Vraag & Antwoord

Trashcan

[juli/augustus] Opinie: Triple Play… 3x zo veel ellende?

Anoniem
Sander_e_s
6 antwoorden
  • Triple Play is hot, althans onder providers en mediabedrijven. Volgens onderzoek van Trendbox weet 95% van de Nederlanders niet wat het betekent. Onder onze lezers zal dat percentage lager zijn, maar laat me toch eerst even uitleggen wat Triple Play inhoudt.

    Met Triple Play kunt u straks via één verbinding bellen, tv-kijken en internetten. U hebt dus maar één draadje dat uw huis in komt, en u hebt maar met één bedrijf te maken voor technische storingen en rekeningen. Niet zo spectaculair eigenlijk: kabelaars als Casema en UPC bieden dit al jaren. Maar nu het ook kan via ADSL of ADSL2+, glasvezel en andere kabelsoorten, ruiken flink wat bedrijven flinke winsten.

    Voor consumenten moet het gemak, de lage prijs en eventuele exclusieve content de doorslag geven. Vooral Versatel en Wanadoo (Livebox) zijn druk bezig hun plekje op de markt te verzilveren. Versatel doet het met eredivisievoetbal en een snelle ADSL2+ internetverbinding voor een paar tientjes. Wanadoo doet het met een sexy doos, de Livebox, die alle internet- telefoon- en tv-functionaliteit in zich herbergt.

    Over de Livebox zijn veel klachten: het ding werkt niet goed en is lastig in te stellen. en de telefoon stopt er regelmatig mee. Als u met Google zoekt op ‘problemen livebox’ krijgt u het ene horrorverhaal na het andere te zien. Bovendien komt het tv-aanbod voor de livebox op zijn vroegst pas eind dit jaar op gang. Of Versatel alle beloftes kan waarmaken, moet worden afgewacht.

    Een telefoonaansluiting moet altijd en overal werken. Dat is wat u gewend bent – u rekent er zelfs op. Uitval is een zeldzaamheid. Hetzelfde geldt voor de tv-aansluiting. U gaat ervan uit dat deze apparaten het in principe altijd doen, net zoals u gewend bent dat het licht aan gaat als u op de schakelaar drukt.
    Een internetverbinding ligt er veel vaker uit. Om een of andere reden leven we al jaren met die zekerheid en zijn we er zelfs aan gewend dat de lijn met enige regelmaat hapert of uitvalt. Precies om die reden lijkt het een onzalig idee deze internetverbinding als basis te nemen voor telefonie en tv, zoals bij Triple Play het geval is.

    Het lijkt mij erg lastig consumenten ervan te overtuigen dat ze hun prima werkende tv- en telefoonaansluiting moeten inruilen voor een enkel kastje dat ‘Triple Play’ doet. Deze ‘kastjes’ zijn eigenlijk minicomputers met software in de vorm van firmware. Dat is handig omdat ze dan flexibel inzetbaar zijn en kunnen worden uitgebreid met extra functies. De keerzijde is dat ze vastlopen en er in de eerste versies per definitie kinderziektes zitten. Als het fout gaat, zit u in het ergste geval zonder tv, telefoon èn internet! En om het compleet te maken weet u wat er gebeurt als het eenmaal zover is: dan moet u de helpdesk zien te bereiken. Lastig en duur, zeker zonder vaste verbinding…

    Als hardwareredacteur sta ik te trappelen om de diverse Triple Play-producten te testen. Als consument begin ik er niet aan voor er een bereikbare gratis helpdesk en een keiharde garantieregeling bijgeleverd wordt, waarin glashelder restitutie van het abonnementsgeld is geregeld als ik ook maar even geen verbinding heb.

    Jeroen de Jager, Hardwareredacteur Computer!Totaal


    Geef hier uw mening over dit artikel.
  • KPN komt in juli met DUAL-PLAY. Ik weet er alles van. Zeer mooi spul! Mooie prijzen. En het WERKT!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Als iemand wat wilt weten zet wat neer of mail.

    Kan helaas niet alles vertellen, maar kan behoorlijk wat info geven.
  • Da's leuk dat je er als KPN-er zoveel over weet maar dit Forum is géén reclameuithangbord voor KPN! Zet je info maar op een externe, niet-KPN website en zet de link dan maar hier neer.

    Groet, M.V. Wesstein (houd niet van reclame, zeker niet online!)
  • Naar aanleiding van het artikel 'Triple Play …' en het voorwoord ….

    De volgende quote staat in dit artikel
    [quote:947b26a834]Als het fout gaat, zit u in het ergste geval zonder tv, telefoon èn internet! [/quote:947b26a834]

    Als u dit schrijft met een '!', dan moet u ook naar de kwaliteit van hcc!net linken, omdat u zelf al aangeeft dat ook hier verbetering mogelijk is.
  • [quote:08764d7d61="sitetree"]Als u dit schrijft met een '!', dan moet u ook naar de kwaliteit van hcc!net linken, omdat u zelf al aangeeft dat ook hier verbetering mogelijk is.[/quote:08764d7d61]
    Wat bedoel je hiermee? Ik volg je niet helemaal.
  • Ik vind het voorwoord van deze maand haaks staan op de opmerking bij Triple Pay: als het fout gaat, zit u in het ergste geval zonder ….

    Dat vind ik jammer aan deze twee artikelen.

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.