Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Trashcan

[juli/aug 2004] Redactioneel

Anoniem
Captain_Kansloos
11 antwoorden
  • Onnodig moeilijk

    Een draadloos netwerk klinkt ideaal: geen gedoe met kabels en alle bewegingsvrijheid. De vraag is dan ook groot, en leveranciers en providers buitelen over elkaar met sets en pakketten en slogans die vooral wijzen op het gemak van een netwerk zonder draden. In de praktijk blijkt het aanleggen van een draadloos netwerk alles behalve gemakkelijk. Als gevolg daarvan zitten vele gebruikers met moeizaam en daardoor vaak onvolledig geconfigureerde installaties, wat niet alleen tot ergernis leidt, maar ook tot onveilige situaties.
    Wie voor het eerst inlogt op zijn draadloze router slaat achterover van de termen en mogelijkheden. Het merendeel van deze opties is onduidelijk omschreven. Ze heten bij elk apparaat weer anders en verbergen zich in steeds weer nieuwe menu's, waardoor het voor een blad als Computer!Totaal zelfs bijna ondoenlijk is een universeel bruikbaar configuratieplan op te zetten. De gebruiker moet maar gokken welke functies hij wel en niet moet configureren. Omdat hij vervolgens geen idee heeft wat hij zou moeten invoeren, blijven vooral veel beveiligingsopties onbenut. Moet u nu WEP configureren of WPA? Of een combinatie van beide? 64-bits of 128-bits? Hoeveel verschillende sleutels moet u ingeven? En moeten die sleutels in HEX of ASCII worden ingevoerd? En moet u gebruikmaken van 802.1x? Wat moet u met een 'SSID'? Dan hebben we het nog niets eens gehad over toegangscontrole op basis van MAC-adres en het instellen van het juiste kanaal.
    Als u hulp zoekt bij de fabrikant of, als u een modem-router hebt, uw provider, begint het van-het-kastje-naar-de-muurspel. De routerfabrikant verwijst u naar de helpdesk van de provider, de provider raadt u aan terug te gaan naar de winkel en in de winkel vertellen ze u dat u toch echt bij de fabrikant moet zijn. In de praktijk komen veel van onze lezers er niet uit zonder dat iemand met verstand van zaken achter het scherm kruipt. Als zo iemand niet beschikbaar is in de omgeving, komen alsnog de kabels uit de kast en verschijnt de draadloze apparatuur ongebruikt op Ebay of Marktplaats.nl.
    Fabrikanten behoren het hun klanten mogelijk te maken de aangeboden apparatuur ook daadwerkelijk te gebruiken. In het geval van draadloze netwerkverbindingen mag het bovendien niet zo zijn dat een klant met een onaanvaardbaar veiligheidsrisico wordt opgezadeld. Vertaling van de interface naar het Nederlands zou al helpen. Een goede wizard die uitleg geeft bij iedere stap is zeker geen overbodige luxe. En een begrijpelijke handleiding met uitleg van de gebruikte terminologie is toch wel het minste dat een klant mag verwachten. Dergelijke voorzieningen zouden voorwaarden moeten zijn om een dergelijk product op de markt te mogen brengen.

    Jeroen Doorn, hardwareredacteur Computer!Totaal
  • Het kan ook anders: vraag bij aanschaf in de winkel of er een duidelijke nederlandstalige instructie bij zit.
    Zo niet, en je bent niet thuis in vreemde talen, dan kun je dus ook overwegen om het apparaat niet te kopen…..
    Of informeer eerst, kijk daarna op internet voor meer info over het gekozen apparaat. Meestal is er wel een faq of een forum aanwezig.
    Zie je het dan nog niet zitten? Liggen laten!
    Wellicht dat de fabrikanten dan "wakker" worden?
  • Persoonlijk ben ik het in grote lijnen niet eens met het artikel. Ik werk zelf al jaren in een computerwinkel en ook nog eens vanuit beide kanten. Ik ben begonnen als TD'er wat ik nu nog steeds doe maar tegelijkertijd werk ik ook in de winkel.

    Klanten tegenwoordig zijn lui geworden, letterlijk. Wanneer een product wordt aangeschaft moet het meteen werken, op een of andere manier zoals routers, netwerkkaarten, WiFi etc. moet op de een of andere mysterieuze manier al alle instellingen ingevuld staan, alle inloggegevens ook en een handleiding… ??? Oh hoort deze erbij dan?
    Het valt niet te ontkennen en ik moet inderdaad toegeven, iedereen zijn vak en niet iedereen kan het digitale geweld bijhouden. Echter anno 2004 moet logica en intresse toch echt wel overhand nemen. Uiteraard zijn er nogal wat producten waar het boekje waardeloos is, SMC producten vaak, de helpdesk moeilijk bereikbaar Belkin en Draytek maar uiteindelijk valt het vaak te doen met een uitgebreidde manual op cd.

    Het instellen van routers en WIFI en etc. is helemaal niet moeilijk, we hebben per slot van rekening hier niet te maken met Enterprise producten maar mensen maken het zichzelf moeilijk. Autorijden zal ook niet een keer gaan, kortom leer het product eerst kennen, maar voor 7 op die 10 klanten merk ik is dat al teveel gevraagd.

    Wat betreft het heen en weer getouwtrek. Het is inderdaad zonde van zowel een (goede) naam van een winkel als voor de fabrikant. Uiteraard moeten klanten kunnen begrijpen dat een router niet even twee instellingen omgooien is. Personeel uit een computerwinkel weet niet van elk product alle menu's en opties, weet niet hoe bij de klant alle lijnen lopen en etc. en sterker nog, we hebben de tijd er niet voor! Daar komt juist de fabrikant met zijn helpdesk de hoek om kijken. De telefoon en contact informatie staat niet voor niets in het boekje. De fabrikant heeft 't product gemaakt en weet er dus met behulp van zijn helpdesk er het meest van. Wanneer het daar fout gaat, dan onstaat inderdaad een nare situatie waarin de klant terecht boos mag worden!
  • Het aanleggen van een draadloos netwerkje ging op zich nog wel. Maar toen er een probleem onstond heb ik gemerkt wat voor draadjes er bij KPN allemaal los zitten. De vlees geworden draadloosheid, zeg maar.
    Ik vind wel dat het vooral iets zegt over het bedrijf. De medewerkers hebben mij correct behandeld.
    Ik heb mijn belevenis op mijn weblog gezet (15 juli).
    www.mijn2deleven.nl

    John Toxopeus
  • Ik kreeg op mijn weblog (www.mijn2deleven.nl) twee reacties over dit onderwerp. Ik heb ze vandaag geplaatst en wil ze jullie niet onthouden.
    Gek word je er van!
    En armer.

    John Toxopeus
  • [quote:fec764ae4c="Derrik Djons"]
    Klanten tegenwoordig zijn lui geworden, letterlijk. Wanneer een product wordt aangeschaft moet het meteen werken.[/quote:fec764ae4c]

    Deze mening kan ik als ervaren netwerktechneut toch wel delen.
    Iets moet weldegelijk snel tot een werkend resultaat kunnen worden gebracht en op een simpele wijze.
    [quote:fec764ae4c="Derrik Djons"]
    Echter anno 2004 moet logica en intresse toch echt wel overhand nemen. Uiteraard zijn er nogal wat producten waar het boekje waardeloos is, SMC producten vaak, de helpdesk moeilijk bereikbaar Belkin en Draytek maar uiteindelijk valt het vaak te doen met een uitgebreidde manual op cd.
    [/quote:fec764ae4c]
    Grappig dat dit zo naar voren wordt gebracht, mijn ervaringen met [b:fec764ae4c]Belkin SMC en Linksys[/b:fec764ae4c] zijn uiterst prettig en met een beetje hulp kan de "leek" deze produkten best instellen. Ook bied Belkin bijvoorbeeld een 24 uurs online helpdesk. Er zit iemand die echt weet wat hij doet en via een personal chatsessie wordt je uiterst [u:fec764ae4c]netjes,vriendelijk en deskundig[/u:fec764ae4c] geholpen. Overigens iets wat ik kennelijk niet kan verwachten van De schrijver wiens artikel ik hier quote en misschien ook wel niet van de winkel waar hij werkt. Dat laatste hoop ik echter niet.
    [quote:fec764ae4c="Derrik Djons"]
    Het instellen van routers en WIFI en etc. is helemaal niet moeilijk, we hebben per slot van rekening hier niet te maken met [b:fec764ae4c]Enterprise producten [/b:fec764ae4c]maar mensen maken het zichzelf moeilijk. [/quote:fec764ae4c]
    Weer zo'n sportkreet die misplaatst wordt. Enterprise betekend niets meer dan firma of onderneming. Zou hier de suggestie worden gewekt dat alleen apparaten die bedrijfsmatig worden aangeschaft ingewikkeld kunnen zijn? In mijn ogen een loze kreet.
    Ik help veel mensen met hun problemen op dit gebied omdat ik dat gewoon leuk vind. En het valt te betreuren dat een dergelijke mening zoals die van [b:fec764ae4c]Derrick Djons [/b:fec764ae4c]op deze manier wordt geventileerd.
    als ik me als leek zou voordoen en door deze [b:fec764ae4c]Arrogante persoonlijkheid [/b:fec764ae4c]zou worden geholpen zou ik na zijn afzijkvehaal rustig de tijd nemen om hem in het openbaar tussen klanten en collega's eens flink tot de grond af te branden. Op deze manier blijft de leek een leek en zal hij alleen maar afstandelijk worden voor vernieuwingen.
  • [quote:490774a838="fox_72"]Ik help veel mensen met hun problemen op dit gebied omdat ik dat gewoon leuk vind. En het valt te betreuren dat een dergelijke mening zoals die van [b:490774a838]Derrick Djons [/b:490774a838]op deze manier wordt geventileerd. als ik me als leek zou voordoen en door deze [b:490774a838]Arrogante persoonlijkheid [/b:490774a838]zou worden geholpen zou ik na zijn afzijkvehaal rustig de tijd nemen om hem in het openbaar tussen klanten en collega's eens flink tot de grond af te branden. Op deze manier blijft de leek een leek en zal hij alleen maar afstandelijk worden voor vernieuwingen.[/quote:490774a838]Je hoeft iemand niet meteen als arrogant te bestempelen als die persoon zijn menig ventileert. Uit eerdere topics weet ik dat jij ook niet bepaald subtiel uit de hoek kan komen (ook in deze topic) en toch bestempel ik je niet meteen als "daar heb je die botte zaag weer".

    Maar ontopic; Ik deel de mening dat de meeste mensen te lui zijn om de handleiding fatsoenlijk door te lezen. Anderzijds is het idd zo dat niet elke handleiding even duidelijk is. En idd zit niet iedereen knee-deep in de IT en kan het opzetten van een Wifi verbinding voor de een een simpele klus zijn - ondanks een slechte handleiding - en voor een ander - ondanks een uitgebreide handleiding - een ingewikkelde onderneming.

    Ik heb persoonlijk best goede ervaringen met een Trust wifi router, die qua handleiding beginners makkelijk en stap-voor-stap door alle noodzakelijke acties voert. Binnen no-time heb je een werkende wifi verbinding. Waar ik dan als 'gevorderde IT-er' van baal is dat er nergens gerept wordt over de uitgebreide instellingen die je kunt maken (bv. DMZ, het aanmaken van eigen filter rules).
  • Ik kan hier heel kort over zijn.
    De kritiek die ik op dit stuk heb is dat de verkoper erg klantonvriendelijk handelt aangezien er wordt gesteld dat een leek per definitie maar dom is en niet doet wat er rederlijkerwijs van hem verlangd kan en mag worden.

    Los daarvan is het mijn mening dat de persoon arrogant over komt.
  • [quote:a927964b5d="fox_72"]De kritiek die ik op dit stuk heb is dat de verkoper erg klantonvriendelijk handelt aangezien er wordt gesteld dat een leek per definitie maar dom is en niet doet wat er rederlijkerwijs van hem verlangd kan en mag worden.[/quote:a927964b5d]Dat ligt m.i. wat genuanceerder. De betreffende poster haalt n.l. ook aan dat sommige product documentaties iid niet toereikend zijn en dat niet iedereen de IT als vakgebied heeft. Daarnaast vind ik dat hij idd een goed punt te pakken heeft.

    Ik lees altijd de meegeleverde handleiding wanneer ik iets koop, hoe onnozel die handleiding dan ook mag zijn. De praktijk wijst uit dat mensen vaak die moeite niet nemen en maar wat op eigen houtje aanknoeien, om vervolgens te klagen dat het niet werkt en dat het [i:a927964b5d]daarom[/i:a927964b5d] een slecht product is. Dat is niet terecht.[quote:a927964b5d]Los daarvan is het mijn mening dat de persoon arrogant over komt.[/quote:a927964b5d]Natuurlijk mag je je menig over een persoon ventileren, mits enige subtiliteit en respect in acht genomen worden. Iemand - zonder dat je hem kent - op basis van 1 post als arrogant bestempelen is m.i. niet erg subtiel en tactvol. Daarnaast vraag ik me af in hoeverre dat soort mededelingen constructief zijn voor een discussie.
  • [quote:cbb2c3f0d1="Captain_Kansloos"] Uit eerdere topics weet ik dat jij ook niet bepaald subtiel uit de hoek kan komen (ook in deze topic) en toch bestempel ik je niet meteen als "daar heb je die botte zaag weer".[/quote:cbb2c3f0d1]

    Mag ik opmerken dat het de botte bij is :wink:

    Verder is het niet zo dat mijn eerder geposte mening in de discussie over wireless netwerken afbraak deed aan iemands persoonlijkheid. Deze bevatte enkel feiten over de inhoud van het artikel. :P
  • Bijl dus..

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.