Vraag & Antwoord

OS Windows

Checkdisk haakt

Anoniem
Kenna
8 antwoorden
  • Ik heb een laptop met Vista Home Premium waarop ik een checkdisk controle laat uitvoeren. Dit doe ik vanuit de command prompt.

    Wanneer ik de ''snelle'' analyse ''chkdsk C: /f'' uitvoer, vindt checkdisk geen enkel probleem.

    Wanneer ik de ''uitgebreide'' analyse ''chkdsk C: /r'' uitvoer, haakt checkdisk bij stap 4 van 5 en geeft vervolgens geen enkele reactie meer. Dit is al meerdere keren gebeurd, en telkens bij de mededeling dat 14% voltooid is (159254 van 216048 bestanden verwerkt).

    Deze checkdisk laat ik uitvoeren, omdat ik met mijn back-up software ook geen backup kan maken van mijn harde schijf. Ik gebruik hiervoor Acronis True Image Home Plus 2011. Deze software geeft de volgende foutmelding:

    267972464
    0X10C45A CRC Error 0X100155

    Ik heb begrepen dat een CRC error een checksum error van een sector op de harde schijf is of iets dergelijks, en dat checkdisk dit zou kunnen verhelpen. Checkdisk blijft dus echter steeds haken…

    Hoe kan ik dit probleem op m'n harde schijf verhelpen zodat ik alsnog een backup kan uitvoeren? Alvast bedankt voor de hulp!

    ps. Ik weet niet of dit de juiste plek is op het forum om deze vraag te stellen, zo niet: mijn excuses.
  • checkdisc moet je niet meer gebruiken. Dat is verouderd.

    Schijfcontrole onder windows doet hetzelfde en werkt wel.
  • Ik heb de bovenstaande suggestie geprobeerd, het heeft helaas niet gewerkt. Windows geeft aan dat het geen schijfcontrole kan uitvoeren omdat de schijf in gebruik is (omdat de OS ook op deze schijf staat), herstart en doet vervolgens precies hetzelfde als wanneer ik een checkdisk controle laat uitvoeren.

    Ik heb mijn laptop 14 uur aan laten staan voor het geval dat de schijfcontrole iets langer nodig had om de sector te kunnen lezen / repareren, maar ook dit heeft helaas niet geholpen…

    Zijn er nog meer mogelijkheden voorhanden?
  • Je hebt toch wel aangevinkt dat hij automatisch de fouten herstelt?
    Dan OK en inderdaad doet hij de controle pas als de pc opnieuw opstart.
  • Dat heb ik inderdaad aangevinkt. Ik had ook de hoop dat het de fouten zeer langzaam zou repareren, daarom heb ik mijn laptop ook 14 uur aan laten staan, maar ik kreeg totaal geen reactie / vooruitgang te zien. Blijft gewoon staan op nummer 159254..
  • Het proberen waard:
    maak een image van deze partitie. Als dat mogelijk is, formatteer dan deze partitie (uiteraard Quick Format NIET aanvinken) en zet de image terug.
    Ook een format kan fouten herstellen.
    Als dat ook mis gaat, vrees ik dat je aan een nieuwe HD toe bent.
    Maak van alles wat je wilt bewaren een copie, zover mogelijk, koop een nieuwe HD en installeer de hele zaak.
    perloc
  • perloc lees de 4e alinea van de TS vraag. Hij kan geen image maken.
  • [quote:88814fc8d5="Kenna"]Wanneer ik de ''uitgebreide'' analyse ''chkdsk C: /r'' uitvoer, haakt checkdisk bij stap 4 van 5 en geeft vervolgens geen enkele reactie meer. Dit is al meerdere keren gebeurd, en telkens bij de mededeling dat 14% voltooid is (159254 van 216048 bestanden verwerkt). [/quote:88814fc8d5] Dit heb ik ook al eens gehad. Zie dit topic Probleem met harddisk nieuwe laptop. Waarschijnlijk kun je dan het beste je harddisk testen via de diagnostische software van de fabrikant. Die diagnostische software is onder andere beschikbaar op de Ultimate Boot CD. Of op de site van de harddisk fabrikant.
    [quote:88814fc8d5="Kenna"]Ik gebruik hiervoor Acronis True Image Home Plus 2011. Deze software geeft de volgende foutmelding:

    267972464
    0X10C45A CRC Error 0X100155 [/quote:88814fc8d5] Dat je geen image meer kunt maken, kan te maken hebben met slechte sectoren op de harddisk. Het blijven hangen van chkdsk wijst ook in die richting. Acronis True Image Home heeft bij het maken van een image, de mogelijkheid slechte sectoren over te slaan. Zodat Acronis True Image Home een image zou kunnen maken, van alleen de goede sectoren.

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.