Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Anders (hardware)

Ageia PhysX

-stof-
8 antwoorden
  • Wat is dit? http://www.azerty.nl/producten/product_detail/260/5651/bfg-ageia-physx-128-mb-ddr3.html een snelle videokaart voor pci en zonder uitgangen? :o :-?
  • Het is geen videokaart, maar een physics kaart. Deze neemt de physics berekeningen uit handen van de processor. Er zijn eigenlijk nog geen games die dit ondersteunen. Komt nog wel, maar het blijft de vraag of deze aanpaak aan gaat slaan. Alleen aanschaffen als je geld teveel hebt.
  • en wat zijn physics berekeningen :D ?
  • [quote:8c5c555210="gerben"] Alleen aanschaffen als je geld teveel hebt.[/quote:8c5c555210]
    Nooit dus :lol: (beetje offtopic)
    volgens mij de achtergrond.Weet niet zeker
  • Lees dit bijvoorbeeld eens door, als je meer wilt weten.
    http://www.pcper.com/article.php?aid=140

    Physics berekeningen zijn nodig om bepalen waar iets zich bevindt, en hoe het beweegt. Een stuiterende bal is niet zo'n probleem. Een explosie wel, aangezien er vele fragmenten alle kanten uitvliegen. De meeste games laten de toestand ervoor zien, dan een flinke rookwolk, en dan de situatie erna. Met deze kaart kun je ook de brokstukken laten zien, en de bewegingen ervan in realtime laten berekenen.
  • [quote:bfc1e0f2e9="gerben"]Lees dit bijvoorbeeld eens door, als je meer wilt weten.
    http://www.pcper.com/article.php?aid=140

    Physics berekeningen zijn nodig om bepalen waar iets zich bevindt, en hoe het beweegt. Een stuiterende bal is niet zo'n probleem. Een explosie wel, aangezien er vele fragmenten alle kanten uitvliegen. De meeste games laten de toestand ervoor zien, dan een flinke rookwolk, en dan de situatie erna. Met deze kaart kun je ook de brokstukken laten zien, en de bewegingen ervan in realtime laten berekenen.[/quote:bfc1e0f2e9]

    OK, maar dan neemt zo'n Physics-kaart toch juist werk uit handen van de Grafische kaart, niet van de processor?
  • Volgens mij berekent je grafische kaart enkel de weergave van de fragmentjes, nadat ze ingeslagen zijn op muren, meubels, etc…

    De processor moet echter de schade van ieder deeltje op die muur, meubels, etc berekenen.

    Voorbeeld: Een granaat ontploft voor een deur, en naast een werktafel…

    Processor berekent hoe zwaar het meubel beschadigd is (op basis van de hoek waarmee het fragmentje inslaat, de snelheid, etc…)
    Grafische kaart berekent uitzicht van de deur (of wat er van overblijft), en uitzicht van de tafel… (stukken uit, krassen…)

    Physics processor berekent het eerste, zodat je processor zich meer kan bezig houden met de AI (artificiële intelligentie) en andere taken.

    Grtz, thommich :wink:
  • Inderdaad, de processor levert normaalgesproken nog wel de geometrie data aan de grafische kaart, die er vervolgens een beeld van rendert. Hoe het beeld er uit moet zien wordt dus al door de CPU berekend. Nu wordt dat dan door dit kaartje gedaan die er speciaal voor gebouwd is. Neemt a. de CPU veel werk uit handen die meer capaciteit aan andere zaken kan besteden en b. kunnen de physics van een game veel beter omdat de kaart zoveel rekencapaciteit daarvoor heeft.

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.