Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

OS Windows

waarden toewijzen in excel

ac
6 antwoorden
  • Hallo beste mensen,

    Ik zou graag voor mijn werk een nieuw werkrooster willen maken, en dat in excel. Ik loop echter tegen het volgende probleem:
    We werken aan de hand van codes. Bijv. als je een "B" hebt dan weet je dat je een dienst hebt van 8 uur. Heb je een "C" dan weet je gelijk dat je een dienst van 9.5 uur hebt. Ik wil nu dat wanneer ik in bijv. A1 de code "B" invul dat dan automatisch in B1 8 komt te staan. Dan in A2 "C" en weer automatisch in B2 9.5 verschijnt. Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben.

    Kan iemand mij helpen?

    B.v.d.
    ac
  • Plaats onderstaande formule in cel B1, en trek hem vervolgens door naar beneden:
    [code:1:f4e6c7b9ef]
    =ALS(A1="B";8;ALS(A1="C";9,5))
    [/code:1:f4e6c7b9ef]
    De cellen in de b-kolom krijgen vervolgens automatisch de waarde in uren van de corresponderende cel in de a-kolom.
  • Als er veel van dat soort codes zijn kan je ook gebruik maken van een opzoektabel. In een lijst zet je bijv. de codes en daarnaast de waarde die bij de desbetreffende code hoort. Gebruik dan de functie vert. zoeken. Kijk ook eens in de help om meer over deze functie te weten te komen.

    De opzoektabel hoeft niet in hetzelfde werkblad te staan. Het is wel handig om deze in dezelfde werkmap te hebben, tenzij anderen binnen een netwerk dezelfde tabel willen gebruiken.
  • eerst bedankt voor jullie reaktie.

    Sellis: ik ben geen excel expert. Zou je aan de hand van een voorbeeld duidelijker kunnen maken hoe je een opzoektabel + vert.zoeken formule kunt maken.

    bvd
    ac
  • Bijvoorbeeld in in kolom E zet je de codes en in kolom F zet je de bijbehorende waarden vb.:
    In e1 vul je in B in f1 vul je in 8
    In e2 vul je in C in f2 vul je in 9,5

    In cel a1 tik je in bv B.
    In cel b1 moet je de overeenkomstige waarde krijgen die daar bij hoort (8 dus) en die verkrijg je door volgende formule toe te passen:
    [code:1:f6d2ff8286]=ALS(A1="";"";VERT.ZOEKEN(A1;$E$1:$F$2;2))
    [/code:1:f6d2ff8286]
    Er staat nu dat als A1 leeg is dan wordt er in b1 niks ingevuld. Als A1 een waarde bevat ga je (vertikaal) zoeken in de matrix van E1 tot F2, in de eerste kolom naar de waarde van A1 en de bijbehorende waarde uit de tweede kolom wordt geplaatst in cel b1.

    De matrix kan je altiijd uitbreiden van E1 tot bijvoorbeeld F10. de formule wordt dan voor cel b1:
    [code:1:f6d2ff8286]=ALS(A1="";"";VERT.ZOEKEN(A1;$E$1:$F$10;2))[/code:1:f6d2ff8286]

    Hopelijk is dit een beetje duidelijk?
    Marc
  • [edit] M@rc, je was me net voor :-) [/edit]

    In cel A1 zet je B in cel B1 zet je de bijbehorende waarde: 8
    In cel A2 zet je C in cel B2 zet je de bijbehorende waarde: 9,5
    etc.

    Stel dat je in cel A5 gaat invullen of het om code B of C gaat, dan komt de bijbehorende waarde automatisch in cel B5 als je in cel B5 de volgende formule maakt:

    Ga in cel B5 staan; klik op: functie invoegen, kies in de categorie zoeken en verwijzen de functie vert. zoeken. Vul bij zoekwaarde cel A5 in, bij tabelmatrix geef je aan welk bereik je tabel heeft (in dit geval A1:B2) en bij kolom index getal geef je aan in welke kolom de waarden staan, dat is hier dus 2. In het vak benaderen typ je 0 (de waarde moet nl. exact gelijk zijn). De totale formule wordt dus: VERT.ZOEKEN(A5;A1:B2;2;0)

    Mocht je de opzoektabel op een ander blad maken wordt je formule dus iets anders.

    Stel je opzoektabel staat op een blad met de naam "opzoektabel" en je rooster op een blad met de naam "rooster" (namen van bladen kun je veranderen door er met rechts op te klikken). Je rooster begint in mijn voorbeeld in cel A1. De formule wordt dan =VERT.ZOEKEN(A1;opzoektabel!A1:B2;2;0)

    Suc6
    RS

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.