Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

OS Windows

Probleem met RAID 0 set in Windows

crazy J
1 antwoord
  • Hallo.
    Sinds ik mijn PC heb verbouwd heb ik een probleempje.
    Ik draai XP prof NL SP1 op een configuratie met twee WD 120 GB SATA schijven in raid 0. Nu doet zich het volgende probleem voor. Als de PC wordt afgesloten en daarna weer ingeschakeld krijg ik geheid scandisk op een van de partities van de raid 0 set. Op alle partities die worden gescand vind hij nooit fouten, behalve als het toevallig de c-partitie (waar winxp op staat) betreft. Dan worden er geheid fouten gevonden. Soms is de boel zelfs zo van slag dat Windows niet eens meer wil starten. Ik moet dan met de setup cd via de repareer 'R' optie chkdsk draaien.
    Deze verschijnselen duiden volgens mij op een te snel afsluiten van windows. Vermoedelijk zit er ergens een dubbele (of misschien zelfs drievoudige) schrijfcache. Bijvoorbeeld: 1. De diskcache van windows, 2. De cache van de raidcontroler, 3. De cache op de schijf zelf. Ik wil nu bijvoorbeeld de cache van windows uitschakelen, maar deze optie is bij mij uitgegrijst. Als ik de cache van de contoler uitzet staat hij na de volgende reboot gewoon weer aan. De cache op de schijven zelf weet ik niet of en hoe ik die uit kan schakelen.
    Weet iemand een oplossing? Bijv. een registry sleutel waarmee ik de cache kan uitschakelen of een script wat het afsluiten vertraagd en/of een script wat de cache flushed en controleerd of alles is weggeschreven?
    Ik ben al weken aan het zoeken op internet. Vind wel andere mensen met vergelijkbare problemen, maar nergens een afdoende oplossing. Ook niet bij Microsoft.

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.