Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

OS Windows

Voor of tegen een Windows FAQ?

None
39 antwoorden
  • Van ODF kwam het idee een Windows FAQ (Frequently Asked Questions) te beginnen in dit Forum met daarin de meest voorkomende vragen met hun antwoorden, verzameld. Hij noemde zelf als mogelijke onderwerpen: meerdere Windows versies op 1 systeem, Internet Explorer problemen, Outlook (Express) vragen en problemen, System-file (pagefile) vragen, en daar kan als we een FAQ zouden hebben iedereen aan mee bouwen.

    De vraag is nu, moet er een Windows FAQ komen?

    mvgroet Edmond
  • Ik heb voor gestemd!!
    Grote voordeel van een faq is niet zozeer dat je minder dubbele vragen krijgt (deze wordt idd niet gelezen :roll:), maar dat je op een eenvoudigere wijze de vraag kunt beantwoorden door de vraagsteller vriendelijk te verwijzen naar de sectie in de faq die de vraag beantwoordt.

    Verder vormt zo'n faq een mooie samenvatting van oplossingen voor problemen en vragen waar gebruikers in de toekomst mee kunnen zitten; gebruikers die wel de moeite nemen om de faq regelmatig door te nemen leren meer van de mogelijkheden van het systeem, en als ze een keertje tegen iets aanlopen waarvan ze weten dat dit eerder is behandeld in het forum, dan scheelt het raadplegen van de faq een mogelijk eindeloze zoektocht door de zoekschermen…

    Max
  • Ik ben er wel voor, maar vraag me af of dat niet een gigantische onderneming wordt. Windows is zo groot, en er zij zoveel verschillende vaak voorkomende problemen, dat zelfs een VFAQ al een flinke opgave is. Zou wel pleiten voor een echte faq, dus gewoon de fora doorlopen op vragen, en alleen die opnemen.
  • Toen ik deze optie voorlegde aan Edmond was ik me er terdege van bewust dat dit een monster-ondernemning zou kunnnen worden als je alle aspecten van Windows zou gaan bespreken in de FAQ en koos daarom voor de optie om de meest voorkomende vragen en problemen op te nemen in de OS Windows FAQ.

    Ik ga zelf opzoek naar veel voorkomende probelemen en vragen voor de FAQ maar als mensen me daar bij willen helpen kunnen ze me een PB sturen (of het hier plaatsen voor iedereen om te zien).

    Ook ideeën over de opbouw van het FAQ zijn welkom, het zo maar plaatsen van vragen en oplossingen kan onoverzichtelijk worden.
  • Op zich is een faq aanleggen best te doen.
    Zeker als die in het begin wordt voorafgegaan door een samenvatting van de vragen, welke via links naar de daadwerkelijke vraag gaat.

    Hoe bouw je zo'n faq op?
    Het beste is met medewerking van de forummers.

    Voorbeeld, iemand komt met een bepaald probleem, dit wordt met de hulp van de overige forummers opgelost, naderhand maakt de vraagsteller een korte samenvatting en post die naar de onderhouder van de faq. Deze past de samenvatting evt aan en zet ze in de faq.

    Max
  • Ja, alhoewel het argument van dat ze het toch niet lezen ook erg aantrekkelijk is :roll: ;-)
    Bij deze(nogmaals) de suggestie de toegankelijkheid(…) te vergroten door door te linken naar losse topics(ipv één hele lange textdraad).
    >trouwens: wat dat betreft heb je de meeste bijdragen al…

    Anyway: Good show, Ed !!! :D :D :D

    edit: leest gerben's bijdrage :oops:
    optie aan poll toevoegen: "Ja, maar niet door middel van een hele lange draad" :lol:
  • VOlgens de Methoden en Techniek van Sociaal Onderzoek is het later toevoegen van opties aan een enquete vast geheel not-done. Maar gelukkig, tis een vrije wereld. Kortom, optie erbij.

    groetjes Edmond
  • Ik heb tegen gestemd… Dit omdat gebruikers altijd zullen vragen of iemand een antwoord weet op zijn/haar vraag.
    Velen zijn zich er niet van bewust dat vele vragen reeds door anderen gesteld zijn. Ook wordt Google.com niet gebruikt, want vragen is toch makkelijker als zoeken. (misschien een beetje cynisch ;)
    Een grote zoek-(vergaar)-bak is de MS-site, dezse is moeilijk te doorgronden, maar ook daar wordt mijns inziens weinig gezocht. (ja ik weet dat Engels een probleem is voor velen)
    Dus ik ben bang dat de vraagbaak inderdaad vele oplossingen zal geven, maar dat er dan toch strikter zal moeten worden gewerkt door de modjes om aan de vragensteller zijn link dicht te knallen door rechtstrreks te wijzen op de database.

    Ik volg dit forum nu al geruime tijd en ik denk dat als iemand de tijd neemt om alle subjects te doorgronden hieruit al een grote database gemaakt kan worden.
    Verder lijkt mij dat de opbouw van MS-knowledgebase gevolgd moet worden, wat het zoeken vergemakkelijkt.

    Maar in ieder geval succes met het opzetten.
  • Ik ben voor, het is altijd handig om zo'n vraagbaak te hebben voor "kleine problemen". Veel problemen met windows zijn op een makkelijke manier op te lossen na lang graafwerk in windows. Een FAQ kan aan het lange graafwerk een einde maken. Alleen zit je met de vraag wat is een klein probleem en wat is een groot probleem.

    bas
  • [quote:6897ba828a="sjouken"]Ik heb tegen gestemd… Dit omdat gebruikers altijd zullen vragen of iemand een antwoord weet op zijn/haar vraag.
    Velen zijn zich er niet van bewust dat vele vragen reeds door anderen gesteld zijn. Ook wordt Google.com niet gebruikt, want vragen is toch makkelijker als zoeken. (misschien een beetje cynisch ;).[/quote:6897ba828a]

    Maar dan is juist een FAQ heel handig.
    Dit omdat je bij een vraag die voor de zoveelste keer wordt gesteld niet hoeft te zoeken in het forum waar ook alweer het antwoord is gegeven, maar kunt doorverwijzen naar de sectie in de faq.
    Dat hoeft niet te gebeuren door de moderators, ook trouwe posters in het forum, die de faq goed kennen, kunnen de poster wijzen op het antwoord in de faq.
    Ook hoeft de topic niet te worden gesloten, mogelijk dat vanuit de oplossing meer vragen komen, of de topicstarter de geboden oplossing in de faq niet begrijpt etc..

    Het scheelt in ieder geval de nodige tijd etc. om via een faq de oplossingen voor de meest voorkomende kwesties aan te bieden.

    Zelf ben ik in een forum doorverwezen naar de faq in het videokaart-forum, en aldaar vond ik meteen alle antwoorden op mijn vraag, en de volgende vragen die ik daarna zou hebben gesteld om mijn probleem op te lossen!!

    Max
  • het idee is leuk maar de (meeste) mensen zullen dan waarschijnlijk bijv. eerst hun vraag op het forum stellen, vervolgens de faq bekijken, en dfan op het forum zeggen: 'ik heb het al in de faq gevonden. Toch bedankt!'
    zo krijg alleen maar overbodig veel nuttelose berichtjes e.d.

    en als ik eerlijk ben w8 ik liever een antwoord af dan door sown faqlijst te gaan.

    En trouwens, zo gaat het toch ook goed?
    Die dubbele berichtjes voorkom je toch niet, want ikzelf ga mmestal ook niet alle berichtonderwerpen bekijken om te zien of mijn vraag er al tussen zit, want dit moet je doen wil je cker weten dat je geen dubbel-bericht aan het maken bent: sommige onderwerpen hebben hele "schele"
    namen, waardoor je ze met de zoekfunctie niet kunt vinden.

    Als je dan toch zonodig een faq wilt maken, prop dan alle berichten uit jullie forum erin, werk ze bij (fatsoenlijke spelling, spam eruit, onderscript weg etc.) en orden ze en doe op elkaar lijkende berichten bij elkaar in en laat dubbele berichten 1 keer zien en als er 2 verschillende(werkende) oplossingen stonden plak ook deze bij elkaar in en maak er een topic/onderwerp van. Zo wordt de zoekfunctie ook veel overzichtelijker en makkelijker en meer gebruikt. Maak de faq zo uitgebreid en tegelijkertijd zo overzichtelijk mogelijk ong. iets van deze aard:

    [b:1ecab9c5a5][u:1ecab9c5a5]Software[/b:1ecab9c5a5][/u:1ecab9c5a5]
    >>>> [i:1ecab9c5a5]OS Windows[/i:1ecab9c5a5]
    >>>>>> [i:1ecab9c5a5]Opstart problemen[/i:1ecab9c5a5]
    >>>>>>>> Topic 1
    >>>>>>>> Topic 2
    >>>>>> [i:1ecab9c5a5]Internet[/i:1ecab9c5a5]
    >>>>>>>> Topic 1
    >>>>>>>> Topic 2
    >>>>>> [i:1ecab9c5a5]Bureaublad/desktop[/i:1ecab9c5a5]
    >>>>>>>> Topic 1
    >>>>>>>> Topic 2
    >>>>>>>> etc.
    >>>> OS Linux
    >>>>>> Netscape
    >>>>>>>> Topic 1
    >>>>>>>> Topic 2
    >>>>>> Desktop
    >>>>>>>> Topic 1
    >>>>>>>> Topic 2
    >>>>>> Opstart problemen
    >>>> OS anders
    >>>>>> Opstart problemen
    >>>>>> Bureaublad/desktop
    >>>>>> etc.
    >>>> Programmeertaal
    ?
    ?
    ?
    Beeld
    beeld compressie
    Jpg's gif's e.d.
    etc.
    ?
    ?

    [b:1ecab9c5a5][u:1ecab9c5a5]Internet[/b:1ecab9c5a5][/u:1ecab9c5a5]
    Webpagina's
    Html
    Javascript
    Flash
    Hosting
    ?
    Verbinding
    (A)DSL
    Kabel

    en ga zo maar door
    Sorry voor dit onwijs lange verhaal :wink:
    hoop dat jullie er wat aan hebben :D
  • en dus ook alle dubbelle (vast weer eens fout geschreven;) POSTINGS en REPLY'S
    POSTINGS en REPLY'S
    POSTINGS en REPLY'S
    POSTINGS en REPLY'S
    POSTINGS en REPLY'S
    POSTINGS en REPLY'S
    :evil:
  • replIEs 8)
  • Yep, en dubbeLe 8)
  • als er een FAQ komt moet er ook in staan hoe je windows installeerd want dat wil ik nog wel es weten.
  • Ik heb voor gestemd. Lijkt me een goede zaak om een faq te starten, mits die goed toegankelijk is. Wellicht een faq lijst per windowsversie?
  • Voor voor voor.

    Bij windows en eigenlijk elk onderwerp komen problemen of onduidelijkheden voor maar bijna iedereen mee te maken krijgt die echter eenvoudig zijn op te lossen.

    Zie bij. de FAQ in het mobo forum staat. 5000+ keer bekeken. Weliswaar net zo vaak niet en komen er toch nog topics met de in de FAQ voorkomende antwoorden maar dan is het erg makkeliijk om in dat topic naar de FAQ te verwijzen.
    De zoekoptie is tijdrovend en komt lang niet altijd met de juiste topics op de proppen.
    Zei ik al dat ik voor ben?
  • Ook ik ben voor. Het gaat er toch om dat je d.m.v. een forum mensen helpt die een probleem zijn tegengekomen? Problemen vragen om oplossingen en via google zoeken levert hits op maar nooit die oplossing die jij nodig bent.
    Een goed gedocumenteerde faq zal een hoop mensen nog meer ellende helpen voorkomen (ik zegt de gek). Alleen al daarom: Doen!!!
  • DAT IS HANDIG VOOR IEDEREEN

    Hiervoor heb ik gestemd, zelf maak ik ook wel eens gebruik van de zoek functie , maar wat je ook zoekt , na 10 pagina's te hebben doorlopen vindt je als je geluk hebt 3 vragen welke enigsinds lijken op hetgeen wat je zoekt , maar net niet het antwoord geven.

    Als je in grote lijnen de antwoorden in een faq zet , zal automatisch de zoek opgave verduidelijken.

    Ook vindt ik als iemand eerst de faq raadpleegt , hij zijn vraag beter kan formuleren , wat meer duidelijkheid schept voor het forum.
  • [quote:644b9f3db7="computer_nerdo"]als er een FAQ komt moet er ook in staan hoe je windows installeerd want dat wil ik nog wel es weten.[/quote:644b9f3db7]

    Nou gewoon CD erin en gaan :lol: :lol: :lol:

    Maar als ik moest kiezen tussen een FAQ en de zoek functie van het forum ga ik voor de eerste mogelijkheid.
    De zoekfunctie is bagger; je krijg of geen hits of 6 miljard en na 3 topics gelezen te hebben, geef je het op.

    Dus ik ga NU voor stemmen.
    Zet um op ODF :lol: :lol: :lol: (is hij al klaar)

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.