Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

OS Windows

Excel tabellen combineren

westi2002
3 antwoorden
  • Ik probeer facturen te schrijven in Excel. In shee 1 heb ik een lijst met artikelen en bijbehorende prijzen, in sheet 2 de factuur. Als ik een artikelnummer in sheet 2 opgeef, wil ik graag de bijbehorende prijs uit sheet 1 overnemen. Nu doe ik dat met een genestte if, maar dat gaat maar 8x per cel. Ik heb meer dan 50 artikelen, dus ik moet 7 cellen met genestte if-jes maken.
    Weet iemand een snelleren (eenvoudigere) manier?
  • Doe is mogelijk met de functie VLOOKUP (onder lookup & refference in functies overzicht)

    Het is voor mij heeelll erg lang geleden dat ik dit gebruikt heb, maar ik doe mijn best… het kan dus zijn dat er een foutje optreed in mijn uitleg, maar opweg ben je.

    met de functie VLOOKUP kun je een tabel aanwijzen waaruit de gegevens moeten komen. je kunt dan aangeven dat hij in de eerste kolom bijvoorbeeld het artikelnummer opzoekt, waarna je aangeeft dat je uit dezelfde rij een bijbehorende waarde opvraagt.

    [b:fef3a36cd4][u:fef3a36cd4]situatie:[/u:fef3a36cd4][/b:fef3a36cd4]

    een tabel op SHEET1 met drie kolommen, respectievelijk artikelnummer, productnaam en prijs.

    op SHEET2 een voorbeeld factuur, met in mijn voorbeeld velden in dezelfde volgorde (dus artikelnummer, prod.naam en prijs). dit kun je natuurlijk helemaal zelf bepalen, het gaat mij om een plaats op de gegevens even neer te zetten in dit voorbeeld.

    de bedoeling is nu dus dat wanneer ik op de factuur een artikelnummer intik, de bijbehorende gegevens in de cellen ernaast verschijnen.

    [b:fef3a36cd4][u:fef3a36cd4]UITLEG:[/u:fef3a36cd4][/b:fef3a36cd4]

    SHEET2 –> ga naar cel waar Prod.naam moet komen.
    kies de functie VLOOKUP –> er gaat nu een venstertje open waar je de variabelen moet opgeven.

    je gaat in ivullen bij:

    [b:fef3a36cd4]lookup_value [/b:fef3a36cd4]: de cel op SHEET2 waar je het artikelnummer gaat intikken
    [b:fef3a36cd4]table_array [/b:fef3a36cd4]: hier selecteer je het bereik van de tabel op SHEET1 (dus klik op het kleine vierkant icoontje in dit invoervak, ga naar SHEET1 en selecteer de tabel van linksboven naar rechtsonder –> alleen de gegevens, niet de rij en kolom titels)
    [b:fef3a36cd4]Col_index_num [/b:fef3a36cd4]: de kolom in de tabel met de bijbehorende waarde die je wilt krijgen (van tabel, en dus niet hele werkblad). hier dus 2 (want prod.naam is de 2e kolom van de tabel)
    [b:fef3a36cd4]Range_lookup [/b:fef3a36cd4]: FALSE (zoekt nu exacte waarde)


    je hebt nu de volgende formule (varieert natuurlijk per layout en plaatsing van tabel en cellen):

    =VLOOKUP(B5;Sheet1!B3:D7;2;FALSE)

    plaats nu nog even het $ teken om de cel verwijzing van de tabel, zodat deze bij het doortrekken van de formule blijft staan. dus:

    =VLOOKUP(B5;Sheet1!$B$3:$D$7;2;FALSE)


    nu de formule doortrekekn en klaar voor product –> om ook de prijzen uit de tabel te filteren gebruik je dezelfde formule, alleen pas je even de waarde van Col_index_num aan, zodat deze verwijst naar het nummer van de kolom met prijzen (in dit voorbeeld dus 3).

    Ik hoop dat je er wijs uit kan worden, laat anders even weten,

    groeten, BobRoss
  • Als het een nieuw ontwerp is, zou ik het bovenstaande doen op basis van het sjabloon.
    De handelingen opnemen in een macro.
    Daarna even testen, en weer als sjabloon opslaan natuurlijk.

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.