Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

OS Windows

IRQL not less or equal blue screen error

None
22 antwoorden
  • Hallo, ik krijg de laatste tijd met enige regelmaat blauwe vastloopschermen met een foutmelding "IRQL not less of equal driver". Ik heb errorlogs en wil die hier uploaden zodat een kenner ze kan beoordelen. Hoe kan ik dit realiseren. Bvd.
  • Heb wel dit report:

    Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.4
    Scan saved at 12:13:16, on 30-12-2012
    Platform: Windows XP SP3 (WinNT 5.01.2600)
    MSIE: Internet Explorer v8.00 (8.00.6001.18702)
    Boot mode: Normal

    Running processes:
    C:\WINDOWS\System32\smss.exe
    C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
    C:\WINDOWS\system32\services.exe
    C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
    C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
    C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
    C:\Program Files\AVAST Software\Avast\AvastSvc.exe
    C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
    C:\WINDOWS\Explorer.EXE
    C:\WINDOWS\system32\CTsvcCDA.exe
    C:\Program Files\EDIMAX\Common\RalinkRegistryWriter.exe
    C:\Program Files\AVAST Software\Avast\avastUI.exe
    C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
    C:\Program Files\EDIMAX\Common\RaUI.exe
    C:\Program Files\ProScan Blue\ProScan.exe
    C:\Program Files\ProScan Green\ProScan.exe
    C:\Program Files\ProScan Orange\ProScan.exe
    C:\Program Files\ProScan Red\ProScan.exe
    C:\Documents and Settings\Henk\Application Data\Dropbox\bin\Dropbox.exe
    C:\Program Files\Winamp\Winamp.exe
    C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe
    C:\Program Files\Mozilla Firefox\plugin-container.exe
    C:\Documents and Settings\Henk\Mijn documenten\Downloads\HijackThis(1).exe

    R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.claro-search.com/?affID=116677&tt=5112_7&babsrc=HP_ss&mntrId=f889b6f7000000000000001f1f5a0df1
    R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
    R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
    R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
    R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
    R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Koppelingen
    O2 - BHO: avast! WebRep - {8E5E2654-AD2D-48bf-AC2D-D17F00898D06} - C:\Program Files\AVAST Software\Avast\aswWebRepIE.dll
    O3 - Toolbar: avast! WebRep - {8E5E2654-AD2D-48bf-AC2D-D17F00898D06} - C:\Program Files\AVAST Software\Avast\aswWebRepIE.dll
    O4 - HKLM\..\Run: [High Definition Audio Property Page Shortcut] HDAShCut.exe
    O4 - HKLM\..\Run: [SkyTel] SkyTel.EXE
    O4 - HKLM\..\Run: [Alcmtr] ALCMTR.EXE
    O4 - HKLM\..\Run: [IgfxTray] C:\WINDOWS\system32\igfxtray.exe
    O4 - HKLM\..\Run: [HotKeysCmds] C:\WINDOWS\system32\hkcmd.exe
    O4 - HKLM\..\Run: [Persistence] C:\WINDOWS\system32\igfxpers.exe
    O4 - HKLM\..\Run: [avast] "C:\Program Files\AVAST Software\Avast\avastUI.exe" /nogui
    O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
    O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'Lokale service')
    O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'Netwerkservice')
    O4 - HKUS\S-1-5-18\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'SYSTEM')
    O4 - HKUS\.DEFAULT\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'Default user')
    O4 - Startup: ProScan Blue.lnk = C:\Program Files\ProScan Blue\ProScan.exe
    O4 - Startup: ProScan Green.lnk = C:\Program Files\ProScan Green\ProScan.exe
    O4 - Startup: ProScan Orange.lnk = C:\Program Files\ProScan Orange\ProScan.exe
    O4 - Startup: ProScan Red.lnk = C:\Program Files\ProScan Red\ProScan.exe
    O4 - Global Startup: Wireless Utility.lnk = C:\Program Files\EDIMAX\Common\RaUI.exe
    O8 - Extra context menu item: E&xporteren naar Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office12\EXCEL.EXE/3000
    O9 - Extra button: Research - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office12\REFIEBAR.DLL
    O9 - Extra button: (no name) - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - C:\WINDOWS\Network Diagnostic\xpnetdiag.exe
    O9 - Extra 'Tools' menuitem: @xpsp3res.dll,-20001 - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - C:\WINDOWS\Network Diagnostic\xpnetdiag.exe
    O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe
    O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe
    O20 - AppInit_DLLs: c:\docume~1\alluse~1\applic~1\browse~1\251005~1.80\{c16c1~1\browse~1.dll
    O22 - SharedTaskScheduler: Preloader van browseui - {438755C2-A8BA-11D1-B96B-00A0C90312E1} - C:\WINDOWS\system32\browseui.dll
    O22 - SharedTaskScheduler: Cache-daemon voor onderdeelcategorieën - {8C7461EF-2B13-11d2-BE35-3078302C2030} - C:\WINDOWS\system32\browseui.dll
    O23 - Service: avast! Antivirus - AVAST Software - C:\Program Files\AVAST Software\Avast\AvastSvc.exe
    O23 - Service: Creative Service for CDROM Access - Creative Technology Ltd - C:\WINDOWS\system32\CTsvcCDA.exe
    O23 - Service: Google Update-service (gupdate) (gupdate) - Google Inc. - C:\Program Files\Google\Update\GoogleUpdate.exe
    O23 - Service: Google Update-service (gupdatem) (gupdatem) - Google Inc. - C:\Program Files\Google\Update\GoogleUpdate.exe
    O23 - Service: Mozilla Maintenance Service (MozillaMaintenance) - Mozilla Foundation - C:\Program Files\Mozilla Maintenance Service\maintenanceservice.exe
    O23 - Service: Ralink Registry Writer (RalinkRegistryWriter) - Ralink Technology, Corp. - C:\Program Files\EDIMAX\Common\RalinkRegistryWriter.exe


    End of file - 5311 bytes
  • En dit meldt WhoCrashed:

    System Information (local)
    ——————————————————————————–

    computer name: BOVEN
    windows version: Windows XP Service Pack 3, 5.1, build: 2600
    windows dir: C:\WINDOWS
    CPU: GenuineIntel Intel(R) Pentium(R) D CPU 3.00GHz Intel586, level: 15
    2 logical processors, active mask: 3
    RAM: 2136903680 total
    VM: 2147352576, free: 2060902400




    ——————————————————————————–
    Crash Dump Analysis
    ——————————————————————————–

    Crash dump directory: C:\WINDOWS\Minidump

    Crash dumps are enabled on your computer.

    On Sun 30-12-2012 10:27:38 GMT your computer crashed
    crash dump file: C:\WINDOWS\Minidump\Mini123012-01.dmp
    This was probably caused by the following module: ntkrnlpa.exe (nt+0x6D758)
    Bugcheck code: 0xA (0x58, 0xFF, 0x0, 0xFFFFFFFF804FECBE)
    Error: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
    file path: C:\WINDOWS\system32
    tkrnlpa.exe
    product: Besturingssysteem Microsoft® Windows®
    company: Microsoft Corporation
    description: NT-kernel & -systeem
    Bug check description: This indicates that Microsoft Windows or a kernel-mode driver accessed paged memory at DISPATCH_LEVEL or above.
    This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
    The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.



    On Sun 30-12-2012 10:27:38 GMT your computer crashed
    crash dump file: C:\WINDOWS\memory.dmp
    This was probably caused by the following module: kmixer.sys (kmixer+0x12D3C)
    Bugcheck code: 0xA (0x58, 0xFF, 0x0, 0xFFFFFFFF804FECBE)
    Error: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
    file path: C:\WINDOWS\system32\drivers\kmixer.sys
    product: Microsoft® Windows® Operating System
    company: Microsoft Corporation
    description: Kernel Mode Audio Mixer
    Bug check description: This indicates that Microsoft Windows or a kernel-mode driver accessed paged memory at DISPATCH_LEVEL or above.
    This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
    The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.




    ——————————————————————————–
    Conclusion
    ——————————————————————————–

    2 crash dumps have been found and analyzed. No offending third party drivers have been found. Consider configuring your system to produce a full memory dump for better analysis.


    Read the topic general suggestions for troubleshooting system crashes for more information.

    Note that it's not always possible to state with certainty whether a reported driver is actually responsible for crashing your system or that the root cause is in another module. Nonetheless it's suggested you look for updates for the products that these drivers belong to and regularly visit Windows update or enable automatic updates for Windows. In case a piece of malfunctioning hardware is causing trouble, a search with Google on the bug check errors together with the model name and brand of your computer may help you investigate this further.
  • Ik verdenk het RAM geheugen..

    Run even memtest www.memtest.org
  • [quote:684f42751c="peterkramer"]Ik verdenk het RAM geheugen..

    Run even memtest www.memtest.org[/quote:684f42751c]Dank je wel! Heb ik gedaan maar memtest zegt dat alles OK is. Kan ik nog iets anders proberen?

    Gekke is dat de PC soms dagenlang probleemloos draait en dan opeens vastloopt. Vaak nadat die een dag niet heeft gedraaid - al zal dat vast toeval zijn…Alvast bedankt.
  • Als ik google op [i:e65ab4153d]ntkrnlpa.exe[/i:e65ab4153d] dan vind ik dit:
    http://tinyurl.com/b2xd9kc
    Wellicht kun je hier wat mee.
  • Die had ik ook gevonden maar ik durfde de toepassing ervan nog niet aan. Maar aangezien ik niet veel te verliezen heb ga ik 't toch maar proberen! Thx ik hou u op de hoogte.

    NB ik zie dat deze fix voor W7 is en het probleem doet zich voor op XP….
  • Ik lees op een andere site (http://tinyurl.com/aofa6u4) in de laatste twee replies dat het mogelijk te maken kan hebben met een Ricoh SD-kaart lezer.
    Je zou die dus eens kunnen uitschakelen (er van uitgaande dat je die hebt).
  • Zo'n kaart heb ik niet maar ik gebruik wel:
    - 2 x USB geluidskaart
    - 2 x serieel naar USB adapter
    - 1 x USB draadloos netwerk

    Misschien net ff teveel van het goed qua USB gebruik?

    Daarnaast gebruik ik ook nog beide COM poorten + de stereo audio-ingang.
  • In dat zelfde topic, maar dan een aantal antwoorden eerder stond idd ook iets over de Wifi-kaart.
    Lees het dus helemaal even door.
  • Ik heb 't wifi antennetje losgehaald om te checken wat dat doet. Hopen dat 't zoiets eenvoudigs is! Een wifikaartje kost de wereld niet en werkt ook prima. Ik hou u op de hoogte.
  • Ik weet niet of de antenne losmaken de bedoeling is tenzij je een USB-antenne bedoelt……
    Dan is dat je antenne en wifi-kaart in één.
  • Het is zo'n USB steekantennetje tbv Wifi…
  • OK, proberen dus…..
  • Vandaag maar ff een keer of tig afsluiten en weer opstarten en dan maar hopen dat 't gebeurt, óf juist niet 8)
  • Allen de beste wensen voor 2013.

    De problemen zijn niet verholpen. Gisteren heb ik de USB wifi adapter nog losgehaald en ge-uninstalled maar dat hielp ook niet. Nog steeds kort na opstarten een BSOD met soortgelijke rapporten als eerder. Nu ook met een melding over usbuhci.sys.

    Schiet allemaal niet op helaas. Nog iemand goede tips of beter opnieuw installeren? Bvd.
  • En heb je daar al op gegoogled en wat resultaten bekeken ?
  • Ja heb ik gedaan en ik vond wel tips etc. maar die waren best uiteenlopend. Weet niet goed wat nu te doen.
  • Opties zijn om al je USB apparaten af te koppelen en één voor één weer aan te sluiten, je hebt memtest gedraaid, hoe lang ongeveer ?
    Heb je meerdere geheugen banken, haal er dan eentje uit voor je memtest draait en wissel dat daarna eens om.
  • Memtest draait nog een keer, ik laat 'm nu lopen tot ie helemaal op 100% staat (al meldt ie al dat er geen problemen zijn).

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.