Vraag & Antwoord

OS Linux

Is de support op Linux nou echt zoveel minder?

17 antwoorden
  • Ik ben sinds kort bezig met Linux (FC4), ik ben tot op heden tegen 3 problemen opgelopen en heb alledrie de vragen op een forum geplaatst (dit forum en fedoraforum.org).....Op geen 1 van de vragen (op 1 reageert zelfs niemand) kon een oplossend antwoord gegeven worden. Dit terwijl als ik een windows gerelateerde vraag stel, er altijd voldoende op wordt gereageerd. Veel antwoorden van "linuxers" is ook "lees de manpages maar". Het valt mij zwaar tegen hoe de support is, waar kan dit aan liggen? Het verbaast mij het meeste omdat de "brede support" altijd als 1 van de speerpunten gebruikt wordt bij flames richting MS.....
  • Het is een verschil in attitude: de meeste Win-gebruikers snappen werkelijk helemaal niks van computers, alleen hoe ze knoppen moeten indrukken. Als er dan iets fout gaat weten ze het niet meer en gaan ze vragen. Hele simpele vragen en de computeraars die daar antwoord op geven zijn dat gewend. Linux gebruikers hebben over het algemeen wat meer basiskennis over computers en verwachten een stuk "zelfwerkzaamheid" ofwel: zoek eerst zélf uit wat er fout gaat en als je er dan nog niet uit komt, vraag dan hulp. Helaas blijkt dat met de toenemende bekendheid van Linux ook die 'computernoobs' uit de Windows-wereld met hun houding van "kweetutniemeer, dus vraag ik het maar" simpele vragen gaan stellen die ze, als ze geleerd hadden wat zelfstandiger te zijn, zélf hadden kunnen oplossen. Doorgewinterde Linux-gebruikers kunnen zich daar soms mateloos aan storen en dat gebeurd dan ook. Is volkomen menselijk hoor, heeft niks met software te maken :P Overigens: het is vakantietijd. Veel mensen zijn op vakantie, dus ook diegenen die jouw vragen kunnen beantwoorden. Ik vind jou verholen kritiek op de Linux gemeenschap erg voorbarig... Groet, M.V. Wesstein
  • Voorbarig? Ik werk er nu een half jaar mee, de laatste vraag is dan recent, echter de andere 2 zijn van enkele maanden terug, ik denk dus zeker dat het niet voorbarig is. Het is dus heel frustrerend als je een probleempje hebt, uren zoniet dagen hebt besteed aan het lezen van manpages en Googlen, je er niet uitkomt, tot slot je heil zoekt bij fora en er dan niet of niet met de oplossing gereageerd wordt.
  • Zou je het doel van dit topic kunnen uitleggen? Over welke support heb je het? Die van hardware fabrikanten. Of de 'support' door andere GNU/Linux gebruikers. Ik kan natuurlijk niet spreken voor de anderen. Maar het is inderdaad gebruikelijk dat we verwachten dat iemand die hier een GNU/Linux gerelateerde vraag stelt, deze zijn huiswerk goed gedaan heeft. Omdat niet alle GNU/Linux gebruikers continu op dit sub-forum aanwezig zijn, kan het enige tijd duren alvorens er een antwoord verschijnt. Dit is ook afhankelijk hoe duidelijk een vraag gesteld is, en de topic titel. Als je een vraag stelt is er natuurlijk altijd een kans dat deze niet (voldoende) wordt beandwoord. Maar dat gebeurd toch niet alleen in het sub-forum Linux.
  • Het doel van dit toppic is om te polsen of er meer mensen deze mening delen, of misschien suggesties hebben waar je support kan vinden (zonder afbraak te doen aan dit forum, want die vind ik persoonlijk toppie). Ik doen inderdaad op de support van andere linux gebruikers. Zoals al aangegeven is, is de attitude anders onder Linux gebruikers als onder Windows gebruikers. De kennisgraad voor Linux is veel hoger en je loopt snel tegen een wirwar van config-files op. Ikzelf heb 3 cursussen gevolgd bij RedHat (RH033, RH0133 en RH253) a € 2000,- per stuk. Ik lees voordat ik aan iets begin altijd de manpages door, en ga dan pas aan de slag. Loop ik tegen problemen aan en kom ik er niet direct uit, lees ik nogmaals de manpages door en ga zoeken met Google. Kom ik er dan nog niet uit, wend ik me tot de fora. Het is dus zeker niet zo dat ik bij een vraag direct om hulp ga vragen. Het aantal reply's op een topic is gewoon velen malen minder. Tuurlijk zijn het geen vragen die een doorgewinterde linuxer zal stellen, maar het zijn ook zeker geen vragen in de trand van "hoe mount ik een filesystem" of zoiets. Als iemand in dit forum vraagt of hij Linux moet proberen ipv Windows, wordt er geantwoord dat hij dat zeker kan doen en dat er bij problemen altijd een vraag gesteld kan worden, de praktijk wijst gewoon heel anders uit.
  • [quote:fc63a10f04="M.V. Wesstein"]Helaas blijkt dat met de toenemende bekendheid van Linux ook die 'computernoobs' uit de Windows-wereld met hun houding van "kweetutniemeer, dus vraag ik het maar" simpele vragen gaan stellen die ze, als ze geleerd hadden wat zelfstandiger te zijn, zélf hadden kunnen oplossen. Doorgewinterde Linux-gebruikers kunnen zich daar soms mateloos aan storen en dat gebeurd dan ook.[/quote:fc63a10f04] Inderdaad dit verhaal klopt als een bus. De irritatie wordt met de dag groter onder de ervaren Linux gebruikers, vandaag heb ik daarom een punt achter het forum van Alles-Linux gezet. Ik kan niet meer tegen die voormalige windows-noobs :(
  • Zet de link naar jouw vragen hier eens neer.... Met mij zijn velen wellicht benieuwd voor een niveau je bereikt na een investering van 3x 2000 euro... PS: ik heb zelf geen IT achtergrond oid maar kom door goed lezen en Googlen meestal er wel uit. Wat over is post ik op de fora en daar heb ik prima ervaringen mee. Wel: ik zet altijd zo uitgebreid erbij wat er onderzocht is. Vaak post ik oplossingen nog even als een mini-how to, zodat anderen het sneller terug kunnen vinden via Google of. Er zijn overigens meer specifiekere Linux fora dan C!T, maar dat is een open deur, immers het is een heel breed forum.
  • Ik zag dat je mijn topic mbt het automounten al gevonden had :wink: igv bedankt voor de link, mijn andere "probleem" betreft syslog, hier staat ie, eerlijk gezegd heb ik met dat probleem de moeite al opgegeven. [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=146210&highlight=syslog]probleem met syslog[/url] Even een samenvating van dat laatste probleem: syslog logt niks meer, als ik syslog stop en met de hand syslogd en klogd start gaat alles goed. syslog wordt automatisch bij boot opgestart, maar logt dus niks, ook niet als ik syslog stop/start of restart. Nu start ik syslog dus niet automatisch bij een boot/reboot, en moet er ffies aan denken met de hand syslogd en klogd te starten. Groot voordeel van Linux, rebooten is een zeldzaamheid :D
  • ik was op de inhoud gefocussed, had niet door dat het om dezelfde persoon ging. En dan: je zou inderdaad wat meer kunnen beschrijven wat je al gedaan hebt behalve manpages lezen en Googlen. Das zo'n standaard antwoord, niet echt motiverend/uitdagend om een voorgesteld probleem mee helpen op te lossen. Met juist het extra verhaal wat je daarnaast.... wel gedaan hebt laat je echt zien dat je er mee bezig bent. Niet dat je niet geloofd zou worden, maar tja het zijn nu eenmaal geen plug en play mensen, die je best willen helpen.
  • ik ben dik tevreden over de support weinig tot geen opmerkingen van negatieve aard. Veel dingen los ik zelf wel op. Meestal heb ik een paar aanknooppunten. Lukt dat niet, dan schakel ik de hulp van dit forum in Evert
  • Dit is geen Flame!!! Ik heb net even die Red Hat cursussen bekeken en gemiddeld duren ze 4 dagen. In 12 dagen (3 cursussen) x 2000 euro leer je weinig tot niets van Linux. Voor hetzelfde geld had je net zo goed 100 O'Reilly Linux/Unix boeken kunnen kopen waar je veel meer uit kunt leren. En nog beter is het om met een ervaren Linux/Unix man/vrouw mee te lopen want daar leer je nog meer van. Ik ben nu zo'n beetje kleine 4 jaar (20 uur per week) met Linux in de shell bezig maar ik kom elke dag tot de ontluisterende conclusie dat ik eigenlijk nog niets weet. Het zal nog wel 40 jaar duren voordat ik het eindelijk een beetje snap ;).
  • Ik vind dit een beetje appels met peren vergelijken. Gebruiker X stelt 3 vragen waarop hij geen antwoorden krijgt die leiden tot het oplossen van het probleem, en meteen wordt de gehele support van Linux in twijfel genomen, omdat Windows-problemen van gebruiker X wel zijn opgelost. De reden waarom iets niet wordt opgelost kan aan veel liggen. Bijv. de manier waarop je je vraag formuleert, of op welk forum je hem vraagt, of de aard van je probleem. Als je je vraag verkeerd stelt, dan word je (vooral op internationale fora) gewoon genegeerd. Stel je een gecompliceerde vraag in een forum waar vooral newbes zitten, dan kun je ook niet op een oplossend antwoord reken. Verder kan het zijn dat je een vrij specifiek probleem tegenkomt die anderen niet herkennen. Zoals het spontaan stoppen van syslog, als iets 'spontaan' er mee ophoudt, zonder dat er een aanwijsbare reden is (wijziging in configuratie, andere software geinstalleerd, etc. etc..), dan is de kans dat het wordt opgelost nihil (tenzij je tegen een bekende bug aanloopt..) Verder is mijn ervaring dat op Linux-mailinglists meer gebeurd dan in fora, dus zoek niet je heil in slechts 1 medium.. Max
  • [quote:3b70708f03="m3ssi4h"]Ik heb net even die Red Hat cursussen bekeken en gemiddeld duren ze 4 dagen. In 12 dagen (3 cursussen) x 2000 euro leer je weinig tot niets van Linux. [/quote:3b70708f03] Ben niet zo bekend met ICT-cursussen, maar weet wel dat horeca-cursussen niet veel goedkoper zijn, en alhoewel ze een leuk papiertje opleveren, je er bijster weinig van opsteekt... Max
  • [quote:860e43d8e3="m3ssi4h"]Dit is geen Flame!!! Ik heb net even die Red Hat cursussen bekeken en gemiddeld duren ze 4 dagen. In 12 dagen (3 cursussen) x 2000 euro leer je weinig tot niets van Linux. Voor hetzelfde geld had je net zo goed 100 O'Reilly Linux/Unix boeken kunnen kopen waar je veel meer uit kunt leren. En nog beter is het om met een ervaren Linux/Unix man/vrouw mee te lopen want daar leer je nog meer van. Ik ben nu zo'n beetje kleine 4 jaar (20 uur per week) met Linux in de shell bezig maar ik kom elke dag tot de ontluisterende conclusie dat ik eigenlijk nog niets weet. Het zal nog wel 40 jaar duren voordat ik het eindelijk een beetje snap ;).[/quote:860e43d8e3] Van die cursussen leer je inderdaad niet zoveel, het is nagenoeg allemaal theorie. Het is een basis waardoor je praktijkzaken wat sneller oppakt. Deze cursus heb ik vanuit mijn werk gedaan en dan is het geen kwestie van geld, maar een kwestie van tijd. De uren die ik leer, ben ik niet aan het werk. Ik denk dat wat ik in de 12 dagen heb geleerd, niet haalbaar zou zijn door zelfstudie, maar het is inderdaad niet zo dat als je die curssusen gedaan hebt, dat je dan gelijk alles kan, het is een start waarop jezelf praktijk ervaring moet bouwen.
  • [quote:f99d7f776a="maximilaan"] Gebruiker X stelt 3 vragen waarop hij geen antwoorden krijgt die leiden tot het oplossen van het probleem, en meteen wordt de gehele support van Linux in twijfel genomen, omdat Windows-problemen van gebruiker X wel zijn opgelost.[/quote:f99d7f776a] Ho ho, ten eerste trek ik de support niet in twijfel, maar valt die mij tegen, blijkbaar waren mijn verwachtingen te hoog en/of te mooi voorgespiegeld. Ten tweede gaat het niet erom of het probleem is opgelost is of niet, maar om de weinige reply's die je krijgt op een vraag. Het is dus blijkbaar zo dat je eerst een bepaald level van kennis moet hebben en vragen moet stellen van dat level, anders wordt er niet tot weinig gereageerd. Problemen waar je tegenoploopt onder dat level, worden niet of nauwelijks "gehoord". Terwijl hier juist de mensen zitten die in de beginfase zitten van hun kenniscurve (en misschien daardoor ook wel afhaken). Is er een specifieke Linux-mailinglist die je aan kan raden, misschien ook rekening houdend met mijn distro? (FC4)
  • Wat zijn jouw ervaringen met het Fedora Core forum zelf? Het is wel Engelstalig.
  • [quote:0fcbf69520="andre@home"]Wat zijn jouw ervaringen met het Fedora Core forum zelf? Het is wel Engelstalig.[/quote:0fcbf69520] Daar kom ik geregeld fedoraforum.org. Mijn ervaringen zijn daar wel redelijk, al vind ik het forum zelf iets minder overzichtelijk als dit forum.

Beantwoord deze vraag

Weet jij het antwoord op deze vraag? Registreer of meld je aan met je account

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.