Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Trashcan

[nov 2004] Helpdesk

Anoniem
None
44 antwoorden
  • Geef hier uw mening over de rubriek Helpdesk. Wat is er goed, hoe mag het anders?
  • ff over dat artikel in de mail, er wordt nogal een stomme fout gemaakt, in datalimiet - vervolg.

    Iemand schrijft dat hij gemiddeld 70 Gb gebruikt, deze persoon bedoeld echter gewoon GB omdat niet iedereen geeft om bits en bytes, dit had C!T makkelijk kunnen weten door ff naar de standaard instellingen van DU-meter te kijken en daar te zien dat deze uitsluitend in GB weergeeft en niet in Gb. Ook is het zo dat bij demon er NIET wordt gecontroleerd op de gebruikte bandbreedte, dit is mij vorig jaar door demon verteld toen ik hier een vraag over heb gesteld, dit volgens hun om kosten te besparen die ze beter voor andere dingen kunnen gebruiken. Zelf gebruik ik al meer dan een jaarlang 50 GB/maand en heb nog nooit last gehad.
  • ik vind sommige antwoorden ook erg omslachtig, het kan dan kort en krachtig gezegd worden en duidelijk, dan allerlei verhalen die niet relevant zijn.
  • [quote:8dabeab3b5="sdk"]ff over dat artikel in de mail, [/quote:8dabeab3b5]

    Welk artikel bedoel je? Blz? Het is mij (en anderen mogelijk ook) niet duidelijk. Dit Forum-Topic gaat over de rubriek Helpdesk (voorheen UVraagt) en ik zie het daarin niet (maar tis nog erg vroeg ;)

    groetjes Edmond
  • [quote:616a74c7ca="Edmond Varwijk"][quote:616a74c7ca="sdk"]ff over dat artikel in de mail, [/quote:616a74c7ca]

    Welk artikel bedoel je? Blz? Het is mij (en anderen mogelijk ook) niet duidelijk. Dit Forum-Topic gaat over de rubriek Helpdesk (voorheen UVraagt) en ik zie het daarin niet (maar tis nog erg vroeg ;)

    groetjes Edmond[/quote:616a74c7ca]

    ja weet ik maar aangezien er geen topic is over de post en je zelf geen topics kunt openen heb ik em hier geplaatst. Het gaat dus om een artikel in het begin van het blad rechts onderin bij de lezersbrieven.
  • OK, *nu* is het me duidelijk. Dank!
  • N.a.v. het antwoord geven door de redactie van computer totaal over de datalimiet.

    U probeert de zaak te bagatelliseren door Gb en GB om te draaien.
    En daarmee aan te geven dat 120 GB niet veel is.

    Volgens u geven providers zelden of nooit waarschuwingen of worden gebruikers afgesloten.
    Welnu bij chello worden deze mailtje automatisch gegenereerd.Bij 3/5 en 4/5 van de (niet bestaande?) datalimiet.
    Er wordt bij chello geen fup gehanteerd maar een keiharde verstopte datalimiet!! De helpdesk(???) geeft hierop geen antwoord en worden zelfs onbeschoft als je door vraagt!!!

    Ik genereer ca 40 GB (ca 40.000 megabyte) data verkeer per maand.
    Dit is mi niet veel voor een breedband internet verbinding.
    Ook ik krijg elke maand mailtjes van chello waarbij ik gewaarschuwd wordt dat mijn data verkeer te hoog dreigt(???) te worden, met de sanctie dat de snelheid naar 64 k/b (bits voor alle duidelijkheid!!!).
    Om je te helpen is er bij chello een tellertje geinstaleerd waarop je je dataverkeer kan aflezen.De Y-as gaat tot 40 GB!Dit zegt mi voldoende,
    afwijken van de alg. voorw.

    Vriendelijk wordt mij gewezen op een veel duurder chello plus abonnement. Ook dit abonnement heeft een harde datalimiet.

    Diverse bekende van mij hebben reeds te maken gehad met het rigide beleid van chello en zijn afgeknepen.
    Chello heeft weer met veel bombarie een snelheids verhoging aangekondigd zodat gebruikers nog eerder aan hun datalimiet zitten.
    Er is dus schijnbaar voldoende beschikbare bandbreedte om een snelheidsverhoging door te voeren.

    chello classic down 2,5 Mbps => 4 Mbps up 384 Kbps => 1024 Kbps (1 Mbps)

    Van alle providers is chello de enige die in de alg voorw. een fair use policy aanbied maar een keiharde data limiet hanteerd.
    Dus volgens hun eigen tv spotje "met gratis datum limiet".

    Kortom uw reactie in "datalimiet - vervolg" is op z'n zachts gezegd ondoordacht.
    Ik hoop dat deze reactie een incident is.
  • Heb je al eens bij Chello geinformeerd wanneer zij die mailtjes sturen, dat zegt immers iets over wat zij 'normaal en acceptabel' vinden en wat niet?

    Heb je al eens geinformeerd welke limieten er bovendien gelden of welke downloadlast men nog 'normaal en acceptabel' vindt bij die duurdere abonnementen?

    Verder vind ik persoonlijk dat een provider best mensen mag aanspreken als hun netwerkgedrag excessief is in welke vorm dan ook (taal in Forums, hacken, maar ook downloadvolumes= netwerkbelasting), dat hoort simpelweg bij netwerkbeheer en met een breedband-abootje zit je nu eenmaal op een beheerd netwerk.

    Dat lijnen overgeboekt worden om ze zo goedkoper aan te kunnen bieden, is een basis punt van netwerken, en het hele overboeken berust nu eenmaal op het principe dat niet iedereen continu op vol volume zendt en ontvangt. Anders moet men maar een point-to-point leased line kopen.

    mvrgroet Edmond
  • [quote:b1a317a5a5="P."]Ik genereer ca 40 GB (ca 40.000 megabyte) data verkeer per maand.
    Dit is mi niet veel voor een breedband internet verbinding.[/quote:b1a317a5a5]
    tis 40960MB, scheelt nogal wat… (ik zeg niks over klokken en klepels :P)

    anyway, dat is best veel… 1,4GB/dag, maw een constante datastroom van zo'n 16KB/s (constant!)



    [quote:b1a317a5a5]met de sanctie dat de snelheid naar 64 k/b[/quote:b1a317a5a5]
    kilo per bit, hmm, dan word je wel snel dik :)
    scheelt bovendien maar een factor 2 met wat je nu gebruikt… :)


    De Y-as gaat tot 40 GB!Dit zegt mi voldoende, afwijken van de alg. voorw.

    [quote:b1a317a5a5]Vriendelijk wordt mij gewezen op een veel duurder chello plus abonnement. Ook dit abonnement heeft een harde datalimiet.[/quote:b1a317a5a5]
    Neen!
    een datalimiet betekent een MAXIMALE hoeveelheid data. Bij chello hebben ze GEEN datalimiet, je verbinding wordt alleen gecapt.

    [quote:b1a317a5a5]"met gratis datum limiet".[/quote:b1a317a5a5]
    data is geen meervoud van datum hoor


    oh
    even een vraagje, hoeveel betaal jij per maand? 35 euro ofzo?
    dataverkeer kost ongeveer 1 euro per gigabyte, snap?
    choeso jei
  • Ik kan P. zijn mening wel begrijpen hoor, het abbonement waar hier over gesproken wordt kost 49.95 per maand en heeft daarvoor wel leuke snelheden (na de snelheidsverhoging dan) maar iemand die veel download heeft er gewoon erg weinig aan omdat je door die limiet zo heen bent. Er zit op het classic abbonement echt een datalimiet van 40 gig per maand en dit is , zeker in vergelijking met andere abbonementen, erg weinig.
  • Ik heb geen idee waar ik dit neem moet zetten;

    Waar staat wie de prijsvraag gewonnen heeft ? :oops:

    Fokko
  • Ik vind 40GB aan data per maand best wel veel. Ik kom zelf niet eens in de buurt. Ik heb vermoedelijk over een jaar gezien een gemiddeld gebruik van 3GB/maand en dus ben ik een vrij kleine gebruiker. Ik heb geen idee wat het gemiddelde gebruik is van een doorsnee gebruiker. Mijn vermoeden is dat die niet veel hoger is. TOch vermoed ik dat bepaalde abonnementen die reclame maken met geen data limiet toch wel een beperking zullen hebben. En daar loop je dan nu kennelijk tegen aan. DIt omdat 40 tot 100GB/maand kennelijk toch wel extreem is. Zelf heb ik niet genoeg tijd om dergelijke hoeveelheden informatie te verwerken, dus ik zal die waarde dus ook nooit bereiken. Ik ben toendertijd bij chello weggegaan omdat ze toen daarover te onduidelijk waren. Maar ja fair use zegt eigenlijk ook niks. Daarbij kwam dan nog het aansluiten van meerdere computers op 1 aansluiting.
  • [quote:94f1db305d="Hans.Vosman"]Ik vind 40GB aan data per maand best wel veel. Ik kom zelf niet eens in de buurt. Ik heb vermoedelijk over een jaar gezien een gemiddeld gebruik van 3GB/maand en dus ben ik een vrij kleine gebruiker. Ik heb geen idee wat het gemiddelde gebruik is van een doorsnee gebruiker. Mijn vermoeden is dat die niet veel hoger is. TOch vermoed ik dat bepaalde abonnementen die reclame maken met geen data limiet toch wel een beperking zullen hebben. En daar loop je dan nu kennelijk tegen aan. DIt omdat 40 tot 100GB/maand kennelijk toch wel extreem is. Zelf heb ik niet genoeg tijd om dergelijke hoeveelheden informatie te verwerken, dus ik zal die waarde dus ook nooit bereiken. Ik ben toendertijd bij chello weggegaan omdat ze toen daarover te onduidelijk waren. Maar ja fair use zegt eigenlijk ook niks. Daarbij kwam dan nog het aansluiten van meerdere computers op 1 aansluiting.[/quote:94f1db305d]

    kom uit je grot, met mijn hccnet 256/64 abbo (toen adsl net nieuw was) verbuikte ik al meer dan die 4 gb.
  • Hmm, ik weet niet of ik de uitzondering ben of jij. Ik heb in ieder geval geen tijd om zoveel informatie te verwerken. Maar jij en een heleboel anderen dus wel. Maar hoeveel dat er dan zijn, daar wordt denk ik toch wel wat geheimzinnig over gedaan.
  • Nou zullen we dan maar eens gaan vergelijken?

    Hier mijn verbruiksstatistiek voor de eerste drie weken van de maand Oktober:

    Upstream 5.463 GB
    Downstream 4.613 GB

    En dat bij een abonnement XS4ALL ADSL FAST:

    ADSL Fast
    EUR 79,95 p.m.
    4480/704 Kbit/s
    Fair Use Policy

    Ik moet zeggen dat ik het verbruik hoger vindt dan ik dacht. Ik gebruik geen P2P zaken, downloadt nauwelijks films en muziek (zeg maar niet) en heb wel enkele servers draaien.

    Nog nooit mailtje gehad dat men het teveel vindt, en ik moet zeggen, gezien mijn gebruik (wat ik zelf dus niet excessief vindt) en ook de prijs van het abonnement, zou ik dat op dit moment maar moeizaam accepteren (zeg maar niet).

    groetjes Edmond
  • Als ik kijk naar de prijs en de snelheden van dat abbonement en de hoeveelheid dataverkeer van jou, Edmond, dan mogen ze het ook niet durfen om een email te sturen dat je teveel verbruik, zo'n 10 gig in de maand is erg weinig zeker met zo'n abbonement.
    Maar ag het kan ook anders, een vriend van mij heeft een adsl abbo bij wanadoo (met iets van 1280/320) met een prijs van 19,95 per maand voor de eerste 6 maanden (daarna 34,95) en echt geen datalimiet. Hiermee download hij ook meer dan 100 gig per maand dus zo kan het ook.
    Zelf vond ik me chello classic abbonement gewoon te duur voor wat je kreeg, de snelheden voor de verhoging waren trager dan andere abbo's met dezelfde prijs en zonder datalimiet. Ook de extra's zoals homepage ruimte en aantal email adressen is bij chello erg beperkt vind ik.

    edit: als je af en toe eens een film download dan is een hoge snelheid wel lekker maar dan heb ik het idee dat je gewoon te veel betaal per maand en dan ook wel een goedkoper abbonement kan nemen, waar het dan ff wat langer duurt voordat je zoiets binnen heb. Dit geld natuurlijk helemaal als je zo goed als nooit grote bestanden binnen haalt. Maar dat is maar mijn mening ;)
  • Mijn internet had vroeger een datalimiet van 500mb en het ging 15kb/s …. dus niet zo zeuren :wink:

    Nu gaat het 30kb/s en geen datalimiet… en het moet kabel voorstellen..
  • Ik wil het niet teveel focussen op mijn abonnement, maar ik heb het gekozen vanwege de upload (belangrijk voor de servers waarmee ik wisselend zit te spelen) en ook omdat mijn baas het grotendeels betaalt.

    Maar ik zou graag van anderen lezen wat zij aan hoeveelheden verkeer hebben bij welk abonnement en of zij daar door hun isp wel eens op zijn aangesproken en zoja, wanneer, bij welke datahoeveelheden?

    groetjes Edmond
  • Vanaf een half jaar geleden ongeveer is mijn verbruik flink omhoog, met een chello classic abbonement, gegaan met wat ik daarvoor verbruikte, hier ff lijstje van de verbruiken:
    jan: 2 gig
    feb: 3.5 gig
    maa: 14 gig
    apr: 3.5 gig
    mei: 28 gig
    jun: 40 gig
    jul: 2 gig (vakantie)
    aug: 23 gig
    sep: 19 gig
    Chello stuurt volgens mij een email als je 60% en 80% van de 50 gig (nu 40 dus) heb verbruikt en bij het 3e emailtje (als je er dus over zit) krijg je de melding dat je snelheid wordt terug gebracht.
    Opzich zat ik een paar maanden aardig onder de limiet maar ik heb me ook wel een paar keer ingehouden om het zo maar te noemen om er voor te zorgen dat me snelheid wordt terug gebracht.
    Ik heb in juni 2 dreig emailtjes gehad en voor deze maand heb ik er ook weer 1 gekregen.
    Hier zijn de emailtjes te zien:
    1e email juni
    de 2e email van juni is het zelfde als de 1e
    1e email okt ze hebbe nu andere tekst in zo'n email staan zie ik.
  • Geinig! Ja niet het feit an sich maar wel de duidelijkheid van je bericht.

    Mis ik nu in die 2e mail van hen een verwijzing naar het feit dat het al de herhaalde melding is?

    Zij adverteren dus wel met "Als u verwacht in de toekomst vaker grotere hoeveelheden data te gebruiken, willen wij u graag attenderen op chello plus. Bij dit product zijn grotere hoeveelheden datagebruik toegestaan."

    Nog meer mensen?

    groetjes Edmond

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.