Vraag & Antwoord

Anders (hardware)

Garantie is niet overdraagbaar ?

8 antwoorden
  • Beste, Ik heb 3 maanden geleden 2 Western Digital schijven via Marktplaats gekocht, mét rekening en mét nog ruim 2.5 jaar garantie bij een (web) shop in nederland. Nu is er echter 1 schijf die mankementen vertoont en ik wil hierop garantie claimen. Krijg ik echter het volgende mailtje terug: Een garantie is helaas niet overdraagbaar, wat wil zeggen dat alleen de persoon die de schijven bij ons aangekocht heeft aanspraak kan maken hierop. Maar is dit ook wettelijk zo ? BVD Freek
  • B*S*. Als jij een aankoopbewijs hebt voor het betreffende produkt moet men jou gewoon garantie geven. Precieze info kun je inwinnen bij de Consumentenbond.
  • Ik zou hun algemene voorwaarden eens bekijken als er niets over in staat is ie uit zijn/haar nek aan het kletsen. Dan heb je nog wettelijke bepalingen maar het lijkt me sterk dat je bereid bent om die voor de rechter te gaan halen en dat is eigenlijk de enige manier om je gelijk te krijgen als de verkoper moeilijk doet... Je kan nog ff aankloppen bij degene van wie je ze gekocht hebt, en vragen of hij/zij ff een mailtje wil sturen naar de verkoper.
  • Om welke (web)shop gaat het hier? Die garantie op harde schijven is trouwens fabrieksgarantie: het lijkt erop dat die webshop gewoon te lui is die schijf voor je te RMA'en.
  • Het gaat hier om de webshop Yorcom.nl Ze zeiden idd dat ik fabrieksgarantie kon claimen maar ik vind dat zoveel rompslomp, maarja het zal dan toch moeten.... ik heb mn pc nodig ! Freek
  • ff hun voorwaarden checken: http://www.yorcom.nl/html2/voorwaarden.htm [b:e5c83f08d7]Artikel 12: Garantie[/b:e5c83f08d7] [i:e5c83f08d7]1. Yorcom staat in voor de kwaliteit van de door haar naar beste weten en kunnen verleende diensten en voor de deugdelijkheid en de goede kwaliteit van de door haar geleverde zaken, met dien verstande dat de garantie niet verder gaat dan in de hierna volgende bepalingen vermeld. 2. Op een uitgevoerde reparatie wordt drie maanden garantie verleend. Op geleverde zaken wordt zes maanden garantie verleend tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. 3. Indien de afnemer aan Yorcom een opdracht heeft gegeven tot reparatie en de afgegeven zaak niet binnen drie maanden na de afgiftedatum, tegen betaling van het wegens onderzoek of reparatie verschuldigde bedrag, heeft afgehaald, wordt deze geacht afstand te hebben gedaan van de ter reparatie ingeleverde zaak ten behoeve van Yorcom. De afnemer zal alsdan Yorcom vrijwaren voor alle aanspraken van derden met betrekking tot deze zaak. 4. Door de afnemer binnen de garantietermijn aangetoonde en aan Yorcom verwijtbare fouten, gebreken of onvolkomenheden - voorzover vallende onder de in dit artikel bedoelde garantie - worden voor rekening van Yorcom zo spoedig mogelijk hersteld, vervangen, hetzij teruggenomen tegen kreditering. 5. Hardware dat binnen 8 dagen na aankoop datum defect raakt zal Yorcom binnen 3-5 werkdagen omruilen, mits voorradig. U dient wel eerst het component op te sturen of anderszins aan te leveren. Is uw product stuk na de periode van 8 dagen dan zal reparatie/ vervanging binnen 14 tot 28 dagen plaats vinden. 6. Op samengevoegde produkten en onderdelen, noch op verbruiksgoederen (drums, toners en linten e.d.) geeft Yorcom garantie, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk een garantie is toegezegd. 7. De afnemer dient de voor vervanging of reparatie in aanmerking komende zaken voor eigen rekening en risico af te leveren op het door Yorcom op te geven adres. 8. Voor zaken met een door andere dan Yorcom bijgevoegd garantiebewijs geldt, voorzover afwijkend van het in deze voorwaarden gestelde, het in deze voorwaarden gestelde. 9. De afnemer kan geen beroep doen op de garantiebepalingen indien: a. indien de afnemer de zaken heeft verwaarloosd b. indien de afnemer wijzigingen aan de zaken heeft aangebracht c.q. heeft laten aanbrengen waaronder ook vallen reparaties die niet door of namens Yorcom zijn verricht c. bij onoordeelkundig of onzorgvuldig gebruik, verkeerde aansluiting, verkeerde netspanning, blikseminslag, beschadiging door inwerken van vocht of door andere van buiten komende oorzaken of onheilen d. het apparaat niet op de gebruikelijke dan wel in de gebruiksaanwijzing omschreven wijze is onderhouden e. het apparaat wordt gebruikt met ongeschikte of verkeerde assecoires f. indien de afnemer de zaken op andere wijze onachtzaam heeft behandeld[/i:e5c83f08d7] Ze hebben het dus steeds over "afnemer", en juridisch gezien ben jij dat niet, maar de persoon van wie je het gekocht hebt. ff verder zoeken over wat de wet hierover zegt ...
  • er staat vast niet in dat de afnemer zijn verplichtingen niet zou kunnen overdragen.... maar hoe dan ook: degene die zich tegenover de leverancier met kassabon legitimeert heeft alle rechten die de wet hem toekent in het consumentenrecht.
  • [quote:c9a870eb90="derkdejong"]degene die zich tegenover de leverancier met kassabon legitimeert heeft alle rechten die de wet hem toekent in het consumentenrecht.[/quote:c9a870eb90] Probleem is alleen dat als die rechten je niet worden toegekent door de winkel, je niet naar de politie ofzo kan stappen om te zeggen dat ze de wet hebben overtreden. Je zult je gelijk in de rechtbank moeten gaan halen, en dat is een beetje het probleem met dit systeem, het zal altijd velen malen duurder zijn om je gelijk te halen dan gewoon een nieuw product te kopen. Ook als je de process kosten wil vorderen moet je geloof ik weer een nieuwe zaak aanspannen. Het is gewoon teveel gedoen en daarom doet niemand het en kunnen leveranciers heel makkelijk rommelen met garantie.

Beantwoord deze vraag

Weet jij het antwoord op deze vraag? Registreer of meld je aan met je account

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.