Vraag & Antwoord

Anders (hardware)

Mag nieuwe camera niet terugbrengen. Terecht of onterecht??

16 antwoorden
  • Ik kocht twee dagen geleden een hele simpele digitale camera van Trust. De 350FT Powerc@m. Ik kocht deze bij It´s in Utrecht. Ik wist van tevoren wel dat je voor 69,95 geen geweldige kwaliteit kon verwachten, maar eenmaal thuisgekomen viel de kwaliteit me toch nog erg tegen. Ik had wel voorbeeldfoto´s gezien op internet van camera´s in dezelfde prijsklasse die beter waren. Ik vandaag terug naar de winkel om mijn beklag te doen en om mijn geld terug te vragen. Ze zeiden dat dat niet kon. "je wilt toch zelf ook geen gebruikt toestel kopen" aldus de verkoper. Maar het toestel is toch verder nog nieuw. Er zitten geen beschadigingen op of iets dergelijks. Ze wilden mij hoe dan ook het geld dus niet teruggeven. Wat is jullie mening hier over?? Moet het bedrijf geld terug geven of mogen ze dat inderdaad weigeren?? Sprake van goede service is er in ieder geval dus niet.
  • Volgens mij heb je wettelijk een aantal dagen de tijd om de koop ongedaan te maken en dus je geld terug te krijgen.
  • precies ! ze zijn WETTELIJK VERPLICHT de camera terug te nemen binnen een bepaald aantal dagen.
  • Neem er een glaasje water bij :wink: http://www.chipmunk.nl/wet.html
  • ga op zaterdag middag naar die tv boer. ga op de toonbank zitten en zeg dat je niet eerder weg ga voor dat je je geld terug hebt. als een van de verkoopers je van de toonbank wil trekken stort met veel gekrijs op de grond en blijf daar liggen. tot de ziekenwagen er is en stel ze dan aanspraakelijk voor gelede leed :lol: :lol: . je kan niet naar school(werk) je bent ziek je heb veel pijn en je kan je niets meer herinneren door de klap op de grond :lol: :lol:
  • Mis! Indien je in een winkel iets koopt, kan en mag de verkoper weigeren dat recipient terug te nemen, zelfs een uur later. Je hebt geen enkele wettelijke basis. Je doet je auto toch ook geen twee dagen later terug naar de garage omdat hij je plots toch niet bevalt?.... Je kan idd de raad van Plextor volgen, maar de kans is groot dat je niet in het ziekenhuis terechtkomt doch in de dichtsbijzijnde psychiatrische instelling.
  • Een vriendin van me heeft vorige week nog een DVD-speler van 300 euro teruggebracht naar de It's omdat het geluid tegenviel. Dat was een dag na aankoop. De verkopers bij It's en andere dozenschuivers zeggen altijd nee en blinken uit door een gebrek aan wetskennis (zo beweerde deze figuur bij aankoop al dat 2 jaar garantie alleen geldt voor witgoed in plaats van alle consumentengoederen). Ik zou nog een keer teruggaan en de chef te spreken vragen. Doe dat op zaterdagmiddag op luide toon, daar houden ze niet van.
  • Je mag producten binnen 7 dagen terugbrengen, zonder enige opgaaf van reden. Wel in de originele verpakking en onbeschadigd. Als je nog eens wat koopt, en je weet niet zeker of je het wilt houden, kun je vaak het beste naar een grote winkel gaan, zoals Mediamarkt. Die vragen helemaal nergens naar, en je kunt het vaak 14 dagen houden. Soms zelfs 30 dagen. De twee jaar garantie geldt voor alles, is een EU regeling. In Nederland heb je ook daarna nog garantie, in aflopende vorm gedurende de redelijkerwijs te verwachten levensduur van het product.
  • Hier is geen sprake van garantie. Het is een werkend toestel waar niets aan is, doch dat de dag na aankoop plots niet aan de verwachtingen voldoet. Je doet maar hoor....
  • Ik haalde garantie alleen maar aan ter illustratie van de onkunde van It's verkopers. Overigens bestaat er geen wettelijk recht om binnen zeven dagen te ontbinden, als het niet gaat om een koop op afstand (via telefoon, fax, internet aangegaan). Het is echter gebruikelijk dat winkeliers coulance betrachten. Je kunt verwijzen naar het feit dat It's Eindhoven zaken wel terugneemt.
  • Volgens mij geldt dat "niet tevreden > geld terug" recht inderdaad alleen bij koop op afstand, dus bv een internet bestelling. Niettemin vraag ik me af wat ze met die producten doen die retour komen. Zouden deze opnieuw worden verpakt? Het is immers onmogelijk om het terug te geven zoals je het hebt ontvangen, met vaak dichtgesealde platic zakjes, enz... Ikzelf zou niet accepteren dat indien ik een nieuw product koop, dat dit al eens uitgepakt is geweest door iemand anders...
  • Eindelijk logische antwoorden. Jij kan op twee dagen vanalles met dat toestel uitgespookt hebben. Ik blijf erbij dat wanneer je in een WINKEL koopt, je geen enkele wettelijke basis heb om dat toestel te laten terugnemen. Punt uit! Wanneer ik weet, dat een nieuw toestel aan mij verkocht word, dat reeds twee dagen bij een andere consument in gebruik geweest is, heb IK een wettelijke basis om die handelaar aan te klagen. Denk nu toch eens na...een bifsteak doe je ook geen uur later terug omdat je thuis plots ziet dat er een reepje vet inzit? Anders wordt het idd wanneer je een koop thuis afsluit. Doch dat is hier niet aan de orde. "[quote:82bd0c9748]niet tevreden > geld terug[/quote:82bd0c9748]" Kan ook van toepassing zijn wanneer de handelaar hierover reklame maakt, of dat in zijn verkoopsvoorwaarden vermeld.
  • Een beetje zakelijk ingestelde winkelier zal je een tegoed bon geven.Hij krijgt geen slechte reclame, en jij hebt het uiterste er uit gesleept.
  • . Niettemin vraag ik me af wat ze met die producten doen die retour komen. Zouden deze opnieuw worden verpakt? Het is immers onmogelijk om het terug te geven zoals je het hebt ontvangen, met vaak dichtgesealde platic zakjes, enz... [quote:48eb11d5ae]Veel winkeliers sturen het weer terug omdat het z.g.n niet goed is .Binnen een x aantal weken krijgen ze het produkt terug in orginele verpakking .Als nieuw!![/quote:48eb11d5ae]
  • [quote:a79064800d="DLiekens"]Hier is geen sprake van garantie. Het is een werkend toestel waar niets aan is, doch dat de dag na aankoop plots niet aan de verwachtingen voldoet. Je doet maar hoor....[/quote:a79064800d] Zoals in een andre post al is gezegd : 1 week wettelijk mag je hem zonder opgaaf van reden terug brengen. MITS onbeschadigd en in de originele verpakking. Dus als je het toestel hebt beschadigd dan geldt het niet. Wel een tip aan de topic starter : en dan kan ik meegaan met onze Zuiderbuur Als je zoiets gaat kopen en je weet dat de je eventueel een beroep wil doen op de 7 dagen : vraag het bij de aanschaf : laat het op de koopbon zetten. Dan krijg je niet deze heisa. Gedeeltelijk vindt ik dat je dit zelf over je hebt afgeroepen. Heb ik laatst ook bij mediamarkt gedaan, staat ook op de koopbon. Bij hun mocht ik er zelfs 2 weken over doen.
  • Heb een beetje ervaring met iets dergelijks. In principe heb je binnen een aantal dagen het recht om hem zondermeer terug te brengen. Maar de winkelier heeft het recht om in plaats van het geld je een tegoedbon te geven. Jan de Boer

Beantwoord deze vraag

Weet jij het antwoord op deze vraag? Registreer of meld je aan met je account

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.