Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Anders (hardware)

Wat is "Retail"en "Bulk"

Anoniem
Bosje
10 antwoorden
  • Wat is "Retail"en "Bulk"
  • Retail
    Engels woord voor handel. Indien er achter een bijvoorbeeld een insteekkaart (retail) staat, wordt hiermee bedoeld dat de kaart verkocht wordt met volledige verpakking, drivers (CD of diskette) en een handleiding. Soms krijg je er dan nog wat extra's bij, zoals een spel of een tegoedbon.



    Bulk
    Indien er achter bijvoorbeeld een insteekkaart (bulk) staat, wordt hiermee bedoeld dat de kaart verkocht wordt zonder verpakking (in een antistatisch zakje). De kaart wordt dan bij de winkelier samen met meerdere kaarten in een doos afgeleverd. Het kan zijn dat de doos slechts 1 handleiding en 1 CD met drivers bevat. De kaart wordt dan los verkocht.

    (Kon je ook zelf hier opzoeken)
  • beschrijving van de begrippen op www.alternate.nl:

    'Bulk' betekend dat wij het product zonder enige extra's leveren, het komt echter ook voor dat er toch wel het één en ander bij bulkproducten geleverd wordt, dit wordt dan zo geleverd door onze leveranciers en gaat dan dus ook op dezelfde manier in de verkoop. Bij een 'Retail-versie' is het product verpakt in de originele-verpakking en hier zitten dan ook vaak alle benodigde spullen bij om dit product te kunnen gebruiken.

    voorbeeldje: bij een retail cd-brander zit een IDE-kabel, een cd met een brandprogramma en enkele lege cd's. bij de bulk uitvoering krijg je enkel de brander, zonder enige extra's (de functionaliteit/duurzaamheid van het product is echter niet anders)
  • [quote:7d4d160268="jackdegek"]beschrijving van de begrippen op www.alternate.nl:

    'Bulk' betekend dat wij het product zonder enige extra's leveren, het komt echter ook voor dat er toch wel het één en ander bij bulkproducten geleverd wordt, dit wordt dan zo geleverd door onze leveranciers en gaat dan dus ook op dezelfde manier in de verkoop. Bij een 'Retail-versie' is het product verpakt in de originele-verpakking en hier zitten dan ook vaak alle benodigde spullen bij om dit product te kunnen gebruiken.

    voorbeeldje: bij een retail cd-brander zit een IDE-kabel, een cd met een brandprogramma en enkele lege cd's. bij de bulk uitvoering krijg je enkel de brander, zonder enige extra's (de functionaliteit/duurzaamheid van het product is echter niet anders)[/quote:7d4d160268]de functionaliteit/duurzaamheid van het product is echter niet anders dat is niet waar op een bulk produkt zit maar een jaar garantie op een retail produkt zit meestal drie jaar garantie
  • Soms is het ook zo,

    OEM = zien dat je je ermee red en je hoeft bij de fabrikant niet op steun te rekenen. Geld gelukkig lang niet bij alle bedrijven, maar bv bij Creative vroegen ze er wel naar en bij OEM moest je zelf maar uitzoeken met de winkelier.

    Retail = je kan mooi bij de fabrikant aankloppen, zo deed ik dat met mijn Creative videokaart, ging veel sneller als dat ik het via de winkel zou doen en de kosten waren ook voor Creative ipv dat ik duur moet opsturen naar een winkel.

    ps, ik meen nu dat op alle consumenten electronica 2 jaar garantie zit, weet echter niet zeker of pc spul er ook onder valt. En ouder dan 2 jaar word een stuk pc hardware zelden bij 1 gebruiker ;)
  • [quote:7eea2c4928]de functionaliteit/duurzaamheid van het product is echter niet anders dat is niet waar op een bulk produkt zit maar een jaar garantie op een retail produkt zit meestal drie jaar garantie[/quote:7eea2c4928]


    dan nog is de functionaliteit/duurzaamheid van het product niet anders, je hebt alleen minder garantie, iets wat geen verschil maakt wat betreft werking en levensduur van het product,

    Ik geloof btw dat tegenwoordig dmv europese wetgeving er op elk hardware product minimaal twee jaar garantie moet zitten…
  • [quote:555d20b64a="jackdegek"][quote:555d20b64a]de functionaliteit/duurzaamheid van het product is echter niet anders dat is niet waar op een bulk produkt zit maar een jaar garantie op een retail produkt zit meestal drie jaar garantie[/quote:555d20b64a]


    dan nog is de functionaliteit/duurzaamheid van het product niet anders, je hebt alleen minder garantie, iets wat geen verschil maakt wat betreft werking en levensduur van het product,

    Ik geloof btw dat tegenwoordig dmv europese wetgeving er op elk hardware product minimaal twee jaar garantie moet zitten…[/quote:555d20b64a]leg dat maar eens uit aan je pcboer die zecht heb je nog het bonnetje? nee dan geen garantie heb je wel een aankoop bon dan moet je zelf met de importeur aan de slag. dit is een deel uit de voorwaarde van computerland.
    De standaard door ons geboden garantieduur is 1 jaar. Dit is vermeld op uw aankoopfactuur. Voor gebruikte artikelen, harddisken kleiner dan 30 Gb en CD-Rom spelers lager dan 52 Speed geldt een standaard garantieperiode van 3 maanden. Sommige artikelen krijgen van de producent een langere garantie. Computerland zal u daarover informeren indien dat bij door u aan te schaffen artikelen van toepassing is. Ook is het mogelijk dat u voor 2 extra jaren volledige garantie en nazorg met ons afsluit. Voor normale artikelen (geen CD-Writers, printers en scanners) en systemen bedraagt deze voorziening 6% van uw aankoopbedrag. De totale garantieperiode komt daarmee op 3 jaar inclusief onderdelen en arbeidsloon. TFT schermen kunnen last hebben van zogenaamde 'dode pixels'. Tot een bepaald aantal vallen deze buiten de garantie. Deze pixel tolerantie verschilt per merk. Computerland kan u hierover indien gewenst verder inlichten
  • http://www.stichtingcomputerconsument.nl/scc/voorwaarden.htm
  • [quote:58d057146e="plextor"]leg dat maar eens uit aan je pcboer die zecht heb je nog het bonnetje? nee dan geen garantie heb je wel een aankoop bon dan moet je zelf met de importeur aan de slag. dit is een deel uit de voorwaarde van computerland.
    De standaard door ons geboden garantieduur is 1 jaar. Dit is vermeld op uw aankoopfactuur. Voor gebruikte artikelen, harddisken kleiner dan 30 Gb en CD-Rom spelers lager dan 52 Speed geldt een standaard garantieperiode van 3 maanden. Sommige artikelen krijgen van de producent een langere garantie. Computerland zal u daarover informeren indien dat bij door u aan te schaffen artikelen van toepassing is. Ook is het mogelijk dat u voor 2 extra jaren volledige garantie en nazorg met ons afsluit. Voor normale artikelen (geen CD-Writers, printers en scanners) en systemen bedraagt deze voorziening 6% van uw aankoopbedrag. De totale garantieperiode komt daarmee op 3 jaar inclusief onderdelen en arbeidsloon. TFT schermen kunnen last hebben van zogenaamde 'dode pixels'. Tot een bepaald aantal vallen deze buiten de garantie. Deze pixel tolerantie verschilt per merk. Computerland kan u hierover indien gewenst verder inlichten[/quote:58d057146e]

    Ja kan er leuk op staan, maar je hebt gewoon recht op 2 jaar. Zowiezo belachelijk dat je maar 3 maand krijgt op nieuwe spullen.
    Die 2 jaar extra garantie moet je dus zowiezo niet afsluiten, want je hebt dus nu al 2 jaar garantie. En ik weet dat heel veel pc winkels rot doen met garantie gevallen, maar op zich heb je gewoon gelijk als jij na anderhalf jaar aankomt met je kapotte hdd die je in 2002 kocht.
    Maar goed, zowiezo is het aan te raden via de fabrikant te doen, scheelt iig weer de schakel van de winkel dus tijd verlies als je zeker weet dat je niet meteen iets nieuws mee krijgt of binnen zeer korte termijn wat kan verwachten.
    En kassabonnen kwijt raken …. snap niet hoe mensen dat toch steeds weer lukt :)
  • het is idd slap gelul dat je maar 3 maanden garantie krijgt, de wet schrijft gewoon iets anders voor. het is net zoals in uitgaansgelegenheden waar men bij de betaalde garderobe een bordje hangt waarop staat dat de directie niet verantwoordelijk is voor diefstal of verlies van jassen, iets wat wettelijk gezien niet juist is…

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.