigenlijk niet? Zo blijft er niet veel van je fotoshop geknutsel over. Een 10x30 panorama-foto die ik voor het afdrukken aanleverde als 2 stuks 10x15 paste qua kleur voor geen meter meer bij elkaar (Kruitvat).
  • [quote:2afae817a7="Jan Wakker"]
  • Ik lees in het bewuste artikel dat de schrijver(s) steeds 3 foto's lieten afdrukken en er rond de €1,80 voor moesten betalen. Per foto dus €0,60.
    In het vergelijkings overzicht staat dat de kosten per foto rond de €0,30 bedragen.
    Hoe kan dit?
    Peter
  • [quote:af7f3de270="rhkok"]/me schudt redactie wakker.[/quote:af7f3de270]Waarschijnlijk kun je beter even een PB naar de redactie (topicstarter) sturen, want volgens mij dreigt deze topic dood te bloeden. Het zal trouwens niet voor het eerst zijn dat een verklarend antwoord uitblijft.
  • Ik heb het advies om een PB naar de topicstarter (de redactie) te sturen ter harte genomen. Omdat ik geen geheimen heb en benieuwd ben naar de reacties en graag zie dat iedereen een eventuele reactie hierop zal begrijpen, plaats ik hieronder dat bericht:


    Geachte redactie,

    Over genoemd artikel ("9 online afdrukcentrales getest" van Jeroen Doorn) zijn inmiddels diverse reacties op het forum te vinden. Ondanks dat hierin nadrukkelijk om een inhoudelijke reactie van redacteur Jeroen Doorn is gevraagd, ontbreekt tot op heden iedere vorm van een reactie van redactionele kant.

    Tot grote spijt van de plaatsers van de berichten. Als voorbeeld vindt u hieronder mijn eigen posting.

    Ik ben mij er van bewust dat de redactie uit tijdgebrek niet iedere dag het forum zal bekijken om daar desgevraagd reacties op te geven. Echter, een reactie, zowel privé als op het forum, zou zeer op prijs worden gesteld!

    Met vriendelijke groeten,
    Jan Wakker

    ———— Het bericht waarnaar wordt verwezen:

    Jan Wakker
    Nieuw lid


    Geregistreerd op: 19-2-2001
    Berichten: 19

    Geplaatst: 30 Jun 2004 16:02 Onderwerp: Vreemd beoordelingsverschil tussen Hema en Trekpleister

    ——————————————————————————–

    Lezend in de tekst wordt de kwaliteit van de foto's bij de Hema beoordeeld als "ze lijken een tikje donker, maar zien er verder goed uit" en "prima afdrukken".

    Bij Trekpleister is de beoordeling "de foto's zien er voortreffelijk uit. De kleuren en contrasten zijn behouden, evenals de originele afmetingen."
    Bij praktisch gelijke prijzen en mogelijkheden.

    In mijn ogen is de beoordeling van Trekpleister dus hoger als van de Hema. Groot is dan mijn verbazing bij de beoordeling in de tabel: de Hema krijgt de maximale 5 balletjes, terwijl Trekpleister het moet doen met slechts 3 balletjes.

    Ra Ra, hoe kan dit?
    Graag ook een reactie van de redacteur, Jeroen Doorn.
  • Ben benieuwd of ze reageren…

    (m'n abo gaat naar /dev/null btw, om dit soort dingen en omdat er gewoon alleen maar geschreven wordt over foto's, inkjetprinters en microsoft)

    -Roeland
  • [quote:576a12d822="Jan Wakker"]Lezend in de tekst wordt de kwaliteit van de foto's bij de Hema beoordeeld als "ze lijken een tikje donker, maar zien er verder goed uit" en "prima afdrukken"[/quote:576a12d822] Nu gaat het artikel over online afdrukken. Zelf vind ik dat niet zo interessant. Ik wil gewoon mijn digitale foto's zo goed en betaalbaar mogelijk afgedrukt hebben. Een minpuntje van de Hema is dan voor mij dat het ophalen toch wel 1 dag langer lijkt te duren dan strikt noodzakelijk. Ik ga dus iha met de foto's rechtstreeks naar de winkel van mijn keuze.
    Op zich heb ik verder redelijke ervaringen met de Hema. Dat van 10x13, 10x15 snap ik niet zo. Vroeger moest de wijze van afdrukken opgegeven worden. Op zich lijkt me een logische standaard instelling: alles afdrukken (dus bv wit toevoegen of randen bijsnijden). Alleen als de foto echt buiten de verhouding is, tja, dan bv niet afdrukken. Maar ik dacht dus dat Hema hierop controleert, dus dat zou dan nooit een probleem mogen zijn.

    De kleurinstelling zou nooit aangepast mogen worden. Toch denk ik dat er op dit punt de afdrukcentrales hier toch echt nog wat kunnen verbeteren. Hoe weet ik namelijk zeker dat ik mijn foto wel in de juiste kleuren aanlever? Daarvoor zou een afdrukcentrale 1 of meer testfoto's beschikbaar moeten stellen. De moeilijke weg is dat ik mijn monitor en computer kalibreer. Ik zou dat graag willen doen, maar eigenlijk is dat ondoenlijk.

    Persoonlijk stel ik goede service op prijs met daarbij een begrijpelijk prijs/kwaliteit verhouding.
    - Op dit moment lijkt het zo dat een negatieffilm met 36 foto's afdrukken in verhouding veel goedkoper is dan digitaal aangeleverd materiaal. ZOver ik heb begrepen worden ook negatieven tegenwoordig digitaal afgedrukt dus de prijs van de digitale foto's lijkt me erg hoog. Voor een negatief film moeten veel meer handelingen worden verricht. Zelfs kleurcorrectie is nodig.
    - De vakfotograaf is iha fors (2x) duurder, deze claimt dan scherpere en mooiere afdrukken en een snelle service. Mijn indruk is dat deze dat waarmaakt. Van de Hema weet ik zeker dat die geen perfecte afdrukken levert, van de rest weet ik het niet.
  • [quote:22061ec5fb="rhkok"]m'n abo gaat naar /dev/null btw[/quote:22061ec5fb]Ik heb ze vorige week een mail gestuurd met het verzoek om mijn abo aan het eind van het jaar niet meer te verlengen. Idd zijn er regelmatig tests waarvan de onhoud te summier en oppervlakkig is om een duidelijke conclusie uit trekken. Bovebndien denk ik dat ik inmiddels de C!T een beetje 'ontgroeid' ben. Dat kan ik ze natuurlijk niet kwalijk nemen, want ik behoor dan gewoon niet meer tot de doelgroep.
  • [quote:4e25471849="Jan Wakker"]
    Ra Ra, hoe kan dit?
  • [quote:b530864e8d="rhkok"][quote:b530864e8d="Jan Wakker"]
  • [quote:f2a748cbae="Peter Jansen"]Ik lees in het bewuste artikel dat de schrijver(s) steeds 3 foto's lieten afdrukken en er rond de €1,80 voor moesten betalen. Per foto dus €0,60.
    In het vergelijkings overzicht staat dat de kosten per foto rond de €0,30 bedragen.
    Hoe kan dit?
    Peter[/quote:f2a748cbae]
    Hallo,

    Dat heeft met verzendkosten te maken en met de zogeheten opstartkosten: de kosten om het afdrukapparaat aan te zwengelen.
  • [quote:6e6ec5812f="rhkok"]Viel mij ook op. Typisch een geval van beinvloeding van de inhoud door een bedrijf/zakenrelatie. Zeer slechte beurt voor C!T, klopt niks van.
    [/quote:6e6ec5812f]
    Hoi Roeland,

    Dit klopt van geen kant. Wij hebben een strenge scheiding van redactie en commercie. Als wij ons laten beïnvloeden heeft de lezer ons direct door, worden we er op afgerekend & zijn we onze baan en passie kwijt. Dat is niemand zijn bedoeling. De Hema kwam het beste uit de test, punt. Om direct naar beïnvloeding te wijzen is kort door de bocht en niet onderbouwd (en naar mijn persoonlijke mening erg goedkoop).
    Deze test is objectief gedaan, drie foto's tot driemaal aan toe af laten drukken en daar experts laten kijken naar de kwaliteit, zodat u, de lezer niet zelf aan het experimenteren hoeft om de beste afdrukkwaliteit te behalen.
  • [quote:95f4db5a02="rhkok"]Ben benieuwd of ze reageren…

    (m'n abo gaat naar /dev/null btw, om dit soort dingen en omdat er gewoon alleen maar geschreven wordt over foto's, inkjetprinters en microsoft)

    -Roeland[/quote:95f4db5a02]
    Naar /dev/null…

    Het verwijt Microsoft, ach ja, de eeuwige discussie. 98% van onze lezers gebruikt Windows, het lijkt mij niet meer dan logisch dat wij hun vertellen hoe ze met hun besturingssysteem om moeten gaan. Natuurlijk krijgen wij af en toe de vraag om over, bijvoorbeeld, Linux te schrijven. Zo nu en dan besteden we daar aandacht aan. De overige twee verwijten kan ik helaas niets mee. Als ik de inhoudsopgave snel bekijk zie ik naast inkt en foto's ook de Top 5, Voedingen, e-mail hoaxes, spyware e.d., IRC e.d., Multiemedia pc's en grafische chipsets. Je verwijt is dus zwart-wit en nergens op gebaseerd. Graag hoor ik je onderbouwde kritiek wat de reden is om het abonnement te beëindigen. Alleen met dergelijke kritiek kunnen we het blad nog beter maken.
  • [quote:bdbaa766d6="Captain_Kansloos"][quote:bdbaa766d6="rhkok"]m'n abo gaat naar /dev/null btw[/quote:bdbaa766d6]Ik heb ze vorige week een mail gestuurd met het verzoek om mijn abo aan het eind van het jaar niet meer te verlengen. Idd zijn er regelmatig tests waarvan de onhoud te summier en oppervlakkig is om een duidelijke conclusie uit trekken. Bovebndien denk ik dat ik inmiddels de C!T een beetje 'ontgroeid' ben. Dat kan ik ze natuurlijk niet kwalijk nemen, want ik behoor dan gewoon niet meer tot de doelgroep.[/quote:bdbaa766d6]
    Dat laatste zou heel goed kunnen en is een legitieme reden. Erg spijtig, maar als u er zo over denkt is er niets wat er tegen kunnen doen.
  • Jeroen, ik vind je reacties nogal geprikkeld, zoals ik vaker heb gezien in reacties op kritiek van lezers hier op het forum.

    Succes ermee.

    -Roeland
  • [quote:d0a18b8993="rhkok"]Jeroen, ik vind je reacties nogal geprikkeld, zoals ik vaker heb gezien in reacties op kritiek van lezers hier op het forum.[/quote:d0a18b8993]
    Zonder een flame te willen voeden vraag ik me af wie er nu eigenlijk geprikkeld reageert. Jij geeft aan dat de redactie wel eens zou mogen reageren, en er wordt verderop duidelijk aangegeven waarom dat niet is gebeurd. Hier lees ik niets geprikkelds in.

    Jouw opmerking over beinvloeding van de redactie vraagt m.i. best wel om een pittig tegenantwoord. Je hebt er geen enkel bewijs voor; een vermoeden kan je proberen aan te voeren, maar je zou in eerste instantie enigszins moeten geloven in de integriteit van de redactie.

    Dat je niet tot de doelgroep behoort, is natuurlijk een prima reden om je abo op te zeggen, maar geef dat dan als eerste aan en ga het niet voeren op "dat soort dingen", dat is gewoon een beetje flauw.
    Als je er geen artikelen in vindt die je aanspreken, is dat duidelijk. Ik ga ook geen Jaguar kopen als ik in mijn situatie meer heb aan een Suzuki Alto.

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.