Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Anders (hardware)

Garantie laptop

Bosje
15 antwoorden
  • Klopt het dan binnen de EU de garantie voor laptops standaard 2 jaar hoort te zijn? Mijn laptop heeft maar een garantie van een jaar, maar als de regelgeving van Europa zegt dat het 2 jaar hoort te zijn…ben benieuwd.
  • Twee jaar klopt, indien aangekocht na 1 januari 2002. Veel winkeliers houden zich natuurlijk van de domme.
  • Ik kan dus gewoon nog een jaar opeisen? Zelfs als de fabrikant expliciet zegt dat ik maar 1 jaar garantie heb?

    Zie bijvoorbeeld: http://www.sky.nl/uwpc2.asp?system=C
  • Bij Dell kun je kiezen wat je wilt, varierend van 1 jaar tot wel 3 á 4. Het verschil is hier soms wel groter dan 400 euro. Veel mensen kiezen hier dus een garantie van 1 jaartje. Betekent dit dus dat die mensen toch 2 jaar mogen opeisen? Lijkt mij eerlijk gezegd een beetje raar… :-?
  • [quote:24c96354ef]Betekent dit dus dat die mensen toch 2 jaar mogen opeisen?[/quote:24c96354ef]
    Ja, niet alleen vanwege het nieuw burgelijk wetboek, maar tevens volgens de huidige EU regelgeving.
    Overigens heeft Dell al een rechtzaak aan z'n broek van de HCC vanwege de zgn. 'leveringsvoorwaarden' die in strijd zijn met de huidige wetgeving.
  • Ben je lid van de consumentenbond ?
    Die zouden kunnen bemiddelen als de leverancier moeilijk doet.
    Waarschijnlijk is dat afdoende.

    Heb je rechtsbijstandverzekering ?
  • Gewoon aangetekend briefje sturen (voorbeeld: http://www.trosradar.nl
    edactie//letters/garantie_claimen.doc
    )
    Na 14 dagen geen, of geen bevredigend antwoord, herhalen.
    Na 14 dagen telefoontje plegen, noteren met wie je gesproken hebt, en ultimatum van een week stellen.
    Naar advocatenkantoor stappen (kost je centen, maar die claim je) en die zullen een laatste ultimatum sturen.
    Op de genoemde URL hebben ze het trouwens over "1 jaar pick-up & return service + telefonische ondersteuning"
    Dit is een additionele garantievorm en gaat boven de minimale garantienormen.
  • hmm, ik heb Sky gemailed en daar zeggen ze dat de verkoper (Dixons) verantwoordelijk is voor 2 jaar garantie en dat zij alleen maar 1 jaar garantie leveren. Is dit juridisch correct?
  • Ben geen jurist mar dat is volgens mij correct.
    De verkopende partij is degene die de garantie geeft.
    Die kan zich niet verschuilen achter : de fabrikant geeft 1 jaar. De dozenschuiverij is gelukkig wettelijk afgeschaft
  • Bij Dixons nog niet. Heb een keer hoogoplopende ruzie gehad met een verkoper, over die onzinnige verlengde garantie die ze altijd willen aansmeren. Dat is onzin, want je mag als consument verwachten dat een produkt een bepaalde levensduur heeft en als een apparaat binnen bv. drie jaar de geest geeft, sta je in je recht ook al is de garantie verlopen.

    Dus ik wens je veel sterkte.
  • Dit is wat ze terug mailden:

    [quote:2ba933dae2]Waar u aan refereert is een richtlijn van de europesche Commissie, die door
    de Nederlandse Wetgeving niet over is genomen, daar het consumentenrecht in
    deze een betere bescherming biedt.

    Derhalve is de garantietermijn van 12 maanden voor de fabrikant, en is het
    termijn van de economische levensduur bepalend voor het consumentenrecht.
    [/quote:2ba933dae2]

    Ik snap er eerlijk niks van….heb ik nu 2 jaar garantie of niet?
  • [quote:aeb54a4b2d]termijn van de economische levensduur bepalend voor het consumentenrecht[/quote:aeb54a4b2d]
    En daar zeggen ze het zelf al: Je mag van een hardisk verwachten dat ie langer dan 2 jaar meegaat.
  • Topic starter : er blijft slechts 1 ding over, een jurist inzetten en of de consumentenbond. Die kennen de wetten en nog belangrijker de jurisprudentie hierover (ik weet zeker dat je niet de eerste in de EU bent die hier tegen aan loppt). In de jurisprudentie hebben rechters al bepaald hoe de wetten en richtlijnen geintrepeteerd dienen te worden.
    Succes ermee ?
  • Laat de Dixons dit maar even lezen, geschreven voor winkeliers:
    http://www.dealerinfo.nl/2002/203/wet.htm
  • Kunnen de consumentenbond, Kassa, etc niet achter Dixons aan? :oops:

    Ik wil gewoon zeker weten dat ik 2 jaar garantie heb, maar nu weet ik niet wat ik zou moeten doen als onverhoopt het product net na het ene jaar defect is…dus ik bid maar dat er geen problemen ontstaan in de toekomst

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.