Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Programmeren

records invoegen (insert)

Wiep Corbier
8 antwoorden
  • Ik wil in Access 2000 t.b.v. een faktureringsprogramma de mogelijkheid hebben om records in te voegen op een vastgestelde plaats. Werken met een index is een optie, maar bestaat er ook een functie voor..? wie weet een oplossing, of een plek waar ik dit kan zoeken….
  • Hoe bedoel je 'vastgestelde plaats'?
  • Waarom zou je het op een vastgesteld plaats willen invoegen. En dan? Wat is die vastgestelde plaats dan precies?
  • Ik heb in een faktuur bv. 10 regels, en wil de gebruiker de mogelijkheid geven om bv. tussen regel 3 en 4 een regel tussen te voegen. Een optie zou dan kunnen zijn om een record toe te voegen met ID 3.5, vervolgens tussen 3 en 3.5 bv weer 3.25 and so on..
    Op een gegeven moment krijg ik dan echter een numeric overflow. Daarom mijn vraag omtrent een andere oplossing, of bijv. een aangepaste functie…
  • Hoe ziet zo'n factuur eruit? Wat komt er op die factuur te staan? Het opbouwen van de factuur lijkt me namelijk niet iets wat in de database vastgelegd moet worden, alleen wat er in die factuur moet komen te staan.

    Misschien dat je nog wat meer info kan geven…
  • 3 tabellen gemaakt , klant,faktuurinfo, faktuurgegevens. Gekoppeld met debiteurnr en faktuurnummer. Bestand faktuurgegevens wordt gebruikt als opslag voor alle faktuurregels, en is gekoppeld met faktuurnr aan de tabel faktuurinfo (arbeidsloon,administratiekosten,datum aanmaning enz.),welke weer dmv debiteurnummer aan klantenbestand is gekoppeld.

    Er staan dus bv. 10 regels in het faktuurgegevensbestand met faktuurnr "563"
    vervolgens kiest de gebruiker een plek uit
    waar een nieuwe regel moet worden ingevoegd..

    Opzet programma werkt verder prima, en zou graag deze functionaliteit (insert) willen toevoegen…
  • Als ik het dus goed begrijp staat er een stuk tekst in factuurgegevens, die per regel is opgesplitst in records. Dan neem ik aan dat de userinterface dit ook zo afdwingt, dat wil zeggen, dat deze ze ook in rijen toont. Ik zou echter van al deze records een memoveld maken. Dan kan de gebruiker zelf weten waar hij wat invoert en waar, en maakt de opslag een stuk eenvoudiger.

    Gaat dit niet, om welke reden dan ook, dan zou je een veld rowID aan kunnen maken die de regelnummer onthoudt. Wanneer iemand een regel wil invoegen, maak je een select vanaf het record waar hij in wilt voegen, delete deze set, voeg de nieuwe regel in, en loop vervolgens de opgeslagen recordset door waarbij je telkens de regel 1 verhoogt en dan insert.

    Maar zou toch voor de eerste optie gaan…

    Hoop dat je er wat aan hebt…

    Greetz,

    Taz
  • Memovelden is geen optie aangezien er bij elke faktuurgegevensregel een berekend totaal hoort welke ook weer een rol speelt aan het einde van de faktuur.

    Aan de optie met het ophogen (rowID + index) had ik zelf ook al gedacht, en is misschien wel de beste (..en snelste..?) manier.

    Ik dacht dat er misschien een functie zou bestaan zoals INSERT INTO waarin een nieuw record fysiek op de uitgekozen plaats ingevoegd zou worden.

    Evengoed bedankt voor je (jullie) tijd…

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.