Vraag & Antwoord

Anders (hardware)

Probleem COM-poort

19 antwoorden
  • Op mijn vorige PC gebruikte ik al twee jaar een Routeplanner die de routes naar een GPS-apparaat kan sturen via de COM-poort. Nu heb ik een nieuwe Packard Bell gekocht die onder Windows XP werkt en ook hierop de Routeplanner geinstalleerd. Als ik de communicatie naar de GPS open zet wordt de GPS aanvankelijk gevonden (op COM2) maar na een paar minuten, voordat de overdracht afgerond is, komt de PC met de melding dat er een probleem is met de communicatie en adviseert om eens te kijken of de kabel wel aangesloten is. Daarna detecteert de routeplanner ook geen GPS meer. Na heropstarten van de PC wordt de GPS weer wel gedetecteerd, maar herhaalt zich alles precies hetzelfde. Ik heb het geprobeerd met een kleine hoeveelheid route informatie en toen lukte het wel. Duurt het langer dan een minuut of twee, dan gaat het mis. Kan iemand raden wat er aan de hand is?
  • Andere COM poort(en) al geprobeerd? Updates voor je routelanner(wxp)?
  • Helaas, op COM1 hetzelfde verhaal. De programma's zijn helemaal up to date ..... Wat nu?
  • wat is de snelheid waarop je comport ingesteld is en welk protocol gebruik je hardware/software(xon/xoff)
  • Bits per seconde 9600 Databits 8 Pariteit Geen Stopbits 1 Datatransportbesturing Xon/Xoff Ontvangstbuffer Hoog(14) Max Verzendbuffer Hoog(16) Max En eigenlijk is dit net als op de oude comp.
  • Ho even, dat zeg ik verkeerd. De Xon/Xoff stond er niet, dat was "Geen". Op de oude computer stond Xon/Xoff, en nu ik dat ook op de nieuwe instel, opnieuw opstart, kan hij de GPS helemaal niet meer vinden. Zal ik "Hardwarematig" eens proberen? Sorry, ik ben hier niet goed in, ik heb geen idee waar ik mee bezig ben. Ik was gewend dat die dingen vanzelf goed stonden.
  • je zou hardware matig kunnen proberen. wat adviseert de handleiding trouwens voor snelheid? software(xon/xoff) houdt in dat de ontvanger een XON signaal geeft (hij stuurt XON over de lijn) als hij gegevens kan ontvangen en Xoff als de buffer vol zit en de zender dus even moet wachten met zenden hardware(RTS/CTS) houdt in dat hij via 2 draadjes in de 9-polige stekker aangeeft of hij Ready to Sent is of Clear to sent is dus eigenlijk hardwarematig aangeeft of de buffer vol zit
  • [quote:82afdbe66e="TheoHooymans"]Ho even, dat zeg ik verkeerd. De Xon/Xoff stond er niet, dat was "Geen". .[/quote:82afdbe66e]En heb je in het dialoogvenster van de poortinstellingen dan echt niet de mogelijkheid om dat "Geen" (is inderdaad één van de instelopties) te veranderen in Xon/Xoff? Even op pijltje ernaast klikken, en je hebt drie keuzes: 1. Xon/Xoff 2. Hardware 3. Geen Die keuzemogelijkheden moet je toch bij een gezonde COM-poort hebben. Xon/Xoff is dan in zoverre het eenvoudigste protocol, dat het alleen een Rx en Tx verbinding nodig heeft, en niet daarnaast nog een scala aan z.g. handshakes zoals DTR (Data Terminal Ready) etc.
  • Jazeker, die keuzes zijn er allemaal. En ik heb ze nu allemaal geprobeerd, na wijzigen eerst gereboot, maar het gekke is dat de reactie hetzelfde blijft: eerst wordt de GPS gevonden, de transfer start en na 2 minuten krijg ik weer de melding dat er een probleem met de Verbinding is etc. Daar word je toch gek van?
  • wat je nog kan proberen is de verzend en ontvangstbuffer kleiner te maken.
  • als dat ook niet werkt kun je dan even exacte type GPS en de exacte naam +versie van het softwarepakket geven. dan kunnen we misschien iets meer zoeken op internet.
  • De ontvangst- en de verzendbuffer tegelijk verkleind. Na verandering van de instellingen gereboot: Eerst een klik teruggezet: maakt geen verschil Nog een klik terug: de PC ziet meteen geen GPS meer aan de COM-poort hangen. Nog lagere instelling heb ik niet meer geprobeerd (zou trouwens nul geweest zijn) Buffers weer naar max geschoven: GPS wordt nog steeds niet zichtbaar - oeps nu fietsen we achteruit!
  • De andere optie: De GPS is een Garmin Streetpilot 3, software versie inmiddels 2.7 De bijgeleverde routeplanner is MapSource CityNavigator, inmiddels versie 6.3
  • Ook heb ik eens zitten terugbladeren in de oudere onderwerpen. Daar kwam ik onder MOEDERBORDEN het onderwerp "Compoort instelling MSI" van 08/08/03 tegen. Hierin wordt gesproken over de invloed van Norton. Ik heb Norton Internetbescherming 2003 erop staan, maar in de instellingen kom ik niets tegen over de COM-poorten. Is dit iets?
  • [quote:d8b9c6efa3="TheoHooymans"]Ook heb ik eens zitten terugbladeren in de oudere onderwerpen. Daar kwam ik onder MOEDERBORDEN het onderwerp "Compoort instelling MSI" van 08/08/03 tegen. Hierin wordt gesproken over de invloed van Norton. Ik heb Norton Internetbescherming 2003 erop staan, maar in de instellingen kom ik niets tegen over de COM-poorten. Is dit iets?[/quote:d8b9c6efa3]a)Norton is meer dan alleen (die/dat) internetbescherming. Zo heb je bijv ook Norton Antivirus, en meer... b)Ja lijkt me logisch, het is internetbescherming, dat heeft echt absoluut niks met COM te maken... Even voor de duidelijkheid :wink:
  • wat je nog zou kunnen proberen is de snelheid verlagen naar 4800 baud en anders eens kijken op de supportpage van de gps: http://www.garmin.com/support/faqs/
  • Tsja, in mijn wanhoop ga ik gekke dingen zeggen, hè. Ook het verlagen van de snelheid geeft geen soelaas, MapSource blijft zelfs beweren dat hij met 9600 Bps werkt en na twee minuten weer .... De website van Garmin heeft me ook niet verder geholpen. Nu heb ik het verhaal maar eens op het GPS-forum gezet. Kheb weinig hoop, het lijkt toch meer een computer probleem dan een GPS-probleem. Ik ben wel dankbaar voor de terriers die zich in het probleem hebben vastgebeten, complimenten hoor.
  • Was ik er al die tijd zeker van dat het aan de computer lag, is het toch de GPS geweest. Door onbegrijpelijke oorzaak heeft de GPS "gekke" signalen afgegeven naar de computer, hetgeen nu hersteld is door het ding te resetten. Dat is een opstart waarbij je een bepaalde toetscombinatie vasthoud en dan vervallen alle gebruikersinstellingen en ook de opgeslagen informatie (die ik juist naar de computer had willen brengen). Dus ik ben wat gegevens kwijtgeraakt, maar het geheel functioneert weer. Ik schaam me dood dat ik jullie op het verkeerde been heb gezet en kan alleen maar uit de grond van mijn hart bedanken voor de geboden hulp. Als er ooit iets is wat ik kan terugdoen, klop maar aan.
  • Graag gedaan Theo. We worden allemaal wel eens op het verkeerde been gezet. En achteraf is het dan zo eenvoudig . . . . . Hoe dan ook, helemaal niet erg. Jan de Boer

Beantwoord deze vraag

Weet jij het antwoord op deze vraag? Registreer of meld je aan met je account

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.