Vraag & Antwoord

OS Linux

geen geluid in slackware

Anoniem
Red Dragon
20 antwoorden
  • Dat was precies wat ik me ook afvroeg, vandaar dat ik hier de vraag stel hoe ik daar achter kan komen.
    Eerder heeft slackware hem altijd gevonden
  • vindt slackware de geluidskaart wel?
  • Hoi,

    Ik heb pas een nieuwe installatie van slackware gedaan en sindsdien heb ik geen geluid meer.
    ik heb in de console in de alsamixer alle kanalen omhoog gezet
    heb bij de aplikaties alles geprobeerd zoals oss alsa enzzz.
    dus ik denk dat ie echt een driver mist ofzo…
    Hoe kan ik beginnen te achterhalen waar het probleem ligt.

    Groetjes Emiel
  • Post eens de uitvoer van "lsmod"? Waarschijnlijk zijn de drivers wel geladen, anders had je geen mixers gezien in alsamixer. Heb je "alsaconf" ook gedraait?
  • En post ook de output van je /sbin/lspci -tv
  • [code:1:1c35f9af99]

    emiel@2400+:~$ su
    Password:
    root@2400+:/home/emiel# lsmod
    Module Size Used by Tainted: P
    snd-pcm-oss 37736 0
    snd-mixer-oss 12504 2 [snd-pcm-oss]
    keybdev 2052 0 (unused)
    mousedev 4212 1
    hid 21220 0 (unused)
    usbmouse 2040 0 (unused)
    input 3200 0 [keybdev mousedev hid usbmouse]
    usb-ohci 19240 0 (unused)
    snd-intel8x0 18924 3
    snd-ac97-codec 49500 0 [snd-intel8x0]
    gameport 1420 0 [snd-intel8x0]
    snd-pcm 56072 0 [snd-pcm-oss snd-intel8x0]
    snd-timer 13604 0 [snd-pcm]
    snd-page-alloc 6328 0 [snd-intel8x0 snd-pcm]
    snd-mpu401-uart 3200 0 [snd-intel8x0]
    snd-rawmidi 12740 0 [snd-mpu401-uart]
    snd-seq-device 3888 0 [snd-rawmidi]
    snd 30852 1 [snd-pcm-oss snd-mixer-oss snd-intel8x0 snd-ac97-codec snd-pcm snd-timer snd-mpu401-uart snd-rawmidi snd-seq-device]
    soundcore 3396 4 [snd]
    sis900 12396 1
    r8169 6508 1
    crc32 2880 0 [sis900 r8169]
    uhci 24444 0 (unused)
    ehci-hcd 17580 0 (unused)
    usbcore 59308 1 [hid usbmouse usb-ohci uhci ehci-hcd]
    nvidia 3205624 6
    ide-scsi 9328 0
    agpgart 43940 3
    root@2400+:/home/emiel#
    [/code:1:1c35f9af99]
    [code:1:1c35f9af99]
    root@2400+:/home/emiel# /sbin/lspci -tv
    -[00]-+-00.0 Silicon Integrated Systems [SiS] 735 Host
    +-01.0-[01]—-00.0 nVidia Corporation NV17 [GeForce4 MX 440]
    +-02.0 Silicon Integrated Systems [SiS] SiS85C503/5513 (LPC Bridge)
    +-02.2 Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.0 Controller
    +-02.3 Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.0 Controller
    +-02.5 Silicon Integrated Systems [SiS] 5513 [IDE]
    +-02.7 Silicon Integrated Systems [SiS] Sound Controller
    +-03.0 Silicon Integrated Systems [SiS] SiS900 PCI Fast Ethernet
    +-0b.0 Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8169
    +-13.0 VIA Technologies, Inc. VT6202 [USB 2.0 controller]
    +-13.1 VIA Technologies, Inc. VT6202 [USB 2.0 controller]
    \-13.2 VIA Technologies, Inc. USB 2.0
    root@2400+:/home/emiel#

    [/code:1:1c35f9af99]
  • Na het runnen van alsaconf deed het geluid het ineens in gnome en in totem.
    Maar nu nog niet in quake3arena….
  • Zit je gebruiker in de audio groep? (Zie /etc/groups, en [b:24a4c4d161]man usermod[/b:24a4c4d161]).
  • mijn /etc/group file:

    [code:1:461edbf083]


    root::0:root
    bin::1:root,bin,daemon
    daemon::2:root,bin,daemon
    sys::3:root,bin,adm
    adm::4:root,adm,daemon
    tty::5:
    disk::6:root,adm
    lp::7:lp
    mem::8:
    kmem::9:
    wheel::10:root
    floppy::11:root
    mail::12:mail
    news::13:news
    uucp::14:uucp
    man::15:
    audio::17:
    video::18:
    cdrom::19:
    games::20:
    slocate::21:
    utmp::22:
    smmsp::25:smmsp
    mysql::27:
    rpc::32:
    sshd::33:sshd
    gdm::42:
    shadow::43:
    ftp::50:
    pop::90:pop
    nobody::98:nobody
    nogroup::99:
    users::100:
    console::101:
    lfs:x:102:

    [/code:1:461edbf083]
  • Doe eens een:

    [b:fafe6ebc4d]usermod -G audio jouwgebruikersnaam[/b:fafe6ebc4d]

    Als root. Log daarna uit, en weer opnieuw in. Het geluid zal dan wellicht in Q3 werken.
  • dit heb ik gedaan en hij voegd inderdaad emiel toe bij audio in de file: /etc/group

    maar als ik opnieuw inlog heb ik in quake nog geen geluid
  • bij het opnieuw inloggen krijg ik ook een hele rits meldingen 0,5 sec te zien waar staat

    can't locate module ……
    can't locate module ……
    can't locate module ……
    can't locate module ……
    can't locate module ……
    can't locate module ……
    can't locate module ……

    op de puntjes stond ieder keer wat anders
  • [quote:e5ffa5de45]maar als ik opnieuw inlog heb ik in quake nog geen geluid[/quote:e5ffa5de45]

    Geeft Quake een foutmeling? Je kunt evt de output van quake redirecten met bijv: [b:e5ffa5de45]quake3 &> ~/quake.log[/b:e5ffa5de45]. Dit zet de uitvoer van Quake in quake.log in je home directory.
  • log:

    [code:1:68d9c8aefc]
    Q3 1.11 linux-i386 Dec 4 1999
    —– FS_Startup —–
    Current search path:
    /home/emiel/.q3a/baseq3
    ./baseq3

    ———————-

    Running in restricted demo mode.

    —– FS_Startup —–
    Current search path:
    /home/emiel/.q3a/demoq3
    ./demoq3/pak0.pk3 (1387 files)
    ./demoq3

    ———————-
    execing default.cfg
    execing q3config.cfg
    couldn't exec autoexec.cfg
    —– Client Initialization —–
    —– Initializing Renderer —-
    ——————————-
    —– Client Initialization Complete —–
    — Common Initialization Complete —
    Opening IP socket: localhost:27960
    Hostname: 2400+.emielvanrossum.nl
    Alias: 2400+
    IP: 127.0.0.1
    —– R_Init —–
    …loading libGL.so: Initializing OpenGL display
    …setting mode 6: 1024 768
    Using XFree86-VidModeExtension Version 2.2
    XFree86-VidModeExtension Activated at 1024x768
    Using 8/8/8 Color bits, 24 depth, 0 stencil display.
    Initializing OpenGL extensions
    …using GL_S3_s3tc
    …ignoring GL_EXT_texture_env_add
    …using GL_ARB_multitexture
    …using GL_EXT_compiled_vertex_array

    GL_VENDOR: NVIDIA Corporation
    GL_RENDERER: GeForce4 MX 440/AGP/SSE/3DNOW!
    GL_VERSION: 1.5.2 NVIDIA 66.29
    GL_EXTENSIONS: GL_ARB_imaging GL_ARB_multitexture GL_ARB_point_parameters GL_ARB_point_sprite GL_ARB_shader_objects GL_ARB_shading_language_100 GL_ARB_texture_compression GL_ARB_texture_cube_map GL_ARB_texture_env_add GL_ARB_texture_env_combine GL_ARB_texture_env_dot3 GL_ARB_texture_mirrored_repeat GL_ARB_texture_rectangle GL_ARB_transpose_matrix GL_ARB_vertex_buffer_object GL_ARB_vertex_program GL_ARB_vertex_shader GL_ARB_window_pos GL_S3_s3tc GL_EXT_texture_env_add GL_EXT_abgr GL_EXT_bgra GL_EXT_blend_color GL_EXT_blend_minmax GL_EXT_blend_subtract GL_EXT_clip_volume_hint GL_EXT_compiled_vertex_array GL_EXT_Cg_shader GL_EXT_draw_range_elements GL_EXT_fog_coord GL_EXT_multi_draw_arrays GL_EXT_packed_pixels GL_EXT_paletted_texture GL_EXT_pixel_buffer_object GL_EXT_point_parameters GL_EXT_rescale_normal GL_EXT_secondary_color GL_EXT_separate_specular_color GL_EXT_shared_texture_palette GL_EXT_stencil_wrap GL_EXT_texture_compression_s3tc GL_EXT_texture_cube_map GL_EXT_texture_edge_clamp GL_EXT_texture_env_combine GL_EXT_text
    GL_MAX_TEXTURE_SIZE: 2048
    GL_MAX_ACTIVE_TEXTURES_ARB: 2

    PIXELFORMAT: color(24-bits) Z(24-bit) stencil(0-bits)
    MODE: 6, 1024 x 768 fullscreen hz:N/A
    GAMMA: software w/ 0 overbright bits
    CPU:
    rendering primitives: single glDrawElements
    texturemode: GL_LINEAR_MIPMAP_NEAREST
    picmip: 1
    texture bits: 0
    multitexture: enabled
    compiled vertex arrays: enabled
    texenv add: disabled
    compressed textures: enabled
    Initializing Shaders
    …loading 'scripts/base.shader'
    …loading 'scripts/base_button.shader'
    …loading 'scripts/base_floor.shader'
    …loading 'scripts/base_light.shader'
    …loading 'scripts/base_object.shader'
    …loading 'scripts/base_support.shader'
    …loading 'scripts/base_trim.shader'
    …loading 'scripts/base_wall.shader'
    …loading 'scripts/common.shader'
    …loading 'scripts/ctf.shader'
    …loading 'scripts/eerie.shader'
    …loading 'scripts/gfx.shader'
    …loading 'scripts/gothic_block.shader'
    …loading 'scripts/gothic_floor.shader'
    …loading 'scripts/gothic_light.shader'
    …loading 'scripts/gothic_trim.shader'
    …loading 'scripts/gothic_wall.shader'
    …loading 'scripts/hell.shader'
    …loading 'scripts/liquid.shader'
    …loading 'scripts/menu.shader'
    …loading 'scripts/models.shader'
    …loading 'scripts/organics.shader'
    …loading 'scripts/sfx.shader'
    …loading 'scripts/shrine.shader'
    …loading 'scripts/skin.shader'
    …loading 'scripts/sky.shader'
    …loading 'scripts/test.shader'
    —– finished R_Init —–

    ——- sound initialization ——-
    /dev/dsp: Broken pipe
    Could not toggle.
    ————————————
    Loading vm file vm/ui.qvm.
    VM file ui compiled to 902363 bytes of code
    4 arenas parsed
    6 bots parsed
    trFMV::play(), playing idlogo.RoQ
    ********************
    ERROR: Disconnected from server
    ********************
    RE_Shutdown( 0 )
    —– R_Init —–

    GL_VENDOR: NVIDIA Corporation
    GL_RENDERER: GeForce4 MX 440/AGP/SSE/3DNOW!
    GL_VERSION: 1.5.2 NVIDIA 66.29
    GL_EXTENSIONS: GL_ARB_imaging GL_ARB_multitexture GL_ARB_point_parameters GL_ARB_point_sprite GL_ARB_shader_objects GL_ARB_shading_language_100 GL_ARB_texture_compression GL_ARB_texture_cube_map GL_ARB_texture_env_add GL_ARB_texture_env_combine GL_ARB_texture_env_dot3 GL_ARB_texture_mirrored_repeat GL_ARB_texture_rectangle GL_ARB_transpose_matrix GL_ARB_vertex_buffer_object GL_ARB_vertex_program GL_ARB_vertex_shader GL_ARB_window_pos GL_S3_s3tc GL_EXT_texture_env_add GL_EXT_abgr GL_EXT_bgra GL_EXT_blend_color GL_EXT_blend_minmax GL_EXT_blend_subtract GL_EXT_clip_volume_hint GL_EXT_compiled_vertex_array GL_EXT_Cg_shader GL_EXT_draw_range_elements GL_EXT_fog_coord GL_EXT_multi_draw_arrays GL_EXT_packed_pixels GL_EXT_paletted_texture GL_EXT_pixel_buffer_object GL_EXT_point_parameters GL_EXT_rescale_normal GL_EXT_secondary_color GL_EXT_separate_specular_color GL_EXT_shared_texture_palette GL_EXT_stencil_wrap GL_EXT_texture_compression_s3tc GL_EXT_texture_cube_map GL_EXT_texture_edge_clamp GL_EXT_texture_env_combine GL_EXT_text
    GL_MAX_TEXTURE_SIZE: 2048
    GL_MAX_ACTIVE_TEXTURES_ARB: 2

    PIXELFORMAT: color(24-bits) Z(24-bit) stencil(0-bits)
    MODE: 6, 1024 x 768 fullscreen hz:N/A
    GAMMA: software w/ 0 overbright bits
    CPU:
    rendering primitives: single glDrawElements
    texturemode: GL_LINEAR_MIPMAP_NEAREST
    picmip: 1
    texture bits: 0
    multitexture: enabled
    compiled vertex arrays: enabled
    texenv add: disabled
    compressed textures: enabled
    Initializing Shaders
    …loading 'scripts/base.shader'
    …loading 'scripts/base_button.shader'
    …loading 'scripts/base_floor.shader'
    …loading 'scripts/base_light.shader'
    …loading 'scripts/base_object.shader'
    …loading 'scripts/base_support.shader'
    …loading 'scripts/base_trim.shader'
    …loading 'scripts/base_wall.shader'
    …loading 'scripts/common.shader'
    …loading 'scripts/ctf.shader'
    …loading 'scripts/eerie.shader'
    …loading 'scripts/gfx.shader'
    …loading 'scripts/gothic_block.shader'
    …loading 'scripts/gothic_floor.shader'
    …loading 'scripts/gothic_light.shader'
    …loading 'scripts/gothic_trim.shader'
    …loading 'scripts/gothic_wall.shader'
    …loading 'scripts/hell.shader'
    …loading 'scripts/liquid.shader'
    …loading 'scripts/menu.shader'
    …loading 'scripts/models.shader'
    …loading 'scripts/organics.shader'
    …loading 'scripts/sfx.shader'
    …loading 'scripts/shrine.shader'
    …loading 'scripts/skin.shader'
    …loading 'scripts/sky.shader'
    …loading 'scripts/test.shader'
    —– finished R_Init —–
    Loading vm file vm/ui.qvm.
    VM file ui compiled to 902363 bytes of code
    4 arenas parsed
    6 bots parsed
    —– CL_Shutdown —–
    RE_Shutdown( 1 )
    ———————–
    —– CL_Shutdown —–
    ———————–
    [/code:1:68d9c8aefc]
  • Ik ben een geluidsnoob, maar houdt arts (of esound) je geluidsdevice niet bezet? Wat gebeurt er als je de arts daemon kill-ed, en je dan Quake 3 draait?
  • ik ben een linux noob dus mijn vraag is dan hoe je die killed
    ik heb met ps ax gekeken of ik hem zo kon vinden en dan killen maar daar staat nix van arts bij
  • Arts draait in principe alleen als je KDE gebruikt. GNOME gebruikt ESD. Deze daemons zouden de geluidskaart echter vanzelf moeten releasen na een bepaald aantal seconden inactivity.
    Het lijkt erop dat de oss emulation niet goed werkt. De 'cannot load module' meldingen hebben daar hoogst waarschijnlijk iets mee te maken. Geef eens enkele van de module namen die genoemd worden.

    PS: Plaatjes in je sig wordt niet erg gewaardeerd en mag ook niet op dit forum volgens de forum richtlijnen.
  • het is daar veel te kort voor, ik kan het echt niet zien, is er een manier om dit op een andere manier te bekijken???

    PS: word een klein plaatje wel gewardeerd?
  • Als je gewoon inlogt op een tty blijven de meldingen als het goed is gewoon staan. Je kunt bovendien met [shift][pageup/down] door de buffer scrollen mocht hij uit beeld verdwijnen. Ook staan dergelijke meldingen vaak in /var/log/messages of je kunt ze opvragen met 'dmesg'.

    PS: Nee, op dit forum mag het helemaal niet, daar hebben we avatars voor. Ook mag je tegenwoordig geloof ik max 2 regels tekst hebben staan in je sig, anders rekken sigs een thread zo op.
  • [quote:9ddfe801be="Marcel de Reus"]Arts draait in principe alleen als je KDE gebruikt. GNOME gebruikt ESD. Deze daemons zouden de geluidskaart echter vanzelf moeten releasen na een bepaald aantal seconden inactivity.[/quote:9ddfe801be]

    Could be, maar ik heb de zeldzame keren dat ik ooit arts geinstalleerd heb hetzelfde probleem gehad. Mijn impressie was altijd dat arts gewoon een lock houdt, en applicaties in de toekomst maar zoveel mogelijk via arts moeten gaan werken.

    But I could be wrong ;).

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.