Bluetooth 3.0+HS geïntroduceerd, snelheid beperkt

De nieuwe generatie bluetooth wordt vandaag geïntroduceerd. De techniek draagt de naam bluetooth 3.0+HS, waarbij HS voor High Speed staat. Een beetje wrang is dat deze 'high speed' bij de introductie nog niet gehaald wordt.Bluetooth 3.0+HS kan van meerdere communicatiemethoden gebruik maken om gegevens te verzenden. Naast het eigen bluetooth-protocol ondersteunt bluetooth 3.0+HS nu ook 802.11 (wifi) en UWB (ultra wideband). Vooral deze laatste staat garant voor een forse snelheidsverbetering (480 Mb/s), maar helaas is de implementatie van UWB voorlopig nog niet af.

Voorlopig blijft bluetooth 3.0+HS dus steken bij wifi-snelheden (54 Mb/s of 300 Mb/s, afhankelijk van de gebruikte antenne). Dat is fors minder dan het efficiënte UWB-protocol, dat simpelweg nog niet klaar is voor gebruik met bluetooth 3.0.

Bluetooth 3.0+HS werkt als volgt. Twee bluetooth-apparaten maken op de gebruikelijke methode verbinding. Bij de handshake wordt gekeken of beide apparaten +HS ondersteunen. Is dat het geval, dan openen beide apparaten een extra verbinding via wifi of UWB. De gegevensoverdracht vindt via deze verbinding plaats, waarna de verbinding weer wordt afgesloten en overgedragen naar de normale bluetooth-verbinding.

The Register

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten