Vraag & Antwoord

OS Linux

gebruik oss sound drivers / ervaringen met Dell

Anoniem
Tux Brothers
20 antwoorden
  • In mijn nieuwe Dell PC zit een SB live geluidskaart. Deze blijkt binnen linux enkel ondersteund te worden door de commerciele OSS drivers. Nu kan ik voor 13 euro's deze drivers aanschaffen bij OSS.
    In de aankoopvoorwaarden staat: "You are entitled to FREE upgrades for OSS for only the operating system you purchased OSS for. If your operating system kernel changes and if there is a version of OSS for that kernel version, you can obtain a FREE upgrade. Free upgrades are provided for one(1) year for the date of purchase." Is de kans groot dat door kernelversieveranderingen in de toekomst deze drivers niet meer zullen functioneren? Als dat zo is kan ik beter direct een nieuwe geluidskaart kopen.
  • Ik he ook die SB-live en die doet het perfect. daar hoef je echt geen rooie cent voor te betalen om de goede drivers te hebben. Welke distributie gebruik je (of ga je gebruiken)?

    groeten Floris
  • Dan heb je toch een andere versie dan ik, denk ik. De Dell SB live die ik heb gebruikt een afwijkende chipset de EMU10k1x. Op een ander forum heb ik deze kaart al uitvoerig onder de aandacht gehad:
    http://www.linuxforum.com/forums/index.php?showtopic=2690
  • De licentie komt er op neer dat je bij een eventuele kernelupgrade moet afwachten of zij daarvoor nieuwe OSS-drivers hebben, zo ja, dan moet die kernelupgrade binnen 1 jaar na aankoop zijn.
    Dus als je volgend jaar rond deze tijd kernel 2.6 gaat gebruiken moet je een nieuwe oss-licentie kopen.


    Max
  • Zo lees ik het ook. Mijn vraag derhalve: moeten er bij iedere kernelupgrade andere drivers geinstalleerd worden, of zijn via een "truc" die andere drivers nog bruikbaar. Ik zie bijv in kde 3 dat daar ook nog kde 2 software wordt gebruikt.
  • Nou, dat hangt van de nieuwe kernel af.
    Als die downwards compatible is met oude kerneldrivers van 2.4, dan is er niks aan het handje.

    Kan kernel 2.6 niet omgaan met oudere drivers, dan moet je dus upgraden.

    Zelfde geldt bij KDE: kde2-programma's zijn niet compatible met kde3, dus dan moet je kde2-programma's upgraden naar de nieuwere versies die geschikt zijn voor kde3.
    (of je zet kde2 naast kde3, maar dat werkt bij een kernel niet..)
    Je hebt echter distro's die er voor gezorgd hebben dat hun kde3-versie downwards compatible is met kde2, zodat je kde2-programma's in kde3 kunt gebruiken.

    Max
  • Werkt de kaart ook niet met ALSA?
  • Neen, na veel gegoogle blijkt dat niemand hem werkende heeft zonder de commerciele oss drivers. Probleem is heb ik gelezen dat de DSP effecten softwarematig werken zoals bijv in een winmodem, waardoor ze niet met de standaardlinuxdrivers werken.
    Had ik dat geweten… Ik heb speciaal een SB live genomen in mijn nieuwe pc omdat ik wist dat ze normaliter goed in linux functioneren. Maar ja, Dell modificeert ze, zonder dat ze dat kenbaar maken op hun site, waar ze als gewone SB lives verkocht worden. Als linuxgebruiker sta je zo mooi in de kou. Omdat ik het niet binnen 7 dagen kenbaar maakte "is het mijn eigen schuld", aldus Dell.
  • Dan vervang je de kaart toch gewoon door een normale SB Live? Is bijna net zo duur als die commerciële drivers :P
  • Idd, gewoon een andere kaart aanschaffen. Zoveel kost dat nu ook weer niet.
  • Kan ik inderdaad doen. Nieuwe kaart kost echter wel ruim 35 euro, tis toch meer dan 75 gulden.Als je dan net in een nieuwe pc naast een on board kaart al een SB live van 35 euro al hebt laten bijplaatsen is dat wel ff balen. Tis meer de boosheid dat je toch bent beetgenomen door Dell en er niets tegen kan doen.
  • ik zou 't zeker eerst eens proberen met alsa drivers? Misschien heb je geluk en werkt dat wel
  • Die heb ik al uitgebreid getest. Bij het linuxforum was men erg behulpzaam:
    http://www.linuxforum.com/forums/index.php?showtopic=2690
  • Hoi,
    Volgens mij heb ik dit probleem ook al eens gehad onder 9.1 nou ben ik vergeten of dat met de Audigy of met een Live was, mischien weet Marcel het nog ?
    Ik heb toen verschillende ALSA drivers geprobeerd en die werkte niet totdat ik de 0.9RC8 probeerde en op een af andere reden werkt die wel :D
    Ik draai nog steeds met 9.1 en ook nog met die zelf gebreidde driver, mischien proberen waard?
  • Hoi,
    Ik draai ook Mandrake 9.1. Daar ben ik ook begonnen met de standaard alsa drivers, de versie die je noemt. Die werkten in elk geval bij mij niet. De chipset EMU10k1X die in de Dell SB live zit wordt ook niet genoemd in de ALSA soundcart matrix: http://www.alsa-project.org/alsa-doc/
  • Bij mij standaard ook niet kan ik herinneren, maar toen ik ze opnieuw (handmatig) geinstalleerd had werkte die dus wel.
    Ik heb toen alle 3 de onderdelen geinstalleerd.
  • Tja mijn ALSA howto staat nog steeds gewoon op de wiki, maar zoals al terrecht wordt opgemerkt staat de chipset idd niet in de supportlijst van ALSA en zal deze dus idd gewoon niet werken.
    Ik zou die 35 euro maar gewoon uitgeven aan die kaart, dat is zoiezo maar 22 euro bovenop die commerciële zooi kernel upgrade niet meegerekend en bovendien verkoop je deze kaart gewoon aan een Windows gebruiker voor een tientje.
  • WAT!!!!! :o

    Ben je helemaal betoeterd? Er bestaat ook zoiets als consumentenrecht. Als Dell die kaarten aanbied als zijnde een SB-Live (dus de emu chipset) ZONDER vermelding op de site dat die kaarten gemodificeerd zijn, dan kun je gewoon eisen dat ze een standaard kaart aanbieden.

    Immers dit is de redelijke verwachting van de consument en dat telt in de Nederlandse wet. Daarnaast hebben ze zich ook nog eens onthouden van de informatieplicht, want de verwachtingen worden nu anders. Dit houdt niet op bij de 7 dagen garantie van Dell, belachelijk zelfs.

    Ik zou dit echt niet pikken van Dell. Even geen technische discussie, maar dit is echt waardeloos :(
  • Is die pc online gekocht? (dwz via internet, of telefonisch)
    Zo ja, dan heb je volgens mij 30 dagen bedenktijd.
    Informeer even bij een consumentenorganisatie hoe dat precies zit.

    Rinse
  • Inderdaad bestaat er zoiets als consumentenrecht. Ik heb e.e.a Dell duidelijk te verstaan gebracht. Eigenlijk is er sprake van een soort verborgen gebrek. Omdat ik wist dat de HCC momenteel Dell een proces wil aandoen ivm de leveringsvoorwaarden: http://www4.hccnet.nl/404/index.cfm?fuseaction=nieuws.shownieuws&id;=9292
    heb ik contact opgenomen met ze. Dit wordt in elk geval aan hun dossier toegevoegd. De officiele reactie van Dell luidde:
    "Helaas kunnen wij geen gevolg geven aan uw verzoek tot retournering of omruiling van de Creative Labs Sound blaster Live 5.1 (Value 1024v AC3) PCI geluidskaart, dit hebben wij besloten naar aanleiding van onze Algemene Voorwaarden, tevens te vinden op onze website: www.dell.nl, voor de volledigheid verwijzen wij u dan naar artikel 19 consumentenrechten. Hierin staat beschreven dat consumenten gerechtigd zijn een aankoop te annuleren binnen 7 werkdagen. Omdat u buiten deze periode valt, kunnen wij hetgeen wat u wenst, niet realiseren. "

    Om nog even door te gaan over Dell. Mijn monitor, met een productiedatum van augustus 2003 ging binnen 2 weken na aankoop stuk, krijg ik er een refurbished van oktober 2002 voor in de plaats, dus een opgeknapte defecte van bijna een jaar ouder. Ook hier flink ruzie gemaakt en de schriftelijke eindconclusie van de escalatiemanager, zoals ze die bij Dell noemen:

    "Na overleg met onze technische dienst willen wij u attenderen op het feit dat u ten tijde van de aankoop akkoord bent gegaan met Dell's algemene voorwaarden. Hier willen wij u dan ook naar verwijzen en dan met name artikel 7 Garantie. Waar expliciet in word vermeld dat Dell repareert met nieuwe of gelijkwaardige onderdelen in overeenstemming met industriestandaarden en praktijk. Zie www.dell.nl. Dit houdt concreet in dat Dell aan zijn verplichtingen heeft voldaan om u van een werkende monitor te voorzien"

    Ook dit is aan het HCC dossier toegevoegd. Je kan wel gelijk hebben, doch gelijk krijgen…
    Waarschuwing dus: voor kopen bij Dell: bezint voor je begint!!

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.