Vraag & Antwoord

OS Windows

Welkomscherm XP blijft hangen

19 antwoorden
  • Hallo, Ik maak op mijn computer (met Windows XP-SP2) geen gebruik van meerdere accounts. Bij het starten loopt Windows dus altijd via het Welkomscherm, dat zo'n 1 a 2 seconden in beeld is, gewoon door. Sinds deze week echter blijft het Welkomscherm zo'n 10 tot 15 seconden 'hangen' voordat Windows werkelijk doorstart. Iemand een idee waar dat aan zou kunnen liggen? Een scan met AdAware heeft in elk geval niets opgeleverd.
  • Wat start er allemaal op samen met win ? (zie start-->run-->msconfig-->tab opstarten, screen dat naar hier ofzo)
  • Sorry, dat moest even duren. Hieronder het opstart-tabblad van msconfig. Hopelijk kun je er iets uit op maken. Let maar niet op die vreemde schuifbalk rechts; ik heb even twee plaatjes aan elkaar gemaakt zodat je een totaaloverzicht hebt. [img:0bad31fdcc]http://home.hccnet.nl/j.didden/images/msconfig.jpg[/img:0bad31fdcc]
  • start>uitvoeren> control userpasswords2 vinkje uitzetten bij: Gebruikers moeten een gebruikersnaam en wachtwoord opgeven om deze computer te kunnen gebruiken ofzow
  • Probeer eens [url=http://www.chip.de/downloads/c_downloads_getfile_8944319.html?t=1095438442&v=3600&s=eefff72e2d0dc0dd30080cc3e2ffb20f]Bootvis[/url]. Start het programma en klik in het menu Trace op Optimize. Bootvis zal je opstartprocedure bekijken en optimaliseren. Dit werkte bij mij in ieder geval heel goed.
  • @tdw: Ik hoef geen password in te vullen omdat ik de enige gebruiker ben. Punt is alleen dat het welkomscherm ineens zo lang voor blijft staan terwijl dat eerst niet zo was. @heesch11: Bootvis, is dat niet alleen maar geschikt voor de eerste versie van XP, en niet meer voor versies met SP1 en/of SP2?
  • plaats eens een hijackthislog
  • [quote:264311bbed="MKL"]plaats eens een hijackthislog[/quote:264311bbed]Zorg dat je de nieuwste HJT hebt (1.98.2), en vergeet niet voor de zekerheid eerst Spybot en Ad-Aware te draaien. ([url=www.google.com]Zoek op google AUB[/url])
  • [quote:8decd9e88e="joep d"]@heesch11: Bootvis, is dat niet alleen maar geschikt voor de eerste versie van XP, en niet meer voor versies met SP1 en/of SP2?[/quote:8decd9e88e] Volgens mij niet. Ik heb Bootvis in ieder geval altijd met succes gebruikt op Windows xp met service pack 1 en/of 2 geïnstalleerd.
  • AdAware en Spybot S&D gedraaid. AdAware vond niets, Spybot 5 entries. Die heb ik verwijderd. Het welkomscherm blijft echter nog steeds lang 'hangen'. Het Hijack-log ziet er als volgt uit: Logfile of HijackThis v1.98.2 Scan saved at 21:18:55, on 17-09-2004 Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600) MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180) Running processes: C:\WINDOWS\System32\smss.exe C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe C:\WINDOWS\system32\services.exe C:\WINDOWS\system32\lsass.exe C:\WINDOWS\system32\svchost.exe C:\WINDOWS\System32\svchost.exe C:\Program Files\Sygate\smc.exe C:\WINDOWS\Explorer.EXE C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccSetMgr.exe C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccEvtMgr.exe C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe C:\Program Files\Norton SystemWorks\Norton Antivirus\navapsvc.exe C:\PROGRA~1\NORTON~1\NORTON~2\NPROTECT.EXE C:\WINDOWS\System32\nvsvc32.exe C:\Program Files\Norton SystemWorks\Norton Antivirus\SAVScan.exe C:\PROGRA~1\NORTON~1\NORTON~2\SPEEDD~1\NOPDB.EXE C:\WINDOWS\System32\svchost.exe C:\WINDOWS\System32\MsPMSPSv.exe C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\Security Center\SymWSC.exe C:\PROGRA~1\Logitech\TOETSE~1\iTouch.exe C:\PROGRA~1\Logitech\Muis\MOUSEW~1\SYSTEM\EM_EXEC.EXE C:\Program Files\Roxio\Easy CD Creator 6\DragToDisc\DrgToDsc.exe C:\Program Files\Roxio\Easy CD Creator 6\AudioCentral\RxMon.exe C:\Program Files\Ad-aware 6\Ad-watch.exe C:\WINDOWS\system32\RUNDLL32.EXE C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccApp.exe C:\WINDOWS\system32\devldr32.exe C:\PROGRA~1\Logitech\TOETSE~1\kbdtray.exe C:\Program Files\Roxio\Easy CD Creator 6\AudioCentral\Playlist.exe C:\WINDOWS\system32\wuauclt.exe C:\Program Files\HijackThis\HijackThis.exe R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.startpagina.nl/ R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Koppelingen O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program Files\Acrobat 6.0\Reader\ActiveX\AcroIEHelper.dll O2 - BHO: NAV Helper - {BDF3E430-B101-42AD-A544-FADC6B084872} - C:\Program Files\Norton SystemWorks\Norton Antivirus\NavShExt.dll O3 - Toolbar: Norton AntiVirus - {42CDD1BF-3FFB-4238-8AD1-7859DF00B1D6} - C:\Program Files\Norton SystemWorks\Norton Antivirus\NavShExt.dll O4 - HKLM\..\Run: [HPDJ Taskbar Utility] C:\WINDOWS\System32\spool\drivers\w32x86\3\hpztsb04.exe O4 - HKLM\..\Run: [zBrowser Launcher] C:\PROGRA~1\Logitech\TOETSE~1\iTouch.exe O4 - HKLM\..\Run: [EM_EXEC] C:\PROGRA~1\Logitech\Muis\MOUSEW~1\SYSTEM\EM_EXEC.EXE O4 - HKLM\..\Run: [RoxioEngineUtility] "C:\Program Files\Common Files\Roxio Shared\System\EngUtil.exe" O4 - HKLM\..\Run: [RoxioDragToDisc] "C:\Program Files\Roxio\Easy CD Creator 6\DragToDisc\DrgToDsc.exe" O4 - HKLM\..\Run: [RoxioAudioCentral] "C:\Program Files\Roxio\Easy CD Creator 6\AudioCentral\RxMon.exe" O4 - HKLM\..\Run: [DXM6Patch_981116] C:\WINDOWS\p_981116.exe /Q:A O4 - HKLM\..\Run: [Ad-watch] "C:\Program Files\Ad-aware 6\Ad-watch.exe" O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\System32\NvCpl.dll,NvStartup O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\System32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit O4 - HKLM\..\Run: [ccApp] "C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccApp.exe" O4 - HKLM\..\Run: [SmcService] C:\PROGRA~1\Sygate\smc.exe -startgui O8 - Extra context menu item: E&xporteren naar Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\OFFICE11\EXCEL.EXE/3000 O9 - Extra button: Onderzoek - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\PROGRA~1\MICROS~2\OFFICE11\REFIEBAR.DLL O16 - DPF: {003FADA5-8FEE-11D6-AFB7-0004768F6183} (CryptoRSA Control) - https://www.p3.postbank.nl/sesam/CAX.cab
  • de enige die je kunt laten fixen is deze: [b:80e1823f40]O4 - HKLM\..\Run: [DXM6Patch_981116] C:\WINDOWS\p_981116.exe /Q:A[/b:80e1823f40] is namelijk van een oude directx pas geleden een wat ouder spel geinstalleerd?[/b]
  • Klopt, Kolonisten van Catan. Ik heb die entry nu gefixt. Maar het welkomscherm blijft nog steeds te lang in beeld ...
  • staat er trouwens nog iets in de logboeken van windows xp kun je vinden in configuratiescherm->systeembeheer->logboeken vooral die van systeem is belangrijk kijk even of er foutmeldingen tussenstaan.
  • Niks van belang; 1 foutmelding van DHCP (IP-adreslease is geweigerd door DHCP-server), maar dat is niet verontrustend wanneer je dynamische IP-adressen gebruikt. Verder nog een waarschuwing dat er een fout is ontdekt op CdRom1 tijdens een wisselbestandsbewerking; maar dat lijkt me ook niet echt van invloed op het welkomscherm.
  • Ik denk dat je je eigen probleem verkeerd ziet : Het is niet je welkomscherm dat zo lang wil blijven hangen, maar er draait waarschijnlijk iets op de achtergrond, dat niet gezien wil worden, en dan moet je wachten tot die klaar is, en pas dan verdwijnt het welkomsscherm. Draai maar is SpyBot Search&Destroy en als er dan gevraagd wordt of hij weer mag draaien bij de volgende reboot, dan duurt het ook eeuwen voordat het welkomsscherm weg is.
  • Vind ik ook best. Maar de vraag is dan; welk progje slokt ineens zoveel tijd op? In het verleden heb ik hier nooit last van gehad. Maar sinds ik 3 weken terug de hele handel opnieuw geïnstalleerd heb, gewoon om weer eens lekker fris te kunnen beginnen, is het verschijnsel zich pas voor gaan doen. Zelf zit ik nog steeds te denken aan een of andere registerinstelling, maar ja, welke?
  • Kan je zoeits niet in de logboeken terugvinden (gebruik ze zelf nooit, dus geen idee)?
  • Nee, MKL had die suggestie ook al gedaan; in de logboeken is niets bijzonders te ontdekken.
  • Ik ben er uit!! Sygate firewall eraf gehaald, ZoneAlarm erop gezet en de PC start weer als vanouds! Het lijkt er dus op dat je gelijk had, Turbo-Pascal; blijkbaar is de Sygate firewall 'onder' het Welkomscherm al een en ander aan het starten. Afijn, ik ben weer helemaal gerust gesteld. Dank voor jullie reacties.

Beantwoord deze vraag

Weet jij het antwoord op deze vraag? Registreer of meld je aan met je account

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.