Vraag & Antwoord

Anders (hardware)

Externe HD gevallen ...

Het is moeilijk te zeggen wat er kapot is. Ooit een defecte HD gedeeltelijk kunnen recoveren. Daar was wel veel geduld voor nodig. Wanneer de schijf niet herkend wordt door de computer (wel rechtstreeks aansluiten, dus niet via USB oid), dan lijkt me het voor de gewone gebruiker einde verhaal. Mocht de HD herkend worden, dan is waarschijnlijk wel software die de schijf kan lezen. Maar goed, zo heb ik dus ooit een 40GB HD laten checken. Dat heeft toen al met al wel een halve dag geduurd. Het grootste probleem voor mij was dat ik niet kon zien of de recover software hard aan het werk was en zinvol bezig was. Het duurde meer dan 1 uur voor dat er echt iets gebeurde dus ja bij de eerste pogingen dacht ik dat er helemaal niks gebeurde. Volgens mij zal Seagate geen OEM schijven vervangen. Kijk op hun site hoe het met de garantie gesteld is. Verder is mijn ervaring niet dat Seagate lukraak garantie geeft op HD's jonger dan 3 jaar.

Anoniem
Hans.Vosman
8 antwoorden
  • Mijn externe harde schijf is gevallen en wordt nu niet meer herkent in vista …
    Wat kan ik doen?
    Ik hoor wat getik iets langer dan 1 sec en na een paar keer juist alsof iets valt en naveert.

    Help?
  • [quote:ec01328230="Lektroluv"]Mijn externe harde schijf is gevallen en wordt nu niet meer herkent in vista …
    Wat kan ik doen?
    Ik hoor wat getik iets langer dan 1 sec en na een paar keer juist alsof iets valt en naveert.

    Help?[/quote:ec01328230]

    Wat je zou kunnen proberen is de harde schijf uit de behuizing te halen (indien mogelijk) en dan aansluiten op een controller in je pc. Mogelijk dat je dan met diagnostic software van de fabrikant de harde schijf kan testen.

    Mocht er nog garantie op zitten dan zou ik niet zelf gaan testen, tenzij er duidelijke valschade te zien is.
  • Op de behuizing zit geen garantie meer, ik heb de interne schijf enkele maanden geleden vervangen door een andere nieuwe schijf.
    Op deze schijf heb ik wel nog garantie …
  • Je kan nog wel waarborg erop hebben, maar als je ze zèlf liet vallen en je bent eerlijk…
  • Ik weet het.
    Kan dit soort getik ook ontstaan wanneer je bijvoorbeeld veel dingen ineens aan het kopieren bent?
    Of komt dit zelden voor …

    Of door iets anders, om er nog garantie op te hebben?
  • Dat getik is wel duidelijk een klapper geweest. Maar ik zou hem gewoon domweg naar de fabrikant sturen onder het mom van: doetnie…

    Dan krijg je gerust een nieuwe. Althans dat is mijn ervaring. Bij seagate kijken ze geeneens. Elke schijf die nog geen 3 jaar oud is krijg je zonder pardon een nieuwe.
  • Het is me meer te doen om de data die erop stond (staat …)

    De winkel waar ik hem gekocht heb zal hem dan opsturen naar Seagate of hoe zit dat?
    Ik ken namelijk de persoon vanwie ik de schijf in zijn winkel gekocht heb.
    Ik weet niet als hij er schuld mee heeft als ik gewoon vertel dat de schijf ineens niet meer werkt. Terwijl ik weet dat hij gevallen is.
  • De data ben je kwijt. (Daarom zal ik nooit backups op verplaatsbare "externe" HD's zetten) Een schijf doe ik ook nooit via de winkel garantie. Altijd direct via fabrikant. Seagate zit gewoon op Schipholrijk, Daar heb ik hem toen der tijd zelf heen gebracht. 3 dagen later had ik een nieuwe.
    Mja de data ben je kwijt. Je kan het laten recoveren dat kost tussen de 500 en 800 euro. Het is maar net hoe belangrijk die data is :wink:

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.