Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Anders (hardware)

Hardwarefout, of tóch software: BSOD

None
11 antwoorden
  • Ongeveer een half jaar geleden heb ik dit onderwerp ook al eens te berde gebracht. Het gaat om een laptop waarbij bij opstart een bewolkt scherm is te zien, alleen overdrijvende wolkenvelden. Geen andere activiteit. Inmiddels ben via een ander kontakt verder gekomen. Na een paar keer opnieuw uitzetten en weer opstarten kwam er een scherm met blokjes tevoorschijn. Dat resulteerde in een BSOD (Blue Screen of Dead) met de mededeling dat het wel eens aan device driver ATI2DVAG kon liggen. Stop vermeldde 0X000000EA
    Er volgde een memory dump, welk een 10-15 minuten duurde en daarna startte de laptop gewoon op en kon ik er meerdere uren mee werken. Maar vanmiddag weer hetzelfde, weer een BSOD met mem dump en nu doet ie het weer.
    Nu vraag ik me af, het Windowsscherm is vaak te slecht om mee te werken, maar het BSOD scherm is foutloos. Dus tóch een software probleem? Ik neem aan dat de driver voor het BSOD een andere is dan die voor Windows. Zou het dan toch die driver ATI2DVAG zijn? Ik heb hem wel gedownload maar weet niet hoe ik die moet installeren want ondanks een knop voor installatie instructies op de site gebeurt er niets: geen install instructies.
    Wie kan hier iets verstandigs over zeggen.
    Gelukkig Nieuwjaar!!
    perloc
  • heb je hier de drivers opgehaald

    http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx
  • canonboy: bedankt voor de tip, maar dat werkt niet. Via die site kwam ik bij Toshiba terecht (mijn laptop Satellite pro A300D-161) en die kende zijn eigen computer zelfs niet!! Dat heb ik al vaker gezien, dat een Toshiba site meldt dat mijn Toshiba computer niet bestaat!
    Dus ik ben nu een display install programma van 159 MByte aan het downloaden (nog 17 uur te gaan met mijn langzame verbinding) van een andere site en ik zal eens kijken of dat de oplossing brengt. Morgen dus.
    perloc
  • [quote:3634e773e2="perloc"]Zou het dan toch die driver ATI2DVAG zijn? Ik heb hem wel gedownload maar weet niet hoe ik die moet installeren want ondanks een knop voor installatie instructies op de site gebeurt er niets: geen install instructies.[/quote:3634e773e2]Of het die is, weet ik niet, maar wat het installen betreft, helpt Google je misschien verder?
  • Als je voor jouw Toshiba Satellite pro A300D-161 op de ATI/AMD site uitkomt op de website van Toshiba, is dat omdat je Windows XP draait. Want videokaart drivers voor Vista en Windows 7 staan daar wel. Catalyst Control Center is 11.12 is 93.2 MB groot. Het is me dus niet duidelijk, wat je met die 159 MB aan het downloaden bent.

    Verder zit je blijkbaar in Zuid Afrika. Dan kun je het beste gebruik maken van deze hyperlink http://za.computers.toshiba-europe.com/innovation/generic/SUPPORT_PORTAL/ Ook daar kon ik jouw model niet vinden. Ik kwam niet verder dan Satellite pro. Er is weliswaar A300 te selecteren. Maar niet A300D. Echter zoals je kunt zien, kun je daar eventueel een serial number intypen. Of probeer met je probleem laptop de optie Auto Detect. Eventueel in Windows veilige modus met netwerkondersteuning.

    Voor dat BSOD probleem, zou je nog even kunnen kijken op de site van Microsoft http://support.microsoft.com/kb/322205
  • Ook het downloaden van dat display programma van 159MB is misgegaan. Van een Toshiba site vandaan gehaald. Vele keren de download gestart maar meldt gelijk al dat "Resume not possible" is. Hij blijft iedere keer halfweg steken.
    Ik stel me zo voor dat een diplaydriver vervangen niet zomaar gaat: de display is continue in gebruik.

    Ik heb het eigenlijk al opgegeven, het gaat veel te vaak mis om ermee te kunnen werken. Er zit een soort regelmaat in: als de comp koud is gaat het bij boot gelijk mis. Alles start op behalve het scherm. Windows ontdekt dat er iets mis is met de display driver en doet een memory dump. Dat duurt een 20 minuten, daarna reboot ie en start normaal op met de mededeling dat er een "Recovery from s serious error" heeft plaatsgehad. Dan doet ie het een uur, 2 uur normaal en ineens schiet het scherm helemaal vol met blokjes, lijnen, ruis. Weer een memory dump enzovoort.
    Ik weet niet wat ik ermee aan moet. Laten repareren is te kostbaar, daar heb ik het geld momenteel niet voor (beschikbaar).

    Ik zal nog eens op Internet kijken naar die driver uit mijn eerste bericht.
    Ik heb daar trouwens ook gemeld dat dat BSOD scherm normaal is maar dat moet ik ook updaten: het is soms normaal maar vaak ook helemaal mis. Pas ná de reboot gaat het vaak goed, ook niet altijd.

    Ik heb, met mijn lange electronia ervaring, de sterke indruk dat het een los kontakt is wat door warmtewerking soms wordt hersteld.
    Dank voor meedenken!!
    perloc
  • Ik heb een paar uur op Internet doorgebracht wat het volgende heeft opgeleverd. De problemen met mijn display driver zijn algemeen voor het type wat ik heb (ATI Mobility Radion HD 3650). Ik heb bij AMD, noch ergens anders een ge-updated versie kunnen vinden: het type wat in deze laptop zit komt zelden voor in de listings. Bij AMD wordt zelfs voor de drivers geen WinXP 64 bit genoemd!
    Autodetect en install? vergeet het maar!
    Tevens zie ik op diverse sites: AMD ATI = PROBLEMEN.
    Er lijkt dus geen oplossing voor dit probleem.
    Sterker nog! Veel Toshiba sites kennen zelfs hun eigen computer helemaal niet!!
    Dus geen Toshiba meer en ook geen AMD meer.

    Dus laptop in de wast bin??!!
    Advies: koop dus geen computers met een ATI display driver!!
    Slechte zaak voor AMD, geen ondersteuning of update voor dit product.

    perloc
  • Dan heb je, neem ik aan, gebruik gemaakt van deze hyperlink http://pc-support.toshiba-europe.com/drivers/ Daarin kun je namelijk wel de Toshiba Satellite pro A300D selecteren. Alleen niet die 161. Daar wordt zo te zien Windows XP genoemd. Dan zullen wel de 32 bit versie bedoelen. Die XP drivers zijn inderdaad 159 MB groot. Dit zie ik daar staan
    [quote:6ca245e7f8] 25/09/09 Display Driver ATI Windows XP 8.634.1 World Wide [/quote:6ca245e7f8]
    Het lijkt me ietwat voorbarig, om de Toshiba laptop met de ATI/AMD videokaart, nu al af te keuren. Had je wel eerst nadat je via het configuratiescherm > Software de oude drivers had verwijderd, de laptop opgestart in Windows veilige modus, om via applicatie Driver Sweeper de restanten te verwijderen. Zodat je de laptop weer in de normale Windows modus kunt opstarten. Check dan eerst of de chipset drivers zijn geïnstalleerd/geüpdatet. Dan pas installeer je de nieuwe ATI/AMD video drivers.
  • Ik zal hier later weer op ingaan en nogmaals de latop uit de kast halen.
    De airco is momenteel defect en het is hier 35 graden.
    Hopelijk morgen gerepareerd.

    perloc
  • Airco nog niet gerepareerd, maar vooruit dan maar, dan maar een beetje zweten.
    jolo: dank je wel voor je adviezen, maar wat mij betreft is dat toch wel een gepasseerd station. Dat wil niet zeggen dat ik nalaat je advies op te volgen, maar dan bij koelere omstandigheden.
    Ik heb nogal wat uren doorgebracht het probleem op te lossen. Gisteren heb ik in Google het volgende getypt:
    "Toshiba A300D Display driver download" en zowaar, dat bracht me bij een site waar mijn D-driver te vinden was!, deze:
    http://drp.su/drivers/notebooks/?v=Toshiba&m=Satellite%20A300D&id=658&l=en
    Geïnstalleerd en aanvankelijk kreeg ik hoop dat het probleem was opgelost, startte 4 keer zonder problemen op. Ook de 5 de keer maar na 5 minuten, het hele scherm een blokkendoos!!
    Dus ik vraag me nog steeds af: hardware- of software fout.
    Indertijd na de aankoop kreeg ik de keus Vista of XP te installeren. Zover ik me herinner was er geen mogelijkheid om een systeem CD te maken. Moet nog eens goed gaan zoeken of ik die misschien heb ergens. Anders zou Vista misschien een oplossing kunnen brengen….
    Ik zoek verder als de airco weer werkt.

    MVG perloc
  • Even updaten.
    Na veel omzwervingen ben ik via een ander forum beland bij een support site van AMD. Daar bleek een Display install file van 95MB te downloaden. Die heb ik geïnstalleerd op de 18de van deze maand. Sindsdien heeft het goed gewerkt tot vanmorgen toen een heel andere fout (?) optrad: 3 beeps bij opstart, zwart scherm, verder niets. Daar heb ik inmiddels een andere thread voor geopend.
    Dus deze kan worden gesloten.
    MVG perloc

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.