Vraag & Antwoord

Anders (hardware)

harddisk redden??

14 antwoorden
  • ik gebruik thuis als server een ibm aptiva 2153-eu3 als server .De originele harddisk is vorig jaar veranderd (eerst maxtor 9gb) en toen zette ik er een fujitsu mpf3204ah erin (20 gb). Hij werkte altijd. De laatste tijd merk ik dat hij de hele tijd blijft happeren. Het wil niet meer vloeiend lezen. Ik heb het helemaal geformateerd. Hierbij kwam ik te weten dat de harddisk veel bad-sectors had. ben bij fujistu website gegaan en heb iets gedownload (fjerase) die de hele harddisk helemaal leegmaakt, net alsof ie dus uit de fabriek komt. Geen badsectors meer. MAar hij blijf maar happeren en wil niet lezen. Om win xp op te starten duurt het zeker 6 min, je hoort het kraken, dan niet meer, dan weer en zo gaat het maar door.. weet iemand misschien raad?
  • Om bad sectors met een programma te verwijderen is een bad idea. Bad sectors zijn namelijk beschadigingen die zich door een programma echt niet laten verwijderen. Ik neem aan dat je een low level format hebt uitgevoerd. Maar je kunt blijven formatteren tot je een ons weegt, de enige oplossing is een nieuwe harde schijf.
  • Hoe lang geleden heb je die HD gekocht, zit er geen garantie meer op ? Enig idee hoe al die bad sectors zijn gekomen ? Van jaren en jaren geleden weet ik dat er wel een probleem was met bepaalde mobo's die zo snel opstarten dat ie de schijf ging raadplegen voordat ie op toeren was gekomen, maar dat kan het niet zijn.
  • [quote:b31760dd8b] Op 06-05-2002 18:14 schreef Binary: Om bad sectors met een programma te verwijderen is een bad idea. Bad sectors zijn namelijk beschadigingen die zich door een programma echt niet laten verwijderen. Ik neem aan dat je een low level format hebt uitgevoerd. Maar je kunt blijven formatteren tot je een ons weegt, de enige oplossing is een nieuwe harde schijf. [/quote:b31760dd8b] Als je nou de harde schijf helemaal formateerd uit DOS gaan die bad sectors dan niet weg? Het is het proberen waard denk ik zo GREETZ Stefan
  • Je kunt er zo'n progje overheen gooien dat alle bad sectors opzoekt en ze markeert als bad. De schijf zal die sectors dan niet meer gebruiken en de schijf zal wel weer wat sneller werken met minder lawaai. Norton utilities heeft zo'n progje maar spinrite [url]http://grc.com/spinrite.htm[/url] doet het ook goed.
  • dat heb ik ook gedaan. maar hij blijft nog steeds vervelen. Vanmorgen toen ik het opstarte (nu met win2k) werkte het perfect. Na een keer restarten, wou ie niet meer opstarten, er kwam een blue screen voordat windows helemaal klaar was met loaden. Het zij dat de 'bootdevice not found'. Toen ik een of ander software van fujitsu zelf probeerde (fjdt.exe) om de harddisk te controleren, gaf het error code A101F2. Dit ga ik nu ff onderzoeken. Bedankt voor alle reactie
  • Mocht het niet lukken zou ik maar de garantie gaan 'claimen'... (mits je die nog hebt) Want je kunt er wel heel veel tijd in steken, maar als het dan nog niet werkt is dat zonde. Volgens mij is een HD vanaf een bepaald aantal/percentage bad sectors in feite afgeschreven en komt dus in aanmerking voor garantie... Daarnaast is het vaak zo dat bad sectors zich verder uitbreiden :sad: En als je het hoort kraken kan het erop duiden dat de koppen af en toe de schijf raken lijkt me :eek:
  • ja ik denk dat ik dat maar zal doen.. jammer dat ik de harddisk nou niet hiet heb gekocht maar in curacao :sad:
  • :eek: Maar dat wil niet zeggen dat je hem perse ook in curacao moet inleveren voor garantie. Je hebt gewoon wereldwijd recht daarop. :smile: Dus je moet de importeur benaderen hiervoor...
  • De importeur heeft hier in principe niets mee te maken. Je zult bij de verkoper van je schijf moeten zijn. Mocht dat een probleem zijn dan kun je proberen via de fabrikant iets te bereiken, maar als hij iets doet is dat uit service overwegingen en niet uit plicht. De enige plicht die bestaat komt voort uit een overeenkomst tussen de verkoper en jou. En jammer maar dat is op curacao! :sad:
  • ff gezocht: Ik weet niet of dit nog helemaal klopt (1999) is maar ze kunnen je anders vast vertellen wie nu de importeur is: [quote:277a5541f8]Acal Nederland, Eindhoven tel: 040-2502602 fax: 040-2510255 acal@acal.nl ACAL is sinds 1968 een vooraanstaand technisch distributeur, gespecialiseerd in LAN/WAN-oplossingen (o.a.Cisco, Shiva, Teles, Extreme, SMC), document-management en storage (Canon, [b:277a5541f8]Fujitsu[/b:277a5541f8], Sony, Pioneer, Smart and Friendly, HP, Whitepine, Kodak), componenten (Abit. Hercules), security en multi-services (Checkpoint Firewall, Cisco IP telephony). ACAL biedt resellers tevens seminars en trainingen via het unieke AC@LLEGE-concept. [/quote:277a5541f8] Tenzij die nieuwe HD (want het is toch die fujitsu die problemen geeft??? :???: ) van IBM afkomt, dan moet je bij hun zijn... Succes :smile:
  • Bad sectors ontstaan bijv. door of corrosie (schijf is niet luchtdicht) of door speling op de as. Vooral dat laatste is vaak het geval. Betekend dus, dat de schijf die op een aantal toeren draait (best hard), door speling op de AS, een nog grotere speling heeft aan het eind van de ronde cirkel. Door deze speling tikt ie tegen de lees en/of schrijfkop aan en ploep/vonk/kets, en daar heb je weer een bad sectortje...! :smile: Dus, wat je ook doet, er blijven uiteindelijk bad sectors bijkomen. result: Schijf is rot -> idd Nieuwe kopen. Groet, Aswin
  • nee niet meteen een nieuwe kopen, ik zou eerst maar ff garantie gaan claimen. Mocht dat niet lukken kun je altijd nog een nieuwe kopen... Scheelt "knaken" :grin:
  • ik ga nou eerst proberen met de garantie. na het gebruiken van spinrite kwam ik te weten dat er 1 bad sector is. Dat is niet zo erg. Maar het probleem is dat hij niet wil opstarten. Als windows opstart krijg je een blue screen met 'inaccesable boot device' :sad: dus nu ff een fujitsu dealer gaan zoeken...... bedankt voor alle reacties

Beantwoord deze vraag

Weet jij het antwoord op deze vraag? Registreer of meld je aan met je account

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.