Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Anders (hardware)

Nog wat te redden of verloren?

s.Mighty
4 antwoorden
  • hallo,

    zit sinds vanochtend me thet probleem dat mijn 160 GB Hardissk van maxtor (diamond 10, model: 6V160E0 ) tikt, dan start windows niet meer door, na het schermpje met dat lopende balkje krijg ik een zwart scherm, meer niet. Bijna direct nadat het schermpje is afgelopen begint de harde-schijf te tikken, hij word wel herkend door de bios, maar waarschijnlijk zitten er fouten op de harde schijf, heb al geprobeerd om de harde schijf op een andere poort aan te sluiten, of een andere voedings kabel/ andere S-ATA kabel, het mocht allemaal niet baten.

    1) is er nog een manier dat ik die date terug kan krijgen.(het hoeft neit persé, grootste deel heb ik op mijn andere harde-schijf staan, maar het gaat mij vooral om mijn muziek-collectie (4gb) en verscheidende andere balangrijke bestanden)
    2) Moet ik de HD op RMA naar Azerty sturen (waar ik de computer gekocht heb) of moet ik hem rechtstreeks naar Maxtor sturen?

    Ik ga morgen even langs de lokale pc-boer om hem even verder te testen, (de andere pc hier is een IDE, zonder S-ATA)

    alvast bedankt,

    P.S. heb nog het gerantiebewijs/ de factuur.
  • Hang em in een andere PC en probeer te redden wat er te redden valt. Start de hd zo min mogelijk opnieuw op (elke keer kan de laatste keer zijn).
    Voor data-herstel programma's; zoek op 'data recovery' op Google.
  • Of je je data nu gered krijgt of niet: als de schijf mechanisch kaduuk is even per webformulier contact opnemen met Azerty.

    Bij volledige garantie (hangt af van hoe je het systeem gekocht hebt: 1 jr.-2 jr. garantie) krijg je RMA nummer teruggemaild, kun je de schijf opsturen en krijg je, bij gebleken defekt, een nieuwe teruggezonden. Let wel: de heenzending + terugzending betaal je zelf.
    Over de snelheid van afwikkeling bij Azerty, mits ze voorraad hebben, heb ik (tweemaal) geen klagen gehad.

    Als je formele garantie voorbij is, gelden deelvergoedingen. Als consument mag je (wettelijk) rekenen op een gebruikstijd van een artikel. Als een HD 5 jaar mee zou moeten gaan en hij is na 2,5 jaar kaduuk, moet je de vervanging half zelf betalen. De andere helft is voor de leverancier.
    Over die gebruiksduur/garantie/vergoedingen is al veel gezegd. Daar kun je zelf even op Googelen of forums afstruinen.
  • Harddisks hebben vaak een langere garantie, drie of zelfs vijf jaar. Deze moet je waarschijnlijk claimen bij de fabrikant (of importeur) zelf.

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.