Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Trashcan

Augustus 2007: Garantie: de rechten van de consument

Rebel
11 antwoorden
  • Niet goed, geld terug!

    Het is u ongetwijfeld wel eens overkomen: u staat in de winkel met een defect apparaat en krijgt te horen dat men 'helaas' niets voor u kan doen, omdat de garantie is verlopen. Terwijl u zelf vindt dat uw duurbetaalde digitale camera of lcd-tv toch best wel wat langer probleemloos mag werken dan anderhalf jaar. Heeft de winkel gelijk en hebt u na de garantietermijn geen rechten meer? Jazeker wel. Ook dan bestaat er vaak nog het recht op gratis reparatie. Alleen weten veel kopers (en verkopers) dit niet. In dit artikel zetten we alle rechten en plichten van zowel de consument als de verkoper op een rijtje. Op onze website vindt u bovendien een overzicht van alle besproken wetsartikelen.
  • Goed en nuttig artikel!!!
    Maar kan iemand me misschien vertellen hoe het zit met garantie als je een beestje in je TFT hebt: http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=176938
    Deze monitor( Samsung 940BF) is nog geen jaar geleden gekocht en nu zit er dus een beestje onderaan mijn scherm. eerst ;liep ie nog vrolijk rond maar nu is ie dus op een plek doodgegaan. Kloppen , blazen met perslucht, niets helpt hij blijft zitten waar ie zit.
    Kan ik nu gebruik maken van de garantie. Ikzelf vind dat de fabrikant/verkoper toch nalatig is in deze, aangezien ze me een product hebben verkocht waarbij dit mogelijk is. Dit verwacht je toch niet bij een product wat honderden euro's kost. Daarnaast is me bij aanschaf ook niet gewezen op dit risico!
    De beeldverstoring is nog erger dan bij een dode pixel!!
  • Het probleem hierbij is vaak het verschil tussen recht hebben en recht krijgen. Toen mijn ouders hun Sony tv 1,5 jaar na aankoop stuk ging kwam de lokale winkelier niet verder dan "maar meneer Varwijk, het kan toch niet zo zijn dat ik daar allemaal voor aansprakelijk ben. Ik verkoop die dingen alleen, ik maak ze niet. Nee dat kan echt neit. Dan houden we geen winkel over in het dorp hier" En daarmee was het pleit beslecht. Tot behoud van de goede verstandhouding, besloot mijn vader toen de reparatie maar gewoon zelf te betalen…

    En dat probleem lost geen enkele wetgeving op.

    groetjes Edmond
  • Valt onder fabrieksgarantie:

    http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/945122//

    Heeft pa Varwijk zich mooi laten koeioneren(of had ie 'm zelf stukgemaakt?).
  • Dat is ook juist mijn hele punt. Je kunt wel garantie krijgen, je kunt het soms zelfs wel af gaan dwingen met beroep op wetboek en conformiteitsbeginsels, maar lang niet altijd wil je dat als consument. Het kan namelijk ook meer kosten danhet oplevert. Consumenten zijn niet zo machtig en zelfstandig als de wetgever denkt dat zij zijn.

    Ik wil zelfs wel de stelling aan dat het vaak ook helemaal niet erg is. Als jij inderdaad 150 Euro betaalt dan maar zelf, voor een reparatie, maar daarmee wel een goede verstandhouding behoudt met de enige electrowinkel in je dorp, dan kan het dat waard zijn.

    Er is meer dan garantie en recht in deze wereld.

    groetjes Edmond
  • Tja Samsung gaat het idd niet vervangen of repareren binnen de garantie.
    Vandaag heb ik gebeld en ze zeggen dat het niet binnen de garantie valt.
    Op mijn vraag in welke garantiebepaling (welke regel) dat dan staat kreeg ik geen antwoord. Ze hadden het garantieboekje niet bij de hand. Ik vroeg toen vol verbazing nogmaals of ik wel echt met Samsung belde. Als je iets beweert moet je dat wel hard kunen maken lijkt me.
    Volgens de telefoniste kwam het er op neer dat zowel ik als klant, als Samsung er niets aan kon doen. Het lijkt mij dat Samsung hier wel iets aan kan doen ; namelijk een product maken waarbij dit niet mogelijk is. Maar krijg hier maar eens je gelijk. :evil:
    Als ik een aquarium koop dat bij contact met water meteen wit en ondoorzichtig uitslaat, dan komt de fabrikant er ook niet mee weg door te zeggen. We kunnen er niets aan doen en feitelijk is er niets mis met uw bak (hij lekt niet; dus geen defect) .Samsung mega-concern dus wel.
    In Edmond Varwijks voorbeeld gaat het om een lokale winkelier. Moet je nagaan als je gelijk wilt zien te krijgen bij een supergroot bedrijf als Samsung. Gewoon onmogelijk voor alleenstaande consument.
    Als service kon ik het wel laten schoonmaken door Samsung. Alle kosten (verzending, uurloon) waren dan wel voor mij. Op mijn antwoord; dat dat niet echt service te noemen was, maar gewoon business; had zelfs deze telefoniste geen weerwoord meer.
    Ondertussen zit het vliegje er nog steeds en kan ik slechts het enige doen wat ik als kleine consument kan. Namelijk geen producten meer kopen van fabrikanten/winkeliers die me zo behandelen. (Helpt niets natuurlijk, voel me alleen een klein stukje minder machteloos)

    PS1: nu maar hopen op een echt defect dan; kom ik via een omweg van mijn beestje af. Je zou haast gaan zoeken op internet hoe dat te bespoedigen…..zucht…………

    PS2; ik vind Edmonds voorbeeld toch rieken naar oneerlijk gedrag. Een winkelier die geen service levert simpelweg omdat ie de enige in een dorp is en anders niet meer kan bestaan vraagt om concurrentie of faillissement. Ik zou daar nooit meer kopen iig. Dan maar geen winkel meer in mijn dorp. Eerlijkheid eerst.!!!
  • Die twiekert zei dus al dat het telefonisch bevestigd was(zie ook de link naar de andere topics);

    Hier heeft poster Berm daadwerkelijk een nieuwe samsung gekregen:

    http://www.codemasterscampzone.nl/forum/showthread.php?threadid=50757

    (ik google maar wat hoor)

    Wat het wellicht grijze import Ed? Dan moet zo'n kleintje er inderdaad zelf voor opdraaien(weet niet of dit met sony specifiek ook zo werkt) -Achterafgelul: had sony gebeld, dat zijn niet de beroerdste, zeker niet binnen de normale levensduur-
  • IK heb toen zeker Sony ook gebeld maar die verwezen me terug naar de lokale dealer die het moest afhandelen.

    n geval van een vliegje en een grote partij als Samsung, zou ik de consumentenbond opschakelen. Die doen dat tenminste gratis wanneer je lid bent. Sommige vakbonden bieden vergelijkbare juridische hulp.

    groetjes Edmond
  • Ander voorbeeld. Ik kocht een 20 inch TFT bij de Vobis. Weinig hulp van de verkoper, weinig productkennis, maar meneer had 1 ding heel goed in zijn hoofd, dat hij voor ik betaalde mij moest wijzen op de "dead pixel policy". En hoe die gold bij Vobis en Samsung.

    Daarmee had men zich vermoedelijk ingedekt. "We hebben het u toch verteld…".

    Ik zeg tegen die gast. "Meneer, laat ik het zo zeggen. Ik koop hier niet 1 monitor maar 1400 X 1050 pixels, en als er ook maar 1 niet goed is, sta ik hier weer op de stoep. En dan wil ik echt een ander. En dat geldt voor alle komende 3 jaren bij normaal gebruik."

    Was tie het dus niet mee eens. Nu had de monitor gelukkig geen gebreken, maar stel wel. Ik was terug gegaan. En dan, krijg je 0 op rekest. Ik kan dan erg standvastig zijn, maar of zelfs dat helpt?

    groetjes Ed
  • Een gewaarschuwde Ed…: http://tweakers.net/shopreview/136

    Dat hoort bij tft's; Als het een Klasse 1 LCD is sta je al snel in je recht(lijkt me).

    Ons topproduct veroorzaakt veel risicovol snijafval en u kunt dit kopen.
  • Mooie (ahum) verhalen daar van consumentenleed. geeft aan dat de reikwijdte van het garantiehebben zeer beperkt is. Onderstreept alles wat ik hiervoor verteld heb.

    Meest fnuikend vind ik dat er zo straks geen enkel verschil bestaat tussen kopen op internet en in een winkel. Ik prefereer altijd het laatste (dan kun je nog eens iemand aan zijn stropdas over de toonbank trekken, wat toch beter oplucht dan een boze e-mail :) ) Maar winkeliers zouden daar zelf toch ook beducht voor moeten zijn, zo met hun klanten om te gaan.

    Dat hele verhaal van extra lange garantie dankzij de wet, biedt hen juist de kans om te laten zien waar ze verder gaan voor de klant dan de standaard webshop.

    groetjes Ed

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.