Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor ons privacy- en cookiebeleid. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geeft u aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Trashcan

maart 2006: Linux-distributies

Jeroen de Jager
24 antwoorden
  • Voor welke Linux dumpt u Windows?

    Nog niet zo heel lang geleden moest u behoorlijk thuis zijn op de commandoregel, als u met Linux aan de slag wilde. Op dat punt is er veel veranderd: ook Linux-distributies zijn vandaag de dag grafisch en gebruiksvriendelijk. Eigenlijk net zo gebruiksvriendelijk als Windows. In dit artikel vergelijken we acht meest gebruiksvriendelijke Linux-versies met elkaar en kijken we of Linux nu eindelijk een goed alternatief is voor Windows.
  • grappig om te zien dat je volgens de eind-score je idd op Linux zou moeten overstappen.

    Alleen vraag ik me af hoe praktisch de overstap voor de meeste mensen zal zijn. Er zijn nogal wat Windows-only programma's die niet onder Linux bestaan … alhoewel je dan misschien Wine, VmWare oid zou kunnen gebruiken voor de uitzonderingen. ;)
  • Tsja, dat hoop ik in een vervolgartikel nog eens uitgebreid aan de orde te laten komen. Ik ben zelf overgegaan en er zijn eigenlijk maar heel weinig dingen die ik echt mis. Maar als je MS flightsimulator onder Linux wilt gebruiken, tsja, dan heb je dus inderdaad een probleem…

    Heel iets anders: een lezer attendeerde me er op dat ook Xandros een gratis versie heeft die met Bittorent te downloaden is van de Xandros site. Toch even de moeite van het vermelden waard lijkt me.
  • Misschien de moeite waard voor diegene die twijfelen : naast de Live-cd's (zoals Ubuntu) zou je ook Vmware-player kunnen gebruiken om relatief 'safe' Linux uit te proberen. De 'virtuele pc'-optie levert ook nog eens het voordeel dat het sneller kan zijn dan de pure cd-only Live-versies …
  • Wat ik een ander voordeel van het gebruiken van linux is, is dat je een vrije keuze hebt hoe het besturingssysteem bepaalde keuzes heeft gemaakt die jou wel bevallen, maar een ander niet. Die ander kiest dan natuurlijk een andere distributie, of een andere UNIX-like OS. En dan is alles nog redelijk goed met elkaar uitwisselbaar. Dus: vrije keuze vind ik een belangrijke reden om te pleiten voor Linux of UNIX.

    Ik vraag me alleen af waarom Linspire Five-0 geen punten heeft gekregen bij prijs. Hij kost € 39,95 < € 50, dus 5 punten toch?

    Gr. Pieter
  • [quote:3c2f34bb2a="pieterbijl"]Ik vraag me alleen af waarom Linspire Five-0 geen punten heeft gekregen bij prijs. Hij kost € 39,95 < € 50, dus 5 punten toch?

    Gr. Pieter[/quote:3c2f34bb2a]

    Tsja, mijn afweging was: gratis of niet. Want waar trek je de grens? Daarnaast: Linspire heeft er een handje van om met CNR ook nog regelmatig om extra Euri te vragen. 0 punten dus. Misschien ook wel voor straf vanwege het wrange bijsmaakje van een distro die Linux overduidelijk vercommercialiseert. Wel nemen van open source maar niet terug geven bedoel ik dan. Als iedereen zo door gaat gebruikt iedereen over tien jaar nog steeds gatesware.
  • [quote:eb321e3909="sandervanvugt"]het wrange bijsmaakje …. Wel nemen van open source maar niet terug geven bedoel ik dan.[/quote:eb321e3909]

    Dat is toch de essentie van Linux voor alle gebruikers ervan!? Zelf wil men wel van 8 tot 17 betaald worden, maar Linux is gratis en owee wie denk daar iets aan te mogen verdienen….

    groetjes Ed
  • [quote:f81976f3ef="Edmond Varwijk"][quote:f81976f3ef="sandervanvugt"]het wrange bijsmaakje …. Wel nemen van open source maar niet terug geven bedoel ik dan.[/quote:f81976f3ef]

    Dat is toch de essentie van Linux voor alle gebruikers ervan!? Zelf wil men wel van 8 tot 17 betaald worden, maar Linux is gratis en owee wie denk daar iets aan te mogen verdienen….

    groetjes Ed[/quote:f81976f3ef]

    Hahaha, hij is leuk Ed. In zekere zin heb je natuurlijk gelijk. Geld verdienen aan Linux is niet verkeerd. Ik laat ook liever rekeningen achter als ik ergens op bezoek geweest ben. In Linux distributieland is het een soort erecode dat je dat ook best mag doen, maar als je geld verdiend aan open source, dat je ook dingen teruggeeft aan open source door bijvoorbeeld mooie programma's beschikbaar te stellen. En dat is nu precies het verschil tussen bijvoorbeeld de betaalde versie van SUSE en de betaalde versie van Linspire. SUSE draagt heel veel dingen bij waar ook andere distributies gebruik van kunnen maken, de eerste bijdrage van Linspire aan de open source wereld moet ik nog zien…
  • [quote:49cd030147="sandervanvugt"]

    Tsja, mijn afweging was: gratis of niet. Want waar trek je de grens? Daarnaast: Linspire heeft er een handje van om met CNR ook nog regelmatig om extra Euri te vragen. 0 punten dus. Misschien ook wel voor straf vanwege het wrange bijsmaakje van een distro die Linux overduidelijk vercommercialiseert. Wel nemen van open source maar niet terug geven bedoel ik dan. Als iedereen zo door gaat gebruikt iedereen over tien jaar nog steeds gatesware.[/quote:49cd030147]

    De puntenwaardering (10=gratis, tot 50 euro = 5 en hoger is nul) staat toch echt als zodanig in het artikel genoemd. Als je zo duidelijk een puntenwaardering neemt, moet je dit ook consequent hanteren. In feite heb je voor die 39,95 toch een compleet product en ben je niet verplicht van CNR gebruik te maken?
  • [quote:08a8ba7757="PS"]De puntenwaardering (10=gratis, tot 50 euro = 5 en hoger is nul) staat toch echt als zodanig in het artikel genoemd. Als je zo duidelijk een puntenwaardering neemt, moet je dit ook consequent hanteren. In feite heb je voor die 39,95 toch een compleet product en ben je niet verplicht van CNR gebruik te maken?[/quote:08a8ba7757]

    Daar heb je gelijk in en dat is inderdaad verkeerd gegaan, Linspire had hier inderdaad 5 punten moeten krijgen.
  • [quote:bda6d626fb="Edmond Varwijk"]Dat is toch de essentie van Linux voor alle gebruikers ervan!? Zelf wil men wel van 8 tot 17 betaald worden, maar Linux is gratis en owee wie denk daar iets aan te mogen verdienen….[/quote:bda6d626fb]

    Dat is vooral de instelling van nieuwkomers. Het is 'free as in freedom/speech' waar het om gaat, 'free as in beer' is vaak een leuke bijkomstigheid. Door de ambivalentie van het woordt 'free' ziet men dit onderscheid vaak niet. Niemand houdt je tegen duizend Euro voor een distributie te vragen, sterker nog, GNU verkocht vroeger zelf tapes met GNU software voor rondom de duizend dollar.

    Over het algemeen wordt er wel verwacht dat bedrijven die gebruik maken van opensource software op z'n minst bugfixes sturen als ze fouten oplossen, en nog liever bijdragen. Het is geen wet, maar wel een norm. Bedrijven als Red Hat combineren zaken prima, ze verdienen flink aan Red Hat Enteprise Linux subscriptions, maar dragen ook gigantisch veel bij aan de vrije software gemeenschap. En puur pragmatisch gesproken, is dat ook praktisch Red Hat, het verspreid hun naam en zorgt dat de code beter gecontroleerd wordt.

    There is no such thing as a free lunch.
  • Ik heb het artikel niet gelezen, maar dit is een algemene opmerking. Punten geven aan de hand aan de prijs vind ik wat vreemd. De goedkoopste Red Hat Enterprise Linux (Workstation) subscription kost (IIRC) 190 dollar per jaar. Is dat duur? Voor een thuisgebruiker, misschien. Maar voor dat geld krijg je support heel erg tijdige updates, en nieuwe versies. Voor een bedrijf (of consument) kan het veel aantrekkelijker zijn dan een 50 Euro distributie met magere support. Bovendien kun je het in de vorm van CentOS (zonder support) gratis downloaden.

    Wat een cruscialer punt is, is naar mijn idee of de basis van het systeem (dus afgezien van de Java run-time environment e.d.) opensource is. Als dat het geval is is het in principe zo duur als je zelf wilt maken. Het kan voor noppes verspreid worden, maar je kunt ook voor een betaalde support contract kiezen.
  • [quote:2572e0acbe="danieldk"]Ik heb het artikel niet gelezen, maar dit is een algemene opmerking. Punten geven aan de hand aan de prijs vind ik wat vreemd.[/quote:2572e0acbe]

    Wil niet bot zijn, maar ik denk dat binnen de scope van dit artikel punten geven aan de hand van de prijs wel op zijn plaats is. Het artikel gaat om Linux distributies die toegankelijk zijn voor thuisgebruikers. Prijs is zeker een onderdeel van die toegangkelijkheid. Net zoals kwaliteit dat ook is.
  • Ik denk ook dat prijs ook is een groot voordeel is van Linux tegenover Windows. Daarom vind ik heel terecht dat de prijs wordt meegerekend in de totaalscore.
  • [quote:97ecf6cc45="sandervanvugt"]Wil niet bot zijn, maar ik denk dat binnen de scope van dit artikel punten geven aan de hand van de prijs wel op zijn plaats is. Het artikel gaat om Linux distributies die toegankelijk zijn voor thuisgebruikers. Prijs is zeker een onderdeel van die toegangkelijkheid. Net zoals kwaliteit dat ook is.[/quote:97ecf6cc45]

    Nee, ok, als het op thuisgebruikers gericht is, dan is het niet zo problematisch, aangezien ze vaak niet de eisen stellen die bedrijven hebben.
  • [quote:7d708de728="danieldk"][quote:7d708de728="sandervanvugt"]Wil niet bot zijn, maar ik denk dat binnen de scope van dit artikel punten geven aan de hand van de prijs wel op zijn plaats is. Het artikel gaat om Linux distributies die toegankelijk zijn voor thuisgebruikers. Prijs is zeker een onderdeel van die toegangkelijkheid. Net zoals kwaliteit dat ook is.[/quote:7d708de728]

    Nee, ok, als het op thuisgebruikers gericht is, dan is het niet zo problematisch, aangezien ze vaak niet de eisen stellen die bedrijven hebben.[/quote:7d708de728]

    Da's dezelfde instelling die MS heeft (bedrijven krijgen langer updates en meer support, de verdeling tussen XP Home en 'normaal', etc.)

    IMHO stellen gebruikers veel hogere eisen dan bedrijven. Een bedrijf kan zich de (on)kosten van een helpdesk veroorloven, maar een thuisgebruiker wil net zo graag iets dat werkt zonder helpdesks te moeten raadplegen. De persoonlijke correspondentie en de foto's van de kids zijn net zo belangrijk als de bedrijfsgegevens van een bedrijf …

    In die zin zou het Linspire best aangerekend mogen worden als er voor (essentieele ?) patches en updates achteraf toch betaald moet worden.

    Aan de andere kant zul je zal dan bij XP en de overige distro's moeten meetellen dat extra support ook geld kost.

    Het had achteraf dus zeker ietwat beter gespecificeerd mogen worden welke support-kosten wel of niet meetelden in de (eind)beoordeling voor de totale (praktische) kosten.
  • Yep.

    Overigens verwachten thuisgebruikers inderdaad veel support, maar het is al snel niet meer profitabel dit aan te bieden. Ik heb een tijd voor een Linux distributeur gewerkt, en het was een klein bedrijfje, dus daarom heb ik aan alle facetten, van support tot ontwikkeling, meegeholpen. Sommige gebruikersvragen ben je in vijf minuten klaar mee, maar sommige problemen kosten gewoon veel tijd om op te lossen (obscure USB ADSL modems, providers met niet-standaard inlogprotocollen, softwarebugs in een van de 10000+ packages). Als je er personeel wilt hebben zitten dat enige kennis van zaken heeft ben je gewoon een hoge uurloon kwijt. Bij een pakket van 300 Euro kan dat wel snel uit, maar bij een pakket van 50 Euro zit je er dan al heel erg snel door (support)loon en productiekosten boven, en dan moet de ontwikkeling ook nog betaald worden. Als je geluk hebt (en goed hebt ontwikkeld) zal 80% tot 90% nooit een support vraag hebben, maar het zijn hele smalle marges waar je mee werkt. 50 Euro is dan niet duur.

    Je kunt natuurlijk een gratis of spotgoedkope distro kopen, maar dan ben je meestal op de community voor support aangewezen. Er is niets mis met de community, want ze zet zich extreem hard in voor anderen. Maar uiteindelijk heeft het toch een voordeel geholpen te worden door iemand die dicht op de code zit, en snel door heeft waar het fout gaat. Bovendien kun je van support van een bedrijf een fatsoenlijk antwoord krijgt, en niet te horen krijgt dat je niet goed genoeg gegoogled hebt.
  • Er zijn zat (dure) bedrijven die bijna dagelijks bewijzen dat 'support' niet minder waard is dan die van een paar hobbyisten. Dat je ervoor betaalt zegt dus nog lang niet alles (helaas).

    Aan de andere kant heb je (helaas) ook van die hobbyisten die menen dat je alles maar zelf moet uitzoeken. En (IMHO) zie je die instelling nogal vaak bij Linux en de diverse pakketten die door hobbyisten worden onderhouden. :(
    (… ik zal maar stoppen, voor ik doordraaf ;))
    // —

    Laten we hopen dat er eens wat serieuzer vervolg komt op dit soort artikelen. Altijd en eeuwig dat Windows en de bijbehorende dure standaard-pakketten komt me ook zo'n beetje de neus uit …
  • Artikelen van deze strekking heb ik nu al verschillende malen in CT gelezen en ik heb ook al diverse distributies als desktop geïnstalleerd. Ik heb een Linux servertje draaien welke perfect werkt … als server. Als Linux desktop ben ik steeds nog afgeknapt op bijvoorbeeld de trieste 'platte' desktop met fonts die gewoon slecht leesbaar zijn. Verder geloof ik het met de gebruiksvriendelijkheid ondertussen ook wel. Je zoekt je nog steeds een ongeluk om iets simpels aan te passen. Vaak is het niet eens mogelijk bijvoorbeeld een functie aan de scroll-wheel knop van de muis toe te wijzen. Een programma installeren makkelijk? Nou een enkele misschien maar niet wat ik nodig heb. En sneller opstarten dan Windows doet het ook al niet. Maar als server vind ik het perfect.
  • Een distro als Knoppix en Ubuntu zijn IMHO anders aardig op weg naar een degelijke desktop-omgeving. Zeker met het doel van dit artikel (simpel, alle benodigdheden bij elkaar, goedkoop, eenvoudig te leren).

    Overigens was zeker in het begin van het Windows-tijdperk de installatie van software ook niet altijd een eitje. Zelfs nu er in Windows 'officieel' via msi-scripts zou moeten werken doen vele pakketten nog aardig eigenzinnig. Vooral als je richting de 'hobby'-software gaat kom je nog genoeg rare gewoontes tegen.

    Dat je in Linux veel moet zoeken ligt erg vaak aan het feit dat het een onbekende/andere omgeving is. Alhoewel de eigenaardigheden van de verschillende distro's het niet makkelijk maken om een 'simpele' handleiding te maken.

    Ik weet uit ervaring dat een Knoppix-installatie voor een (echte) nieuwe computergebruiker net zo makkelijk/lastig is als Windows. En ook kwa mogelijkheden heeft zo'n beginner meer dan genoeg om de eerste eeuwen vooruit te kunnen.

    IMHO begint het probleem bij diegenen die tussen beginner en expert in zitten. Dat zijn de eersten die struikelen over het 'gebrek' aan instel-mogelijkheden. Ze zijn als het ware 'te lui' om te zoeken.

    Overigens kan ik je geen echt ongelijk geven. Het is idd nog lang niet zo volwassen als desktop als Windows. Echter als je de ontwikkelingen op dat gebied naast elkaar legt dan komen ze ieder jaar
    elease weer een stapje dichterbij. Je moet er alleen het geduld voor (willen) hebben …

    // —
    Het is een kwestie van geduld
    rustig wachten op de dag
    dat ieder Linux gebruiken mag
    ;)

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.