Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Trashcan

April 2007: Digitaal pinnen op internet

PS
8 antwoorden
  • Bij de supermarkt pint u, chipt of betaalt u contant. Maar betalen via internet is een stuk complexer en bovendien minder vertrouwd. En dat ondanks – of juist dankzij – een heel gamma verschillende betaalmethoden, van creditcard, prepaid of per telefoon.
  • Hallo, ik wil jullie wijzen op het concept van www.PayDutch.nl
    TNT is dit momenteel aan het testen als vervanger voor rembours.
    Mochten jullie meer info willen stuur dan even een personal message of een mail.
  • In het artikel wordt gesteld dat een betaling circa 1 euro kost bij Ideal. Dit is echter gratis voor de klant. De lijst met nadelen wordt hiermee erg klein.
  • Nee, ik heb met de oprichter van dit bedrijf een heel gesprek gehad. De kosten zijn 1 euro voor betaler en 1 euro voor ontvanger (of ik moet het verkeerd onthouden hebben)
  • Hallo Floor , heb je het nu over PayDutch of Ideal ?

    Ik had het over Ideal, dat is gratis. Als je gebruik maakt van Paydutch , betaal je zelfs via Ideal ( tenminste, dat is een optie… )
  • Totale transactie kosten! Dus inclusief Ideal
  • Ik zou graag willen reageren op dat deel van het artikel m.b.t. creditcards. Ik heb namelijk het gevoel dat de inhoud hiervan niet is geverifieerd met creditcard maatschappijen.

    Allereerst stat er dat creditcard in de Benelux niet nodig is of ongebruikelijk. Dit is pertinent onjuist. Nog steeds is de creditcard een zeer gebruikelijk betaalmiddel, juist voor winkeliers die zich richten op een internationaal publiek.
    De laatste jaren is er veel veranderd, waardoor zowel de bescherming van de consument én de winkelier sterk is toegenomen.

    Er staat : "via een beveiligde verbinding vraagt een webwinkel om de gegevens". Dit is zeker niet altijd zo, daarom wordt de consument aangeraden om altijd te verifiëren of de URL klopt én of er inderdaad sprake is van een SSL verbinding. (bij twijfel certificaat checken)
    Ook staat er: "de adresgegevens moeten gekoppeld zijn aan de creditcard, anders kunt u er niets mee (dit om misbruik tegen te gaan).
    Dit is niet correct, tijdens een autorisatie bij de kaartuitgever (vaak de bank) wordt alleen de kaartdata verzonden, niet de NAW gegevens.
    In een aantal landen doet men dit wel, maar in Nederland is geen enkele bank die deze gegevens controleert of zelfs maar ontvangt.

    Quote: Sommigen creditcardmaatschappijen bieden een speciale verzekering voor aankopen, waarbij zij instaan voor eventuele schade.
    Dit is een leuk verkooppraatje maar eigenlijk een fabeltje. Feitelijk is de creditcard de meest veilige betaalmethode op internet. Lees de voorwaarden er maar eens op na. Er zal staan: de kaarthouder dient iedere aankoop met zijn handtekening te bevestigen. (of soortgelijke strekking)
    Als de kaarthouder dit niet doet/kan (dus voor "kopen op afstand" geldt dit altijd), dan is de winkelier verantwoordelijk en zal deze moeten aantonen dat de kaarthouder de transactie WEL heeft gedaan. Dit is in de virtuele wereld dus nagenoeg onmogelijk.
    Dus ja, het systeem lijkt wel zwak te zijn, maar de consumenten bescherming gaat zo ver, dat je -bij ongeoorloofd gebruik- dit alleen bij je bank hoeft te melden om je geld terug te krijgen.

    Overigens is er al geruime tijd een veiliger methode om via de creditcard op internet aankopen te doen (Verified by VISA / 3D Secure (MasterCard).
    Hierbij wordt door de kaartuitgevende bank een extra authenticatiemethode gebruikt (bijv. userID/password, een chanllenge
    esponse token, of een PIN i.c.m. met een nummergenerator). Deze wordt vooraf aan de kaarthouder verstrekt. Bij ieder aankoop wordt er een koppeling gelegd tussen de consument en zijn kaartuitgever/bank. De bank stelt eerst vast of het wel zijn client is, en pas dan kan de aankoop worden gedaan. Dit gaat allemaal in milliseconden.
    Hierdoor is het dus niet genoeg om alleen maar een kaartnummer, vervaldatum (en veiligheidscode) te hebben en neemt de veiligheid nog meer toe.

    Kortom de informatie in het artikel is redelijk achterhaald. Er zijn methoden om veilig op internet met een creditcard te betalen en mocht het desondanks toch mis gaan, dan heeft de consument de beste bescherming. Er is bijna geen ander betaalmiddel, waarbij de bewijslast bij de winkelier ligt. Meestal moet de consument kunnen bewijzen dat hij het NIET gedaan heeft, bij een creditcard is het afdoende om te melden en zullen andere partijen in de keten moeten aantonen dat je het dus WEL gedan hebt. Volgens de voorwaarden is het aan de winkelier om vast te stellen of de aanbieder en de kaart wel rechtmatig zijn. Op internet is dat (zonder Verified by VISA/ 3DSecure) normaliter onmogelijk.

    Dus vanuit consumenten perspectief is er geen reden om niet van een creditcard gebruik te maken. Er zijn wereldwijd enorm veel acceptatiepunten, het is eenvoudig en er zijn vaak geen aanvullende kosten.
  • Ik had eigenlijk een aanvullende vraag nav het artikel over betalen via Internet.
    Terecht wordt gewezen bij 'vooraf geld overmaken' en onder 'rembours betalen' de kans dat je geen of het verkeerde product ontvangt aanwezig is en dus onbetrouwbaar is.
    Bij de andere alternatieven (Ideal, Paypal, creditcard) wordt dat aspect niet goed belicht. Daar gaat het met name om de betrouwbaarheid van het over te maken geld. Echter of je krijgt wat je besteld hebt en wat voor garantie je daar op hebt wordt mij niet duidelijk.
    Welke wijze van betalen geeft mij die zekerheid het meest?

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.