Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Trashcan

[feb 2005] Opinie: dat bepalen we liever zelf

None
61 antwoorden
  • Internetprovider Demon heeft onlangs als een van de eerste providers het maandbedrag van zijn abonnementen verlaagd, in plaats van de snelheden van zijn ADSL-pakketten te verhogen. Dat zouden meer providers moeten doen. Van bijna alle breedbandabonnementen zijn in de afgelopen jaren de snelheden structureel verhoogd, zodat u soms eindigt met een abonnement dat viermaal zo snel is als op het moment dat u het afsloot. Dat op zich is natuurlijk niet per se erg, maar wel opmerkelijk is dat tegelijkertijd onder u in de abonnementenserie veelal nieuwe abonnementsvormen zijn geschapen die precies die snelheid hebben die u had toen u uw overeenkomst met uw provider sloot. Maar dan goedkoper.
    U als klant bent een contract aangegaan voor een bepaalde snelheid tegen een bepaald bedrag. Het is niet meer dan fair als u dan op zijn minst gevraagd wordt of u een hogere snelheid wilt of juist een lager abonnementsbedrag. Nu verhoogt men ongevraagd de snelheden. Terwijl het goed mogelijk is dat u daar helemaal niet op zit te wachten. Het is tenslotte denkbaar dat u destijds het traagste abonnement koos, omdat dat het goedkoopste abonnement was, en omdat u de geboden snelheid voor uw wensen ruim voldoende vond.

    Natuurlijk kunt u in de meeste gevallen overstappen naar een van die nieuwe abonnementen op het zelfde niveau als waar u oorspronkelijk op zat (tegen een lager abonnementsgeld). Maar dan komt er een aap uit de mouw: voor ‘downgraden’ betaalt u vrijwel overal een zogenaamde ‘administratieve vergoeding’. U krijgt dus een boete omdat u wilt blijven ontvangen wat u hebt besteld! Ongehoord, vooral omdat u helemaal niets wordt gevraagd! Kunt u zich voorstellen dat de bakker dat doet? U koopt daar dagelijks een halfje Volkoren, en op een dag krijgt u van de bakker voor dezelfde prijs een heel Volkorenbrood. Als u in plaats daarvan toch een halfje Volkoren wilt hebben, dan kan dat, maar dan moet u wel bijbetalen Ð de bakker had er immers op gerekend dat u een bepaald bedrag bij hem kwam besteden, en daar mag u nu niet zomaar van afwijken!
    Providers schermen met het argument dat de klant meer waar voor zijn geld krijgt. Maar daarbij wordt voorbij gegaan aan de vraag of de de klant dat eigenlijk wel wil. Sinds wanneer bepaalt een leverancier waar u uw geld aan besteedt?

    De internetproviders hebben steeds meer capaciteit, waardoor de kosten blijven dalen. Dat is prachtig, maar geen vrijbrief om u meer producten door de keel te duwen. Op zijn minst zou het van respect getuigen als u de keuze kreeg: wilt u hetzelfde abonnement tegen lagere kosten, of meer snelheid voor het zelfde bedrag dat u nu betaalt? Het moet voor providers een klein kunstje zijn u die keuze voor te leggen zijn. U hebt ooit zelf een afweging gemaakt tussen prijs en snelheid toen u uw abonnement afsloot. Het is zeker niet raar te denken dat u nog steeds in staat bent die afweging te maken. En het is op zijn minst betuttelend, zo niet buitengewoon brutaal, dat uw provider voor u beslist wat goed voor u is zodra ze u als abonnee hebben binnengehaald. Het initiatief van Demon is daarom lovenswaardig. Providers moeten hun klanten laten bepalen wat zij willen afnemen, en ze niet bij voorbaat vastpinnen op een bedrag dat is afgesproken in tijden dat alles nog veel duurder was.

    Jeroen Doorn, hardwareredacteur
  • [quote:84f3a745a7="Redactie Computer!Totaal"]En het is op zijn minst betuttelend, zo niet buitengewoon brutaal, dat uw provider voor u beslist wat goed voor u is zodra ze u als abonnee hebben binnengehaald. Het initiatief van Demon is daarom lovenswaardig.[/quote:84f3a745a7]
    Hoezo? Demon doet het toch evengoed, alleen verlagen ze de prijs ipv de snelheid te verhogen?


    Los daarvan, dat het downgraden geld kost is logisch, dat geldt ook voor het upgraden van je account. Om dit laatste echter aantrekkelijker te maken worden die kosten door de ISP of door KPN betaald…
  • Hoi,

    Het is maar de vraag of Demon terecht een veer in het achterwerk gestoken krijgt. De prijsverlaging van b.v. het 2048/1024 abonnement geldt b.v. alleen voor nieuwe abonnementen. Ik heb al lang een abonnement bij Demon en profiteer dus niet van die prijsverlaging. In mijn ogen is dat nog erger dan een ongevraagde snelheidsverhoging.

    Ik hoop dat Demon dat ook inziet en binnenkort het abonnement van bestaande klanten ook aanpast. Dit lijkt mij echt niet kunnen.
  • ik heb liever snelheidsverhoging dan prijsverlaging omdat mijn ouders het toch betalen en ik een hoop download en met een 512/256 abbo gaat dat met max 60kb/s ofzo :evil:
  • Ach, we kunnen natuurlijk wel heel verongelijkt gaan zitten mokken. Maar het is niet meer dan logisch. Netwerkcapaciteit wordt goedkoper, dus kan men meer snelheid bieden voor hetzelfde geld. Het kost de provider niks extra, het kost de klant niks extra, iedereen happy. Verlaagt men daarentegen de abonnementskosten, dan neemt de totale omzet van de provider navenant af. Voordeel voor de klant, nadeel voor de provider. En die overstapkosten zijn gewoon om dat tegen te gaan.
  • Hmm.. als Demon deze prijsverlaging niet doorvoert aan haar bestaande abonnees van de betreffende abbootjes, verwacht ik toch een storm van kritiek

    Trouwens Demon heeft in internetland zijn naam hoog te houden, het is hopelijk geen UPC (Chello)

    Marketingtechnisch gezien zouden ze dan de plank totaal misslaan.
  • @ whatu1tme2b: Heb jij daar al kontak over gehad met Demon ?
    Ik zit namelijk met hetzelfde dillema. Inmiddels wel en mail verstuurd, maar nog geen antwoord.
  • Uw artikel in de laatst CT is niet juist, de prijzen zijn alleen verlaagd voor nieuwe abonnementen, dus het hele artikel onjuist en geeft dit een ten onrechte een onjuiste voorstelling van zaken.
    Misschien wil demon wel meegaan met u gedachten maar nu is dit dus niet het geval
  • Hallo,

    Een collega zit bij Demon (dus bestaand abonnee) en voor haar geldt de prijsverlaging. Dit is dus niet voorbehouden aan nieuwe abonnees. Zij is op de hoogte gebracht per e-mail en heeft dus nergens zelf om hoeven vragen. Ik zou dus even contact opnemen met Demon als ik jou was.
  • Da's goed nieuws. Ik wacht hun antwoord ook wel even af.
  • Sommige mensen hebben helemaal niet zoveel behoefte aan een snelle verbinding. Die willen gewoon een constante verbinding voor een laag bedrag per maand. Nu gaan de snelheden omhoog en komt er hoogstwaarschijnlijk weer een nieuw instapabonnement, ik vind dan ook dat je dan kosteloos zou moeten mogen downgraden.

    Het is natuurlijk mooi bekeken van de providers, het merendeel die liever zou willen downgraden laat het er maar bij. Bovendien, upgraden kan wel kostenloos maar downgraden niet. En de vorige keer werden ook nog eens de abonnements tarvieven verhoogd. Dus komt het er op neer dat als ze weer de tarieven omhoog gaan bijstellen dat ze de hele markt omhoog werken. Ik zie het dan als een sigaar uit eigen doos.
  • [quote:63ffce00ad="tomvdlee"]Bovendien, upgraden kan wel kostenloos maar downgraden niet..[/quote:63ffce00ad]
    Dat is natuurlijk onzin. Voor de provider kost beide geld, maar de provider betaalt de upgradekosten voor je…
  • De strekking van het verhaal is niet dat Demon zo'n geweldige provider is. De strekking is dat hun initiatief lovenswaardig is omdat er voor het eerst niet voetstoots vanuit wordt gegaan dat u almaar snellere verbindingen wilt hebben.

    Een snellere verbinding is lang niet voor iedereen aantrekkelijk. Sterker: als snelheid je prioriteit is, kies je meestal bij aanvang al een snellere verbinding. Veel mensen willen ADSL of kabel om een heel andere reden (permanent verbonden zijn met het web bijvoorbeeld), en/of hebben met hun surfgedrag ruim voldoende aan een 128/256kbps-verbinding. Die mensen hebben ooit waarschijnlijk de goedkoopste verbinding gekozen die ze konden vinden (daar adverteren de ISP's tenslotte mee - dat toont al aan dat lage prijzen kennelijk 'hot' zijn). En wat gebeurt er dan? Na een jaar is hun abonnement ineens een van de duurdere geworden, terwijl er onder dat abonnement in dat assortiment nieuwe abonnementsvormen zijn verschenen die nog veel goedkoper zijn. En laten die nou weer exact dezelfde verbindingssnelheid hebben als hun abonnement ooit had toen ze het afsloten?

    Stel; uw auto heeft nieuwe banden nodig. U hebt niet veel geld en kiest een goedkope bandenleverancier. U spreekt een goede prijs af, maar als u de auto ophaalt, hebben ze niet alleen de banden vervangen, maar ook uw remschijven. Het argument: banden zijn zojuist veel goedkoper geworden, waardoor ze dit voor hetzelfde bedrag ook nog wel konden doen.

    Als u net zat te wachten op nieuwe remschijven, is dat misschien prachtig. Als uw remschijven nog helemaal goed waren, slaat het nergens op. In elk geval was het netjes geweest als ze even met u hadden overlegt: allicht dat u liever zelf beslist of dat geld niet beter ergens anders aan besteed had kunnen worden.

    Daarom: wat Demon doet is lovenswaardig, maar uiteindelijk moeten providers hun klanten laten bepalen wat zij willen afnemen. Nu gaan velen er voetstoots van uit dat zij het recht hebben een bepaald bedrag van u uit te geven aan zaken die u niet hebt besteld. Natuurlijk: contractueel mag dat. Maar netjes vinden wij echt anders.
  • tja 'netjes' … zoals in een van de eerdere reacties is aangegeven kost het de provider een flinke bak centen als ze hun klanten een eerlijke keuze gaven.
    Geen wonder dus dat ze het niet op een nette manier doen.

    Overigens : waarom nu pas kommentaar ?
    Er was toch vorig jaar sprake van dat de KPN de snelheid van de ADSL-verbindingen verhoogde ?
    En toen werd er wel gejuigd …
    Of zijn jullie er nu pas erachter waarom KPN & co zo happig op die 'extra' snelheid waren ???
  • [quote:12e184c897="webspider"][quote:12e184c897="tomvdlee"]Bovendien, upgraden kan wel kostenloos maar downgraden niet..[/quote:12e184c897]
    Dat is natuurlijk onzin. Voor de provider kost beide geld, maar de provider betaalt de upgradekosten voor je…[/quote:12e184c897]

    Dus zouden ze de downgrade ook moeten betalen, zeker als mensen kiezen voor het goedkoopste abonnement. Volkert Deen verwoord het op een mooie manier.
  • [quote:ec8f23fd89="JaFO"]Overigens : waarom nu pas kommentaar ?[/quote:ec8f23fd89]

    [quote:ec8f23fd89="Jeroen Doorn"]Internetprovider Demon heeft [b:ec8f23fd89]onlangs[/b:ec8f23fd89] als een van de eerste providers het maandbedrag van zijn abonnementen verlaagd, in plaats van de snelheden van zijn ADSL-pakketten te verhogen. [/quote:ec8f23fd89]
  • [quote:4702387e08="JaFO"]Overigens : waarom nu pas kommentaar ?
    ……Of zijn jullie er nu pas erachter waarom KPN & co zo happig op die 'extra' snelheid waren ???[/quote:4702387e08]

    Voor een redactioneel moet er een aanleiding zijn. Aangezien er maar een redactioneel per maand is, kan er maar een onderwerp tegelijkertijd worden behandeld. Toen was er blijkbaar een onderwerp wat we belangrijker vonden. Dat jij concludeert dat we er geen mening over hadden en we stonden te juichen, is wat mij betreft een beetje kortzichtig.
  • Ik ben het eens met de heer Doorn. Men kan nu met de huidige stand van de techniek gemakkellijk aan de gebruiker vragen of deze een verlaging van het tarief wil of een snelheidsverhoging. Zeker als je al lang lid bent en dus eigenlijk de provider geholpen hebt om tot de huidige situatie te komen.
  • [quote:821b9992cf="tomvdlee"]Dus zouden ze de downgrade ook moeten betalen, [/quote:821b9992cf]
    Waarom? Geef eens argumenten, een provider is geen liefdadigheidsinstantie, kom nou…

    Laat ik het iets anders stellen: het kostenloos upgraden is voor de provider een investering; daarom nemen ze die kosten op zich…
  • [quote:82cece9a58="webspider"][quote:82cece9a58="tomvdlee"]Dus zouden ze de downgrade ook moeten betalen, [/quote:82cece9a58]
    Waarom? Geef eens argumenten, een provider is geen liefdadigheidsinstantie, kom nou…

    Laat ik het iets anders stellen: het kostenloos upgraden is voor de provider een investering; daarom nemen ze die kosten op zich…[/quote:82cece9a58]

    De consument (niet iedereen) vraagt niet om die investering die willen gewoon het goedkoopste abonnement. Dus zou het mogelijk moeten zijn om na de contractperiode kosteloos je abonnement weer naar een lager abonnement te brengen. De providers verschuiven de markt omhoog en creëren een hele nieuwe onderlaag.

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.