Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

OS Windows

problemen met Windows Media Player

hulpie
20 antwoorden
  • Misschien is deze vraag al eens eerder aan bod geweest, maar ik kan hem niet vinden in de uitgebreide brei aan onderwerpen.

    Ik heb een paar maanden terug een nieuwe laptop gekocht en op die laptop kan ik onder andere geen video’s van internet bekijken. Bijvoorbeeld de video’s van ZoomTV en ook de geluidsfragmenten van bijvoorbeeld BNR radio werken niet.

    De helpsite van Microsoft geeft aan dat het een probleem wordt veroorzaakt door de geluidskaart. De foutmeldingscode is C00D10B5. Dat lijkt mij sterk, want mijn computer geeft wel geluid en bovendien werken de video’s van Yourtube wel. Ook het geluid is dan goed hoorbaar.

    Ik heb Windows Media Player al eens opnieuw geïnstalleerd (terug naar versie 9 en vervolgens weer naar 11), maar dat bood ook geen soelaas. Heeft iemand enig idee wat de oorzaak van het probleem kan zijn?
  • Codecs geïnstalleerd? Zou logische verklaring zijn: filmpjes van Youtube hebben geen codecs nodig. Die werken via Flash dat in je browser is ingebouwd.

    Klite codecpack installeren.
  • Kees bedankt voor jouw reactie.

    Ik heb de CODECS geïnstalleerd, maar krijg dan de volgende foutmelding "Unable to register the DLL/OCX: RegSvr 32 failed with exit code 0x5". Na een aantal keren op negeren (opnieuw werkt niet) te hebben geklikt gaat de installatie verder en verschijnt de volgende foutmelding "Runtime error RegSvr 32 failed 0x3".

    Uiteindelijk werkt het afspelen van video's en het luisteren naar BNR-radio nog niet. Heb jij nog andere tips/aanbevelingen die dit probleem zou kunnen verhelpen?

    Michel
  • De drivers van je geluidskaart verwijderen en er opnieuw opzetten. Bijv. door in apparaatbeheer rechts te klikken op je geluidskaart en te kiezen voor 'stuurprogramma bijwerken'. Zonodig de CD die je van het moederbord hebt meegeleverd gekregen bij de hand houden. Dus niet de WindowsCD. Kijk vooraf even op die CD naar de map met drivers. Meestal 'Drivers'. :D

    Werkt dat niet dan in apparaatbeheer niet kiezen voor stuurprogramma bijwerken maar voor 'apparaat verwijderen'. Systeem opnieuw opstarten en Windows zal 'nieuwe hardware' ontdekken en op zoek gaan naar stuurprogrammas. Ook dan de mobo CD bij de hand houden.
  • Kees bedankt!

    Ik ga er morgen mee aan de slag en laat nog even weten of het probleem is verholpen,
  • Ik heb geen CD met het stuurprogramma. Die heb ik of niet gekregen bij de aanschaf van mijn computer of ik kan hem niet meer vinden. Het duurt dus even langer alvorens ik jouw advies kan opvolgen. Ik laat het wel weten of het vervangen/vernieuwen van de drivers soelaas biedt.
  • Everest downloaden. Hiermee kun je merk + type van je hardware achterhalen.

    Naar de site van je laptop/mobofabrikant en de driver downloaden.
  • Everest gedownload en kwam daardoor op de site van DriverAgent.com. Hier moet je een bijdrage betalen om de drivers te downloaden. Prima, want als dat het probleem oplost. Maar na alles dat als 'bad driver' werd geselecteerd te downloaden bleek het euvel niet verholpen. Sterker nog, als je de systeemscan opnieuw doet dan blijken een aantal eerder genoemde 'bad drivers' nog steeds als zodanig te worden herkend. Daarbij zit ook die van de geluidskaart. Die drivers blijven de status 'bad' houden ook al download je de nieuwe drivers.

    Nu moest ik de downloads zelf een plek geven op mijn computer. Kan het zijn dat ik ze onjuist plaats? Ik heb ze nu geïnstalleerd in de map Realtek (de naam van mij geluidskaart). Deze map bestond al, dus heb ik niet apart aangemaakt en daardoor lijkt het de goede map.
  • Het is nergens voor nodig te betalen voor drivers. In principe heeft de fabrikant van de laptop de drivers op z'n site staan, tenzij je zelf aparte hardware hebt toegevoegd.

    Die onderdelen die geen goede drivers aangeven downloaden. Meestal in de vorm van een .inf file. In apparaatbeheer rechtsklikken op het betreffende stuk hardware en 'stuurprogramma bijwerken' kiezen. Vervolgens aanwijzen waar je het .inf file voor dat stuk hardware op je schijf hebt staan. Het bijwerken hoort dan automatisch te gaan.

    Wellicht even handig om aan te geven welk merk/type laptop het btereft.
  • Hierbij de gegevens van mijn laptop:
    - Computer; Acer Aspire 5101AWLMi
    - Geluidskaart; Realtek ALC883 @ ATI SB450 - High Definition Audio Controller
    - Besturingssysteem is Microsoft Windows XP Home Edition

    Overigens heb ik geen hardware aan mijn laptop toegevoegd. Het is een standaard versie.

    Ik heb op de site van Realtek wel drivers kunnen vinden en deze heb ik geïnstalleerd. Ook dat leidde niet tot het gewenste resultaat. Daarnaast heb ik gezocht op de site van Acer, daar kon ik geen drivers vinden.

    Ik heb ook Gspot v 2.70a geinstalleerd. Dit programma zou volgens de informatie die ik heb de eventueel ontbrekende CODECS signaleren. Dit programma geeft direct de melding dat ik het bestand "regsvr32quartz.dll" moet opstarten. Behoudens deze foutmelding gebeurt er niets. Ik kan "regsvr32quartz.dll" niet vinden op internet. Wel "regsvr32.dll" maar ook dat bestand doet niets. Althans het installeren ervan lost het probleem niet op.

    Overigens dank ik jou voor het meedenken aan een oplossing en het reageren op mijn berichtjes.

    Michel
  • [quote:6eebeee66b="hulpie"]"regsvr32quartz.dll"[/quote:6eebeee66b]My penny.
    Waarschijnlijk:
    regsvr32 quartz.dll (Dus spatie er tussen)
    [b:6eebeee66b]regsvr32[/b:6eebeee66b] is de opdracht om een DLL te registreren.

    Start > Run > [b:6eebeee66b]regsvr32 quartz.dll[/b:6eebeee66b] > OK
    Of Google daarop
  • Door de toevoeging van de spatie kwam ik wel verder, maar dat resulteerde in de volgende foutmelding: "Het in het geheugen laden van de bibliotheek (quartz.dll) is mislukt- Kan opgegeven module niet vinden".
    Ik maak hieruit op dat het bestand "regsvr32 quartz.dll" wel op mijn computer aanwezig is maar er een verwijzing plaatsvindt die niet klop. Is dat een juiste conclusie en wat nu???
  • Nog een penny.
    Welke DirectX heb je.
    Start > Run > [b:52e139eadb]dxdiag[/b:52e139eadb] > OK

    Anders opnieuw installeren.
    DirectX 9.0c End-User Runtime

    Misschien geheel downloaden en vanuit [i:52e139eadb]Veilige modus[/i:52e139eadb] installeren.
    DirectX 9.0c Redistributable for Software Developers - Multilingual - Nederlands

    Bron
  • Het programma Everest geeft het volgende; DirectX: 4.09.00.0904 (DirectX 9.0c). Het diagnostische hulpprogramma gestart met "dxdiag" geeft hetzelfde resultaat.

    Ik heb met de diagnose gelijk een paar testjes gedaan en daaruit komt het volgende:
    - Bestand quartz.dll ontbreekt! (dat wist ik inmiddels, maar is dat erg?)
    - Installeer DirectX opnieuw als u de meest recente versie wilt installeren. (ik zag dat versie 10 inmiddels uit is gebracht, maar is dat de oorzaak van het probleem?)

    Zijn er nog tips waarmee ik het probleem de wereld uit kan helpen?
  • [quote:910b7325b4="hulpie"]Bestand quartz.dll ontbreekt! (dat wist ik inmiddels, maar is dat erg?)[/quote:910b7325b4]Vandaar dat ik de "bron" erbij geef.[quote:910b7325b4="Bron"]Please reinstall DirectX. This will overwrite quartz.dll and re-register it in Windows.[/quote:910b7325b4]
    Zou beginnen met versie 9. Indien versie 10 geschikt is voor jouw systeem, wordt deze wel aangeboden bij Windows update.
  • [quote:1862af94c6]Vandaar dat ik de "bron" erbij geef.[/quote:1862af94c6]
    De bron erbij begrijp ik niet helemaal. Ik kan daar niets vinden waar ik iets aan heb.

    [quote:1862af94c6]Please reinstall DirectX. This will overwrite quartz.dll and re-register it in Windows.[/quote:1862af94c6]
    Kennelijk gaat het opnieuw installeren niet goed, want ik heb zojuist DirectX opnieuw geïnstalleerd en quartz.dll ontbreekt nog steeds. Ook geeft "dxdiag" hetzelfde (DirectX: 4.09.00.0904 (DirectX 9.0c)) resultaat. Dus na het herinstalleren verandert er niets.
  • Helaas :(
    Het was dan ook maar my penny.
  • Rosturp,

    Bedankt voor de penny.

    Kennelijk heb ik te maken met een hardnekkig probleem.

    Michel
  • Misschien heb je hier wat aan:
    ftp://ftp.support.acer-euro.com/notebook/aspire_5100/driver

    Succes …………. Ronny …………
  • Bedankt voor de tip.

    Ik heb al een aantal drivers van de site gedownload. Dat heeft nog niet het gewenste resultaat opgeleverd, maar ik heb ze nog niet allemaal binnengehaald. De 'gouden' driver kan er dus wel bijzitten. Ik laat het nog even weten of het is gelukt.

    Michel

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.