Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Trashcan

Juni 2006: Opinie

Smally
14 antwoorden
  • [b:8ffa89f4b3]Zeg die KPN-lijn niet op![/b:8ffa89f4b3]

    In een onderzoek van Heliview kwam onlangs naar voren dat twintig procent van de huishoudens overweegt om de vaste telefoonlijn op te zeggen. Dan hebben we het over zo’n 900.000 van de ruim vijf miljoen huishoudens. Opvallend is ‘binde haat’ tegen de KPN. Veel opzeggers vinden het KPN-abonnement te duur en houden alleen een mobiel abonnement over. Lekker sociaal voor hun omgeving, die mag meteen een stuk meer betalen om eens te vragen hoe het ermee gaat. Voor kabelaars kan ik het opzeggen begrijpen, die kunnen naast internet ook telefonie via hun kabelprovider nemen. Voor internetters via ADSL kleven er alleen maar nadelen aan het de deur uitdoen van de KPN-lijn, want die betalen hoe dan ook voor de koperlijn die hun huis binnenkomt. Dan hebben we het over net geen tientje (€ 9,67), het bedrag dat een belbudget-abonnement van de KPN kost. Zeg je de KPN-lijn op, dan wordt je ADSL-abonnement met hetzelfde bedrag duurder en is je telefoon net zo stabiel als je internetverbinding. Niet handig als internet (of de elektriciteit) eruit ligt en je moet snel 112 bellen omdat je kind van de trap is gevallen. In zo’n situatie moet je snel op zoek naar je mobiel, die eventueel eerst aanzetten en dan in alle paniek uitleggen op welk adres de ambulance moet zijn.
    Daarnaast moet je bij verhuizing eerst een nieuwe KPN-aansluiting aanvragen om ADSL op het nieuwe adres te kunnen nemen. Dat kost € 47,55. Een telefoonlijn verhuizen kost € 11,75 (of € 34,03 voor een ADSL-lijn van KPN). Daarnaast duurt het vaak vier à vijf weken voordat ADSL op de nieuwe aansluiting werkt. Bij een verhuizing is dat een kwestie van een à twee weken. Kortom: uw KPN-lijn opzeggen heeft alleen maar nadelen.
    Goedkoop en sociaal is het om een belbudget-abonnement te houden en daarnaast via VOIP te bellen. Op de vaste lijn kunnen anderen goedkoop naar je bellen en je bent altijd bereikbaar. Aan de uptime van de KPN-lijn kunnen internet- kabel- en energieproviders nog een puntje zuigen. Zelf bellen via VOIP is het goedkoopst met bijvoorbeeld Voipbuster voor de vaste nummers, en met je mobiel via LowCall voor de mobiele nummers. U ziet: op gezond verstand afgaan is beter dan op blinde haat, en u spekt de KPN er amper mee.

    Jeroen de Jager
    Hardware-redacteur Computer!Totaal
  • Heel raar om mensen die omdat het minder kost hun KPN abonnement opzeggen te bekritiseren als "lekker sociaal" (ik lees dus associaal)

    Ik ben nog nooit aangesproken door mijn buurman als associaal omdat zijn mercedes wat duurder is. Dit alleen maar omdat er minder van verkocht worden en ik er geen heb.

    Ik heb KPN niet nodig dus koop ik het ook niet. Dat is normaal en zeker niet associaal.
  • [quote:d8302f3e91="etab"]Heel raar om mensen die omdat het minder kost hun KPN abonnement opzeggen te bekritiseren als "lekker sociaal" (ik lees dus associaal)[/quote:d8302f3e91]
    Lees het tweede deel van die zin, dat is de uitleg: "[i:d8302f3e91][b:d8302f3e91]die mag meteen een stuk meer betalen om eens te vragen hoe het ermee gaat[/b:d8302f3e91][/i:d8302f3e91]".

    Snap je hem nu?
  • Ik heb mijn mobieltje in mijn broekzak eerder te pakken dan de telefoon die op een enkele plaats ergens in huis staat.
    En als je dat oplost door een draadloos toestel … dan zit je weer met hetzelfde probleem als het zoeken naar het mobieltje ;)
  • Het is nog niet zo lang geleden dat bij een abonnement ADSL + bellen via internet (VOIP) van Versatel (is nu ook Tele2) het niet mogelijk was dit af te sluiten met een Bel-Budget abonnement van KPN. Dit kon alleen maar met een Bel-Basis abonnement (het waren de kleine lettertjes). Inmiddels is het nu ook mogelijk dat Versatel / Tele2 die lijn van KPN overneemt voor VOIP voor € 9,95 per maand, hetgeen dan weer ca. € 9,= per maand goedkoper is als met een Bel-Basis abonnement van KPN.
    Hoe dit bij andere providers, zoals bijvoorbeeld Tiscali, Wanadoo, Solcon, etc. etc. zit weet ik niet. Maar het is natuurlijk wel zaak hier goed op te letten.
    Tja, en dat verhuizen goedkoper is een nieuwe (ADSL) aansluiting aanvragen is een feit. Maar, hoek vaak verhuis je? Blijft het verschil in tijdsduur, maar ook hier valt rekening mee te houden.
  • Nadeel belbudget is dat je niet meer door niet-kpn gebeld kan worden.
  • wat een nonsens zeg deze opinie
    ik moet dus mijn KPN er in houden omdat bv een ander mij iets goedkoper kan bellen.
    en dan ben je ook niet meer sociaal haha
    en wat het mij kost om het er in te houden
    zou haast denken wat de KPN geschoven heeft voor deze opninie
    wat een crap
  • [quote:ca1276452c="maxxtro"]wat een nonsens zeg deze opinie
    ik moet dus mijn KPN er in houden omdat bv een ander mij iets goedkoper kan bellen.
    en dan ben je ook niet meer sociaal haha
    en wat het mij kost om het er in te houden
    zou haast denken wat de KPN geschoven heeft voor deze opninie
    wat een crap[/quote:ca1276452c]
    Onderbouwing?
  • Ik ben storingsmonteur, en kreeg vrijdag een storingsmelding van een klant met telefoonnummer blablabla.

    Het nummer bellend, krijg ik te horen "dit nummer is niet in gebruik"

    Het nummer opgezocht via internet, blijkt hetzelfde blabla nummer (dus zou wel correct moeten zijn)

    De klant via de telefoonbeantwoorder van de buren maar laten weten dat z'n telefoon niet werkt……..

    Na 3 ( ! ) dagen belt klant eindelijk maar via z'n mobiel, klant bleek via Casema (kabel) te bellen met nummerbehoud, alleen kon iea l 3 dagen wel bellen, maar niet gebeld worden …….. :cry:

    Zoals boven al gezegd, de uptime van KPN is onovertroffen (internet en telefonie), en zoals altijd : KWALITEIT KOMT UIT JE EIGEN PORTEMONNAIE
  • Met de schrijver van het artikel ben ik het niet helemaal eens. Het klopt dat veel mensen een rare 'blinde haat' hebben tegen KPN. Dat moet ook geen reden zijn om KPN de deur uit te doen, maar er zijn een hoop tegens om met een BelBudget-lijn te werken.

    Ik heb absoluut geen 'blinde haat' jegens KPN. Ze hebben me immers altijd voorzien van prima betrouwbare thuistelefonie tegen een redelijk schappelijk bedrag.

    Maar nu wil ik overstappen op Telefonie van Tiscali. In mijn situatie is het namelijk goedkoper om via Tiscali te bellen. Ik wil best m'n BelBudget lijn behouden en uitgaand bellen via Tiscali, maar hieraan kleven toch een hoop nadelen.

    Ten eerste zou ik één telefoon moeten hebben voor inkomende oproepen (die via KPN lopen) en een ándere telefoon voor uitgaande oproepen (via Tiscali). Beetje onhandig en primitief. Het is op te lossen met een extra kastje in de meterkast, die zorgt ervoor dat uitgaand altijd via de VoIP aansluiting loopt en inkomend gewoon doorgestuurd wordt. Dit vraagt wel een eenmalige investering van ongeveer 50,-. En wat krijg je daar nou voor terug?

    Daarnaast biedt Tiscali (net als vele anderen) me gratis voicemail en nummerweergave aan, iets waar ik bij KPN extra voor moet betalen.

    Wat is dan het werkelijke voordeel van het behouden van de Belbudget-lijn? Een lifeline? Veel mensen, zeker lezers van ComputerTotaal, gebruiken moderne (DECT-)telefoons. En die werken bij stroomuitval ook niet. Persoonlijk zet ik m'n gsm nooit uit en is ie altijd opgeladen. En hoe vaak verhuis je? Is dat die schamele 30 euro waard?

    Het behouden van een Belbudget-abonnement hoeft dus niet slim te zijn, als je via VoIP gaat bellen. Blinde haat is verkeerd, maar deze loze KPN-liefde ook.
  • Ik ben het geheel eens met de schrijver van dit artikel. Reagerend op roel-online: Ook ik heb nu net een jaar ADSL met telefonie van Tiscali.

    Wij hebben nu 2 telefoons in huis, eentje voor Tiscali om naar buiten te bellen en eentje voor de KPN lijn om gebeld te worden.
    Na een zeer korte gewenningsperiode werkt deze oplossing goed, hoef geen kastje te plaatsen welke uitgaand en ingaand voor mij regelt.

    Ik heb nu een belbudget abbo voor €9,67 wat ook nog eens goedkoper is dan wanneer Tiscali die lijn overneemt (€9,95).
    Bovendien "doet" de KPN lijn het eigenlijk altijd, terwijl Tiscali toch wel gemiddeld een uurtje per maand offline geeft.

    Voor meer informatie, bekijk de telefonie-topics maar eens op hun forum.
  • [quote:d61bbaf1a9="taghot"]Wij hebben nu 2 telefoons in huis, eentje voor Tiscali om naar buiten te bellen en eentje voor de KPN lijn om gebeld te worden.
    Na een zeer korte gewenningsperiode werkt deze oplossing goed, hoef geen kastje te plaatsen welke uitgaand en ingaand voor mij regelt.[/quote:d61bbaf1a9]Voor jouw geval is dat misschien het beste.

    In mijn geval heb ik een interne telefooncentrale met daar aan drie toestellen waarmee ik inkomende en uitgaande oproepen. Met een belbudget en geen AX520-kastje zou er dan zes nodig hebben en dubbele bekabeling. Dat doet het voordeel dan snel teniet en ik vind het erg primitief.

    Daarnaast kan ik uit je bericht opmaken dat je dus ook geen waarde hecht aan extra services als nummerweergave en voicemail?

    Ik heb zelf ook overwogen om met Belbudget bij KPN te blijven, vooral voor de betrouwbaarheid. Ik hoef dan nooit een gesprek te missen. Ik moet echter wel een investering doen in dat extra kastje en de gratis voicemail en nummerweergave laten varen.

    Het is een kwestie van de zaken tegen elkaar afwegen. Dat betekent dus voor de één een andere oplossing dan voor de ander. Daarom ben ik het niet met de auteur eens: niet voor iedereen is het voordeliger en beter om de belbudget-lijn te houden.
  • Dat beweer ik ook niet. In jouw geval krijg je, als het goed is, een vast nummer van Tiscali dus ben je 'betaalbaar' voor iedereen bereikbaar. Dat je zelf (bewust) genoegen neemt met wat minder uptime omdat daar voor jou andere voordelen tegenover staan is natuurlijk prima.
  • Ik ben zeer tevreden over mijn huidige aansluiting. KPN belbasis + bellen via Tele2 + internet van MyADSL (BBnet). Mobiel bellen via cash back sim-only aanbiedingen met abonnementen van 1-2 jaar, tegenwoordig ook met nummerbehoud.
    Nu houd ik niet frequent bij of het allemaal goedkoper kan. Geen storing is ook wat waard.
    Snelheid en kosten trekken mij nu richting ADSL+Bellen. KPN of Tele2? Ik betaal graag een paar eurotjes extra voor 'gegarandeerde' uptime.
    Mijn adsl abo loopt nog tot eind dit jaar. Ik heb dus nog even tijd om goede adviezen te lezen.

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.