Vraag & Antwoord

OS Windows

Nieuwe hardware gevonden...

Anoniem
lion
7 antwoorden
  • Toen ik deze (XP-Pro) PC pas had (9-2006) had Windows een hoop problemen met het vinden van drivers voor USB randapparatuur.
    Ik heb dat op kunnen losen door "driver.cab" te vervangen. Was wellicht corrupt.

    Kort geleden werd ik weer met een soortgelijk probleem geconfronteerd. Bij het vervangen van een PCI (Realtec) netwerkkaartje bleek Windows weer spontaan last te hebben van dementie. De hardware werd netjes gedetecteerd, maar het vinden en installeren van een driver: ho maar….!
    Gelukkig werd een driver op een CD'tje meegeleverd, maar 't is natuurlijk wel balen om te constateren dat je systeem dus ergens rammelt. :cry:
    Iemand enig idee waar dit gezocht moet worden?
  • Laat ik nou altijd gedacht hebben dat het helemaal niet zo vanzelfsprekend is dat de driver voor een (nieuw) stukje hardware al ingebakken zat in Windows. Ik heb het altijd vanzelfsprekend gevonden dat er een driver meegeleverd wordt. Ik heb dat altijd geprefereerd boven een 'ingebouwde' driver die veelal veel generieker is.
    Áls er dus een driver bij de hardware wordt meegeleverd zal ik die dan ook altijd gebruiken.
    Naar míjn idee 'rammelt' het systeem dus niet.
  • :? Hú? 3e party drivers zitten helemaal niet in XP, uitgezonderd de standaard ide drivers en ook niet voor USB randapparatuur, alleen de USB 2.0 driver zit in SP1/2/3 en de standaard USB en de enhanced USB driver zit in de chipsetdriver.

    Denk toch echt dat je dit bij jezelf moet zoeken. :wink:
  • Mooi!! Dank voor jullie reacties.
    Ik begrijp hieruit dat het min-of-meer wel eens logisch zou kunnen zijn dat, als je een netwerkkaartje met een Realtec chipset in een PCI sleuf drukt, Windows hier verder niets mee kan…..?? :roll:
    Zo ja: dan ben ik gerustgesteld…. :wink:

    Maar, wat is dan eigenlijk de beste werkwijze / volgorde (want daar ben ik ook nog niet achter :oops: ), zowel hard- als softwarematig, om b.v. een netwerkkaart te vervangen.
    Kunnen jullie me wat dat betreft ook nog wat wijzer maken? (Ik doe zelden iets met hardware…. :? ).
  • Als ik hardware vervang dan uninstall ik die eerst (voor zover er een driver nodig is natuurlijk) in apparaatbeheer.
    Vervolgens computer uit, hardware er uit, opstarten, weer afsluiten, spanning er af, nieuwe hardware er in, driver laden.
    Soms, bijv bij printers, wil het wel eens dat je eerst de software moet laden voordat je de hardware aansluit. Dat is om te voorkomen dat Windows een 'eigen'driver laadt die dan niet alle mogelijkheden van de hardware benut.
    Vaak een kwestie van eerst even de installatieaanwijzingen lezen.
    En wordt er geen CD/DVD bij geleverd dan heb je dus ook geen driver die je zou kunnen installeren. :D :D

    Succes.
  • Bij het vervangen van een video kaart wordt die volgorde wat lastiger…. :wink:

    Als er geen driver wordt bijgeleverd, is er vaak nog wel iets van Internet te halen. En als Windows een eigen driver laadt, dan is die naderhand te vervangen. Toch….?
  • [quote:4c095e13bc="lion"]Maar, wat is dan eigenlijk de beste werkwijze / volgorde (want daar ben ik ook nog niet achter ), zowel hard- als softwarematig, om b.v. een netwerkkaart te vervangen. [/quote:4c095e13bc] Gebruikelijk is eerst de PCI kaart te plaatsen in een vrij slot, om daarna de drivers te installeren. Tenzij in de handleiding staat vermeldt dit anders te doen.

    Echter niet alle PCI sloten hebben een eigen IRQ. Als deze in een PCI slot zit met dezelfde IRQ als een andere PCI- of onboard hardware, dan werkt dat alleen als de drivers van beide hardware goed samenwerken. Als er driver problemen zijn zou je dit kunnen proberen op te lossen, door je PCI kaart(ten) om te steken naar andere PCI sloten.

    Je zou kunnen checken of er info staat bij Start > Bureau-accessoires > Systeemwerkset > Systeeminfo > Onderdelen > Probleemapparatuur? En check hoe de IRQ's zijn verdeelt via Start > Bureau-accessoires > Systeemwerkset > Systeeminfo. Bij Hardwarebronnen > IRQ. Bij elke IRQ zou OK moeten staan.

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord