Vraag & Antwoord

Anders (hardware)

geen geluid meer

10 antwoorden
  • Heb op mijn computer XP Home staan en al een tijdje heb ik geen geluid meer. Wel staat er onder apparaat beheer dat de besturing voor geluid video en spelletjes correct werkt? Hij geeft aan dat het een MPU-401 compatibel MIDI-apparaat is. Is dit te verhelpen door opnieuw de software / drivers te installeren? En welke zou ik daar dan voor moeten hebben? Wel heb ik laatst mijn pc opnieuw leeg gehaald en opnieuw geinstalleerd, zodat hij weer hetzelfde was als wanneer je hem nieuw koopt. Maar dit hielp niks. Hopelijk heeft iemand een idee Alvast bedankt Jack
  • alle stekkertjes gecontroleerd?
  • Mogelijk inderdaad een driverprobleem. Was het in voorkomend geval niet mogelijk geweest voor jou, om terug te gaan naar een herstelpunt? Misschien drivers op nieuw installeren, heb je ook aan de drivers van je moederbord gedacht? Succes!
  • Jaja het stekkertje zit erin hoor!Was ik nog vergeten erbij te vertellen. Ik heb wel geprobeert om een herstelpunt terug te zetten. Waar haal ik alleen die drivers vandaan(downloaden)? En hoe zit dat met de drivers van het moederbord? Kun je die ook ergens downloaden? Er zit verder geen cd met drivers bij mijn pc. Of staan die op de windows XP cd?
  • Op de site van je moederbordfabrikant staan mogelijk wel je mobodrivers. Zo ook de drivers voor je geluidskaart. Moet kunnen zou ik zo zeggen.
  • Heb niet zo heel veel verstand van pc's. Hoe kom je er nou achter welk moederbord je hebt? Moet je dan de kast open schroeven?
  • Er zijn programma's voor als AIDA32 of zo. Daar krijg je een uitgebreid rapport van de hard en software. Staat in je BIOS ook de geluidskaart op enabled? Dat is mij eens overkomen... :D Suc6!
  • Is de PC een tweede hands? OPf heb je hem ooit nieuw gekocht? Er zou dan informatie bij moeten zitten, diverse zg. manuals. Ook van je moederbord, anders zou ik informeren bij de leverancier. Doorgaans worden mobo's geleverd met een cd-rom met daarop de nodige drivers. Geldt in principe voor het gros van de hardware. Uiteraard is de opmerking van p.blauw een heel terechte, het pogramma moet ergens te downloaden zijn, of anders Sisa Sandra, een gelijksoortig programma. Kijk even op Google. Hoe weinig verstand heb je van computers, dan kunnen we rekening houden met de uitleg en hopenlijk niet al te technisch worden. Schroom niet om te blijven vragen :wink: , we blijven wel antwoorden, succes! Jan K
  • Heb het prog AIDA 32 gedownload, en heb het even vergeleken met de laptop. Het enige dat me opvalt in AIDA 32 is dat onder multimedia en windows audio op mijn laptop 4 bestanden staan en op de computer zonder geluid maar 2. Dit zijn midi-in.0 & midi-out.0. Bij mijn laptop heb ik de bestandjes midi-out.0 & mixer.0 & wave-in.0 & wave-out.0 Kan het er aan liggen dat het wave out bestandje mist bij mijn pc? Want daar staat ook zo'n boxje voor. Ik heb wel een cdrom gevonden met allerlei drivers erop. In het prog AIDA 32 heb ik onder Multimedia en onder PCI / PnP Audio, de apparaatbeschrijving VIA AC'97 Enhanced Audio Controller. Op de cdrom met daarop Soltex staan verschillende drivers, ook voor Audio en daaronder de map VIAAC97, ik neem aan dat ik dan de windows XP map moet hebben, omdat ik XP heb? maar daar staan maar 3 bestandjes met de naam viaudio (alle drie). Of moet ik onder de map VIAAC97 gewoon de Setup doen, dat hij ze opnieuw gaat installeren. In de BIOS heb ik ook gekeken, maar daar zag ik verder niets staan wat met de audio te maken heeft. Als het daaraan zou liggen, waar kan ik dan het beste naar kijken? Bedankt alvast maar weer! Jack
  • AC97 van VIA is dus je onboard geluidskaart. Door de setup van de cd-rom te starten kun je de drivers opnieuw installeren. Zelfs al staan alle drivers goed in het apparaatbeheer betekend dit niet dat je geluidskaart werkt. Weet je zeker dat het aan de geluidskaart ligt? Het zou ook nog aan de boxen kunnen liggen, denk ik tenminste. Probeer je boxen eens op een ander systeem aan te sluiten als je die mogelijkheid hebt. Zit er nog garantie op die pc? Zo ja, ga dan gewoon terug naar de plaats van aankoop, of bel de helpdesk, als ze die hebben.

Beantwoord deze vraag

Weet jij het antwoord op deze vraag? Registreer of meld je aan met je account

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.