Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Trashcan

September 2006: Word pc-reparateur

Mac
5 antwoorden
  • Bent u ook zo'n handige klusjesman/vrouw die direct hulp biedt bij pc-rampen van familie en vrienden, misschien is een carrière als computerreparateur dan iets voor u.
  • In dit artikel staat vermeld, dat een bedrijf zich kan verzekeren tegen de aansprakelijkheid bij schade tijdens een computer reparatie. Ik ben onlangs een bedrijfje gestart waarin ik naast webdesign en web applicatie ontwikkeling ook computer reparaties doe. En ik heb geprobeerd het genoemde risico verzekerd te krijgen. Maar helaas behoren computer reparaties en de eventuele gevolgschade van een web applicatie steevast tot de uitzonderingen. Sterker nog, na het invullen van een hele waslijst aan vragen om een beroepsaansprakelijkheids verzekering af te kunnen sluiten kreeg ik een zeer duidelijke afwijzing. Reden: "er is te weinig regelgeving op dit gebied en derhalve kunnen wij dit risico niet verzekeren". Dus als u een maatschappij weet, die dat wel wil doen voor een redelijk bedrag dan houd ik me aanbevolen.
  • Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering voor een computerreparatie bedrijf beperkt zich tot schade aan hardware die ontstaan is tijdens het repareren van de computer. Je laat gereedschap in de syteemkast vallen waardoor iets beschadigd of een harde schijf glipt je uit de vingers. Vervelend, maar het kan je overkomen.

    Data is een heel ander verhaal. Schade door verlies van data kan in de duizenden euro's lopen. Er zijn zelfs verhalen bekend van bedrijven die er door failliet zijn gegaan. Dat is niet te verzekeren, mede omdat de grootte van de geleden schade lastig is vast te stellen. Daarbij is een goede back-up van gegevens de verantwoordelijkheid van de gebruiker van het systeem.

    Vraag dan ook altijd aan een klant of hij/zij een back-up heeft van de gegevens op de computer voordat je aan de reparatie van de PC begint, omdat je niet aansprakelijk kan worden gesteld voor het verlies van data. Neem dit ook op in je algemene voorwaarden.

    Voor software en ook webapplicaties geldt eigenlijk hetzelfde. Schade kan ontstaan door een fout in de software, maar kan ook ontstaan doordat een gebruiker er niet op de voorgeschreven wijze mee omgaat. Stof voor discussie, wat afgedekt kan worden door in de gebruikersovereenkomst van software op te nemen dat het gebruik van de software voor eigen risico is.

    Door deze maatregelen te nemen leg je de verantwoordelijkheid bij de gebruiker/ opdrachtgever. Hij/zij kan kiezen wel of niet akkoord te gaan met de voorwaarden waaronder je werkt. Verstandig is wel om algemene voorwaarden en gebruikersovereenkomsten te laten opstellen of te laten bekijken door een jurist.
  • Waar staat dat setje te koop want die lijkt me best handig, wil namelijk ook graag me werk hier van maken! Kan ik me alvast goed voorberijden.

    :) Graag een reactie :)
  • Ik heb thuis ook zo'n setje, jaren geleden bij Conrad besteld.

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.