Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Trashcan

[okt 2004] Opinie: Home Entertainment

Kaz'Duzar
1 antwoord
  • Home Entertainment
    De verworvenheden van de digitale samenleving met zijn onbegrensde mogelijkheden stelt de entertainment-industrie voor grote problemen. Muziek, films, games; het is nog niet vrijgegeven, of het zwerft al over het web. Als antwoord richt de industrie zich vrijwel geheel op de beveiliging van bestaande producten. In plaats daarvan zouden de entertainers minder krampachtig moeten vasthouden aan oude gewoontes en de nieuwe mogelijkheden moeten omarmen. Op dit moment loopt de entertainment-industrie vooral achter de muziek aan.
    Het kan allemaal niet traag genoeg gaan. De industrie is geheel verstrikt in een oorlog tegen Boze Krachten Op Het Web, terwijl het er steeds meer op begint te lijken dat daar nog maar weinig winst te halen valt. Onlangs nog besliste een Amerikaanse rechter bijvoorbeeld dat peer-to-peersoftware, waarmee bestanden via internet worden uitgewisseld, niet illegaal kan zijn, om de simpele reden dat die software heel goed op volstrekt legale manieren gebruikt kan worden. Auto’s zijn tenslotte ook niet verboden omdat je er ook veel te hard mee kunt rijden.
    Inmiddels zijn de hard- en softwareleveranciers al vele stappen verder. Die computerindustrie investeert momenteel driftig in Home Entertainment. Voor u betekent dit dat de computer zijn grijze imago begint af te schudden en doordringt in het Gewone Leven. Het onderscheid tussen gameconsoles en gewone pc’s begint te vervagen, tv’s doen steeds vaker dienst als monitor en andersom, draagbare apparaten krijgen steeds meer functies toebedeeld en als u dat wilt, kunt u straks overal waar en wanneer het u uitkomt op uw eigen manier uw behoefte aan vermaak en informatie bevredigen.
    De consument geeft duidelijk aan dat er behoefte is aan Home Entertainment. De computerindustrie staat te trappelen om daar de bijbehorende apparaten voor te leveren, maar de entertainers blijven hun ogen gesloten houden. Het hele online distributiekanaal ligt klaar, maar nog steeds verschijnen speelfilms eerst in Amerika in de bioscoop, dan in Europa, dan in de videotheek, en pas daarna komen ze beschikbaar voor online distributie via video on demand.
    Het is niet vreemd dat de consument hier weinig geduld mee heeft en steeds nieuwe manieren vindt om in zijn behoefte te voorzien. Maar ook de computerindustrie lijkt er genoeg van te krijgen. Apple is met iTunes zelf maar alvast een online betaald distributiesysteem voor muziek begonnen, waarmee het bijzonder succesvol is. Als de entertainmentindustrie niet opschiet, wordt het gat aan de videokant ook vanzelf gevuld. De ‘volwassen’ vermaakindustrie heeft dat gat in elk geval al lang gevonden.
    Het wordt hoog tijd dat de entertainmentindustrie inziet dat online distributie geen speeltje is voor nerds die niet willen betalen. Home Entertainment is geen modegril. Het is een evolutie die voortkomt uit de wil van de consument om zelf te bepalen waar, wanneer en hoe hij wordt vermaakt. Als de gevestigde orde binnen de entertainmentindustrie blijft weigeren daarop in te spelen, is ze ten dode opgeschreven.
    [i:490594ad95]Volkert Deen, eindredactie Computer!Totaal[/i:490594ad95]

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.